جلوه هاي فناوري ارتباطات

Salar

Active Member
خیلی جالبه حتمآ بخونید


روزگاري که گراهام بل تلفن را اختراع کرد، شايد حتي تصوير امروز ما در ذهنش نمي گنجيد که از تلفن سيمي محدود او بتوان به تکنولوژي اي رسيد که حتي نتوان حد و مرزي براي آن قايل شد.
چيزي که امروزه از آن به عنوان يک نياز تعبير مي شود. بشر نيازمند «ارتباط» است و بدون «ارتباط» زندگي وي فلج است و کاري نمي تواند از پيش ببرد.
از نگاه ديگر شايد «خبر» به عنوان نياز اصلي در زندگي روزمره باشد؛ نياز به استفاده از رسانه ها و نياز به استفاده از ارتباط براي خبرگيري و خبررساني.
بنابراين ارتباطات امر ساده اي نيست که بتوان به صورت گذرا از آن گذشت ، بلکه واقعيتي است که در همه زمانها به عنوان مشغله عده اي به شمار مي رود و در عصر ما که به عنوان عصر ارتباطات نامگذاري شده ، اين امر از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
به همين دليل ، 5 سال متوالي است که نمايشگاهي تحت عنوان نمايشگاه تخصصي مخابرات ، ارتباطات و تکنولوژي اطلاع رساني در تهران برگزار مي شود.
امسال اين نمايشگاه از 29 شهريور، به مدت 4 روز در محل دايمي نمايشگاه هاي تهران و با حضور بيش از صد شرکت ايراني و خارجي ، در زمينه هاي مخابرات ، شبکه هاي رايانه اي ، نرم افزار، تجارت الکترونيکي ، فناوري اطلاعات و تجهيزات راديو و تلويزيوني ، برگزار شد.
«ارتباطات» نقش بسيار حياتي در زندگي ما دارند و حوزه آن از ارتباطات بسيار کوچک همچون ارتباط تلفني شروع مي شود و تا سطح بسيار گسترده مثل ارتباطات فراقاره اي و ارتباطاتي که حد و مرز نمي توان براي آنها قايل شد، ختم مي شود و حتي در يک نگاه بسيار گسترده ، مي توان ارتباط يک شخص روي زمين را با فضا در نظر گرفت.
با توجه به چنين اهميتي بود که نمايشگاه امسال با نام «تله کام 2004 تهران» تله کام مخفف کلمه Tele communication به معناي ارتباطات است با بالاترين استانداردهاي روز دنيا و در سطح بسيار گسترده اي با حضور تعداد زيادي مهمانان خارجي برگزار شد.
يکي از محاسن اين نمايشگاه تخصصي بودن و سطح بالا بودن آن بود که در کنار فروش باعث شده بود اغلب بازديدکنندگان افراد متخصص و ارگان هاي مرتبط با مخابرات باشند.



تله کام چيست؟
تله کام در حقيقت در برگيرنده تمام تکنولوژي ها و صنايعي است که در ارتباط با اتصال بين انسانهاست ، از تکنولوژي هاي نوين استفاده مي شود و باعث مي شود انسانها با هم ارتباط پيدا کنند و اين مي تواند تکنولوژي مخابرات و يا تکنولوژي از طريق نشريات باشد. يک سيستم مخابراتي از چند لايه تشکيل مي شود.
سيستم هاي مخابراتي از لايه قطعات غيرفعال تا لايه هاي قطعات هوشمند همگي در محدوده تله کام جاي دارند. به عبارت ديگر، هر قطعه اي در اين صنعت که به نحوي با سيستم هاي مخابراتي مرتبط شود، در غالب اين نمايشگاه مي گنجد.
در نظر عده اي از کارشناسان حجم داده ها و سرعت انتقال آنها در سيستم هايي که براي انتقال داده ها در نظر گرفته شده اند، اهميت زيادي دارد؛ چرا که در هر قشر و در هر سطحي از جامعه ، اين ارتباطات وجود دارد؛ ارتباطات نويني که هر چيزي که اعم از تلفن همراه IT و حتي بحثهاي اينترنتي در آن دخيل باشد.



اهداف کلي نمايشگاه
نمايشگاه تله کام به منظور اطلاع رساني صنعت مخابرات در کشور، همچنين شناسايي شرکتهاي داخلي و شرکتهاي خارجي فعال در ايران برگزار شد که مسوولان مخابرات استان هاي کشور از آن استقبال کردند.
بنا به نظر يکي از شرکتهاي مخابرات ، عمده ترين مصرف اين نمايشگاه اين است که صاحبان مشاغل با مشتريان ديدار داشته باشند.
اين نمايشگاه باعث شد شرکت هاي تجاري و توليدکننده تکنولوژي اطلاعاتي مخابرات که در ايران فعال هستند يا نمايندگي دارند، به هم مراجعه کنند. سازمان هاي دولتي هم با اين خدمات آشنا شدند.
ايجاد سيستم هاي مخابراتي نوين و ايجاد نوآوري از ديگر اهداف اين نمايشگاه بود. يک کارشناس در اين باره مي گويد: «نمايشگاه محلي است براي عرضه محصولات ، نشان دادن توانمندي ها و ايجاد محيط ارتباط بين تجار و کاربران.
به دليل اين که اين نمايشگاه يک جايگاه تخصصي است ، بستري براي ارتباط بين مشتريان بالقوه صنايع مخابراتي و توليدکنندگان اين قضيه است ؛ چون مانند صنايع ديگر، مشتري عام ندارد.»
به طور کلي مي توان گفت هدف از برگزاري چنين نمايشگاهي ، معرفي فناوري ها و محصولات جديد است ، يعني تمام چيزهايي که بتواند مخابرات ايران را به سطح بين المللي متصل کند.



زمينه هاي تخصصي
در غرفه هاي مختلف ، از کابلهاي مسي تا بسته هاي نرم افزاري مختلف پيدا مي شد. شرکتها در محدوده بسيار وسيعي فعاليت مي کردند که مي توان به بخش تلفن همراه ، نرم افزار، سخت افزار ISPها، ICPها، سيستم هاي مخابراتي بي سيم ، بانکهاي اطلاعاتي ، ارائه خدمات اينترنتي و پهناي باند پرظرفيت که کابلهاي نوري و سيستم هاي اندازه گيري محصولات مخابراتي و... اشاره کرد.



IT، راهکار توسعه پايدار
در دهه اخير تاثير فناوري هاي ديجيتالي و اطلاعي بر جوامع ، محور و رويکرد اصلي مباحث اجلاس هاي جهاني را تشکيل مي دهد.
اعضاي ITU با تاکيد بر نقش فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات در توسعه اجتماعي و اقتصادي که در نهايت به عدالت ، موفقيت ، رفاه و نظم بيشتر در جهان مي انجامد، شعار «فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات ، هدايت به سمت توسعه پايدار» را براي روز جهاني مخابرات در سال 2004ميلادي برگزيدند.
مطابق آخرين بررسي ITC در سال 2001 که از جنبه ميزان دسترسي ديجيتال ، کشورهاي جهان را از لحاظ ضريب نفوذ تلفن همراه و ثابت ، قيمت دسترسي به اينترنت ، سطح سواد بزرگسالان ، پهناي باند و ضريب کاربري اينترنت به 5 گروه تقسيم کردند، ايران در گروه سوم با سطح دسترسي متوسط 43درصد قرار دارد و اين بيانگر اين واقعيت است که براي نيل به جامعه اطلاعاتي و ارتباطي بايد همگام با تحولات بين المللي حرکت کنيم.



حرف آخر...
مخابرات را دور، سيستم هاي مخابراتي و گستره فعاليت اين بخش باعث شده است ، هر ساله در چند روز، شرکتهاي زيادي که شمار آنها به بيش از 110 شرکت داخلي و خارجي مي رسد، گردهم جمع شوند و ضمن اين که با فعاليت يکديگر آشنا مي شوند، با مشتريان و بازديدکنندگان هم ارتباط برقرار کنند.
همين اصل باعث پيشرفت صنعت مخابرات و ارتباطات کشور ما مي شود؛ چرا که يکي از اهداف اين نمايشگاه معرفي صنايع مخابراتي و نشان دادن توان توليد داخل است. اميد است با برنامه ريزي بهتر مسوولان ، شاهد پيشرفت هاي چشمگيري در اين بخش از صنايع کشور باشيم.


هما کبيري
 

جدیدترین ارسال ها

بالا