خفن ترین ترفند های منتال ری

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام به تمام عزیزان !
توی این پست نکاتی رو واسه منتال ری میگم که وحشتناک بدرد میخورند !!!

چند نکته :
1 - این نکات فقط واسه ی مکس نیستند و قابل اجرا توی مایا و ...
2 - این ها رو با بیخوابی کشیدن و هزارجور سختی فهمیدم ، هیچ کدوم رو هیچ جایی نمیتونید پیدا کند
نه سایت های ایرانی و نه حتی سایت های خارجـــی !!! باور نمیکنید سرچ کنید ، پس خواهش میکنم
بگذارید همین جا بمونه و جایی ننویسید ، چون هیچ جایی به جزء اینجا وجود نداره !!!

اولین ترفند رو میگم :

یکی از اصلی ترین باگ های منتال ری اینه که متریال های SSS و Carpaint و ... توی هیچ Render Pass یا Render Element ای دیده نمیشن و فقط کانال Atmosphere خروجی میده که افتضاحه !!!
چجوری حل کنیم !!!؟؟؟
خوب گوش کنید :
1 . متریال مشکل دار رو بسازید . (برای مثال Carpaint)
2 . یک مپ (نقش) Material to Shader هم اضافه کنید .
3 . این مپ رو به کانال Diffuse متریال نسبت بدین .
4 . یک متریال استاندارد بسازید و رنگ Diffuse متریال مشکل دار رو به اون بدید و میزان Color رو در ناحیه ی Self - Illumination رو 100% کنید .
5 . اول مپ Material to shader رو انتخاب کنید ، حالا متریال استاندارد رو بکشید داخل None مپ Material to shader و Instance رو بزنید .
6 . اگر الان رندر کنید هر المنتی که بخواین 100% درست رندر میشه و سرعت اون هم 20 % افزایش پیدا میکنه !!!
-- خواهش میکنم جایی کپی نکنید ...
تقدیم به دوستان خوبم !!! :rose:
 
آخرین ویرایش:

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
خب ترفند دوم و سوم در مورد نور های حجمی منتال ری و انسداد محیطی :

--- توی منتال ری انسداد محیطی یک طوریه که شما میتونید یا با یک مپ یا توی متریال Arch And Design اونو بسازید اما اگه بخواید مثل ویری
آخر توی یک المنت بهتون بده چی ؟؟؟

مفید ترین شیدر منتال ری تو المنت ها شیدری به اسم :

mr Shader Element

خب کار این چیه ؟؟؟
با این شیدر میتونید متریال یا مپ خاصی رو از صحنه جدا کنید . ( برای متریال از مپ Material to shader استفاده کنید )

1 . این شیدر رو اد کنید .
2 . مپ Ambient ... رو به این نسبت بدید و تنظیماتتون رو انجام بدید .
از اخر این المنت رو تو فتوشاپ با حالت Multiply کامپوز کنید .

و ترفند سوم :
اگه بخواین هر کدوم از نور های حجمی تون رو جدا المنت بگیرید چکار میکنید ؟؟؟

1. 2 نور رو بسازید .
2 . توی بخش رندر ستاپ برید توی Renderer .
3 . تو بخش Volume این رو بگذارید : Shaderlist
4 . حالا شیدر لیست رو توی یک اسلات بندازید و دو تا Parti Volume اد کنید .
5 . هر کدوم رو یه رنگی بگذارید .
6 . تو قسمت استثنا ی هر کدون یکی از نور هارو انتخاب کنید به عبارتی یکی رو به یک نور و دیگری رو به نور دیگه نسبت دهید .
7 . حالا دو تا mr Shader Element اد کنید و هر کدم رو به یکی از نور ها نسبت بدید .
تمـــام حاشو ببرید .
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام هیچ تاپیکی نیست که منتال ری آموزش بده؟

نمیشه گفت نه !!!
یه سری به سایت 3Dtotal بزن آموزش های خوبی داره یا میتونی کتاب رندر با منتال ری که توسط اقای رسول نصیری ترجمه شده
رو بگیری !!! بهترین راه همین چون از 0 تا 100 منتال ری توشه
انتشارات پویا گران ...
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
اولین بار یه رندرمن حرفه ای منتال ری می بینم ، ترفند بسیار خوبی بود ، مستر اندرسون اینو در FXPHD منتال ری مسترینگ بخوبی با توضیحات کامل ارائه میده و بعد هم نحوه کامپوزیت SSS , carpaint میگه، دوست من اگر کتابای زیر بخونی Mental ray Mastering , mental ray programing , mental ray Material for architector , Mental ray meastering & proffecsina by jennifer ocooner
بخوبی همه این ترفندهایی که هیچ کسی نمیدونه رو یاد میگیری ، و دیگه نیازی نیست با روش آزمایش خطا در هر پروژه روبرو بشی ، و کلی سختی بکشی ،
متاسفانه تجربه کردن بدترین راه یاد گرفته همیشه ، چرا که زمان بسیار زیادی صرف رسیدن به نتیجه درست میشه ، حال انکه چیزی که شما ساعتها وقت گذاشتی و به اون رسیدی مستر اندرسون 3 سال پیش در Mastering menatal ray FXPHD گفته
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
اولین بار یه رندرمن حرفه ای منتال ری می بینم ، ترفند بسیار خوبی بود ، مستر اندرسون اینو در FXPHD منتال ری مسترینگ بخوبی با توضیحات کامل ارائه میده و بعد هم نحوه کامپوزیت SSS , carpaint میگه، دوست من اگر کتابای زیر بخونی Mental ray Mastering , mental ray programing , mental ray Material for architector , Mental ray meastering & proffecsina by jennifer ocooner
بخوبی همه این ترفندهایی که هیچ کسی نمیدونه رو یاد میگیری ، و دیگه نیازی نیست با روش آزمایش خطا در هر پروژه روبرو بشی ، و کلی سختی بکشی ،
متاسفانه تجربه کردن بدترین راه یاد گرفته همیشه ، چرا که زمان بسیار زیادی صرف رسیدن به نتیجه درست میشه ، حال انکه چیزی که شما ساعتها وقت گذاشتی و به اون رسیدی مستر اندرسون 3 سال پیش در Mastering menatal ray FXPHD گفته

شاید راه سختی داشته باشه ولی وقتی پیروز میشی لذتش یه چیز دیگس تا از روی یکی دیگه برداری !!!
 

mostafa2015

New Member
سلام عزیز linkin
این مطالب شما خیلی عالی اند و لی باید نمونه مکس و رندر کار را بگذاری تا مطالبت ارزشش را نشان بدهدو به هر حال تشکر می کنم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا