داستان ارسال پيامک تلفن ثابت پس از يک سال آغاز: مرثيه اي براي يک رويا

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
کم‌تر از يک‌سال پس از آن‌که سرويس پيامک تلفن‌ثابت شرکت مخابرات استان تهران راه‌اندازي شد، مديرعامل اين شرکت از عدم توفيق براي رسيدن به پيش‌بيني‌هاي انجام شده سخن گفته است.


شانزدهم بهمن ماه سال گذشته بود که محمد روح اللهي- مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران- اعلام کرد سامانه‌ ارسال پيامک تلفن‌ثابت در مرکز مخابراتي وليعصر تهران افتتاح شد و از اين پس مشترکان تلفن‌ثابت تهران مي‌توانند از اين سيستم استفاده کنند، اما اکنون او گفته است که به دليل مشکلات فني، سرور تلفن‌ثابت به سرور اپراتورهاي همراه متصل نشده و عمده‌ترين استفاده اين سيستم ممکن نشده است.


داستان پيامک


روند راه‌اندازي سيستم ارسال پيامك از طريق تلفن‌ثابت، از حدود دو سال پيش آغاز شد و قرار بود در اولين مرحله تهراني‌ها بتوانند از طريق تلفن‌ثابت به ايميل، نمابر، تلفن‌ثابت يا تلفن‌همراه، پيامك ارسال كنند.


از همان سال 86، به موازات پيشرفت فني کار، مديران شرکت مخابرات ايران به‌دنبال انجام امور حقوقي و مالي بودند.


مديران مسوول اين پروژه در آن زمان اعلام کردند: اين سيستم توسط محققان ايراني طراحي شده و نسبت به سيستم‌هاي مشابه ارايه شده توسط شركت‌هاي معتبر خارجي بسيار مقرون به صرفه‌تر است. همچنين تعرفه ارسال پيامك از تلفن‌ثابت به ثابت بسيار ارزان‌تر از ارسال آن از طريق تلفن‌همراه خواهد بود.


صابر فيضي- مديرعامل شركت مخابرات ايران- نيز درباره گفته بود: چون اين سيستم ارتباطي از عموميت بيشتري برخوردار است، بنابراين افراد بيشتري از جمله در روستاها از آن منتفع مي‌شوند.


فرشيد گل‌زاده- مدير پروژه ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن‌ثابت- نيز در رابطه با تجربيات ديگر کشورها در اين موضوع، گفته بود: نمونه‌هايي از اين سيستم در كشورهاي اروپايي وجود دارد و كشورهاي منطقه هم درصدد راه‌اندازي پروژه‌هاي مشابه هستند از جمله امارات در حال حاضر از اين سيستم استفاده مي‌كند كه راه‌اندازي آن توسط شركت‌هاي معتبر خارجي با هزينه گزاف انجام شده است. درحالي‌كه ما با حداقل امكانات و هزينه، آن را به بهره‌برداري رسانده‌ايم.


اما تا اين سخنان جامه عمل به خود بپوشند، يک سالي طول کشيد.


که عشق آسان نمود اول


16 بهمن 1387، روزي بود که سامانه ارسال و دريافت پيامک از طريق تلفن‌ثابت، در مرکز وليعصر تهران افتتاح شد.


روح‌اللهي در آن روز اعلام کرد بيش از 6 ميليون و 100 هزار مشترک تلفن‌ثابت استان تهران مي‌توانند با گوشي‌هاي تلفن خود پيامک بفرستند و بگيرند. هرچند براي اين کار بايد گوشي‌هاي مخصوصي داشته باشند.


او با بيان اين که شماره SMS سنتر 9717000 است، گفت: مشترکان متقاضي استفاده اين سرويس بايد اين شماره را در گوشي‌هاي خود تنظيم کرده، پيام را بنويسند، شماره مخاطب را وارد کنند تا پيامک ارسال شود.


روح‌الهي درباره تعرفه پيامک تلفن‌ثابت، گفت: اين تعرفه از تلفن‌ثابت به تلفن‌ثابت يک پالس در خطوط بين شهري ثابت، دو پالس و بين موبايل و تلفن‌ثابت دو پالس است؛ هزينه هر پالس 7/11 ريال است.


او درباره توان ارسال پيامک از تلفن‌همراه به تلفن‌ثابت، گفت: از نظر فني امکان ارسال پيامک از تلفن‌همراه به تلفن‌ثابت امکان‌پذير است اما از آن جايي‌که در مورد تعرفه آن با شرکت ارتباطات سيار به توافق نرسيده‌ايم فعلا اين امر صورت نمي‌گيرد تا مساله مالي آن به‌طور کامل حل شود.


او گفته بود: با توجه به اين‌که گوشي‌هاي داراي توان ارسال پيامک از طريق تلفن‌ثابت تنها امکان ارسال اين پيام به زبان انگليسي را دارند فعلا پيام‌ها به زبان انگليسي ارسال مي‌شود اين در حالي است که از نظر فني اين سامانه امکان ارسال پيام‌هاي فارسي را نيز داراست و زماني پيام‌ها به زبان فارسي ارسال خواهد شد که گوشي‌هاي تلفن اين امکان را فراهم کنند که در اين باره توليد‌کننده‌ها بايد اقدام کنند.


او در پايان تصريح کرده بود: بعد از ارسال پيامک از طريق تلفن‌ثابت گيرنده پيام، شماره خط ثابتي که از آن ارسال پيام صورت گرفته است را خواهد ديد.


از سوي ديگر امكان ارسال پيامك از طريق كيوسك‌هاي تلفن سطح شهر وجود ندارد، چون براي ارسال پيامك نياز به دستگاه‌هاي تلفن خاصي است بنابراين از لحاظ ارسال پيامك‌هاي ناشناس از طريق كيوسك‌هاي تلفن نگراني وجود ندارد.


ولي افتاد مشکل‌ها


زندگي و کار گاهي رويه ناخوشايند خود را نيز نشان مي‌دهد. براي اين پروژه هم همه چيز آن‌گونه که مسوولان انتظار داشتند، پيش نرفت.


اولين مشکل همان‌گونه که پيش‌بيني مي‌شد، در رابطه با دستگاه‌ها بود. از آن‌جا که ارسال و دريافت پيامک به گوشي‌هاي خاصي احتياج دارد، اين پروژه در اولين قدم با سدي روبه‌رو شد که تاج آن در اين اوضاع و احوال اقتصادي به راحتي قابل رد شدن نيست.


هرچند برخي از مديران شرکت مخابرات از انجام مذاکراتي با دو شرکت بخش خصوصي براي واردات گوشي‌هاي مخصوص خبر داده بودند، اما با گذشت چندين ماه از اين موضوع، هنوز خبري از گوشي‌هاي لازم نيست. هرچند اين نوع گوشي‌ها در بازار يافت مي‌شوند اما تعداد و قيمت آن‌ها به نوعي نيست که بتوانند فراگير شوند.


مشکل دوم بر سر راه اين کودک نوزاد، تابستان امسال ايجاد شد. زماني‌که سيستم پيامک تلفن‌همراه در برخي از شهرهاي ايران قطع شد. تهران به عنوان کانون حوادث پس از انتخابات، تا مدت‌ها پيامک نداشت و اين موضوع کم کم به عادت تبديل شده بود. اما در همان زمان تعداد کساني‌که از پيامک تلفن‌ثابت استفاده مي‌کردند آن‌قدر کم بود که کسي به فکر قطعي آن نباشد.


در شب‌ها و روزهاي غير عادي تهران، پيامك تلفن‌همراه از 21 خرداد ماه قطع شد. قطعي پيامک شايد براي تلفن‌همراه تنها کاهش درآمد را به همراه داشت و مشترکان مدتي بعد از اتصال سيستم، دوباره به استفاده از آن روي آوردند، اما براي تلفن‌ثابت داستان به شکل ديگري بود. سيستمي که تازه چند ماه از آغاز به کارش مي‌گذشت، ناگهان براي مدت مديدي قطع شد و پس از آغاز به کار مجدد، با داستان جديدي روبه‌رو شد.


شايد مهم‌ترين جايي‌که مديران شرکت مخابرات براي درآمدزايي اين سيستم بر آن تکيه مي‌کردند، امکان برقراري ارتباط ميان تلفن‌ثابت و همراه بود. در حقيقت همچنان که اکنون امکان مکالمه ميان اين دو نوع تلفن وجود دارد، مخابراتي‌ها به دنبال آن بودند که بتوان با پيامک هم ارتباط داشت اما چنين نشد. اين درحالي است که اکنون شرکت مخابرات ايران به عنوان مجموعه‌اي غير دولتي بيش از پيش به‌دنبال افزايش درآمدهاي خود است و شرکت مخابرات استان تهران و شرکت ارتباطات سيار ايران هر دو از زيرمجموعه‌هاي مخابرات هستند و برقراري ارتباط ميان اين دو از نظر کارهاي اداري و حتي حل و فصل موضوعات مالي چندان پيچيده نيست. همچنين از آن‌جا که اين سيستم در بسياري از کشورهاي دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد، موضوعات فني نيز نمي‌تواند مانع مهمي براي افزدون خدماتي جديد به تلفن‌ثابتي باشد که به گفته مديرعامل شرکت مخابرات تهران حتي در پايتخت با بيش از 6 ميليون مشترک نيز سودده نيست.


روح اللهي گفته است: پيش‌بيني اين بود که ارسال پيامک از تلفن‌ثابت به همراه نه از طريق گوشي، بلکه از طريق رايانه و آن هم به‌صورت عمده رواج يابد که اين‌گونه نشد.


او افزود: مشکلاتي در اتصال سرور تلفن‌ثابت به سرور اپراتورهاي همراه پيش آمده است که ارسال و دريافت پيامک از ثابت به همراه هنوز انجام نمي‌شود.


او با اشاره به اين‌که پيش‌بيني مي‌شد بازار ارسال پيامک از ثابت به همراه بازار خوبي باشد، افزود: به علت بروز مشکلات ياد شده که هنوز حل نشده است، ‌اين پيش‌بيني محقق نشد.


عدم برقراري ارتباط ميان تلفن‌ثابت و تلفن‌همراه اپراتور دوم شايد تا حدودي قابل درک بود. گرچه ايرانسل قاعدتا بايد از هر درآمد جديد استقبال کند، اما با توجه به عدم حل موضوعات قديمي مانند اتصال متقابل ميان ايرانسل و مخابرات، شايد اپراتور دوم مايل به گشودن جبهه‌هاي جديد نباشد. ولي موضوع براي همراه اول بايد به شکل ديگري باشد. شکلي که شايد بيش از آن‌که شبيه مسايل فني باشد، مانند اوضاع و احوال اين روزهاي اينترنت و تلفن‌همراه است.


اواسط تابستان امسال روح اللهي در گفت‌و‌گو با عصرارتباط به نکته‌اي اشاره کرد که توجه به آن مي‌تواند راه‌گشا باشد.


مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران، گفت: عرضه سرويس ارسال پيامک از تلفن‌ثابت به تلفن‌همراه در انتظار ورود تجهيزات کنترلي قرار دارد.


وي افزود: اين سرويس به يکسري ملاحظات فني براي کنترل‌هاي مختلف نياز دارد که سفارش خريد آن‌ها صورت گرفته و منتظر ورود تجهيزات هستيم.


او گفت: با حل شدن بحث‌ها و ملاحظات فني و ورود تجهيزات سفارش شده، ارسال پيامک از تلفن‌ثابت به تلفن‌همراه ممکن مي‌شود.


روح الهي افزود: عمده طرح تجاري عرضه سرويس پيامک تلفن‌ثابت مبتني بر ارتباط اين سرويس با اپراتورهاي تلفن‌همراه و امکان ارسال پيامک از تلفن‌همراه به تلفن ثابت است.


روح اللهي افزود: خيلي طول کشيد تا توافق‌هاي اوليه تبادل پيامک از تلفن‌ثابت به تلفن‌همراه و بالعکس آن انجام شد و اکنون تست‌هاي فني آن نيز پايان يافته و امکان ارسال پيامک از تلفن‌ثابت به تلفن‌همراه فراهم شده است.


روح الهي ادامه داد: برقراري اين ارتباط با همراه اول کاملا چک شده و پروتکل همکاري آن نيز امضا و نهايي شده است و به محض ورود تجهيزات در دسترس مشترکان قرار خواهد گرفت.


به هر روي مشکل هرچه بود، پيامک تلفن‌ثابت در آستانه يک‌سالگي با ناکامي روبه‌رو کرد.

منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا