جرم‌گیری دندان روشی به مقرون به‌صرفه و ساده است و با انجام دادن آن از کلونیزاسیون باکتری‌ها و ازبین‌رفتن دندان‌ها و لثه‌های خود جلوگیری می‌کنید. با گذر زمان باکتری‌ها و پلاک می‌توانند بر روی دندان‌های شما بنشینند. این مسئله می‌تواند باعث ژنژیویت یا التهاب لثه و چرک شود.

همچنین به‌مرورزمان بر روی دندان‌های شما لکه‌هایی ایجاد می‌شود که دائمی بر روی آن‌ها باقی خواهند ماند. در گذشته جرم‌گیری به روش‌های سنتی انجام می‌شد، اما امروزه با وجود تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، روش نوین جرم‌گیری با عنوان جرم‌گیری دندان با روش ایرفلو آمده است که نسبت به روش‌های سنتی دارای برتری‌های ویژه‌ای است.

جرم‌گیری دندان چیست و چرا باید انجام شود؟​

در دهان شما تعداد زیادی باکتری وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند به دندان و لثه‌ی شما آسیب برسانند. مراجعات دندان‌پزشکی برای جرم‌گیری و پاک‌سازی حرفه‌ای از ضروریات مراقبت‌های دهان و دندان است.

جرم‌گیری از دندان‌ها و لثه‌های شما به‌خوبی محافظت می‌کند و باعث می‌شود که پلاک‌ها و جرم‌های قرار گرفته بر روی دندان و در زیر لثه از بین رفته و التهاب لثه رخ ندهد، همچنین دندان‌ها از پوسیدگی حفظ خواهند شد.

چرا جرم‌گیری دندان مهم است؟​

درصورتی‌که سلامت دندان‌ها و لثه‌ی شما برایتان اهمیت دارد و دوست دارید لبخندی براق و زیبا داشته باشید، جرم‌گیری دندان می‌تواند قدم مثبتی برای همه‌ی این خواسته‌ها باشد.

جرم‌گیری با روش ایرفلو چگونه است و چه تفاوتی با روش‌های سنتی دارد؟​

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای این که لثه‌های خود را سالم نگه دارید، می‌توانید از جرم‌گیری استفاده کنید. در جرم‌گیری پلاک‌ها و جرم‌ها از روی دندان و در زیر لثه زدوده می‌شوند و این کار به حفظ سلامت دندان و لثه می‌انجامد.

در روش سنتی زدودن پلاک‌ها و جرم‌ها با تراشیدن و زدودن با استفاده از ابزار متفاوت انجام می‌شود که زمان بر و معمولاً برای بیمار ناخوشایند است. گاهی نیز از برخی ابزار اولتراسونیک استفاده می‌شود.

اما با روش جدید و فوق‌العاده‌ی ایرفلو می‌توانید در زمان بسیار کم‌تر و با راحتی بیشتر به پاک‌سازی دندان‌ها و لثه‌های خود بپردازید. ایرفلو بهترین روش برای زدودن پلاک‌هاست که منجر به بیماری‌های لثه، پوسیدگی و ایجاد حفره و سایر مشکلات دهان و دندان می‌شوند.

روش ایرفلو؛ بهترین راه زدودن پلاک​

ایرفلو، روش نوین و پیشرفته‌ای است که در آن از آب، هوا و پودر خاصی که برای زدودن و ازبین‌بردن پلاک کاربرد دارد استفاده می‌شود. دندان‌پزشک با یک ابزار دستی، جریان کنترل شده و هدایت شده‌ای را بر روی دندان‌ها و لثه‌های شما می‌گیرد. هم زمان با جریانی که با فشار بر روی دندان‌ها و لثه‌های شما قرار می‌گیرد، جرم‌ها، پلاک‌ها، لکه‌ها، باقیمانده‌های مواد غذایی و هر ماده‌ای که بر روی دندان‌های شما قرار دارد، زدوده می‌شوند.

این مواد ممکن است روی، اطراف و یا بین دندان‌های شما جای گرفته باشند. همچنین با استفاده از این روش می‌توان جریان را به زیر بافت لثه نیز اسپری کردن تا باکتری‌های بیماری‌زا از بین رفته و یا پاک‌سازی شوند و درعین‌حال آسیبی به بافت لثه‌ی شما نرسد.
برای مطالعه بیشتر درباره مزایا و معایب جرمگیری چه به روش سنتی چه با روش ایرفلو و نحوه انجام جرم‌گیری مقاله جرم‌گیری دندان به روش ایرفلو + مزایا و معایب نوشته شده در وب‌سایت دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک را مطالعه کنید.
 

anarahbar

New Member

آنچه در این مقاله از آکادمی یونیت خواهید خواند:

  • جرمگیری چیست؟

  • بررسی انواع روش های انجام جرمگیری

  • ابزار و تجهیزات مورد استفاده در جرمگیری دندان

  • مزایا و معایب جرمگیری

  • سوالات رایج

جرمگیری یکی از رایج ترین اعمال دندانپزشکی است که برای حذف پلاک ها و جرم های دندان جهت جلوگیری از بیماری های لثه انجام می شود. بزاق دهان، مواد قندی، تکه های کوچک غذا و اسید ها به مرور زمان در خط لثه ایجاد یک دیواره می کنند که به آن پلاک یا جرم گفته می شود. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می توانند تا حد زیادی در عدم تشکیل این لایه تاثیرگذار باشند. اما گاهی کار به جایی می رسد که تنها راه پیش رو جرمگیری خواهد بود.

انواع روش های جرمگیری دندان

جرمگیری سطحی

جرمگیری نوع اول به صورت دستی و با استفاده از ابزار مورد نظر که معمولاً نوک تیز است انجام می شود. این نوع جرم‌گیری مناسب دندان‌ هایی است که جرم کمی دارند. به همین علت به جرم‌گیری دستی جرم‌گیری سطحی نیز گفته می‌ شود.

ابزار مناسب برای جرمگیری سطحی دندان

کورت/ اسکیلر (Curette/Scaler)

کورت یکی از ابزار دندانپزشکی است که وظیفه تراشیدن و حذف رسوبات و رنگ از دندان، تراش سطوح بالا و زیر لثه ای و حذف بافت نرم پوشاننده پاکت پریودنتال یا سطح ریشه را به عهده دارد. اسکیلر نیز ظاهری بسیار شبیه به کورت (با تفاوت های اندک) دارد که در فرایند جرمگیری سطحی کاربرد دارد. برای آشنایی بیش تر با کورت و تفاوت آن با اسکیلر اینجا کلیک کنید.

مقاله ?What is Dental Curettage وب سایت wise-geek در تاریخ 26 اکتبر 2022

جرمگیری پیشرفته

جرمگیری نوع دوم کمی متفاوت است، چرا که با استفاده از دستگاه انجام می‌شود. در این روش برای از بین بردن جرم دندان‌ ها از دستگاه جرمگیری التراسونیک یا کویترون (Cavitron) استفاده می‌گردد. در این روش، با استفاده از اسپری آب و دستگاه جرمگیری، جرم‌های روی دندان را از بین می بریم. این روش برای دندان هایی استفاده می شود که جرم آن ها از حد سطحی فراتر رفته باشد.

ابزار مناسب برای جرمگیری پیشرفته دندان

ایرفلو (Air Flow)

دستگاه ایرفلو از روش های جرمگیری پیشرفته دندان ها است. اگر رسیدگی به جرم های دندانی به موقع انجام شود، می توان آن ها را با استفاده از این دستگاه از بین برد. از این‌ روش‌برای پاکسازی و باز کردن فیشورها (شیارهای بالای دندان) قبل از شیار بندی دندان استفاده‌ می شود. این‌ روش جرم گیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود وضعیت دندان‌های بیمار می شود و نسبت به‌ دیگر روش‌های درمانی پریودنتال برتری‌ دارد. در این‌ روش، یک اسپری هوا و سدیم بی‌ کربنات (جوش شیرین) و جت آب برای‌ برطرف کردن پلاک و لکه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این‌ روش بیمار دردی‌ را حس نخواهد کرد.


تقریبا هر نوع لکه ای را می توان با استفاده از ایرفلو از بین برد. متداول ترین لکه هایی که به کمک این روش نوین از بین می روند، لکه هایی هستند که برای از بین رفتن به پاک سازی حرفه ای نیاز دارند و این لکه ها شامل لکه چای، قهوه یا سیگار هستند. رخی از لکه ها که به دلیل استفاده از داروهای خاص ایجاد شده است نیز به کمک ایرفلو برطرف می شوند.

به طور کلی استفاده از ایرفلو نه تنها در از بین بردن لکه ها موثر است بلکه می تواند پلاک های دندان را نیز از بین ببرد و به دلیل آن که هیچ گونه برخورد مستقیمی با دندان در این عمل وجود ندارد می تواند بهداشتی تر باشد ضمن آن که تاثیر گذاری بیش تر آن به نسبت بسیاری از روش های درمانی سنتی غیر قابل انکار است.

ه اساسی باید انتخاب کند که از کدام روش استفاده کند؟​


زمانی که دندان پزشک آماده تمیز کردن دندان می شود، ابتدا باید به مقدار پلاک و تارتار تجمع یافته روی دندان بیمار توجه کند. معمولا اگر آن ها مقدار زیادی از پلاک و تارتار روی دندان شکل گرفته باشد، از ابزار اولتراسونیک استفاده می کند. دلیل این امر عمدتا این است که قدرت این دستگاه در حذف تارتار بسیار سریع تر و بیشتر از ابزار دستی است. با این حال، همیشه بعد از استفاده از دستگاه اولتراسونیک دندان ها از نظر وجود بقایای پلاک بررسی می شوند.

در صورتی که تکه ای باقی مانده باشد، دندان پزشک نقطه را با استفاده از ابزار دستی تمیز می کند. بنابراین ابزار دستی در حذف مقادیر بسیار کمی از تارتار موثرتر است. مطالعات نشان می دهند که استفاده از ابزار اولتراسونیک در جرم گیری، به دلیل استفاده از جریان آب، برای حذف تارتار از زیر خط لثه تاثیر بیش تری نسبت به ابزار دستی دارد.

منبع: مقاله ?Dental Cleanings: Are Ultrasonic Cleanings Better than Hand Instrument Cleanings وب سایت oralanswers در تاریخ 15 آگوست 2020

آیا جرمگیری عوارض دارد؟

با وجودی‌ که روش‌های درمانی جرم گیری دندان و تمیز کردن عمیق ریشه‌های دندان پر خطر نیستند، اما خطر ایجاد خونریزی لثه و عفونت در لثه‌ها همواره وجود دارد. برای‌ جلوگیری از این‌مشکل پس‌ از جرمگیری دندان، ممکن‌ است لازم باشد که برای بیمار از فیبرهای آنتی بیوتیک تجویز کنید تا بر روی لثه برای‌ مدت یک‌ هفته پس‌ از درمان استفاده‌ کند. اگر با خطر بالای عفونت لثه مواجه‌ هستید، توصیه کنید که او قبل و بعد از انجام جرم گیری از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند تا به‌ این ترتیب از ورود باکتری‌ها به جریان خون پیشگیری‌ شود.

جرم گیری باعث حساس‌ شدن دندان شده و با برخورد کردن نوشیدنی‌ های سرد و گرم به‌ آن تیر کشیده و جرم هایی که‌ تا قبل‌ از آن‌ روی دندان بودند، بعنوان عایقی عمل کرده‌ که جلوی حساسیت را گرفته و اگر این لایه جرم از روی دندان از بین برود. منجر به‌ این حالت شده و کاملا طبیعی‌ بوده ولی‌ این حساسیت فقط تا‌ چند روز بعد‌ از انجام جرم گیری وجود دارد. پس نباید نگران‌ این موضوع بود.
می تونید برای خوندن باقی مقالات، اینجا کلیک کنید و وارد آکادمی یونیت شوید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا