جنس و کاربردهای باندینگ دندانپزشکی

hana joon

Member
آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر اتفاقات مختلف، به دندان‌های یک فرد وارد شود، شامل مواردی مانند ترک خوردن دندان، خرد شدن، تغییر رنگ و سایر آسیب‌های مربوط به دندان می‌شود. در علم دندانپزشکی، نوعی روش درمانی، به نام باندینگ وجود دارد که به سرعت دندان‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند.
مانند هر فرآیند دندانپزشکی دیگری، باندینگ دندان نیز ابزار و تجهیزات مخصوص به خود را دارد. برخی از ابزار و تجهیزات مربوط به باندینگ دندان، شامل مواردی مانند باند یونیورسال (برند سارمکو)، پرسلن باندینگ رزین (برند بیسکو) و باند آمبر یونیورسال می‌شود. شما می‌توانید هر یک از تجهیزات مورد نیاز باندینگ دندان را از سایت فروش مواد و تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا تهیه کرده و استفاده کنید. در ادامۀ این مطلب از دنتیوا، به بررسی فرآیند باندینگ دندان می‌پردازیم.

جنس و کاربردهای باندینگ دندانپزشکی​

همانطور که گفته شد، روش باندینگ دندان، یکی از روش‌های ترمیم دندان است. در طول فرآیند باندینگ دندان، از مواد مختلفی استفاده می‌شود. موادی که در فرآیند باندینگ دندان استفاده می‌شود در واقع دندان‌ها را پر می‌کنند. این مواد به لایه‌های مینای دندان نفوذ کرده و با این کار، قسمت‌های خالی موجود در دندان را پر می‌کنند.
جنس باندینگ معمولاً از کامپوزیت است. استفاده از این کامپوزیت باعث می‌شود باندینگ مورد استفاده، در کم‌ترین زمان ممکن به دندان‌ها بچسبد. باندینگ‌ها رنگ‌های مختلفی دارند. به همین دلیل، دندانپزشک می‌تواند با توجه به رنگ دندان‌های فرد متقاضی، از باندینگ مناسب و همرنگ دندان او، استفاده کند. وجود رنگ‌های مختلف برای باندینگ‌ها باعث می‌شود تمامی افراد، با رنگ دندان‌های مختلف، بتوانند از این روش استفاده کنند.
هم رنگ بودن باندینگ‌ها با دندان‌های طبیعی فرد، باعث می‌شود کسی متوجه وجود باندینگ‌ در دندان‌های شخصی که از این روش استفاده کرده است، نشود. همان طور که گفته شد، از روش باندینگ، برای درمان و ترمیم دندان‌هایی که دچار آسیب‌های مختلفی شده‌اند، استفاده می‌شود. برخی از آسیب‌هایی که با استفاده از روش باندینگ ترمیم می‌شوند عبارتند از:
  • دندان‌هایی که نیاز به تغییر رنگ دارند
  • دندان‌هایی که نیاز به تغییر اندازه و شکل دارند
  • در مواردی که بین دندان‌های جلویی یک شخص، فاصله باشد
  • دندان‌هایی که شکسته‌‌اند
  • دندان‌هایی که دچار لب پریدگی شده‌اند
  • لب پریدگی دندان
به طور کلی، روش باندینگ دندان، روشی ارزان و مناسب به شمار می‌رود.

مراحل استفاده از باندینگ دندانپزشک​

مراحل باندینگ دندان عبارتند از:
  1. تهیه عکس رادیوگرافی از دندان‌ها و معاینه دقیق آن‌ها
  2. رفع التهاب، پوسیدگی و عفونت پیش از باندینگ (در صورت وجود)
  3. بی‌حسی در صورت نیاز
  4. ایجاد ناهمواری در سطح دندان
  5. شستن دندان‌ها به مدت 20 ثانیه با محلول اسید فسفریک رقیق شده
  6. چسباندن باندینگ به دندان
  7. شکل‌دهی رزین کامپوزیت روی دندان
  8. سفت کردن کامپوزیت با لایت کیور
  9. تغییر و اصلاح رزیم کامپوزیت (در صورت نیاز)
  10. پالیش نهایی کامپوزیت

قیمت باندینگ دندانپزشکی​

قیمت باندینگ دندان بسته به برند و کمپانی تولیدکننده، نوع باندینگ و نسل آن متفاوت است.

مزایای استفاده از باندینگ دندان

باندینگ دندان مزایای زیادی برای متقاضیان استفاده از این روش، دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:
  • هزینه کم
هزینۀ استفاده از روش باندینگ دندان، نسبت به سایر روش‌ها (از جمله ونیر سرامیکی یا دیگر روش‌های ترمیمی که برای دندان به کار برده می‌شود) کمتر است.
  • تعداد کم جلسات درمانی
روش باندینگ نیاز به صرف زمان زیادی ندارد. این روش معمولاً در طول یک جلسۀ یک یا دو ساعته، برای فرد متقاضی انجام می‌شود.
  • ترمیم پذیری
بسیاری از روش‌های ترمیمی و زیبایی دندان (مانند لمینت سرامیکی) در صورت بروز مشکلات مختلفی مانند لب پریدگی یا شکستن، امکان ترمیم شدن ندارند. در این صورت برای از بین بردن این عارضه‌ها، دندان باید دوباره لمینت شود. اما باندینگ دندان به این شکل نیست.
یعنی در صورت بروز چنین مشکلاتی، دندانپزشک می‌تواند به راحتی با استفاده از مواد باندینگ جدید، شکستگی‌ها یا لب پریدگی‌های مختلف را از بین ببرد. همچنین دندانپزشک برای از بین بردن لکه‌های سطحی ایجاد شده بر روی باندینگ‌ها می‌تواند باندینگ‌ها را به راحتی صیقل داده و این مشکل را بر طرف کند.
برای انجام تمامی این مراحل از فرآیند استفاده از باندینگ‌ها، از ابزارهای خاصی استفاده می‌شود. در ابتدای مطلب، به برخی از این ابزارها اشاره شد.
از دیگر لوازم کاربردی در فرآیند استفاده از باندینگ های دندان، می‌توان به کیت لاینر باند اف کلیرفیل (برند کوراری) و آل باند یونیورسال (برند بیسکو) اشاره کرد. تمام ابزارهای دندانپزشکی لازم برای باندینگ دندان در وب‌سایت دنتیوا با بهتربن کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، موجود می‌باشد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا