خون در مدفوع را جدی بگیرید!!!!

parisakamrani

New Member
خون در مدفوع چیست؟
مشاهده خون در مدفوع هنگام اجابت مزاج می تواند سبب نگرانی بیماران شود. به گونه ای که فرد بر روی مدفوع خون قرمز یا تیره رنگ مشاهده می کند.
دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مقعد منتهی می شود که وجود هرگونه مشکل در این دستگاه می تواند سبب وجود خون در مدفوع افراد شود. علاوه بر مشکلات گوارشی برخی بیماری هایی چون بواسیر، شقاق، سرطان یا مشکلات معده نیز می توانند زمینه ساز این عارضه شوند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم نمود.

علت خون در مدفوع
به طور کلی پی بردن به علت وجود خون در مدفوع باید توسط پزشک متخصص مشخص شود. چرا که همانطور که گفته شد دستگاه گوارش بسیار گسترده بوده و تشخیص آن را دشوار می سازد. برای مثال وجود خون روشن بر روی مدفوع می تواند نشان دهنده بیماری هایی چون شقاق و بواسیر بوده که قسمت انتهایی راست روده را درگیر میکنند باشد؛ با این تفاوت که اگر خونریزی مقعدی یا گوارشی رخ داده، دارای رنگ تیره و مدفوع قیر مانند باشد، ناشی از عارضه ای جدی تر و بیماری دشوار تری است.

علائم
اصلی ترین علائم خون در مدفوع، همان مشاهده خون هنگام اجابت مزاج یا بر روی مدفوع می باشد. اما نوع خون دفع شده معمولا متغیر بوده و در همه افراد به یک صورت نخواهد بود. برای مثال زمانی که خون در مدفوع دارای رنگ روشن، یا لخته است که بر روی مدفع قرار گرفته است، نشان دهنده وجود بیماری هایی است که قسمت انتهایی راست روده را دچار خود کرده این بیماری ها شامل بواسیر، شقاق و فیستول می شوند.
همچنین مشاهده خون تیره رنگ که با مدفوع ترکیب شده، نشان دهنده مشکلات در قسمت ابتدایی دستگاه گوارش مانند معده یا روده کوچک است. عمده ترین علت تیره شدن رنگ خون این است که مدت زیادی درون بدن شما باقی مانده است.
از دیگر علائم مدفوع همراه خون می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سوزش و خارش
درد
اسهال یا یبوست شدید
استفراغ
تب
تنگی نفس یا درد قفسه سینه
تپش قلب
کم خونی
ضعف، کوفتگی و خستگی بدن
درمان خون در مدفوع
اولین مرحله درمان خون در مدفوع، تشخیص علت به وجود آمدن این بیماری توسط پزشک می باشد. با مراجعه به پزشک متخصص گوارش می توانید نسبت به درمان قطعی این بیماری اقدام نمایید.
چنانچه خون در مدفوع، ناشی از بیماری های زمینه ای باشد، در مرحله اول درمان بیماری ها صورت می گیرد. برای مثال شقاق، بواسیر، فیستول از بیماری هایی هستند که سبب وجود خون بر روی مدفوع می شوند و درمان آنها نیز با لیزر امکان پذیر می باشد.
دیگر بیماری هایی چون سرطان یا زخم معده نیز نیاز به درمان پیچیده و گستردگی تری داشته که توسط متخصص صورت میگیرد.
اما به طور کلی برخی راه ها که سبب تغییرات سبک زندگی و بهبود وضعیتی چون اسهال یا یبوست هستند نیز می توانند در بهبود این علائم موثر باشند.
برای مثال برخی از این راه ها عبارت اند از:

اصلاح رژیم غذایی و افزودن فیبر و سبزیجات به مقدار کافی
نوشیدن مقدار آبی کافی
درمان یبوست و اسهال که سبب آسیب به روده می شوند
دوش آب گم و حمام نشیمنگاهی
پرهیز از مصرف غذاهایی تند و پر ادویه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا