جاذبه های مصر

behi16

Member
مصر، سرزمین و کشوری است در شمال و شمال شرقی قاره آفریقا که مساحت آن ۱٬۰۰۱٬۴۴۹ کیلومتر مربع بوده و از دیدگاه وسعت بیست و هشتمین کشور جهان محسوب می‌گردد.در شمال مصر دریای مدیترانه و در شرق آن دریای سرخ قرار دارد. از سمت جنوب با سودان و از سوی غرب با کشور لیبی همسایه ‌است. البته از ناحیه صحرای سینا به فلسطین نیز مرتبط می‌باشد. پایتخت مصر شهر قاهره ‌است و از دیگر شهرهای مهم آن می‌توان به اسکندریه، اسوان، جیزه، فیوم و پورت سعید اشاره کرد. شهرهایی مانند سلوم، بردیا، سیدی برانی، مطروح و العلمین نیز به سبب وقایعی که طی جنگ جهانی دوم در آنها به وقوع پیوست مشهور گشته‌اند.سرزمین مصر به سه قسمت تقسیم می‌شود:

۱. صحرای شرقی یا عربی. ۲. شبه جزیره سینا و زمینهای نیل. ۳. صحرای غربی.
مصر آخرین کشوری است که رود نیل از آن می‌گذرد و سپس به دریای مدیترانه می‌ریزد. به این خاطر در محل پیوستن آن به دریا، دلتای نیل بوجود آمده که سرزمین اصلی کشاورزی این کشور است. در اطراف این رود نیز کشاورزی رونق بسیار دارد به طوری که تنها نقاط آباد مصر سواحل نیل می‌باشد.

موقعیت مصر
در شرق و شمال شرقی این کشور شبه جزیره‌ای است که شبه جزیره سینا خوانده می‌شود و تا قبل از قرن نوزدهم در قسمتی به خاک مصر متصل بود. اما در سده بیستم کانالی حفر کردند که آن را از خاک مصر جدا کرد و دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌نمود. نام آن، کانال سوئز است که ۱۶۸ کیلومتر طول دارد و چون مسیر ارتباطی میان سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا می‌باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بافت جمعیتی
مصر یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آفریقایی و خاورمیانه است و جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر در این کشور سکنی گزیده اند. کرانه‌های رود نیل منطقه‌ای است که ۴۰ هزار کیلومتر مربع یعنی حدود یک بیست و پنجم این سرزمین عمدتا بیابانی را تشکیل می‌دهد. حدود نیمی از جمعیت مصر شهرنشین هستند که بیشتر آنان در دو شهر بزرگ قاهره و اسکندریه و حومه آنها زندگی می‌کنند.
جاهای دیدنی مصر

مسجد احمدبن طولون​
این مسجد بین سال‌های ۸۷۶ و ۸۷۹ بعد از میلاد ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین مساجد در قاهره است. این بنا توسط احمد بن طولون، فرماندار عباسی مصر راه اندازی شد. این مسجد در اطراف حیاط ساخته شده و در هر چهارطرف دارای تالار سر پوشیده است. مناره‌ی این مسجد طبق مناره‌ی بزرگ سامرا به شکل حلزونی و قرن‌ها بعد ساخته شده است. بخش‌هایی از فیلم جیمز باند به نام “جاسوسی که مرا دوست داشت”در مسجد ابن طولون فیلم برداری شد.
دهب
دهب در ۸۵ کیلومتری شمال شرم الشیخ در خلیج عقبه، واقع در نزدیکی نوک جنوبی صحرای سینا، قرار گرفته است. دهب یک روستای ساحلی جدا شده و منزوی بود، اما در سال ۱۹۸۰ به یک اقامت‌گاه عالی و ارزان برای مسافران و گردشگران خارجی تبدیل شد. فعالیت‌هایی همچون موج سواری، غواصی، شترسواری وسفر با جیپ آن را به یکی از محبوب‌ترین مقصد‌ها در کنار دریای سرخ تبدیل کرده است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا