ثبت شرکت چند ملیتی و قوانین حاکم بر این نوع شرکت

sabticall

New Member
شرکت چند ملیتی چیست ؟
با فراگیر تر شدن ارتباطات در سراسر دنیا و امکان ایجاد ارتباطات گسترده بین کشورها ،در امر اقتصاد جهانی با پدیده شرکت های چند ملیتی مواجه هستیم ،که بی گمان یکی از مشخص ترین ویژگی های جهانی شدن ارتباطات می باشد.

در تعریف شرکت های چند ملیتی آمده است: شرکتهای چند ملیتی عموماً به شرکتهایی اطلاق می شود که در بیش از یک کشور فعالیت داشته باشند.
این شرکت ها عموما در سرتاسر دنیا فعالیت می کنند و طبعا بر اقتصاد کشورها تاُثیر گذار هستند . این شرکتها نقش عمده ای در زمینه سرمایه گذاری خارجی داشته و فعالیت های آنها در سطح جهانی قدرت اقتصادی بالایی را برایشان به ارمغان می آورد. البته توجه داشته باشید ،اصولا این شرکت ها به لحاظ تشکیل و پیدا شدن شخصیت حقوقی تابع قانون کشور محل تشکیل خود هستند .
شرکت چند ملیتی و قواعد حاکم بر آن
با توجه به موارد و تعاریفی که بدان اشاره شد می توان اشاره نمود که فعالیت شرکت های چند ملیتی علاوه بر رشد و پیشرفت اقتصادی باعث پیشرفت حیرت انگیز علم و صنعت و تکنولوژی خواهد بود .
فعالیت اینگونه شرکت ها به صورت جمعی و گروهی در قالب اشخاص حقوقی صورت می گیرد ،که در عرضه های مختلف این اشخاص حقوقی در قالب شرکت های تجاری از داخل کشورهای متبوع فراتر رفته و بصورت فراملی و با دامنه بسیار وسیع جهانی فعالیت می کنند .
نکته ای که باید به ان اشاره کنیم : در شرکت های چند ملیتی دو عنصر اساسی وجود دارد که شاید در وهله اول مخالف و متضاد یکدیگر به نظر برسند و ان ( وحدت ، کثرت )می باشد
وحدت : وحدت به این معنا که در تصمیم‌گیری، عمل، وحدت در منابع انسانی، مالی و فنی و چنین وحدتی مبین داشتن هویت مشخص است، شرکت دارای شخصیت معین و متمایز از هر نهاد دیگری است، شرکت مادر، شعب با شرکت‌های فرعی و سایر موسساتی که احتمالاً ایجاد می‌شوند مجموعه‌ای واحدی را تشکیل می‌دهند. بنابراین شرکت را می توان یک سیستم ارتباطی وپیچیده دانست که عناصر متشکله آن دارای ارتباط ارگانیک هستند و دارای استراتژی مشترک که عامل اساسی نیز محسوب می شود. شرکتهای فراملی دارای سلسله مراتب بصورت عمودی می باشند ویک رابطه تبعیت بین آنها دیده می‌شود روند تصمیم‌گیری در شرکت‌های فراملی بصورت هرمی است. این ارتباط بین مرکز و پیرامون، یکی از خصوصیا ت اصلی شرکت‌های چندملیتی است.
کثرت : کثرت به این معنا که چند ملیتی بودن به معنای حضور شرکت در خاک چند کشور است شرکت فراملی از حالت کثرت به طور مضاعف بر خوردار است .
اولا :تعدادی کم و بیش زیاد شرکت تشکیل یافته که دارای شخصیت حقوقی مشخص هستند .
ثانیا : این شرکت ها به موجب حقوق داخلی کشورهای مختلف تشکیل شده و دارای تابعیت های مختلف هستند پس گفت شرکت چندملیتی، دارای تابعیت چندگانه می باشد، از نظر شرکت چندملیتی، منافعموسسه اصلی در کشور مبداً مادون منافع شرکت در مجموعه آن است از زاویه د ید صرفاً حقوقی همین مسئله بصورت تعارض دادگاه‌ها (صلاحیت سرزمینی) بین دولت‌ها مطرح می شود.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت چند ملیتی :
1 – درخواست کتبی و ارائه آن به اداره ثبت علائم تجاری با درج نام های کشورهای مورد نظر
2 – کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان حق امضای شرکت
3 – مدارک هویتی از قبیل کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان حق امضای شرکت
4 – اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت روئت و کپی آن به منظور ثبت در پرونده
5 – کپی برابر اصل گواهی ثبت برند
6 – روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی
7 – تکمیل فرم مخصوص جهت ثبت شرکت بین المللی با ترجمه انگلیسی
8 – پرداخت هزینه های ثبت که توسط اداره ثبت شرکت های بین المللی در کشور میزبان صورت می گیرد .
9 – تهیه معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت که به وسیله مدیران و صاحبان حق امضا و با مهر شرکت امضا شده باشد .
10 – کپی پاسپورت اعضای شرکت
11- ارائه وکالت نامه دادگستری در صورت انجام امور به واسطه ی وکیل

مراحل ثبت شرکت ثبتیکال - ثبت شرکت | ثبت برند - ثبتیکال
 

جدیدترین ارسال ها

بالا