تغییرات فایل 1 حجم و کیفیت خروجی h264

reza55n

New Member
با سلام.

همانطور که می‌دانید یک فیلم دوساعتۀ 720p با کدک H264 که اغلب mkv است، در بیشترین حالت 800MB حجم دارد و نسخه‌ای با کیفیت از فیلم ماتریکس را که شخصاً بررسی کردم، بیت ریت تصویرش 577kbps بود.

با این حال وقتی از راه EDIUS یا Xilisoft از کلیپی با کدک H264، فرمت mp4 و کیفیت 720p خروجی می‌گیرم، با بیت ریت 577 حتی در حالت multipass کیفیتش افتضاح می‌شود، و برای کیفیتی نه خوب بلکه قابل قبول، باید بیت ریت را حداقل روی 5500kbps بگذارم، که در اینصورت حجم 2 ساعت کلیپ بیش از 4 گیگابایت می‌شود!

برای کلیپ خودم با بیت ریت 5500kbps:
Bits/(Pixel*Frame) : 0.200

برای فیلم ماتریکس:
Bits/(Pixel*Frame) : 0.036

یعنی نسبت تعداد بیت به تعداد پیکسل در کلیپ من حدود 5/5 برابر ماتریکس شده، آن هم نه با کیفیت عالی! راه حل چیست؟؟ با تشکر
 

hosein0251

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
نوع encode کردن فرمت h264 , MKV کاملا با هم متفاوته
بهترین کار اینه که H264 با کوالیتی خیل بالا رندر بگیر و بعد با نرم افزارهای کانورتور به MKV تبدیل کنی

در کل با فرمت h264 نمیتونی همچین کوالیتی نسبت به حجم ویدئو رو بدست بیاری .
فرمت جدید H265 یا HEVC هم که تازه اومده . باید صبر کنی تا به صورت رسمی بیرون بیاد . که خصوصیت h265 همین کوالیتی خیلی بالا با حجم خیلی خیلی کمتره .

موفق باشید
 

reza55n

New Member
دوست گرامی ممنون از پاسختان

برنامه‌های MKVMerge و Bigasoft MKV Converter و Xilisoft Video Converter را برای این موضوع امتحان کردم و کلیپی H264 را تبدیل به mkv کردم، ولی همۀ آن‌ها فایل mkv را با همان حجم ایجاد کردند و وقتی هم بیت ریت را کاهش دادم دوباره کیفیت کم شد!
 

rezaa_14

New Member
ضمناً فکر کنم کدک mkvها دقیقاً h264 باشه، چون وقتی با mkvcleaver ویدئوی فایل‌های mkv را جدا کنید، فایلی با فرمت h264 ایجاد می‌شه که برنامۀ Xilisoft هم اونو بعنوان h264 شناسایی می‌کنه.
چیزی که اطمینانمو بیشتر می‌کنه اینکه که mkvcleaver بخش ویدئوی mkv رو کانورت نمی‌کنه، بلکه با سرعت کپی پیست منتقل می‌کنه.
 

rezaa_14

New Member
خودم علتو پیدا کردم:
مشکل از این بود که EDIUS و خیلی برنامه‌های تبدیل، گزینۀ maximum bitrate رو ندارن و اونو مساوی بیت ریت اصلی قرار میدن. نتیجه این میشه که برای یک کلیپِ با کیفیت، باید بیت ریت اصلی تمام صحنه‌ها (حتی شامل صحنه‌های ثابت و خالی و ساده) رو مساوی چیزی حدود 7000 قرار بدیم؛ ولی تو روش تنظیم ماکزیمم، بیت ریت اصلیو مساوی 1000 یا کمتر یا بیشتر قرار می‌دیم و ماکزیممو می‌ذاریم روی مثلاً 40000kbps تا موقع نمایش صحنه‌های پیچیده بیت ریت بره بالا و کیفیت ثابت بمونه، به همین سادگی...
 
معرفی کدک H.264

اگر اهل فیلمهای divx یا xvid هستید خوبه که برای این مطلبی که مینویسم یکمی وقت بذارید اونوقت من چیز بهتری را به شما معرفی میکنم که اسمش را شنیدید ولی به دنبالش نرفتید ببینید چی هست. در عنوان مطلب نوشتم چیزی که میخوام معرفی کنم چیست پس لازم به توضیح نیست.

h264-mpeg4-avc-logo-new1-300x244.png
h.264

این مطلب به چند گروه از افراد کمک میکنه: ۱- آنهایی که میخواهند دوربین HD خریداری کنند یعنی دوربین فیلمبرداری و آنهایی که میخواهند دستگاه player خریداری کنند حتی اگر یه ipod باشه و یا موبایلهای جدید و یا اینکه بخواهید تصاویر را در شبکه انتقال بدید و همه و همه اینکارها را میشه با این کدک انجام داد بدون افت تصویر.
شما اگر اهل فیلمهای divx هستید میشه کیفیت بالاتری را معرفی کرد. درواقع فشرده سازی به معنی کم شدن کیفیت نیست اگر شما هنوز در این فکر هیتید از دنیا عقب هستید باید بدونید که دوره mp3 و افت کیفیت تمام شده و دوره aac شروع شده البته AAC فرمت مقابل mp3 است که بدون افت کیفیت صدا حجم را کمتر از mp3 میکند و من در همین سلسله مطالب مولتی مدیا به سراغ صدا هم میام و شدیدا mp3 را خواهم کوبید.
فرمت H.264 نامهای دیگر هم داره مثل: mpeg-4 part 10 , mpeg-4avc , avc , jvt , h.26l که البته هر کدوم از اینها باز تعریف خاص خودش را داره که مورد بحث نیست و بهترین نامی که میشه ازش برد همان h.264 است و شما هم با این نام بشناسید. این کدک را در یه فایل آشنایی هم میتونید ببینید میدونم خیلی از شماها اعتقاد دارید که فرمت mkv بسیار با کیفیت و همینطور کم حجم هستند یادمه که dvd های یانگوم هم بار اول با mkv اومد این کمی حجم و کیفیت بالا بخاطر ساپورت کردن کدک h.264 است و نمیخوام بگم که mkv فقط از این ساپورت میکنه من برای نمونه مثال زدم.
چرا بجای divx باید از h.264 استفاده کنیم؟
این دقیقا همان چیزی است که باعث شد کدک h.264 بوجود بیاد یعنی اینکه کیفیت بالاتر و حجم کمتر. بخاطر بالا رفتن حجم فیلمها بخاطر کیفیت و مشکلات ذخیره سازی و بخصوص جابه جایی و انتقال از شبکه، این فکر را در ذهن بوجود آورد که یه کدگذاری جدیدی صورت بگیره و نتیجه این کدگذاری کدک h.264 شد که بسیار سیستم ساده ای هم نسبت به بقیه کدکها دارد. شاید در ایران دانلود فیلم انتقال تصویر و این حرفها رواج نباشه بخاطر کمی سرعت اینترنت ، ولی در کشورهای دیگه دانلود یه فایل divx آنهم نه یه نفر بلکه چند میلیون نفر اشغال شبکه را فراهم میکنه. و همینطور حجم بالا بین انتقال با دوستان که همه همه جمع شد و h.264 اومد که حتی برای دستگاههای player کوچک مثل mpeg4 ها و یا موبایلها هم مناسب است و راحت منتقل خواهد شد.
کیفیت ۱۰% بالاتر mpeg4 معمولی که فکر کنم تصویر زیر بتونه این را به شما ثابت کنه. اگر شما زیر ساخت فرمتها را بدونید گیج نمیشید و خرید mpeg4 و تماشای آن نشانه کیفیت بالاتر نیست به این تصویر توجه کنید:
img11.jpg
هر دو یه رزولوشن و ۴۲۰ کیلوبیت bitrate دارند ولی تفاوت تصویر را مشاهده کنید. حجم کمتری نیز نسبت به mpeg4 معمولی دارد.
حجم H.264 تقریبا چقدر است؟
دقیقا نصف divx است و کیفیت مطلوب تری هم دارد یعنی یه فیلم divx که بطور استاندارد ۷۰۰ مگ است در h.264 به ۳۵۰ mb میرسد. شاید شماها جایی فیلمی دیده اید که زده با این کیفیت اطمینان حاصل کنید که H.264 است اگر دانلودش کنید یه صرفه تر است چون کیفیتش بالاتر از divx است. در صورتیکه کیفیت بالاتر از divx است که شما اصل فایل dvd را تبدیل به h.264 کنید اگر divx به این کدک تبدیل شود به هر حال کیفیت خروجی همان divx میشود.
من بطور اتفاقی یه انجمن ایرانی پیدا کردم که فیلمهایی با این کدک و همان حجم ۳۵۰ که البته بستگی به زمان و نوع فیلم بالا و پائین داره جهت دانلود قرار میدهند میتونید یه سری بزنید. (در این لینک) بنظرم کاربران دیگه خوشحال بشوند اگر لینکی دارید که فیلمهایی با این کیفیت و این کدک قرار میدهند. میتونید در قسمت نظرات همین مطلب لینکهای خود را بذارید.

012818-MacBook-Aluminum1-300x187.jpg
استفاده کدک H.264 از منابع سخت افزاری

کدک h.264 تنها ایرادی که میشه ازش گرفت و آنهم زیاد به چشم نمیاد استفاده از منابع سخت افزاری است که در تصویر بالا اگر کمی دقت کنید بهشما نشان میدهد که روی سیستم مک چقدر منابع را دارد استفاده میکند.
ولی به تصویر زیر دقت کنید! اگر شما بخواهید فیلمی را در اینترنت منتشر کنید و قبل از آن کم حجم کنید نمونه اش سمت چپی خواهد شد و اگر آنرا با کدک h.264 تبدیل کنید نمونه سمت راست است و با حجم خیلی کمتر:
squ51_H264_chip1-300x112.jpg
تصویر از streaminglearningcenter.com

نا گفته نماند که کدک H.264 هم تاریخچه ای دارد که نمونه آن h.261و بعد h.262 و بعد h.263 و حالا h.264 است. چون قرار بود که ما نگاه به آینده داشته باشیم از تاریخچه و مسائل و مشکلات این کدک فاصله گرفتم و به اصل معرفی خود کدک پرداختم. اگر دوست دارید که باطن کار و تاریخچه آنرا بدونید به http://en.wikipedia.org/wiki/H264 مراجعه کنید. الان دیگه مطمئن هستم که کاربران سایت من یک پله از بقیه کاربران سایتهای دیگه جلوتر هستند و الان میدونند که چطوری باید encode کنند و چطوری دانلود و دست روی چه کیفیتی بذارند و حالا شما حتی باید بدونید اگر دوربین فیلمبرداری هم میخرید باید به حجم کم و کیفیت بالا هم توجه کنید در مسافرت و کمبود حافظه یا فیلم شما را مجبور میکنه که فیلم جدید یا حافظه جدید تهیه کنید ولی اگر دوربین شما به کدک H.264 مجهز باشه لازم نیست غصه بخورید. برای اینکه بدونید چنین دوربینی دربازار وجود دار من یه لینک از سامسونگ قرار میدهم که فارسی است و دوربین خود را معرفی کرده (لینک) این به این معنا نیست که من این دوربین را تائید میکنم. شما میتونید به دنبال مارکهای بهتر مثل سونی کانن یا… بگردید.
در این پائین یه ویدئو از یوتیوب قرار میدهم که trailer فیلم transformed است که کیفیت bluray را با حداقل حجم با کدک h.264 میبینید که به ۳۲ mb تبدیل شده من خودم دیدم واقعا لذت بردم.
منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا