خلاصه کاربردی InDesign CS5 me

mehrazi

New Member

• تمام نکات گفته شد در این نوشتار بر پایه برنامه InDesign CS5 me نوشته شده است.
• نکات نوشته شده از پست‌های ارسال شده توسط کاربران می‌باشد و خود من زمانی که یاد می‌گرفتم آ‌ن‌ها را به اینصورت آماده کردم.
• نکات انتخاب شده بر مبنای ایراداتی بود که کاربران داشته‌اند، بنابراین اینجا محل آموزش نیست و دوستان در پست‌های دیگر آموزش این نرم‌افزار را می‌دهند، اینجا در اصل مرجع سریعی برای رفع اشکال است و اگر به جواب سوال خود نرسیدید از پست‌های مربوط جواب دهید.
• سعی می‌شود این تاپیک همیشه بروز باشد و مشکلات جدیدی که اغلب کاربران با آن مواجه هستند در اینجا آورده شود.



ساخت سند جدید
برای وارد کردن متن ابتدا یک سند جدید ایجاد می‌کنیم:
File >> New >> Document
و یا با کلید ترکیبی (Ctrl+N)
در صفحه باز شده تعداد صفحات مورد نظر متن رو انتخاب می‌کنیم (در صورتی که کتاب شما دارای تصویر است، متن را باید بدون تصویر وارد کنید، در این حالت بهتر است تعداد صفحات را کمی بیشتر از تعداد مدنظر انتخاب کنید تا امکان ویراش داشته باشد).
در بخش Page size هم ابعاد مورد نظر صفحه را انتخاب می‌کنیم. این اندازه می‌تواند از لیست آماده باشد و یا در زیر آن ابعاد صفحه را دستی وارد می‌کنیم.
در بخش columns تعداد ستون‌ها را وارد می‌کنیم، در صورتی که متن کل عرض صفحه را در برگیرد، عدد را بر روی یک قرار می‌دهیم، در غیر اینصورت به تعداد لازم ستون ایجاد می‌کنیم. در بخش Gutter نیز فاصله میان دو ستون را تنظیم می‌کنیم.
در بخش Margins حاشیه‌های متن از لبه کاغذ را وارد می‌کنیم. بصورت پیش فرض بهتر است این حاشیه از هر طرف 1.5 سانتیمتر باشد ولی به تناسب نوع کاغذ و پس از مشاوره با لیتوگرافی باید ابعاد نهایی آن را انتخاب کنید
فراموش نکنید که برای اینکه مطالب شما پیوسته باشد گزینه Master text frame را تیک بزنید.
بخش Bleed & Slug نواحی هستند که چاپ نخواهند شد. Bleed برای نوار قرقره چاپگر در نظر گرفته شده و Slug برای اطلاعات چاپ و چاپگر که در برش نهایی از بین می‌روند.
بخش Facing Pages برای صفحاتی که روبروی هم هستند مانند صفحات روزنامه بکار می‌رود.
بخش Orientation عمودی یا افقی بودن سند را مشخص می‌کند.
بخش Binding مشخص می‌کند که سند شما از کدام سمت آغاز می‌شود. (اسناد فارسی از راست آغاز می‌شوند و انگلیسی از چپ).



وارد کردن متن
پس از ساخت سند با ابعاد و تعداد صفحات مورد نظر، متن را باید وارد کرد، به این منظور بصورت زیر عمل می‌کنیم:
File >> Place
و یا با کلید ترکیبی (Ctrl+D)
پس از انتخاب فایل Word مورد نظر صفحه‌ای باز می‌شود. در این صفحه در بخش Include موارد زیر وجود دارد که هر را که مایل بودیم از فایل وارد شود انتخاب می‌کنیم:
Table of Contents Text: جدوال مربوط به متن
Index Text: مطالب فهرست شده در word
Footnotes: پاورقی‌ها
Endnotes: توضحیات آخر بخش یا فصول ارجاع داده شده از متن (یادداشت‌های پایانی).
در بخش Opinion گزینه‌ای به اسم Use Typographer's Quotes وجود دارد، این گزینه برای وارد کردن نقل‌قول‌های چاپی است و بهتر است آن را انتخاب کنید
در بخش Formatting گزینه Remove Styles and Formatting from Text and Tables وجود دارد، در صورتی که بخواهیم قالب‌بندی و سبک‌های مربوط به متن و جداول را حذف کنیم از این گزینه استفاده می‌کنیم.
در صورتی که تمایل دارید تمام خصوصیات تعریف شده از Word وارد سند شود گزینه Preserve Styles and Formatting from Text and Tables را انتخاب می‌کنیم.



وارد کردن متن بصورت پیوسته
اگر تمایل داشته باشیم که متن بصورت پیوسته وارد شود، یعنی به هنگام ویرایش و یا وارد کردن تصویر مطالب بصورت اتوماتیک به صفحات بعدی بروند، به هنگام وارد کردن متن که دکمه ماوس تغییر شکل می‌یابد، دکمه Shift را زده و بر روی صفحه کلیک می‌کنیم. در اینصورت با اعمال تغییرات پاورقی‌ها نیز به تناسب جابجایی محل متن، جابجا می‌شوند.



وارد کردن تصویر
برای وارد کردن تصویر هم از طریق زیر عمل می‌کنیم:
File >> Place
و یا با کلید ترکیبی (Ctrl+D)
پس از انتخاب تصویر، مکان‌نمای ماوس تغییر شکل داده و تصویر کوچکی از تصویر اصلی به نمایش در‌می‌آید، در اینجا برنامه به شما امکان می‌دهد که تصویر را در هر جایی که تمایل دارید وارد کنید و شما در محل دلخواه کلیک می‌کنید. پس از کلیک کردن تصویر با ابعاد واقعی وارد می‌شود.
در صورتی که لبه تصویر با رنگ قرمز مشخص شود، شما می‌توانید ابعاد و اندازه تصویر را کوچک کرده و یا آن را در صفحات جابجا کنید، رنگ قرمز در اصل کادر تصویری شما در متن است و با کلیک مجدد بر روی تصویر کادر آبی رنگی ظاهر می‌شود که اعمال تغییر در این کادر، تصویر را داخل کادر قرمز جابجا و تغییر ابعاد می‌دهد.
پس از قرار دادن تصویر از آدرس زیر خصیصه‌های موقت تصویر و متن را انتخاب می‌کنیم:
Window >> Text Warp
در پنجره باز شکل اشکال مشاهده می‌شود که هریک ویژگی خاص خود را داراست:
No text wrap: تصویر بر روی متن قرار می‌گیرد
Wrap around bounding box: متن دورتادور جعبه قرمز تصویر قرار می‌گیرد
Wrap around object shape: متن دورتادور شکل تصویر قرار می‌گیرد
Jump object: متن در بالا و پایین تصویر قرار می‌گیرد.



درج شماره صفحه اتوماتیک و تیترهای تکرار شونده
برای وارد کردن شماره صفحه اتوماتیک ابتدا از گوشه‌ی سمت چپ پایین، محلی که شماره صفحه موجود در آن درج شده است گزینه A-master را انتخاب می‌کنیم تا وارد صفحه‌ای شویم که هرچه در آن طراحی کنیم در تمام صفحات تکرار خواهد شد. در اینجا دو صفحه به شما نمایش داده می‌شود که یکی برای صفحه‌های زوج (سمت راست) و دیگری برای صفحات فرد (سمت چپ) است. سپس ابزار تایپ را که بصورت T است انتخاب کرده و در محلی که تمایل داریم شماره صفحه وارد شود کلیک می‌کنیم، سپس از منوی زیر وارد می‌شویم:
Type >> Insert Special Character >> Markers >> Current page number
با اینکار کلمه A در محلی که کلیک کرده‌ایم ظاهر می‌شود و این نشان‌دهنده‌ی همان شماره صفحه است، فونت و اندازه‌ای را هم تمایل داریم شماره صفحه با آن نوشته شود را از محل زیر انتخاب می‌کنیم:
Type >> Font
Type >> Size
اما در این صفحه‌ی باز شده یکبار برای صفحات زوج و یکبار برای صفحات فرد باید شماره‌گذاری کنید. در ضمن شما در این محل هرچه را که می‌خواهید در بخش بالای صفحه و یا در کنار شماره صفحه نوشته شود را می‌نویسید تا در تمام کتاب تکرار شود.
پس از اتمام کار دوباره از گوشه سمت چپ پایین، محلی که شماره صفحه در آن درج شده است، عدد 1 را می‌زنیم.



برای درج و تغییر خصیصه‌های پانویس
برای درج پاتویس و تغییر خصیصه‌های پانویس اعم از نحوه شماره‌گذاری و علامت‌گذاری، رنگ و سایر ویژگی‌ها از منوی زیر وارد می‌شویم:
برای درج پانویس در محلی که می‌خواهیم پانویس بنویسیم ماوس را کلیک کرده و از آدرس زیر برای درج پانویس استفاده می‌کنیم:
Type >> Insert Footnote
برای ویرایش پانویس(ها) از منوی زیر استفاده می‌کنیم:
Type >> Document footnote opinion



ایجاد جدول
برای ایجاد جدول به طریقه زیر عمل می‌کنیم:
Table >> Insert Table
در صفحه باز شده خصوصیات زیر را وارد می‌کنیم:
برای تعداد ردیف‌ها به تعداد دلخواه در بخش Body Rows عدد وارد می‌کنیم و برای ستون‌ها در بخش Columns عدد وارد می‌کنیم. در صورتی که بخواهیم جدول ترسیم شده دارای ردیف‌های بالایی و پایینی مجزایی با خصوصیات متفاوتی از آنچه در بخش میانی است داشته باشید (برای درج تیتر جدول و یا پانویس جدول) به بخش‌های Header Rows و Footer Rows نیز عدد می‌زنیم.
برای ویرایش جدول نیز می‌توان از همان بخش Table در نوار ابزار استفاده کرد. همچنین با قرار دادن مکان‌نمای ماوس بر روی خطوط جدول و تغییر شکل آن می‌توان ابعاد سلول‌های جدول را به دلخواه تغییر داد.



ایجاد فاصله مجازی
یکی از مشکلاتی در ویراش صفحات ایجاد می‌شود، فاصله افتادن مابین برخی کلمات است مانند واژه می‌شود که می‌ در انتهای خط و شود در ابتدای خط بعدی قرار می‌گیرد. برای این منظور بهتر است از برنامه Tray Layout استفاده کنید که برنامه‌ای است رایگان و براحتی در اینترنت در دسترس است. سپس دو کلمه فاصله افتاده را به چسبانده (مانند: می شود »» میشود) و سپس مکان‌نما را مابین می و شود قرار می‌دهیم و کلید ترکیبی Shift+Space را می‌زنیم. در این حالت فاصله مجازی مابین حروف ایجاد می‌شود.
در صورتی که این برنامه را نداشته باشیم و با برنامه InDesign هماهنگ نباشد می‌تواند میان دو واژه می و شود بجای کلید ترکیبی Shift+Space ، از کلیدهای ترکیبی Alt+0254 و یا Alt+0157 استفاده کرد.
اما در خود این برنامه نیز این امکان وجود دارد به این صورت که پس از قرار دادن مکان‌نما مابین می و شود به طریق زیر عمل می‌کنیم:
Type >> Insert white space >> Hair space
در صورتی که این امکان در کامپیوتر شما وجود نداشته باشد و تعداد ویراش شما نیز زیاد باشد می‌توانید در این برنامه کلید ترکیبی برای آن تعریف کنید بصورت زیر:
Edit >> Keyboard shortcuts
از صفحه باز شده ابتدا دکمه New set را زده و از بخش Product Area گزینه Type Menu را انتخاب کرده و از بخش Commends گزینه Insert white space: Hair space را انتخاب می‌کنیم و در بخش New Shortcuts کلیدهای ترکیبی دلخواه را کلیک می‌کنیم.



تغییر استایل‌های نویسه‌های انگلیسی در متن فارسی
در برخی نوشته‌ها، نویسه‌هایی لاتین در میان نوشتار‌های فارسی وجود دارند که با تغییر خصیصه‌های مربوط به حروف فارسی آن‌ها نیز تغییر می‌کنند. برای اینکه بطور خاص نویسه‌های لاتین را تغییر دهیم بصورت زیر عمل می‌کنیم:
Edit >> Find\Change
سپس از پنجره باز شده وارد قسمت GREP شوید و در بخش Find what عبارت زیر را تایپ کنید:
[a-z]|[A-Z]
و بخش Change to را خالی بذارید، حالا در قسمت پايين پنجره در بخش Change format بر روی آیکون موجود (سمت راست آن بخش بصورت تصویر کوچکی از یک ذره‌بین و T می‌باشد) کلیک کنید و در صفحه جدیدی که باز می‌شود هر تغییری که تمایل دارید را بر روی نویسه‌های لاتین ایجاد کنید و در پایان نیز کليد Change All را بزنید.



حل مشکل برعکس نویسی فارسی
گاهی نوشته‌های ما در برنامه بصورت برعکس می‌باشد، مثلاً می‌خواهیم بنویسیم، سلام تو برنامه بصورت م ل ا س نوشته می‌شه، اول باید مطمئن بشیم که مشکل فونت نداشته و ورژن برنامه me است سپس برای حل مشکل برعکس نویسی فارسی به ترتیب زیر عمل می‌کنیم:
Window >> Type and Tables >> Paragraph
سپس از گوشه سمت راست بالا (زیر ضربدر بسته شدن پنجره) بر روی منوی آبشاری (آیکونی که بصورت چند خط بر روی هم بوده و دارای فلش کوچکی به سمت پایین است) کلیک می‌کنیم و از منوی باز شده بر روی گزینه زیر کلیک می‌کنیم:
Adobe World-Ready Paragraph Composer

راست‌چین کردن ستون‌ها
در برخی موارد که نویسه‌های متن بصورت ستونی است، ستون‌ها بجای اینکه از سمت راست پر شوند از سمت چپ پر می‌شوند برای این منظور به ترتیب زیر عمل می‌کنیم:
Window >> Type and Tables >> Story
وقتي پنجره باز شد، در قسمت پايين 2 شكل تقريباً مربع ديده مي‌شود که باید بر روی شکل سمت راست کلیک شود.



گرفتن خروجی Html
برای گرفتن خروجی Html از فایل به ترتیب زیر عمل می‌کنیم:
File >> Export For >> Dreamweaver



گزارش‌گیری و مشخص کردن ایرادات قبل از چاپ
برای گزارش‌گیری و مشخص کردن ایرادات قبل از چاپ بصورت زیر عمل می‌کنیم:
File >> Package
در صفحه‌ای که باز می‌شود گزارش کلی از فایل ارائه می‌شود. از بخش سمت چپ این صفحه با انتخاب گزینه Font می‌توانید فونت‌های استفاده شده را در فایل خود ببینید و با تیک زدن به گزینه Show Problems Only فقط شاهد ایرادات مربوط به فونت بود. با انتخاب Links and Images نیز وضعیت تصاویر مشخص شده و با انتخاب گزینه Show Problems Only فقط شاهد ایرادات مربوط به تصاویر بود.


توصیه‌های کاربردی
• برای حصول نتیجه بهتر در صفحه‌بندی کتاب بهتر است اول متن را از برنامه Word و بدون هرگونه تصویری وارد کنید، سپس تصاویر را بصورت جداگانه وارد کنید.
• تصاویر را با فرمت TIF وارد برنامه کنید، در نتیجه این کار کیفیت تصاویر شما در بالاترین حد باقی می‌ماند.
• برای بهتر دیده شدن تصاویر در برنامه، بر روی هر تصویر کلیک راست کرده و از بخش Display Performance گزینه High Quality Display را انتخاب کنید.
• بهتر است تصاویر را در برنامه‌هایی مانند Photoshop بصورت CMYK ذخیره کنید تا کیفیت خروجی برای چاپ بهتر گردد.
• در صورتی که در متن وارد شده جدول وجود دارد بهتر آن جداول را در InDesing ترسیم کنید.
• در صورتی که به هنگام وارد کردن متن از برنامه Word نویسه‌های شما بصورت مربع مربع می‌باشد باید ابتدا در برنامه Word فونت رو تبدیل به یکی از فونت‌های استاندارد قابل شناسایی برنامه InDesign کرده و بعد وارد برنامه کنید.
• تنظیمات زیر را در بخش Performance انجام دهید:
Edit >> Performance
- در قسمت Composition تنظیمات مربوط به Text warp آخرین گزینه آن را فعال کنید. (‌فعال کردن این گزینه بعدها در زمانی که از Text warp استفاده می‌کنید بسیار مفید خواهد بود).
- در قسمت Units & Increments تنظیمات مربوط به Ruler Units یا همان خط‌کش واحد اندازه گیری که با آن کار می‌کنید را انتخاب کرده تا این واحد در تمام قسمت های نرم افزار استفاده شود.
- در قسمت Display Performance تنظیمات مربوط به Adjust View Settings در حالی که حالت انتخابی Typical است قسمت‌های Raster و Vector را به High Resolution تغییر دهید تا هر زمان که عکس یا وکتوری وارد نرم افزار کردید با بالاترین کیفیت دیده و پرینت گرفته شود.
- قسمت Appearance Of Black تنظیمات مربوط به On screen را روی Display All Accurately قرار دهید تا چشم به مرور زمان که با تایپ می‌کنید و یا با متون کار می‌کند خسته نشود.
- ممکن است یک کلمه و یا یک جمله در سند شما به دفعات تکرار شود برای این منظور در قسمت Autocorrect تیک مربوط به Enable را بزنید و با فشردن گزینه Add پنجره جدیدی می بینید حال در قسمت اول این پنجره عبارتی مثل (ممم) را تایپ کنید و در قسمت پایین عبارتی مانند (نشریه هفتگی سایت ما) و در نهایی دکمه OK .
حال هر زمان که عبارت (ممم) را تایپ کنید نرم افزار به صورت خودکار عبارت (نشریه هفتگی سایت ما) را وارد میکند.
 
آخرین ویرایش:

hassani48

New Member
من یه متن از لغات کتابی که بستم رو دارم و میخوام اینا رو به سرعت وارد کنم تا ایندکس استخراج بشه. بگید چه کار باید بکنم
 

mehrazi

New Member
من یه متن از لغات کتابی که بستم رو دارم و میخوام اینا رو به سرعت وارد کنم تا ایندکس استخراج بشه. بگید چه کار باید بکنم

دوست عزیز به آدرس زیر برید

window >> Type & Tables >> Index​

تو این بخش شما می‌تونید کلمات کلیدی رو تعریف کنید و بعد مشخص کنید در کجا این کلمات ایندکس شوند، شما حتی می‌تونید کلات ایندکس رو گروه‌بندی هم کنید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا