خدمات الكترونيك بانك‌ها؛ عقب‌تر از قوانين جديد

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


نظام بانكي كشور در شرايطي قوانين، تكاليف و شيوه‌هاي نوين بانكي را تجربه مي‌كند


كه مهم‌ترين عامل و پشتوانه اصلي اين شرايط جديد يعني سازوكارهاي الكترونيكي در شرايط مناسب توسعه‌اي قرار نگرفته و اين مسئله مانع از كارآمدي نظام‌هاي نوين بانكي در كشور مي‌شود.


به گزارش خبرنگار همشهری با اجراي قانون جديد مبارزه با پولشويي، تكاليف جديدي به‌عهده بانك‌ها از يك سو و مشتريان بانك‌ها از سوي ديگر واگذار مي‌شود كه در زمره اين تكاليف، ممنوعيت عرضه بيش از 15 ميليون تومان پول نقد به مشتريان بانك‌ها از اول بهمن است.


اجرايي شدن اين تكليف در مرحله نخست مستلزم تجهيز و تكميل نظام بانكي به سيستم‌‌هاي الكترونيكي است. اما به‌رغم اينكه بانك مركزي از فعال بودن سيستم ساتنا و در آستانه فعال‌بودن سيستم پايا خبر داده، به نظر مي‌رسد، بسياري از شعب بانك‌ها حتي در شهر تهران و همچنين مشتريان بانك‌‌ها با اين سيستم‌ها بيگانه‌اند.


سيستم ساتنا نزديك به يكسال است كه فعال شده اما به دليل ضعف سيستم‌هاي ارتباطي توان پاسخگويي به انتظارات حداقلي در كشور را ندارد.خبرنگار همشهري روز پنجشنبه گذشته از برخي شعب بانك‌ها به صورت اتفاقي جوياي سيستم ساتنا شد كه پاسخ شنيد اين سيستم روزهاي پنجشنبه فعال نيست و روزهاي ديگر هم تا ساعت 13 آن هم در صورت عادي بودن شرايط ارتباطي فعال است.


انتقال وجوه از طريق سيستم شتاب نيز با مشكلات زيادي همراه است؛ چه بسا شهروندان براي انتقال وجه از يك بانك به بانك ديگر بايد ساعت‌ها از باجه‌اي به باجه ديگر بروند تا شايد به طور شانسي يكي از باجه‌ها جواب مثبت بدهد.


اخيرا نيز مشتريان بانك‌ها بايد براي دريافت پول از حساب‌هاي كارتي خود حق‌العمل پرداخت كنند. به هر حال با وجود تلاش‌هايي كه در سال‌هاي اخير براي تقويت نظام‌الكترونيكي بانك‌ها صورت گرفته اما سرعت و كيفيت اين سيستم‌ها متناسب با قوانين و انتظارات جديد نيست و به نظر مي‌رسد بايد گام‌هاي جدي‌تر و كيفي‌تري در اين زمينه برداشت؛


چه اينكه تحقق بسياري از سياست‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي، مستلزم يك نظام بانكي الكترونيكي است.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا