خطاهای بزرگ طراحی وب

tarhebartar

Member
این مطلب بخشی از مقاله 10 اشتباه برتر طراحی وب نوشته دکتر جاکوب نیسلون است.

1- نامناسب بودن امکان جست‌وجو:


چه وقت به سراغ بخش جست‌وجوی سایت‌ها می‌روید؟ حتما زمانی که نتوانید به راحتی اطلاعات مورد نظرتان را پیدا کنید. کاربران هم از همین روش استفاده می‌کنند و هنگامی به سراغ بخش جستجوی سایت شما می‌روند که نتوانند از طریق راهنمای صفحه به اطلاعاتی که می‌خواهند دست پیدا کنند.

2- خوانندگان وب و فایل‌های pdf


خوانندگان وب از فایل‌های pdf دل خوشی ندارند. تصور کنید به‌ سختی مشغول جست‌وجو و گشت زدن در وب هستید که ناگهان به یک فایل pdf می‌رسید و فاجعه رخ می‌دهد؛ فشردگی خطوط، مشکلات نرم‌افزاری، از دست دادن فرصت جست‌وجو و گم کردن مسیر جستجو از مواردی است که فایل‌ PDF را کابوس خوانندگان وب می‌کند.
پس این شعار را فراموش نکنید: خداحافظ حروف و صفحه‌های چاپی و سلام فونت‌های لاغر و ریز.

3- تغییر نکردن رنگ لینک‌های دیده شده


برای کاربران آنلاین همیشه مهم است که چه لینکی را دیده‌اند؟ چه لینکی را می‌بیینند؟ و چه لینکی را می‌توانند ببینند.
لینک‌ها کلید اساسی راهنمایی فرد به مطلب مورد نظرش است. پس خیلی مهم است که تفاوت رنگ بین لینک‌های دیده شده و دیده نشده وجود داشته باشد.
فراموش نکنید آن‌ها انتظار دارند بدانند وقتی روی بخشی که لینک شده کلیک کردند به کجا می‌رود و چه مطلب و یا بخشی را می‌بینند.
174421372422144219113272019617311427130249.jpg

4- متن‌هایی که قابل اسکن چشمی نباشند(درك شوندگی‌ در یك نگاه)


دیواری از تکست مقابل چشمان خسته کاربر وب، تزریق تجربه مرگ‌آوری به دنیای تعاملی اینترنت است. بهتر است بدانید که چگونه برای وب بنویسید.
نوشتن برای وب و نوشتن برای رسانه‌های چاپی کاملا متفاوت است:
میان‌تیترها، بولت‌ها، کلید‌واژه‌های برجسته، پاراگراف‌های کوتاه، هرم وارونه، ساده نویسی و بی طمطراق و بدون بازاریابی نوشتن از نکاتی هستند که شما باید برای وب‌نویسی در نظر داشته باشید.[الگوی خواندن صفحات وب این است: F]

5- استفاده از فونت‌های ثابت


مشکل بیشتر وب سایت‌ها وجود فونت‌های ثابت است. فونت‌هایی لاغر و ریز که برای خیلی‌ها خوانا نیستند. آمار نشان می‌دهد كه تا سال 2004 حدود 9 میلیون نفر با سن بالای 65 سال از اینترنت استفاده می‌كردند. پس چطور ‌می‌توانند فونت‌های ریز شما صفحه شما را بخوانند؟

6- عنوان صفحه


کاربران جدید بیشتر از طریق جست‌وجو در موتوهای جست‌وجو به سایت شما می‌رسند. عنوان صفحه که با تگ <title> همراه هستند معمولا در نتایج صفحات جست‌وجو (SERP) قابل کیلک هستند. این موتوها معمولا تا 66 کارکتر اول عنوان صفحه را نشان می‌دهند.
فراموش نکنید که این عنوان صفحه است که در لیست سایت‌های محبوب کاربر(Favorites) ذخیره می‌شود. درضمن هیچگاه عنوان صفحه را با کلماتی مثل (the) یا (welcome to) شروع نکنید. این کار باعث می‌شود عنوان سایت شما به ناچار در زیر کلمات T و W در Favorites ذخیره شود.
عنوان سایت باید دقیقا با کلماتی شروع شود که هدف اصلی وب سایت شماست. کلماتی که کاربران در هنگام جست‌وجو از آن استفاده می‌کنند.
از طرف دیگر به کاربرانی فکر کنید که حرفه‌ای هستند و با چند پنجره مختلف کار می‌کنند. بنابراین سعی کنید که با کوتاه‌ترین کلمات عنوان سایت خودتان را نشان دهید تا در میان انبوه پنجره‌های کاربر راحت‌تر دیده شود.
19182512231835414217771098845391838357.jpg

7- هر چیزی که شکل تبلیغات باشد


درنظر داشته باشید که کاربران وب معمولا هر چیزی که شکل تبلیغ دارد، رد می‌کنند و وقتی که کاربر پنجره‌ای را به این دلیل بست دیگر به جزییات آن پنجره فکر نمی‌کند.
بنابراین بهترین راه این است که از طراحی‌هایی که به شکل تبلیغات عرضه می‌شوند، دوری کنید.
دلایل محکمی برای این نظر وجود دارد:
• banner blindness: این بدان معناست که کاربران هرگز مسیر نگاهشان را بروی آگهی‌ها و یا حتی هر چیزی که شکل آن‌ها باشد نگه نمی‌دارند.
• animation avoidance: کاربران از هربخش چشمک زن و یا متن‌های فلش براحتی می‌گذرند
• pop-up purges: کاربران قبل از باز شدن کامل هر پنجره pop-up آن را می بندند. تازه اگر pop-up blocker نداشته باشند.

8- حمله به طراحی پایدار


پایداری طراحی بزرگترین اصل در کاربردپذیری صفحات وب است. هنگامی که کاربران سایت شما از پایداری طراحی شما مطمئن باشند دیگر نگران این نیستند که چه اتفاقی در آینده می افتند چون آن‌ها می دانند چطور تجربه‌های جدید بروی وب سایت شما شکل می‌گیرد.

9- باز شدن پنجره جدید


بازشدن پنجره جدید مثل کثیف کردن نمایشگر کاربر است. منصفانه نیست وقتی که طراحان از این روش برای حفظ کاربر بروی وب سایت خودشان استفاده می‌کنند.
شکست را قبول کنید و به جای این کار اجازه دهید اگر بروی لینک شما کلیک شد و چیز بدرد بخوری نداشتید بتوان با زدن دکمه برگشت به مسیر قبلی جست‌وجو برگشت. کاربران اصلا از این روش استقبال نمی‌کنند به خصوص اگر از نمایشگر‌های کوچک استفاده کنند بعد از چند کلیک بروی لینک‌های سایت شما دیگر نمی‌توانند به صفحه‌ای که از اول کلیک کرده بودند برگردند.
لینک‌ها باید درست در همان صفحه باز شوند. اگر فردی خواست که لینکی را در صفحه جدیدی ببیند می‌تواند از دستور open in new window در مرورگر خودش استفاده کند.

10- جواب ندادن به سوال کاربر


هدف نهایی همه وب سایت ها کاربران هستند. آن‌ها برای دیدن وب سایت شما دلیل دارند. اما تعداد بی شماری از وب سایت‌ها به خوبی پاسخ کاربران خود را نمی‌دهند.
خیلی وقت‌ها جواب بسیار ساده است اما کاربر آن را پیدا نمی‌کند چون شما به درستی آن را عرضه نکردید. گاهی توضیحات خسته کننده و زیاد شما درباره محصولات، آن‌ها را از هدفشان دور می‌کند. آن‌ها خیلی وقت ندارند که بتوانند همه چیز را بخوانند.
 

pedramr

Active Member
جاكوب نيلسن (Jakob Nielsen ) با صفاتي چون سلطان بهره وري نرم افزاري ، پيشرو در بهره وري وب و رهبـر طراحي كـاربر پسند شنـاخته شده است . دكتـر نيـلسن يـكي از موسسان گــروه نيــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نيز يكي از مهندسان شركت Sun Microsystem بوده است وي ابداع گر جنبش مهندسي بهره وري هزينه (Engineering Discount Useability ) است كه هدف آن پيشرفت هاي سريع وارزان در طراحي رابط كاربر برنامه ها ( User Interface ) است . معروف ترين كتاب وي « طراحي كاربردي وب » نام دارد كه در سال 2000 با تيراژ دويست وپنجاه هزارنسخه و به پانزده زبـان زنـده منتشر شده است . مطـالب ذيل برگزيده اي از سايت اختصاصي او با نام www.useit.com مـي باشد .

• عدم درج قيمت محصولات : براي بسياري از مشتريان يافتن سريع قيمت يك كالا مهم است .
• موتوري جستجوي انعطاف ناپذير: بسياري از موتورهاي جستجو كاربر را ملزم به ورود پارامترهاي زيادي مي كنند .
• پيمايش عرضي صفحات : كاربران علاقه اي به پيمايش افقي صفحات ندارند .
• اندازه ثابت فونت ها ومتون : به خصوص افراد بالاي 40 سال با حروف نازك يا كوچك مشكل دارند و بايد ترتيبي اتخاذ شود تا از طريق مرورگر امكان تغيير سايز فراهم شود .
• انبوهي متون : معمولا" سايت هاي حاوي متون حجيم ، خسته كننده هستند .
• پنجره هاي بازشونده خودكار : كاربران ترجيح مي دهند كه خودشان مقصد را تعيين كنند .
• جمع آوري آدرس پست الكترونيك بدون هيچ روند امنيتي : كاربر بايد براي وارد نمودن آدرس ايميل خود كاملا" مطمئن ومتقاعد شود .
• آدرسهاي طولاني يا پيچيده صفحات : انتخاب يا هرگونه كار بر روي آدرسهايي كه بيش از 75 كاراكتر دارند مشكل است .
• لينك هاي ايميل در مكان نامناسب : ايميل بايد كاملا" برجسته ومشخص ودر مكانهاي مناسب بوده واز لينك هاي معمول صفحه تفكيك شود .
• بازگشت كند يا نا موفق به صفحات قبل : كليد BACK دومين دكمه مورد استفاده كاربران است .
• رابط گرافيكي (GUI ) غير استاندارد : برداشت كاربر از عناصر واشياي موجود در برنامه ها تثبيت شده است .
• نبود بيوگرافي در سايت ها : وجود بيوگرافي باعث ايجاد جو اطمينان در خوانندگان مي شود.
• ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمي هم مورد استفاده كاربران قرار مي گيرد .
• لينك هاي متعدد براي رسيدن به صفحات خاص : كاربران مايل به استفاده مكرر از لينك ها براي رسيدن به هدف نيستند.
• استفاده پيش از موعد از امكانات پيشرفته : استفاده از امكاناتي مانند CHAT ، ايجاد انجمن هاي گفتـگو ، ايميـل رايگان ، نقشه 3 بعـدي سايت وغيـره بارمالي زيادي را بر مديران سايت تحميل مي كنند .
• بارگزاري كند صفحات : وجود گرافيك هاي سنگين آزار دهنده خواهد بود .
• ساختارهاي تبليغاتي : كاربران معمولا" از مشاهده ساختارهاي تبليغاتي خودداري مي كنند .
• رسالت وهدف نامشخص سايت : بايد نوع سايت از جنبه هاي تجاري يا اطلاع رساني مشخص باشد .
• طراحي اختصاصي براي افراد خاص : سايت بايد كاملا" براي تمام كاربران اينترنت ( نه فقط متخصصين ) قابل استفاده وگشت زني باشد .
• لينك به سايتهاي ديگر: به دليل فلسفه وساختار متفاوت طراحي در سايت هاي مختلف ، نبايد تعداد لينك هاي خارج از سايت زياد باشند .
• فـراموش كـردن هزينه پشتيبـاني سايت : بودجه پشتيبـاني ونگهداري بايد حداقل به اندازه 50 درصد از هزينه راه اندازي سايت در نظر گرفته شود .
• تلقي از سايت به عنوان يك رسانه دست دوم : سايت با تلويزيون ، روزنامه يا بروشور فرق هاي اســاسي دارد . بنـابراين نبايد از آنها كپي برداري كند . از طرفي ارتباط ما را به عنوان يك رسانه تمام وقت با افراد متعددي برقرار مي كند ونبايد آن را دست كم گرفت .
• لينك هاي تكراري از لحاظ محتوا : مثلا" لينك يك تبليغ بعد از ورود به آن نبايد حاوي همان لينك تبليغ در صفحه باز شده باشد .
• تلقي يكسان از اينترنت واينترانت : در اينترانت داخلي اهداف وكاربردهاي مرتبط با امور شركت مد نظر است ولي اينترنت يك مكان عمومي است .
• عدم قبول مهندسي بهره وري وتحقيقات بازار: رد خواسته هاي بازار به منزله رد نيازهاي كاربران است .
• استفاده از قاب ها وصفحات چند فريمي : اين موضوع براي چاپ وآدرس دهي صفحات مشكلاتي را در بر دارد .
• انيميشن ها ومتون متحرك : بر هم زدن تمركز بازديد كنندگان از سايت .
• صفحات يتيم وغيرقابل بازگشت : عدم لينك بازگشت به صفحه اصلي وصفحات ديگر مشكلي بزرگ در تحليل سايت است .
• نوار پيمايش طولاني : اسكرول شدن صفحات به طور كلي جالب نيست .
• ضعف در راهنمايي كاربران سايت : كاربر نبايد هنگام گشت زني تنها بماند .
• استفاده از رنگهاي غير استاندارد براي لينك : هر رنگ معنايي دارد .
• اطلاعات قديمي در سايت : كه باعث كاهش اعتبار و ارزش سايت مي شوند .
• عدم وجود جستجو : بخش Search بايد براي سايت هايي با بيش از صد صفحه ، قرار داده شود .
قانون طلايي طراحي سايت : از سايت هاي پُر بازديد بايد الگو گرفت .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا