جوشکاری چیست و چند نوع دارد ؟

arvasale

New Member
what-is-welding.jpg
جوشکاری چیست ؟ جوشکاری یکی از بهترین و قدیمی ترین روش های مورد استفاده در صنعت به منظور اتصال دو قطعه می باشد، این فرآیند متناسب با نوع مواد مورد استفاده و یا محل انجام آن راهکار های مختلفی را پیش روی مهندسان و تکنسین هایی که به نوعی با جوشکاری سرو کار دارند قرار می دهد .

جوشکاری را میتوان فرآیندی دانست که در آن دو قطعه ی فلزی و حتی غیر فلزی بوسیله ی گرم کردن محل اتصال و یا ذوب کردن مواد اتصال به یکدیگر متصل می شوند .

گرم و ذوب کردن مواد از روش های مختلفی قابل انجام است از این رو جوشکاری نیز دارای انواع و روش های مختلفی می باشد که از جمله روش های اصلی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • جوشکاری در حالت جامد
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری با گاز اکسیژن
  • انواع متفرقه ی جوشکاری
  • سایر روش های متفرقه …
welding-types.jpg

انواع روش های جوشکاری چیستبوسیله قوس الکتریکی
جوش کاری تنگستن گاز ( جوشکاری تیگ – TIG )
در این نوع از جوشکاری الکترود ها مصرف نمی شوند و فرآیند اتصال در آن به صورت آهسته انجام می شود ، در این روش می توان دقیق ترین جوشکاری ها را انجام داد که بیشترین کاربرد آن در صنایع هوا و فضا می باشد .

جوشکاری بوسیله قوس پلاسما
این نوع جوشکاری چیست بیشترین شباهت را به جوشکاری تنگستن دارد و کاری بسیار با کیفیت تولید می کند، عمده مصرف این نوع جوشکاری در صنایع ابزار سازی و یا لوله سازی می باشد .

جوشکاری به همراه پوشش فلزات
در این نوع از جوشکاری الکترود ها مصرف شده اما وجود پودر در این فرآیند از تماس فرآیند جوشکاری با هوا جلوگیری می کند .

جوش‌کاری فلزی بدون پوشش
در این نوع از جوشکاری دقیقا بر عکس حالت قبلی عمل شده و الکترود ها به صورت کامل مصرف می شوند .

جوش زیرپودری
در این روش از پودر های دانه ریز به منظور پوشش محل اتصال استفاده می شود .

جوش‌کاری اتمی هیدروژن
در این نوع از جوشکاری از دو الکترود غیر همسان فلزی استفاده می شوند ، این الکترود ها در فضایی مملو از هیدروژن ذوب شده و قطعات را به هم متصل می کنند .

جوشکاری با قوس الکتریکی به همراه پوشش گاز ( TIG )
در این نوع از جوشکاری از گاز به منظور پوشش قطعات استفاده می شود ، از متداول ترین روش های جوشکاری تیگ می توان به جوش آرگون اشاره کرد .

Arc-welding.jpg

انواع جوش‌کاری با گاز اکسیژن
جوشکاری با گاز پروپان
در این نوع از جوشکاری که در صنعت به جوش اکسیژن معروف است، پروپان به همراه گاز اکسیژن سوخته و محل اتصال را گرم می کنند .

جوشکاری بوسیله گاز و فشار
در این نوع از جوشکاری ابتدا از شعله برای گرم کردن و سپش از فشار برای اتصال استفاده می شود این نوع از جوشکاری در حال حاضر منسوخ شده و استفاده نمی شود .

جوشکاری هوا استیلن
در این نوع از جوشکاری از مواد شیمیایی به منظور بهبود دهنده فرآیند جوشکاری استفاده می شود ، این نوع از جوشکاری دارای نقاط ضعف بسیار بالایی هستند که به همین دلیل از طرفداران بسیار کمی برخوردار هستند .

جوشکاری با اکسیژن استیلن
در این نوع از فرآیند های جوشکاری بوسیله ترکیب اکسیژن و استیلن قطعات را تا دمای بسیار بالا گرم می کنند و این دمای زیاد باعث بوجود آمدن جوش بسیار دقیق می شود ، از دیگر مزیت های این نوع جوشکاری ارزان بودن موارد مورد استفاده در آن می باشد .

جوشکاری اکسیژن هیدروژن
در این نوع از جوشکاری از ترکیب هیدروژن و اکسیژن به منظور ایجاد جوش استفاده می شود .

gas-welding.jpg

انواع جوشکاری چیست و جوشکاری مقاومتی
جوش درز مقاومتی
این نوع جوشکاری یکی از در دسترس ترین و متداول ترین روش های جوشکاری و روش های اصل قطعات است،در این مدل از جوشکاری عملیات جوش و اتصال دو الکترود رول شکل که با اعمال جریان و فشار گرم می شوند انجام می شود .

جوش آپست
در جوشکاری آپست که به منظور اتصال لبه های قطعات مورد استفاده قرار می گیرد تا دمایی مشخص و متناسب با جنس کار گرم شده و با فشار بسیار بالا به هم متصل می شوند، این نوع از گرمایش به وسیله مقاومت و جریان الکتریکی ایجاد می شود .

جوش نقطه‌ای مقاومتی
این نوع از جوشکاری در صنعت خودرو سازی و هوا فضا مورد استفاده قرار می گیرد و از دو الکترود نوک تیز به منظور اتصال دو نقطه که عموما ضخامت کمی دارند مورد استفاده قرار می گیرند .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا