خلق آثار سه بعدی در اینترنت

sh.mina

New Member
هفته گذشته نسخه نهایی توضیحات نگارش اول WebGL برای برنامه‌نویسان حوزه اینترنت ارائه شد تا بتوانند توسط آن و با استفاده از امکانات HTML5 در محیط اینترنت به خلق آثار سه‌بعدی دست بزنند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از بایت، خرونوس Khronos نام عجیب گروه توسعه‌دهنده WebGL است که با تکمیل نسخه یکم، این امکان را برای مرورگرهای سازگار با HTML5 ایجاد کرده تا بدون کمک هیچ افزونه‌ای بتوانند محیط‌های سه‌بعدی تحت وب را به اجرا بگذارند.

WebGL یک موتور جاوا برای نسخه دوم OpenGL ES است که مجری گرافیک سه‌بعدی در مرورگرها بوده و قادر است تا در سیستم‌عامل‌های رایج امروز که از کتاب‌خانه‌های استاندارد OpenGL و OpenGL ES پشتیبانی می‌کنند، به اجرا درآید.

نکته جالب این‌جاست که به‌طور خاص مرورگرهای Firefox Chrome ،Opera و Safari از فناوری WebGL از ابتدا تاکنون پشتیبانی می‌کردند اما مرورگر IE از شرکت مایکروسافت حتی در نگارش اخیرش از این فناوری پشتیبانی نکرده است.

مایکروسافت ترجیح می‌دهد که از فناوری‌های موجود برای به‌نمایش گذاشتن محیط‌های سه‌بعدی در اینترنت استفاده کند.

بدون شک مایکروسافت تلاش بسیاری کرده است تا بتواند اینترنت را با نسخه اخیر مرورگر IE زیبا کند اما نمی‌توان نقش WebGL را در آینده وب انکار کرد.

به‌طور حتم بخشی از علل بیزاری مایکروسافت از WebGL را می‌توان در DirectX جست‌و‌جو کرد چرا که OpenGL رقیب سرسختی برای DirectX به‌حساب می‌آید و WebGL براساس OpenGL توسعه یافته است اما Flash همان کهنه‌کار جهان اینترنت که هم‌اکنون توسط Adobe در حال توسعه و پشتیبانی است، برای WebGL تازه متولد شده که از یک خانواده پرتجربه در زمینه تولید فضاهای سه‌بعدی می‌آید، تبدیل به رقیبی جدی شده است.

در طول سال‌ها Flash از عدم امکان تولید صحنه‌های سه‌بعدی رنج می‌برد اما هم‌اکنون شرایط تغییر کرده است.

در چند هفته گذشته، Adobe از یک پیش‌نمایش رابط برنامه‌نویسی سه‌بعدی پرده برداشته که در Flash 11 گنجانده شده و Molehill نام گرفته است.

یکی از چالش‌های مهم بر سر راه این‌گونه فناوری‌ها، ورود به بازار مرورگرهای دستگاه‌های همراه است.

باید گفت که در این حوزه، موقعیت WebGL به‌نظر بهتر می‌رسد؛ علت در آن است که Android و iOS از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر آن شرکت‌هایی هم چون Nvidia و Qualcomm در فرآیند توسعه این فناوری دخیل بوده‌اند و حتی شرکت Qualcomm که سازنده عمده تراشه‌های پردازنده و گرافیک دستگاه‌های تلفن‌های هوشمند است، درنظر دارد تا چیپ‌هایی به‌منظور پشتیبانی سخت‌افزاری از WebGL طراحی و تولید کند.
 
[h=3]اینترنت، سه‌بعدی می‌شود[/h] فضای سایبر > تصاویر سه بعدی چند سالی است وارد دنیای سینما شده است

و از سال‌جاری نیز نخستین تلویزیون‌های سه بعدی وارد بازار می‌شوند اما سرنوشت وب در بازی‌های سه‌بعدی چه خواهد شد؟ کارشناسان معتقدند که وب باید 5 سال منتظر بماند تا وارد دنیای سه بعدی شود.به گزارش مهر، پس از موفقیتی که تصاویر سه بعدی روی پرده عریض سالن‌های سینما به دست آوردند شرکت سونی در نمایشگاه الکترونیک برلین سال 2009 اعلام کرد که از سال 2010 نخستین سری از تلویزیون‌های سه بعدی خود را وارد بازار می‌کند.
پس از سونی شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ نیز خبر از تولید محصولات مشابهی دادند. تمام این شرکت‌ها تنها یک هدف را دنبال می‌کردند: وارد کردن تصاویر سه‌بعدی به فضای خانه.
در حال حاضر برای تماشای فیلم به‌صورت سه بعدی، تماشاچی باید از عینک‌های ویژه‌ای استفاده کند که تصاویر را با فیلترهای ویژه‌ای به تصاویر سه بعدی تبدیل می‌کنند اما شرکت شارپ در هفته‌های گذشته اعلام کرد که از سال‌جاری نمایشگرهای سه بعدی ویژه تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های قابل حمل کوچک را تولید خواهد کرد که بدون نیاز به این دوربین‌ها تصاویر را سه‌بعدی نشان می‌دهند.
غول اپل نیز پس از فروش موفقیت‌آمیز «لوح- رایانه» جدید خود فناوری جدیدی را معرفی کرد که به کمک آن شیشه عینک‌های سه بعدی‌کننده را به یک نمایشگر پخش تصاویر سه‌بعدی تبدیل می‌کند. این اخبار نشان می‌دهد که اینترنت و دنیای وب نیز می‌تواند از جاذبه‌های دنیای مجازی سه‌بعدی بهره‌مند شود.
در حقیقت با گسترش اینترنت- موبایل و اینترنت- همراه با استفاده از تلفن‌های همراه نسل سوم و رایانه‌های قابل حمل طبیعی است که با عبور از نمایشگرهای سه‌بعدی‌کننده بدون نیاز به دوربین می‌توان به وب سه بعدی رسید. در این راستا، یک محقق لابراتوارهای شرکت اینتل اظهار داشت که بین 5 تا 10 سال آینده فناوری سه‌بعدی به اینترنت هجوم خواهد آورد و به‌طور ریشه‌ای زندگی کاربران وب را دستخوش تغییر خواهد کرد.
به این ترتیب کاربران وب بیش از همیشه در دنیای مجازی غوطه ور می‌شوند. شان کوهل، خاطر نشان کرد که در مدت 5 تا 10 سال آینده بیشتر محتویات و برنامه‌های جانبی حاضر روی وب، سه بعدی خواهد بود و این به ایجاد یک تغییر ریشه‌ای در روش تعامل انسان با دستگاه‌های الکترونیکی منتهی خواهد شد.
وی افزود: اینترنت هرگز کاملا سه‌بعدی نخواهد شد برای مثال نیاز نداریم که متن‌های نوشتاری را به‌صورت سه‌بعدی بخوانیم، اما تا 5سال آینده محیط‌های سه‌بعدی در دنیای مجازی شبکه به سرعت گسترش خواهند یافت. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به یک سطح مشخص و قابل‌قبول اجرای این فناوری برسیم.
این محقق اینتل ادامه داد: فکر می‌کنم که زندگی ما بسیار متفاوت خواهد شد. من مفاهیم فناوری را در 20 سال اخیر رصد کرده‌ام و به گسترش رایانه‌ها، شبکه و این دستگاه‌های قابل حمل فکر می‌کنم. ما تازه استفاده از تمام توان محاسباتی را که در حال حاضر در اختیار داریم آغاز کرده‌ایم. استفاده از این توان در دنیای سه بعدی می‌تواند تجربیات جدیدی را به ارمغان بیاورد، تجربیاتی که از آنچه امروز داریم بسیار متفاوتند.
علاوه بر کوهل، دن اولدز، تحلیلگر گروه مشاوران گابریل نیز در مقوله وب سه بعدی نظراتی ارائه کرده و اظهار داشته است که وب سه بعدی، موتور تغییرات بزرگ در مدل‌های استفاده از شبکه‌ها خواهد بود.
 

hbigdeli

Member
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از بایت، خرونوس Khronos نام عجیب گروه توسعه‌دهنده WebGL است که با تکمیل نسخه یکم، این امکان را برای مرورگرهای سازگار با HTML5 ایجاد کرده تا بدون کمک هیچ افزونه‌ای بتوانند محیط‌های سه‌بعدی تحت وب را به اجرا بگذارند.
WebGL یک موتور جاوا برای نسخه دوم OpenGL ES است که مجری گرافیک سه‌بعدی در مرورگرها بوده و قادر است تا در سیستم‌عامل‌های رایج امروز که از کتاب‌خانه‌های استاندارد OpenGL و OpenGL ES پشتیبانی می‌کنند، به اجرا درآید.
نکته جالب این‌جاست که به‌طور خاص مرورگرهای Firefox Chrome ،Opera و Safari از فناوری WebGL از ابتدا تاکنون پشتیبانی می‌کردند اما مرورگر IE از شرکت مایکروسافت حتی در نگارش اخیرش از این فناوری پشتیبانی نکرده است.
مایکروسافت ترجیح می‌دهد که از فناوری‌های موجود برای به‌نمایش گذاشتن محیط‌های سه‌بعدی در اینترنت استفاده کند. بدون شک مایکروسافت تلاش بسیاری کرده است تا بتواند اینترنت را با نسخه اخیر مرورگر IE زیبا کند اما نمی‌توان نقش WebGL را در آینده وب انکار کرد. به‌طور حتم بخشی از علل بیزاری مایکروسافت از WebGL را می‌توان در DirectX جست‌و‌جو کرد چرا که OpenGL رقیب سرسختی برای DirectX به‌حساب می‌آید و WebGL براساس OpenGL توسعه یافته است اما Flash همان کهنه‌کار جهان اینترنت که هم‌اکنون توسط Adobe در حال توسعه و پشتیبانی است، برای WebGL تازه متولد شده که از یک خانواده پرتجربه در زمینه تولید فضاهای سه‌بعدی می‌آید، تبدیل به رقیبی جدی شده است. در طول سال‌ها Flash از عدم امکان تولید صحنه‌های سه‌بعدی رنج می‌برد اما هم‌اکنون شرایط تغییر کرده است. در چند هفته گذشته، Adobe از یک پیش‌نمایش رابط برنامه‌نویسی سه‌بعدی پرده برداشته که در Flash 11 گنجانده شده و Molehill نام گرفته است. یکی از چالش‌های مهم بر سر راه این‌گونه فناوری‌ها، ورود به بازار مرورگرهای دستگاه‌های همراه است.
باید گفت که در این حوزه، موقعیت WebGL به‌نظر بهتر می‌رسد؛ علت در آن است که Android و iOS از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر آن شرکت‌هایی هم چون Nvidia و Qualcomm در فرآیند توسعه این فناوری دخیل بوده‌اند و حتی شرکت Qualcomm که سازنده عمده تراشه‌های پردازنده و گرافیک دستگاه‌های تلفن‌های هوشمند است، درنظر دارد تا چیپ‌هایی به‌منظور پشتیبانی سخت‌افزاری از WebGL طراحی و تولید کند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا