توقف توسعه Mobile TV به دليل عدم تخصيص بودجه دولت

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


تلويزيون همراه (Mobile TV) مبتني بر استاندارد DVB-H همچون سرويس پيام هاي چند رسانه اي (MMS) در همان ابتداي تولد به دليل موانع اقتصادي و چالش هاي نامعلوم به حالت اغما رفت.


به گزارش عصرارتباط، عرضه سرويس تلويزيون روي تلفن‌همراه که هنوز در دولت به تصويب نرسيده و بودجه‌اي نيز براي آن در رديف بودجه‌هاي سازمان صدا و سيما در نظر گرفته نشده، موجب شده تا راه‌اندازي آن در مرحله آزمايشي باقي بماند.


مرحله آزمايشي سرويس تلويزيون تلفن‌همراه ايران که اواخر اسفند ماه سال 1386 در ايران عرضه شد، به نظر مي‌رسد گرفتار محدوديت‌ها و معذوريت‌هايي شده که پيش از اين دامنگير MMS نيز شده بود و تا زمان رفع کامل آن امکان عرضه اين سرويس وجود نخواهد داشت.


اين سرويس در ابتداي امر از سوي سازمان صدا و سيما عرضه شد و اکنون در مسير توسعه خود متوقف شده که لطف ا... سياهکلي- معاون رسانه مجازي سازمان صدا و سيما- در اين باره، گفت: استفاده از استاندارد DVB-H براي ارايه سرويس موبايل تي‌وي يک عزم ملي مي‌خواهد و بايد خيلي از مسايل مرتبط با آن حل و فصل شود.


او با اشاره به اين‌که پايلوت اين سرويس در تهران راه‌اندازي شده و موفقيت‌آميز نيز بود، گفت: چون اصل اين سرويس مصوبه ندارد، موجب شده تا در مورد مسايل فرعي آن نيز صحبتي به ميان نيايد.


سياهکلي با اعلام پوشش 80 درصدي سرويس DVB-H در تهران، گفت: اما اعلام رسمي درباره آن صورت نگرفته است.


او استفاده از اين وسيله ارتباطي در پلتفرم مالتي‌مديا را از بحث‌هاي اساسي دانست و گفت: چون تلفن‌همراه تنها يک ابزار ارتباطي صرف نيست و مي‌تواند مبتني بر IP همه پلتفرم‌ها را در خود جاي دهد، بايد به‌صورت اساسي درباره آن انديشيده شود و چالش‌هاي آن مورد بررسي قرار گيرد.


سياهکلي درباره مذاکره صدا و سيما با مخابرات براي عرضه اين سرويس و تعيين شيوه‌هاي پرداخت آن، گفت: براي عرضه اين سرويس تنها بحث مخابرات نيست زيرا ابتدا بايد در سطح دولت و مسوولان رده بالا براي عرضه آن تصميم‌گيري شود.


سياهکلي پيش از اين، عرضه آزمايشي اين سرويس را نمايش توانمندي صدا و سيما توصيف کرده بود؛ سرويسي که قرار بود با همکاري شرکت مخابرات ايران روي شبکه تلفن‌همراه اپراتور اول عرضه شود که پس از به نتيجه نرسيدن مذاکرات ميان دو طرف، سرانجام به‌طور مستقل از سوي صدا و سيما عرضه شد.


سرويس آزمايشي تلويزيون تلفن‌همراه صدا و سيما با استاندارد DVB-H با مشارکت شركت تحقيق و توسعه وسايل الكترونيک (تکتا) وابسته به سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ‌ايران و شرکت اسپانيايي SIDSA راه‌اندازي شد که سومين تجربه شرکت اسپانيايي SIDSA در استفاده از استاندارد DVB-H براي ارايه سرويس تلويزيون همراه محسوب مي‌شد.


گرچه SIDSA در طول فعاليت دو سال گذشته خود راه‌اندازي تلويزيون تلفن‌همراه در ايران را در زمره سوابق و تجربه‌هاي خود براي راه‌اندازي آن در ديگر کشورها قرار داده اما نتوانست اين پروژه را به دليل محدوديت‌هاي موجود در ايران به طور کامل راهبري کند.


SIDSA پيش از راه‌اندازي اين سرويس در ايران، راه‌اندازي موفقيت‌آميز شبکه تجاري مشابه‌اي را در روسيه و شهر سويل اسپانيا در کارنامه خود دارد و توانست موقعيت بين‌المللي خود در بازار تلويزيون موبايل (DVB-H) دنيا تقويت کند.


با راه‌اندازي نخستين دوره آزمايشي تلويزيون همراه مبتني بر DVB-H از سوي صدا و سيماي ايران، قرار بود 16 کانال تلويزيوني در گوشي‌هاي تلفن‌همراه برخوردار از فناوري DVB-H نمايش داده شود که تاکنون به علت عدم پوشش کامل، نبود گوشي‌هاي داراي قابليت پخش و عدم سرويس‌دهي به عموم به نتيجه نرسيده است. شبکه‌هاي يک، دو، سه، چهار، پنج، خبر، العالم، قرآن، پرس تي‌وي، آموزش، آذربايجان و تلويزيون خليج‌فارس از جمله شبکه‌هايي است که طبق اعلام SIDSA قرار بود برنامه‌هاي آن‌ها روي گوشي‌هاي تلفن‌همراه ايران نمايش داده شود.


مهم‌ترين مساله‌اي که مديران صدا و سيما براي عرضه اين سرويس با آن روبه‌رو هستند، هزينه‌هاي ناشي از راه‌اندازي، توسعه و نگهداري آن است که اين نهاد خواهان آن است تا يا آن را به شکل خودگردان يا با بودجه دولت ارايه کند.


مهم‌ترين چالش پيش روي صدا و سيما براي ارايه تلويزيون تلفن‌همراه و IPTV عادت چندين ساله ايراني‌ها به استفاده رايگان از راديو و تلويزيون است که در صورت عدم تمايل آن‌ها به پرداخت هزينه‌هاي دريافت آن، عرضه رايگان اين سرويس هزينه سنگيني را به صدا و سيما تحميل و بر همين اساس اين سازمان به دنبال راه‌حلي بود تا بخشي از هزينه‌هاي آن را از سوي کاربران و بخش ديگر را از سوي سرويس‌دهندگان تامين کند.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا