سلام
من با 12 موتور رندر کار کردم که به 7 تاشون مسلط هستم ، بقیشونم میتونم کار کنم چون مثل هم هستند ... من به VRay - Mental Ray - Maxwell - Arion And Fry - Corona Renderer و ... تسلط دارم و میتونم یک خروجی یکسان رو از همشون بگیرم اما در مورد یاد گیری و ...
من به این صورت توضیح میدم :
1 - کیفیت خروجی :
ببنید چیزی که مشخص هست ویری خیلی به روز تر از باقی موتور ها به جز مکسول هست و Chaos Group به نظر من افرادش همه نابغه هستند . اما ببنید ویری خیلی امکاناتش جدیده اما ... همیشه دود از کنده بلند میشه ... منتال روی به گونه ای طراحی شده که در چند سال اخیر بدون هیچ تغییری هنوز هم
گل سر سبد رندر انجین هاست چرا که این موتور دوست داشتنی یکی از مادر های موتور های رندر هست ، این Vray Sky و Vray SSS و ... این ها نبود وقتی منتال داشت ، جدیدا گذاشته شدند و حتی رندرینگ Hair ویری کاملا بر روی منتال ری بسته شده ...
I-Ray و Vray RT رو که میزاریم فعلا کنار ...
اصل اول : کیفیت خروجی بستگی به نوع و نام موتور رندر نداره ، بستگی به تنظیمات صحیح و شناخت بسیار دقیق از رفتار های زیرساختی موتور رندر کننده داره ، مثلا ویری به یک شیوه تصویر رو میسازه و منتال ری به شیوه ی دیگه ، مکسول هم همینطور ... پس اصل خروجی بستگی به
کاربر و هنرمندی داره
که با اون کار میکنه ...
اصل دوم : نور و متریال نقش به سزایی در کیفیت کار دارند که شما در منتال ری و ویری شیدر های کاملا مشابه رو دارید که میشه باهاشون به یک رندر با کیفیت یکسان رسید .
( شیدر منظور از خود شیدر هست نه متریال ، شیدر = سایه زن ... مثل شیدر SSS)
حالا منتال ری برای رسیدن به یک کیفیت خوب نیازمند یک سری تکنیک پایه ای هست که شما در
این اموزش میتونید این تکنیک هارو ببنید .
در ویری همونطور که خودتون میدونید ، این تکنیک ها و تنظیمات پایه به همین شکل هستند با این تفاوت که منتال ری پایه ای تر عمل میکنه ...
مثلا شما GI و GI Bounce رو به صورت جداگانه دارید اما در ویری هر دو در یک موتور GI و دومی جهت Correct کردن این Bounce ها انجام میشه . که من همیشه از IM + LC استفاده میکنم .
سیستم سمپلینگ این دو هم یکی هستند و از Hilbert پشتیبانی میکنند که اخیرا در ویری سه ما Progressive هم داریم که سمپلینگ کار رو سریع تر میکنه اما نویز مخصوص به خودش رو داره ... در صورتی که در بقیه این Sampler ها نیوز در ناحیه تاریک و با وضوح کمتر شکل میگیره ...
2 - سرعت کار کردن باهاشون :
اصل اول : مانند اصل اول بالا ، سرعت کار کردن با این دو موتور باز هم به کاربر بر میگرده ، خود من هر صحنه رو که بدید در زمانی برابر و شاید کمتر از کار با ویری براتون رندر میگیرم ، چون بعد از تمرین و آشنایی این چیز ها عادی هست برام ... که مثلا چیکار کنم که نور انسداد محیطی با نور های Direct و Indirect به خوبی
ترکیب رئالی داشته باشند اما شاید کسی که ویری رو خالی کار کنه در منتال ری خیلی سخت بتونه به نتیجه ویری برسه که این باز هم اشتباه خود کاربر هست .
اگر سرعت رندر رو در نظر بگیریم ، سرعت منتال ری در پردازش تصویر بیشتره
در حالتی که Buffer تمرکزش روی خود تصویر باشه ، سرعتش نسبت به نویز و سمپلینگ بهتر از ویری هست . اما باز هم با تنظیم صحیح ویری این سرعت به برابری میرسه ...
3 - سرعت یادگیری این دو تا
اگر بخوام توضیح بدم ، از دید من اموزش گاه های ایران بیشترشون واقعا بی ارزش هستند ، اساتید بی سواد و فقط طبق یک سری اصول منسوخ شده پیش میرند ...
اما خوب همیشه استثنا هم داریم .
شما در ایران اگر دو دانش اموز با سطح تلاش + سطح فکری و ... برابر رو یکی به استاد ویری بسپرید و یکی به استاد منتال ری من عقیده دارم در یک بازه ی زمانی ... شخصی که ویری رو شروع کرده سریع تر به نتیجه میرسه اما ... اما شخصی که منتال ری رو شروع کرده شاید تو اون مدت چیز کم تری رو فرا
گرفته باشه ، اما بسیار عمیق تر و دقیق تر و پایه ای تر فرایند رندرینگ رو درک کرده و شخصی که ویری کار میکنه چی ؟ یک سری تنظیمات از پیش تنظیم شده یا بهتر بگم تعیین شده ... به اسم استاندارد ، نور پردازی تکراری و ... این رو تجربه بهم ثابت کرده ... شما کافیه به کسانی که منتال رو شروع میکنند
دقت کنید ، چون منتال هر چیزی رو به سادگی در خودش قرار نمیده اما وجود داره ، کاربر مجبوره بیشتر پاش بیشنه و بیشتر تحقیق کنه ... خلاصه به نظر من سرعت یادگیری مهم نیست عمق یاد گیری مهمه و در قسمت بعدی حرفم ...
من عقیده دارم اصول نورپردازی ، تصویر و ... کلا پایه ای ، بحث اصلی ما باید باشه نه ویری و منتال و مایا و مکس و ... ، چون این دو موتور وقتی ما اصول رو بلد باشیم برامون فرقی نمی کنه و تنها این ها یک ابزار هستند ...
و سرعیت یادگیریشون هم به تلاش هنرجو بستگی داره در اصل ...
و در اخر منتال ری یک حسن خیلی عالیش هم باز گزاشتن دست کاربر در شیدر نویسی به زبان mi هست . که در ویری متریال GSLS این شیدر هارو لود میکنه ...
سرتون هم درد اواردم ، این دیدگاه من بود ...