دانلود توزيع هاي مختلف لينوكس

ahmadkp

New Member
آشنایی با تعدادی از نسخه های لینوکس :
تعداد نسخه های لینوکس به قدری زیاد است که نمی توان همۀ آنها را توضیح داد، اما شرح مختصری از تعدادی از آنها را در زیر می خوانید :
Red Hat :
پر طرفدارترین Distro بوده و آخرین نسخهی ان 9 بود. این نسخه یکی از معروف ترین نسخه های لینوکس است. از این سیستم شرکتهای بزرگ سخت افزاری نظیر IBM، Dell، Hewlett-Packard پیشتیبانی می کنند و به همین خاطر معروف شده است. این نسخه در سایت Redhat.com بصورت رایگان توزیع میشود.
SuSE :
این نسخه بیشتر به درد کاربران خانگی و یا ادارات کوچک می خورد . سایت SuSE از این نسخه پشتیبانی می کند و مطالب بیشتر در مورد این نسخه رو می توانید از این سایت دریافت کنید.
Linux-Mandarke :
این نسخه جزء آسان ترین نسخه های توزیع شده است و می تواند بهترین نسخه برای کابران مبتدی باشد. بیشتر کاربران سایتهای Linux و NewsForge از این نسخه استفاده می کنند. این نسخه در اینترنت به صورت رایگان موجود می باشد.
Caldera OpenLinux :
این نسخه هم دانلود می شود و هم قابل خریداریست. این نسخه توسط شرکت Caldera توزیع شده است. البته این شرکت نسخه های دیگری هم توزیع کرده ولی نسخه مذکور بهتر از بقیه است.
Turbolinux :
این نسخه برای شرکتها خوب است و نمی تواند برای دوستان خانه نشین این دیار خوب باشد. این نسخه برنامه های اضافی نیز دارد که کار مدیریت سیستم ها را در شرکت های بزرگ کنترل می کند. نمونه های زیادی مانند این نسخه وجود دارد ولی این نسخه بهترین انها محسوب می شود.
Debian GNU/Linux :
این نسخه را برنامه نویسان، از سراسر جهان درست کرده اند. این نسخه خوب طراحی شده و تنها اشکال ان اینست که هیچ کس ان را پیشتیبانی نمی کند. البته این نسخه در سایت Debian عرضه میشود، ولی از انجایی که این سایت عضو مشخص و ثابتی ندارد به عنوان پشتیبان محسوب نمی شود.
Slackware Linux :
این نسخه اولین نسخه ای بود که توزیع شد و نصب ان بسیار مشکل است.برخی از کاربران حرفه ای از این نسخه استفاده می کنند.این نسخه کمترین طرفدار را دارد و یادگیری ان نیز مشکل است.اما ویژگی های خاص خودش را دارد.از جمله پایداری و کیفیت بالای ان را میتوان نام برد.
Lycoris :
این نسخه از جمله کامل ترین نسخه های موجود در بازار است.نصب ان اسان بوده و در بیشتر کامپیوتر های خانگی کار می کند .برنامه های بسیاری ضمیمه این نسخه از لینوکس است.
و اما جدید ترین نسخه لینوکس : Fedora
شرکت Red Hat یکی از موسسات شناخته شده در عرصه لینوکس، در یک تغییر استراتژی، از پخش توزیع (Linux RedHat : RHL) دست برداشت و پس از آن فقط به توزیع و عرضه نسخه بهینه شده به نام RedHat Enterprix Linux پرداخت. اما برای ادای دین به جامعه متن باز، میراث RHL را به دست پروژه منبع بازی به نام Fodora.us سپرد.
به این ترتیب برعکس گذشته، تولید پروژه حاصل به نام Fedora Linux توسط برنامه نویسان جامعه متن باز به همراه برنامه نویسان Red Hat صورت می گیرد.
تاکنون 2 نسخه از Fedora Linux به نامهای Fedora Core1 (FC1) و Fedora Core2 (FC2) عرضه شده ات. شاید همچنان تفاوت چندانی بین FC ها و نسخه قبلی RHL مشاهده نشود، اما کم کم جدائی این توزیع ها مشهود می شود.
 
  • Like
Reactions: mtc

جدیدترین ارسال ها

بالا