تکنولوژی پر سر و صدای وب3 چیست؟

kamran98

New Member

وب 3 چیست و چرا همه در مورد آن صحبت می کنند؟​

وب 3 نشان دهنده نسل بعدی اینترنت است که بر انتقال قدرت از شرکت های بزرگ فناوری به کاربران تکی تمرکز دارد.

وب 3 - همچنین به عنوان "Web3" یا "Web 3.0" شناخته می شود - اصطلاحی است که ممکن است اخیراً زیاد شنیده باشید. این به سادگی به تکرار بعدی اینترنت اشاره دارد که پروتکل های غیرمتمرکز را ترویج می کند و هدف آن کاهش وابستگی به شرکت های بزرگ فناوری مانند یوتیوب، نتفلیکس و آمازون است. اما این چیست و چرا در ذهن همه است؟

تکنولوژی وب3 از جدیدترین مباحثی است که این روزها حرفای زیادی در مورد آن زده می شود و ارتباط مستقیمی با دنیای ارزهای دیجیتال دارد. دنیای کریپتوکارنسی خود به تنهایی پر از پیچیدگی و جذابیت های فراوان است. اما آکادمی پارسیان بورس با برگزاری دوره های آموزش ارز دیجیتال در مشهد، صفر تا صد این مباحث را به شما تدریس می کند. برای دسترسی به آن از لینک پایین اقدام کنید:
https://google.com/maps/jqf2kieCcUtQCkZK8

وب 3 چیست؟​

برای درک وب 3، درک آنچه قبلاً آمده است منطقی است. اولین نسخه اینترنت که با نام وب 1 شناخته می شود، در اواخر دهه 1990 ظاهر شد و شامل مجموعه ای از پیوندها و صفحات اصلی بود. وب سایت ها به خصوص تعاملی نبودند. شما نمی توانید کاری انجام دهید جز خواندن چیزی و ارسال محتوای اولیه برای خواندن دیگران.

برایان بروکس، مدیرعامل Bitfury، در سخنرانی خود در کنگره ایالات متحده در دسامبر 2021، این موضوع را بیان کرد: «اگر مردم حساب اصلی AOL خود را به خاطر بسپارند، این فرصتی بود تا در یک باغ دیواری انتخاب شده به مجموعه‌ای از محتوای نگاه کنند. t تعاملی است. اما در AOL به شما ارائه شد، درست همانطور که مجله تایم مقالاتی را که می‌خواستند در داخل مجله‌شان ببینید به شما نشان داد، شما فقط می‌توانید آن را روی صفحه ببینید.

وب 2 بعدی بود. برخی از مردم این را نسخه "خواندن/نوشتن" اینترنت می نامند و به کد رایانه ای اشاره می کنند که به شما امکان می دهد فایل ها را به جای مشاهده فقط باز کرده و ویرایش کنید. این نسخه از اینترنت به مردم این امکان را می داد که نه تنها محتوا مصرف کنند، بلکه محتوای خود را ایجاد کنند و آن را در وبلاگ هایی مانند Tumblr، انجمن های آنلاین و بازارهایی مانند Craigslist پست کنند. اخیراً، ظهور پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام، اشتراک‌گذاری محتوا را به اوج جدیدی رسانده است.

با گذشت زمان، عموم مردم متوجه شدند که غول‌های فناوری چگونه داده‌های شخصی خود را جمع‌آوری می‌کنند و از آن برای ایجاد تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی مناسب استفاده می‌کنند. فیس بوک، به ویژه، بارها به دلیل نقض قوانین حفظ حریم خصوصی داده ها مورد توجه قرار گرفته است و در سال 2019 با 5 میلیارد دلار جریمه محکوم شد که بزرگترین جریمه ای است که تا کنون توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) صادر شده است.)

در حالی که وب 2 خدمات رایگان شگفت انگیزی را به جهان ارائه کرد، بسیاری از مردم از "باغ های دیواری" جدید ایجاد شده توسط این شرکت های بزرگ فناوری خسته شده اند و می خواهند کنترل بیشتری بر داده ها و محتوای آنها داشته باشند. اینجاست که وب 3 وارد می شود.

وب 3 را می توان به عنوان مرحله "خواندن/نوشتن/مالکیت" اینترنت درک کرد. کاربران به جای استفاده ساده از پلتفرم های فناوری رایگان در ازای داده های ما، می توانند در مدیریت و عملکرد پروتکل ها شرکت کنند. این بدان معناست که مردم می توانند به شرکت کنندگان و سهامداران تبدیل شوید و نه فقط مشتریان یا محصولات.

در وب 3، این سهام توکن ها یا ارزهای رمزپایه نامیده می شوند و مالکیت شبکه های غیرمتمرکز معروف به بلاک چین را نشان می دهند. اگر به اندازه کافی از این توکن ها دارید، حق رای در شبکه را دارید. دارندگان توکن حکومتی می توانند دارایی های خود را برای رأی دادن به آینده مثلاً یک پروتکل وام غیرمتمرکز خرج کنند.

باز هم، بروکس: «پیام واقعی در اینجا این است که آنچه در وب غیرمتمرکز اتفاق می‌افتد توسط سرمایه‌گذاران تصمیم‌گیری می‌شود، و آنچه در وب اصلی اتفاق می‌افتد توسط توییتر، فیس‌بوک، گوگل و تعداد انگشت شماری از شرکت‌های دیگر تصمیم‌گیری می‌شود.»

در وب 3 چه کاری می توانید انجام دهید؟​

وب 3 گسترش ساختارهای حاکمیت مشترک را برای محصولات زمانی متمرکز می کند. هر چیزی را می توان نشانه گذاری کرد، خواه یک میم، یک اثر هنری، پست یک شخص در رسانه های اجتماعی، یا بلیط یک کنفرانس گری وی.

یک مثال عالی از تغییر پارادایم، صنعت بازی است. گیمرها بی‌وقفه درباره اشکالاتی که توسعه‌دهندگان در بازی ویدیویی مورد علاقه‌شان به جا می‌گذارند، یا اینکه چگونه آخرین پچ تعادل سلاح مورد علاقه‌شان را به هم زده است، غر می‌زنند. با وب 3، گیمرها می توانند روی خود بازی سرمایه گذاری کنند و در مورد نحوه اجرا رای دهند. شرکت های بزرگ وب 2 مانند متا و یوبی سافت در حال ایجاد جهان های مجازی بر اساس وب 3 هستند. توکن های جابجایی (NFT) همچنین با اجازه دادن به بازیکنان برای تبدیل شدن به مالکان دائمی اقلامی که دریافت می کنند، نقش بزرگی در تغییر صنعت بازی ایفا خواهند کرد.

نقد وب3​

انتقاد اصلی از فناوری وب 3 این است که به ایده آل های خود عمل نمی کند. مالکیت شبکه های بلاک چین به طور نابرابر توزیع شده است، اما در دستان پذیرندگان اولیه و سرمایه گذاران خطرپذیر متمرکز شده است. اخیراً یک دعوای عمومی در توییتر بین Block Inc. مدیرعامل جک دورسی» و سرمایه گذاران خطرپذیر مختلف در وب 3، این بحث را به منصه ظهور رساند.

این نقد مبتنی بر ایده «تئاتر عدم تمرکز» است که در آن پروژه های بلاک چین از نظر نام غیرمتمرکز هستند اما در اصل نه. بلاک چین‌های خصوصی، سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که در آن تنها چند نفر کلید صدها میلیون دلار را در دست دارند، همگی نمونه‌هایی از تئاتر عدم تمرکز هستند.

و علی‌رغم جامعه پروتکل‌های ظاهراً بدون رهبر، چهره‌های مشخصی وجود دارد. ایزابلا کامینسکایا، سردبیر بلاگ FT Alphaville، به قدرت عظیمی اشاره کرد که ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، همچنان در شبکه از آن بهره می برد، اگرچه او دیگر در توسعه آن دخالتی ندارد:

ویتالیک خود یک پدیده خنده دار و بحث برانگیز است. او به عنوان رهبر معنوی سیستم بدون سر عمل می کند در حالی که نفوذ و نفوذ باورنکردنی بر سیستم بدون سر که ایجاد کرده و کنترل می کند، دارد."

در پروتکل های مالی غیرمتمرکز اوضاع خیلی بهتر نیست. آن‌ها مملو از غیبت رأی‌دهندگان هستند، اغلب به زیرساخت‌های متمرکز متکی هستند و با توجه به اینکه به نظر می‌رسد ایجاد بلاک چین یک جادوی مخفیانه است که فقط برای متخصص‌ترین مهندسان محفوظ است، مانع ورود به ایجاد آنها همچنان بالاست.

اما وب 3 با وجود مشکلاتی که دارد، پتانسیل بالایی دارد. آیا این خیلی ایده آلیستی است که نمی توان آن را عملی کرد، کاربران عادی در دهه آینده متوجه خواهند شد.

منبع: What Is Web 3 and Why Is Everyone Talking About It?
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا