تکنیک‌های کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری در سئو

SEO specialist

New Member
1.jpg
همیشه تصمیم گرفتن برای اینکه کاری رو چطور انجام بدیم آسون نیست چون راه‌های زیادی برای انجام اون کار هست و گاهی انتخاب بین این راه‌ها سخته. برای سئو شدن سایت هم راه‌های مختلفی وجود داره که هرکدومشون خوبیها و بدیهای خودشون رو دارن. به این راه‌ها در سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری میگن. برای اینکه با این سه راه آشنا بشید با من همراه باشید تا بتونید تصمیم درستی بگیرید.

3.jpg

سئو کلاه سیاه چیست؟​


همونطور که احتمالا از اسم این تکنیک حدس زدید، این روش برای دور زدن قوانین گوگل و موتورهای جستجو به کار میره. وقتی برای رسیدن به صفحه‌ی اول گوگل عجله دارین و میخواین به هر قیمتی به اون جایگاه برسین، ممکنه از روشهایی استفاده کنین که طبق قوانین گوگل یا موتورهای جستجو نیستن. به استفاده از این روشها سئوی کلاه سیاه میگن.
اما گوگل هم به این راحتی اجازه نمیده کسی قوانینش رو دور بزنه و به محض اینکه روشهای نادرست رو تشخیص بده پنالتی میگیرید و این مسئله به راحتی قابل جبران نیست. حتی گاهی ممکنه سایت شما برای همیشه بسته بشه.
پس یک مشاور حرفه‌ای بهینه سازی وب سایت نه تنها از این روشها استفاده نمیکنه، بلکه به شما هم کمک میکنه این روشها رو یاد بگیرید و از اونها استفاده نکنید.
اگر خواستید ببینید کاری که دارید می‌کنید کلاه سیاهه یا نه از خودتون بپرسید آیا دارم طبق قونین گوگل جلو میرم؟ اگر جواب خیر بود یعنی سئو کلاه سیاه استفاده کردید!
اما برای اینکه کمی بیشتر با سئو کلاه سیاه آشنا بشید چند تا از کارهایی که با این تکنیک انجام میشه رو براتون میگم:
• پر کردن متن با کلمات کلیدی: مثلا یه متن همرنگ زمینه بذارید توی صفحتون که پر از کلمات کلیدی باشه. به نظرتون میتونه عواقب خوبی داشته باشه؟
• استفاده نادرست از متا تگ ها یا کلمات کلیدی: شما یه جمله بنویس که توش یه کلمه چند بار تکرار شده. به نظرت برای کاربر جالبه که همچین جمله‌ای رو بخونه؟ مسلما نه. پس برای گوگل هم این کار یعنی آزار کاربر و نتیجه‌ی خوبی نداره.
• استفاده از مزرعه لینک: اگر برای اینکه بک لینک‌های سایتتون رو بیشتر کنید از سایتهایی استفاده کنید که فقط لینک دارن و بهشون مزرعه لینک میگن یعنی تکنیک کلاه سیاه استفاده کردید که اشتباهه.
• پنهان کردن محتوای اصلی: وقتی اتفاق میفته که سایتتون در مورد یه موضوعه اما جری که خودتون رو به گوگل معرفی می‌کنید به نظر گوگل موضوعتون چیز دیگه‌ای هست و بنابراین توی نتایج سرچ هم جای اشتباهی قرار میگیرین که خودتون می‌خواستید و یه جورایی حسابی گوگل رو پیچوندین.
• استفاده از محتوای کپی شده یا بی ارزش برای کاربر: گوگل و بقیه‌ی موتورهای جستجو الگوریتم‌هایی دارن که محتوای تکراری رو به راحتی تشخیص میدن و رتبه‌ی سایت رو به همین دلیل پایین میارن. حتی میتونن تشخیص بدن که محتوا مفید هست یا نه. پس بهتره محتوایی که برای سایت انتخاب میشه نه تکراری باشه و نه بی ارزش.

2.jpg

سئوی کلاه سفید در سئو​


سئو کلاه سفید دقیقا نقطه‌ی مقابل سئو کلاه سیاهه. یعنی به قوانین پایبنده، هیچ کاری برای دور زدن گوگل نمیکنه و به آرومی جلو میره و هر چیزی که به دست میاره کاملا واقعی و ارگانیکه. البته این تکنیک زمان بیشتری میبره اما هر چیزی که ازش برای سایت به دست میارید مطمئنه و لازم نیست نگران از دست دادنش باشید.
اما کارهایی که میتونید در این زمینه انجام بدید:
• محتوایی که برای کاربر نوشته شده باشه از اهمیت زیادی برخورداره و میشه گفت مهمترین عامل سئو و رتبه بندی خوب سایت هست. همونطور که حتما شنیدید محتوای با کیفیت پادشاهه! پس ازش غافل نشید.
• از کلمات کلیدی درست استفاده کنید. تعداد بیش از حد کلمات کلیدی فقط متن رو بی کیفیت می‌کنه و هیچ سود دیگه‌ای نداره.
• برای انتخاب عنوان وقت بگذارید و عنوانی رو انتخاب کنید که با دیدن اون کاربر بفهمه محتوا در چه موردی هست.
• گرفتن لینک از سایتهای دیگه خیلی خوبه ولی اگر معتبر باشن و براتون دردسر ساز نشن. پس اول از اعتبار سایت مورد نظرتون مطمئن بشید.
• سرعت سایت خیلی مهمه و یکی از عواملی هست که ممکنه باعث بشه کاربر سایتتون رو قبل از اینکه کامل باز بشه ببنده و بره سراغ یه سایت دیگه. وردپرس برای کنترل و بالا بردن سرعت سایت افزونه‌هایی داره که میتونید از اونا استفاده کنید.
4.jpg

سئوی کلاه خاکستری یا لبه‌ی تیغ​


این تکنیک یکی از بخش‌های جالب سئو هست. چون هم ممکنه باهاش کلی جلو بیفتید و هم ممکنه از گوگل پنالتی بگیرید. همونطور که ممکنه از اسمش حدس زده باشید یه چیزی بین سفید و سیاهه. یعنی نه اونقدر پیرو قوانین و نه اونقدر خلاف.اما آیا باید ازش استفاده کرد یا نه ؟
برای اینکه کمی با سئو کلاه خاکستری آشنا بشید براتون یک مثال میزنم. همونطور که میدونید بک لینک گرفتن برای سایت یکی از مهمترین بخش‌های سئو هست. اگر بخواید برای این کار از سئوی کلاه سیاه استفاده کنید باید بک لینک بخرید یا از مزرعه لینک استفاده کنید. اما با سئوی کلاه سفید یک محتوای خوب تولید می‌کنید و منتظر می‌مونید تا دیده بشه. حالا اگه بخواید هم از نظر زمانی جلو بیفتید هم کار غیر قانونی نکنید، میتونید وارد انجمن‌ها بشید و در مورد بحث‌ها نظر بدید و لینک سایتتون رو هم بگذارید. اینطوری عملا خودتون به سایتتون بک لینک دادید اما کار خلافی هم نکردید. یا اینکه مثلا وبلاگ یا سایت دیگه‌ای ایجاد کنید که محتواهای مفید داره و از اون به سایتتون لینک بدید. اما در هر کدوم از این کارها که زیاده‌روی کنید یا مثل ربات عمل کنید، ممکنه پنالتی بگیرید. پس میشه از سئوی کلاه خاکستری استفاده کرد اما با احتیاط و با کمک یه فردی مثل کارشناس سئو یا مشاور سئو.

در نهایت این که از چه تکنیکی استفاده می‌کنید به خودتون بستگی داره اما باید بدونید که با انتخاب سئوی کلاه سیاه چه ریسکی در انتظارتون هست و با انتخاب سئوی کلاه سفید ممکنه زمان بیشتری صرف بشه اما بعد از مدتی اونقدر کاربرها شما رو به هم معرفی میکنن که نیازی نیست کار خاصی بکنید. اما اگر سئوی کلاه خاکستری رو انتخاب کردید باید حتما در موردش اطلاعات کافی داشته باشید و از یک فرد متخصص کمک بگیرید که کار به پنالتی و جریمه نکشه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا