حرفه‏ای ترین رندری که می تونم بگیرم چیه؟

hessam h

Member
سلام
غرض از مزاحمت من یه کاری رو انجام دادم فکر می کردم می تونم رندرشو یه طوری حل کنم ولی اونی که می خوام نمیشه آخه من رند رو خیلی کم کار کردم.
من یه مدل بزرگ دارم که اصلا low poly نیست و جزئیات زیادی هم داره و فقط یه تیکه اولش paint داره من می خوام از قسمت های مختلف مدلم فیلم های 15 تا20 ثانیه ای بگیرم و این فیلم ها قراره full screen 1024*768 بشه و می خوام با کیفیت نسبتا بالا حجم زیادی نداشته باشه(حجم منطقی داشته باشه) و دیگه اینکه از سیستم raytrace استفاده کردم و از نور spot و directional .لطفا:rose: از اولش یعنی موتور رندر انتخابی تا جزئیات تنظیم رند و همینطور سایز و نوع خروجی که بگیرم که توی 1024 افت کیفیتش کم باشه رو بهم بگید
پیشاپیش مراتب سپاسگذاری خودم را اعلام می دارم:cool:
ضمنا من تازه واردم و از اینکه در جمعتون وارد شدم خوشحالم امیدوارم بتونم توی این انجمن مفید باشم:sad:
 

.:. soroosh .:.

Active Member
درود .
اول اینکه ورودتون را خوش آمد میگم .
اما راجع به سوالتون .
ببینید به هر حال نمیشه شما یک کار با کیفیت بالا بخواید اما با حجم پایین .
اگه قرار بود اینطوری باشه دیگه HD و بلو ری و ... معنی پیدا نمیکرد و ساخته نمیشد.
برای کیفیت خوب هم میتونید از منتال ری استفاده کنید .
جزئیات تنظیم رندر را هم که همینطوری نمیشه گفت .
هر صحنه‌ای با صحنه‌دیگه تنظیماتش فرق میکنه .
پس...
خروجیتون هم میتونید به صورت تک فریم و با فرمت tiff ذخیره کنید بعد با برنامه‌هایی مثل کوئیک تایم و ... یکیشون کنید .
باز هم اگر سوالی بود در خدمتیم .
موفق باشید .
 

hessam h

Member
سروش جان ممنون
ولی فکر کنم منظورم رو متوجه نشدید من انتظار حجم خیلی پائیین ندارم همون طور که گفتم حجم منطقی رو می خوام یعنی روشی رو می خوام که با کیفیت نسبتا خوب حجم بهینه داشته باشه .
من قبلا از خروجی tif استفاده کردم اما حجمش در مقایسه با jpg خیلی بالا تره آیا وقتی وارد quick time یا ... می شه بیشتر از jpg کمپرس می شه ؟؟
یه سئوال دیگه اینکه: mentalray با همون حجم software خروجی با کیفییت بالا تر می ده یا به همون میزان حجمش بالا تره ؟
و اما یه مشکل : من سیستم mentalray رو ندارم و توی plugin manager هم ندارم . باید plugin نصب کنم ؟ اگه آره لینکشو دارید ؟
ممنون
 

.:. soroosh .:.

Active Member
درود .
متوجه شدیم چی میگید .
ببیدید .شما به هر حال شما اولین خروجی که از مایا میگیرید حجم بالایی داره .
باید با برنامه‌های مختلفی که برای ادیت و کانورت فیلم ساخته شده حجم فیلمتون را تا جایی که نیاز میبینید بیارید پایین .
مثلا به divx تبدیل کنید یا ...
بعد اینکه حجم خروجی رندر شما به منتال بودن یا سافت‌ویر بودن نیست .
اون حجم مربوط به مشخصات و تعداد پیکسل‌های رنگی هست که تو تصویر دارید .
خب به هر حال هر چی جزئیات یک عکس و طیف رنگی اون بیشتر باشه به طبع حجم عکس هم بالاتر میره .
تو پلاگین منیجر یه گزینه داره با نام mayatomr
اون و باید تیک بزنید .
بعد منتال ری هم به گزینه رندر‌هاتون اضافه میشه و ...
ضمنا فکر میکنم مایا jpg را خوب ذخیره نمیکنه .
اگه از tiif نمیخواید استفاده کنید حداقل از bmp استفاده کنید .
موفق باشید .
 

hessam h

Member
ممنون
نکته دیگه اینکه من باید خروجی فیلمم با full screen نمایش داده بشه آیا بهتره خروجی را 1024 بگیرم و quality را در کوئیک تایم یا ... پائین تر بیارم یا اینکه تصویر کوچک مثلا 480*640 با کیفیت بالا تر بگیرم و در انتها full screen کنم ؟:-?
 

1835ali

Well-Known Member
آقا حسام برای اینکه بتونی روی کیفیت و حجم بیشتر کار کنی بهتره کارو با کیفیت بالا رندر بگیر واسه خودت بعد برو توی نرم افزار های مثل افتر و پریمیر و ... کار کن اونجا هم اندازه تصویر هم حجم دستته و راحت می تونی با سلیقت کار انجام بدی خروجی رو هم همونجا تعیین میکنی تازه توی افتر می تونی افکت هم بدی که دیگه توی مایا رندر نکنی اون افکتها رو که زمان هم ببره
در مورد منتال هم دوست عزیز از چه ورژنی از مایا استفاده می کنی ؟ 2008 به بالا منتال روشون سواره و توی پلاگین منیجر هم به نام mayatomr
قرار داره
برای تنظیمات رندر هم آقا سروش فرمودند که هر صحنه تنظیمات مختلفی داره حالا واسه امتحان موقعی که میخوای رندر بگیری برو به قسمت رندر سیتینگ (render setting ) و در تب منتال ری قسمت quality preset رو روی production بزار
 

hessam h

Member
جزئیات تنظیم رندر را هم که همینطوری نمیشه گفت .
هر صحنه‌ای با صحنه‌دیگه تنظیماتش فرق میکنه .
.
در اینکه باید به تنظیمات mental گیر بدم شکی نیست اما برای شروع می خواستم اگه امکان داره فقط با یه سری قسمت های اصلی تنظیماتش آشنا بشم .یعنی بیشتر می خوام بدونم قسمتایی اصلیش که با software متفاوته مثل preset چه وظیفه ای داره ؟ راستشو بخواین تا حالا به منتال دست هم نزدم.
بازم ممنون
 

.:. soroosh .:.

Active Member
خب
ببید دوست عزیز :
در رابطه با سایز رندر شما همون ۶۴۰ رندر بگیرید کافیه .
نمایش فیلم با رزولیشن ۱۰۲۴ برای هر سیستمی امکان پذیر نیست .

تمام تنظیمات مربوط به پنجره رندر فقط رو کیفیت خروجی تاثیر میزاره .
در اصل مهم‌ترین کار نورپردازی و تکسرینگ و ... هست .
اما خب یه مقداری که کار کنید همه چی دستتون میاد .
 

hessam h

Member
چیزی که متوجه شدم اینه که منتال paint رو رندر نمی کنه و از اونجایی که رندر لایه ای رو بلد نیستم :cry: راهی به جز convert کردن paint ها وجود داره ؟
 

hessam h

Member
آقا حسام برای اینکه بتونی روی کیفیت و حجم بیشتر کار کنی بهتره کارو با کیفیت بالا رندر بگیر واسه خودت بعد برو توی نرم افزار های مثل افتر و پریمیر و ... کار کن اونجا هم اندازه تصویر هم حجم دستته و راحت می تونی با سلیقت کار انجام بدی خروجی رو هم همونجا تعیین میکنی تازه توی افتر می تونی افکت هم بدی که دیگه توی مایا رندر نکنی اون افکتها رو که زمان هم ببره
ممنون از توجهتون
یه سئوال: من فریم ریت خروجی مایا را 25 گرفتم و با اشنایی اولیه ای که از پریمیر دارم می دونم که پریمیر می تونه بین فریم هام فریم میانی بذاره تا تیک نخوره آیا راه داره من فریم ریتم رو کمتر بگیرم و در نهایت با ادیتی که تو پریمیر می گیرم هم فیلمم تیک نخوره هم حجم کمتری داشته باشه ؟
 

1835ali

Well-Known Member
ممنون از توجهتون
یه سئوال: من فریم ریت خروجی مایا را 25 گرفتم و با اشنایی اولیه ای که از پریمیر دارم می دونم که پریمیر می تونه بین فریم هام فریم میانی بذاره تا تیک نخوره آیا راه داره من فریم ریتم رو کمتر بگیرم و در نهایت با ادیتی که تو پریمیر می گیرم هم فیلمم تیک نخوره هم حجم کمتری داشته باشه ؟

حسام جان منظورتو از فریم میانی و تیک خوردن متوجه نمیشم
فریم ریت خروجی مایا رو 25 گرفتی ؟؟؟
مگه با tiff یا tga رندر نگرفتی ؟؟؟
میشه بگی کجا این فریم ریت رو تعیین کردی ؟؟؟
 

hessam h

Member
حسام جان منظورتو از فریم میانی و تیک خوردن متوجه نمیشم
فریم ریت خروجی مایا رو 25 گرفتی ؟؟؟
مگه با tiff یا tga رندر نگرفتی ؟؟؟
میشه بگی کجا این فریم ریت رو تعیین کردی ؟؟؟
در مورد سئوال اول: توی برنامه ای مثل کوئیک تایم وقتی عکس هارو وارد می کنم و تبدیل به avi می کنم برنامه عکس هارو کنار هم می چینه و اگر دو تا تصویر کنار هم با هم تفاوت زیادی داشته باشند خب تیک می خوره مثل حالتی که خروجی فیلم می گیریم با فریم ریت کم. اما پریمیر با حالتی مثل موشن کردن تصویر به تصویر بعدی در جاهایی که اختلاف ملایم داشته باشند تا حدودی این کارو برامون انجام میده و اصطلاحا حرکت دوربین رو نرم می کنه .البته من عذر خواهی می کنم چون با اصطلاحات حرفه ایش آشنا نیستم و احتمالا همین باعث شد منظورم رو نفهمین.
در مورد سئوال دوم: هم فرق نمی کنه تصویر عکس باشه یا فیلم البته درسته در حالتی که عکس خروجی می گیریم چیزی به نام فریم ریت نداریم ولی در حالتی که زمان فیلم خروجی مشخصه تعداد عکس ها همون مفهوم فریم ریت رو داره شاید بهتره بگم 25 عکس برای هر ثانیه فیلم نهایی. ممنون
 

1835ali

Well-Known Member
خوب حسام جان منظورت اینه که بای فریم رو مثلاً دو یا سه بگیری که یک عکسو جا بندازی که حجم کارت بیاد پائین بعد با یه نرم افزار کامپوزیشن کنار هم بچینی که حجم کار پائین بیاد ؟
میشه بپرسم چرا ؟؟
خدا خیرت بده ملت زور میزنن که کیفیت رو در حد بلو - ری بالا ببرن که ارزش کار بیشتر و جذابیتش بیشتر بشه چون الان دیگه همه طالب کیفیت دوست عزیز
 

hessam h

Member
آره علی آقا منظورم همونه نمی دونم چرا از اول همینو نگفتم!!!!!!!!!!!!!
در مورد کیفیت حق با شما است ولی وقتی شما می خواهید یه کاری رو واسه همه قشر جامعه آماده کنید، باید توجه داشته باشید که اولا همه دستگاه با مشخصات خدا ندارند. و البته به این هم باید توجه داشته باشی که اگر حجم کارت از اونی که باید باشه بیشتر بشه هزینه های تولیدت بالا میره مثلا برای یه کاری که می خواهی روی cd پیاده کنی و بفروش برسونی این حجم بالا تعداد cd بالا تری می خواد که هزینه ی خودش که هیچ هزینه های جانبی به بار میاره مثل بسته بندی گرون تر یا حمل ونقل یا ... که باعث می شه تو قسمتی از بازار رو از دست بدی . بنابراین گاهی این کیفیت بالا خیلی به صرفه نیست.
مشکل من هم شبیه همین قضیه است از طرفی چون اندازه تصویر باید حتما فول اسکرین باشه نیاز به کیفیت خوب دارم و از طرفی می خوام حجم کارم تا اونجایی که ممکنه بیاد پائین، برای همینه که اینقدر گیر میدم تا بتونم کاری که ارائه میدم خیلی غیر حرفه ای نباشه.
 

1835ali

Well-Known Member
ببخشید اگه دیر جوابتون رو می د م یه مشکل واسم پیش اومده بود
نگاه کن عزیزم تو وقتی می گی فول اسکرین ، کار حرفه ای ، یعنی با کیفیت ، کیفیت هم به معنای دقت بالا و سرعت پائین و همچینین حجم بالاست کاریشم نمیشه کرد اینو واسه کسایی که می خوای کار کنی بگی خودشون می دونن
شما می گی که تعداد سی دی بالا ؟ دوست من الان همه تو خونشون دی وی دی دارن در ضمن شما مگه می خوای راتاتویی بسازی که حجمی برابر یه سی دی هم حتی بشه شما خیلی حرفه ای باشی تنهایی می تونی یه تیزر بسازی که 30 الی 120 ثانیه باشه اگر هم بخوای کار کوتاه کار کنی که فوقش 20 دقیقه که با کیفیت بالا 200 مگ هم نمیشه
من هنوز هم نمی فهمم که این چه کاریه که فول اسکرین باشه و یک در میون رندر شه و با حجم کم ؟؟؟؟؟
کمکی خواستی بازم در خدمتم
 

hessam h

Member
اولا که امیدوارم هیچ وقت واستون مشکل پیش نیاد :rose:
دوما ممنون که توجه میکنید
سوما من یه توضیح کامل تری راجب قسمت حجمی مشکلم بدم شاید اینطوری بیشتر بفهمید چی مخوام.
حقیقتش اینکه میگم حرفه ای یعنی یه کار قابل قبول نه به قول شما راتتویل چون من در قسمت رندر تقریبا که نه دقیقا بوغم البته در بقیه مایا هم همینطور ولی تو این قسمت ها بیشتر بوغم.
ببینید من یه کار مالتی مدیا دارم که برای منوی اصلیش از یه مدل خونه سه بعدی استفاده کردیم توی این منوی سه بعدی هر اتاق یا هر وسیله ای یه بخش از نرم افزار هست . تعداد فیلم های این منو ها روی هم رفته (رفت و برگشت) حدود 150 تا هست که هر کدوم تقریبا بین 10 تا 15 ثانیه طول می کشه
خب همین طور که میدونید چون منوی انتخاب هست باید به صورت فول اسکرین نمایش بده تا کاربر احساس کنه توی فضا قرار گرفته و از اونجایی که ما سایر بخش ها رو روی 1024 ست کردیم هنگام نصب رزولوشن روی 1024 تنظیم میشه
حالا مشکل .........:
من تقریبا برای هر فیلم بین 250 تا 375 عکس خروجی از مایا دارم که در اندازه 1024 حجمی بین 90 تا 230 داره (البته حجم بالای 150 کمتر است) و وقتی من این تصاویر رو توی کوئیک تایم به avi می برم خب بدون کمپرس که حجمش خیلی بالا است و وقتی کمپرس می کنم تا به حجم قابل قبول برسه کیفیتش افتضاح می شه.
نمی دونم کجا رو دارم اشتباه می کنم؟:-?
 
اگه يك چيزي شبيه بازيهاي رايانه اي مي خواي نيازي به رندر نيست.
مي توني از Directx يا OpenGL يا اگه ساده تر مي خواي Director ويا يك اينجين كه الان يادم رفته براي Python بود و خيلي كار كردن باهش ساده است استغاده كني.همچنين براي فلش هم Plugin هايي هست براي Import مدلهاي 3d.

البته كار گيم و نرم افزار هم رندرينگ داره ولي كلا با رندرينگ فيلم تفاوت داره.

اگه منظورتون چيزي شبيه گيم يا فضاهاي مجازي نيست براي اينكه بحثتون خراب نشه جواب من رو ندين خودم پاكش مي كنم.
اينطوري بين بحثها مطلب بدون ربط نخواهد بود.
 
آخرین ویرایش:

hessam h

Member
ممنون از راهنماییتون اما مشکل اینجاست که مدل من اصلا به حالت lowpoly ساخته نشده و جزئیات زیادی هم داره فکر کنم اگه بخوام از game eng استفاده کنم به یه ابر رایانه واسه کارکردن باهاش نیاز باشه ولی خوب اگه شما فکرمیکنید جواب میده من تستش کنم
 
در هر موتور گرافيكي دستوري براي كم كردن سطوح هست.به عنوان مثال دستور Clean در Directx براي كم كردن سطوح هست كه البته البته كم كردن سطوح مشكلات خودش رو داره.اصولا كار گيم و يا Real Time Rendering نكات خودش رو داره كه يكي از اونها هنر Low Polygon Modeling هست.

اما توصيه من به شما اينه كه حتما قبل از اينكه بخواين از اين موتورها استفاده كنين حتما يك يك فاز تحقيقاتي داشته باشين كه چه اينجيني براي شما مناسبه.چون وقت زيادي بايد بزارين نمي خوام يك راهي رو برين و بعد بفهمين كه راه رو از اول اشتباه اومدين.

اميدوارم اينجين مناسب با كارتون رو پيدا كنين.اگه كارتون فوريه و فرصت انتخاب ندارين بهتون Directx و OpenGL رو اصلا پيشنهاد نمي كنم.

موفق باشين
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا