.:BEHNAM:.
Active Member
انیمیشن زبان مخصوص به خود را دارد . در اینجا چندین اصطلاح ویژه را آورده ایم که توسط انیمیشن سازان حرفه ای به کار می رود ، با روی کار امدن کامپیوتر بعضی از یان اطلاحات کهنه و مهجور شده اند ، اما جای هیچ گونه شکی نیست که جایگاه خود را به زودی پیدا خواهند کرد .
ACME
سیستم استاندارد جهانی ثبت انیمیشن .
ANTIC
حرف اختصاری واژه ی انگلیسی "anticipation" معادل واژه ی فارسی "پیشاپیش" .
طرحی که جلوتر قرار می گیرد و بر حرکتی اغراق آمیز تاکید می ورزد.
BG
زمینه ، که بر روی آن طرح اجرا می شود .
CAM
دوربین چند سال قبل به دوربینی گفته مشد که بهصورت عمودی بالای اثرهنری قرار می گرفت، اما امروزه به احتمال
قریب به یقین به یک سیستم کامپیوتری اشاره دارد .
CC
یک کارت رنگی ، که اغلب به جای زمینه (BG) در کلوزاپ ها (نمای نزدیک ) از ان استفاده می کنند.
CELS
سلولویید در گذشته به ورقه های شفاف اشاره می شد که طرح های انیمیشن را بر روی ان به تصویر می کشیدند و چاپ می کردند.
CU ( همچنین BCU ، ECU و MCU )
تصویر کلوزاپ ، همچنین به کلوزاپ بزرگ ، کلوزاپ بسیار بزرگ و کلوزاپ متوسط اشاره دارد .
CYCLE
تواتری از طرح ها که می توانند بی وقفه تکرار شوند و حسی از حرکت مداوم مانند پیاده رفتن و دویدن را القا کنند.
DOPE-SHEETS
ارتباط ضروری و لازم بین انیمیشن ساز ، دوربین و اپراتور کامپیوتری . جدولی که بر روی ان طرح های شماره گذازی شده فهرست بندی می شوند و نشان می دهند که چند کادر در معرض نمایش قرار می گیرند .
DRGS
حرف اختصاری برای "طرح ها ".
FIELD KEYS
(مناطق کلیدی) مناطقی که در چارچوب آن یک حرکت روی می دهد . ( نگاه کنید به Layout و Graticule).
ّFLIP
این واژه به دو معناست : ورق زدن طرح ها توسط انیمیشن ساز به منظور کنترل حرکت ، یا برعکس قرار دادن تصاویر زیر دوربین به منظور اینکه تصاویر در جهت مخالف حرکت کنند .
FRAME
بخش مجزای یک فیلم ، انیمیشن سازان به طور منظم برای هر ثانیه فیلم از 24 کادر استفاده می کنند.
FX
افکت های ویژه ، مانند آب ، آتش ، برف و باران .
GRATICULE
شبکه ای که مطابق با میدان دید دوربین است . معمولا در دو اندازه تولید می شود . با حوزه ی دید 15 و 12.در این شبکه هنرمند به طور کلی هر گونه حرکت مورد نیاز را با توجه به دوربین به تصویر می کشد.
IN- BETWEENS
طرح هایی که بین طرح های کلیدی و مهم به تصویر کشیده می شوند و هر جا که لازم باشد حرکت را آسان تر و کند تر می کنند.
KEYS
طرح های موقعیتی بسیار مهم که اسکلت بندی عریان هر گونه حرکت را شکل می دهد .
LAYOUT
مجموعه ای از طرح های مرحله به مرحله که هر یک از صحنه های به تصویر کشیده را در اختیار انیمیشن ساز قرار می دهد که به آن نمای کلی می گویند. یک صحنه ی انیمیشن اعلب کمتر از 6 ثانبه طول می کشد ، بنابراین طرح ها باید به دقت کشیده شوند.
LIP-SYNC
مجموعه ای شامل طرح هایی از حرکت دهان که مطابق با صدا ها و القا کننده ی سخن گفتن است.
MIX
محوشدن یک تصویر و به تدریح ظاهر شدن تصویری دیگر ، بنابر این تغییر صحنه تقریبا نامحسوس است.
MORPHING
تغییرات تدریجی فرم یک کاراکتر که از طریق مجموعه ای از طرح ها صورت می گیرد.
PAN
حرکت جانبی یک کاراکتر یا پیش زمینه ای به سمت راست یا چپ (ماننده راه رفتن ، زمانی که کاراکتر " در یک نقطه "
حرکت می کند زمینه از شرق به غرب حرکت می کند و حس پیشروی را القا می کند ).
PANNERS
این اصطلاح معمولا به پیش زمینه های گسترده ای اطلاق می شود که عمل حرکت کاراکتر یا زمینه را به تصویر می کشند ، همچنین به گیره های میله ای بزرگی گفته می شود که طرح را بر روی آن سوار می کنند.
PEG-BARS
(همچنین PEGS ) میله ای صاف که مرکز ان مدور است و در دو طرف میله بلوک های مستطیلی قرار دارد که طرح ها قابت زیر دوربین ( به ویژه بر روی کاغذ پانچ شده انجام می شود ) نگه می دارد .
REGISTRATION
سازماندهی طرح های انیمیشن زیر دوربین ، که به ان سیستم ثبت می گویند.
ROUGHS
نخستین طرح های خام که طرح های موقعیتی مهم و طرح های ما بین طرح های اصلی را به تصویر می کشند.
ُSET-UP
این اصطلاح به دو معناست : به تمامی عناصر یک قطعه ی انیمیشن شاره می کند که آماده ی فیلمبرداری است ، با زمینه ی کامل شده اغلب برای تبلیغات استفاده می کنند ، معنای دیگر ان میز کار انیمیشن ساز است که یا دیسک انیمیشن ، شیرازه ها و جعبه ی نور کامل می شود .
STORYBORAD
فیلمنامه ی مصور که تمامی حرکات را در یک فیلم مجزا می کند . مجموعه ای از طرح ها که کل داستان را بیان می کند در پروژه ی اصلی هنرمند حرکت را با مشورت کارگردان ، نویسنده و انیمیشن ساز اصلی به تصویر می کشد.
TRACK
یک بخش از صدا یا حرکت در فیلم که دوربین بر روی ان تمرکز می کند . دوربین می تواند از سوژه دور باشد (حرکت با فاصله ی دور ) یا اینکه به سوژه نزدیک شود (حرکت با فاصله ی نزدیک ) . سرعت حرکت نیز بین " کند " و "تند" متفاوت است.
ZOOM
حرکت بسیار سریع دوربین به سمت راست یا بخش به بخش.
کتاب متحرک سازی کارتون ها
نویسنده : ژانت نون
ترجمه : الهام السادات رضایی
تایپ : خودم .
ACME
سیستم استاندارد جهانی ثبت انیمیشن .
ANTIC
حرف اختصاری واژه ی انگلیسی "anticipation" معادل واژه ی فارسی "پیشاپیش" .
طرحی که جلوتر قرار می گیرد و بر حرکتی اغراق آمیز تاکید می ورزد.
BG
زمینه ، که بر روی آن طرح اجرا می شود .
CAM
دوربین چند سال قبل به دوربینی گفته مشد که بهصورت عمودی بالای اثرهنری قرار می گرفت، اما امروزه به احتمال
قریب به یقین به یک سیستم کامپیوتری اشاره دارد .
CC
یک کارت رنگی ، که اغلب به جای زمینه (BG) در کلوزاپ ها (نمای نزدیک ) از ان استفاده می کنند.
CELS
سلولویید در گذشته به ورقه های شفاف اشاره می شد که طرح های انیمیشن را بر روی ان به تصویر می کشیدند و چاپ می کردند.
CU ( همچنین BCU ، ECU و MCU )
تصویر کلوزاپ ، همچنین به کلوزاپ بزرگ ، کلوزاپ بسیار بزرگ و کلوزاپ متوسط اشاره دارد .
CYCLE
تواتری از طرح ها که می توانند بی وقفه تکرار شوند و حسی از حرکت مداوم مانند پیاده رفتن و دویدن را القا کنند.
DOPE-SHEETS
ارتباط ضروری و لازم بین انیمیشن ساز ، دوربین و اپراتور کامپیوتری . جدولی که بر روی ان طرح های شماره گذازی شده فهرست بندی می شوند و نشان می دهند که چند کادر در معرض نمایش قرار می گیرند .
DRGS
حرف اختصاری برای "طرح ها ".
FIELD KEYS
(مناطق کلیدی) مناطقی که در چارچوب آن یک حرکت روی می دهد . ( نگاه کنید به Layout و Graticule).
ّFLIP
این واژه به دو معناست : ورق زدن طرح ها توسط انیمیشن ساز به منظور کنترل حرکت ، یا برعکس قرار دادن تصاویر زیر دوربین به منظور اینکه تصاویر در جهت مخالف حرکت کنند .
FRAME
بخش مجزای یک فیلم ، انیمیشن سازان به طور منظم برای هر ثانیه فیلم از 24 کادر استفاده می کنند.
FX
افکت های ویژه ، مانند آب ، آتش ، برف و باران .
GRATICULE
شبکه ای که مطابق با میدان دید دوربین است . معمولا در دو اندازه تولید می شود . با حوزه ی دید 15 و 12.در این شبکه هنرمند به طور کلی هر گونه حرکت مورد نیاز را با توجه به دوربین به تصویر می کشد.
IN- BETWEENS
طرح هایی که بین طرح های کلیدی و مهم به تصویر کشیده می شوند و هر جا که لازم باشد حرکت را آسان تر و کند تر می کنند.
KEYS
طرح های موقعیتی بسیار مهم که اسکلت بندی عریان هر گونه حرکت را شکل می دهد .
LAYOUT
مجموعه ای از طرح های مرحله به مرحله که هر یک از صحنه های به تصویر کشیده را در اختیار انیمیشن ساز قرار می دهد که به آن نمای کلی می گویند. یک صحنه ی انیمیشن اعلب کمتر از 6 ثانبه طول می کشد ، بنابراین طرح ها باید به دقت کشیده شوند.
LIP-SYNC
مجموعه ای شامل طرح هایی از حرکت دهان که مطابق با صدا ها و القا کننده ی سخن گفتن است.
MIX
محوشدن یک تصویر و به تدریح ظاهر شدن تصویری دیگر ، بنابر این تغییر صحنه تقریبا نامحسوس است.
MORPHING
تغییرات تدریجی فرم یک کاراکتر که از طریق مجموعه ای از طرح ها صورت می گیرد.
PAN
حرکت جانبی یک کاراکتر یا پیش زمینه ای به سمت راست یا چپ (ماننده راه رفتن ، زمانی که کاراکتر " در یک نقطه "
حرکت می کند زمینه از شرق به غرب حرکت می کند و حس پیشروی را القا می کند ).
PANNERS
این اصطلاح معمولا به پیش زمینه های گسترده ای اطلاق می شود که عمل حرکت کاراکتر یا زمینه را به تصویر می کشند ، همچنین به گیره های میله ای بزرگی گفته می شود که طرح را بر روی آن سوار می کنند.
PEG-BARS
(همچنین PEGS ) میله ای صاف که مرکز ان مدور است و در دو طرف میله بلوک های مستطیلی قرار دارد که طرح ها قابت زیر دوربین ( به ویژه بر روی کاغذ پانچ شده انجام می شود ) نگه می دارد .
REGISTRATION
سازماندهی طرح های انیمیشن زیر دوربین ، که به ان سیستم ثبت می گویند.
ROUGHS
نخستین طرح های خام که طرح های موقعیتی مهم و طرح های ما بین طرح های اصلی را به تصویر می کشند.
ُSET-UP
این اصطلاح به دو معناست : به تمامی عناصر یک قطعه ی انیمیشن شاره می کند که آماده ی فیلمبرداری است ، با زمینه ی کامل شده اغلب برای تبلیغات استفاده می کنند ، معنای دیگر ان میز کار انیمیشن ساز است که یا دیسک انیمیشن ، شیرازه ها و جعبه ی نور کامل می شود .
STORYBORAD
فیلمنامه ی مصور که تمامی حرکات را در یک فیلم مجزا می کند . مجموعه ای از طرح ها که کل داستان را بیان می کند در پروژه ی اصلی هنرمند حرکت را با مشورت کارگردان ، نویسنده و انیمیشن ساز اصلی به تصویر می کشد.
TRACK
یک بخش از صدا یا حرکت در فیلم که دوربین بر روی ان تمرکز می کند . دوربین می تواند از سوژه دور باشد (حرکت با فاصله ی دور ) یا اینکه به سوژه نزدیک شود (حرکت با فاصله ی نزدیک ) . سرعت حرکت نیز بین " کند " و "تند" متفاوت است.
ZOOM
حرکت بسیار سریع دوربین به سمت راست یا بخش به بخش.
کتاب متحرک سازی کارتون ها
نویسنده : ژانت نون
ترجمه : الهام السادات رضایی
تایپ : خودم .