تنظیمات مهم در پرینتر های سه بعدی

jahanpouyan

New Member

تنظیمات مهم در پرینتر های سه بعدی​

تنظیمات پرینتر سه بعدی از جمله مواردی است که برای بسیاری از کاربران یا علاقمندان به این حوزه مورد سوال است. این تکنولوژی روز به روز در حال گسترش می باشد و هر چند مدت، دستگاه های جدید تر و بهتری به بازار می آیند. برای این که بتوانید از دستگاه پرینتر سه بعدی به راحتی استفاده کنید، باید یک سری تنظیمات را به همراه اسامی آن ها بلد باشید؛ در این مطلب به بررسی این تنظیمات و اصطلاحات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

بخشی از تنظیمات پرینتر سه بعدی و اصطلاحات آن​

اگر بخواهیم تمامی تنظیمات ریز و درشت پرینتر سه بعدی را بازگو کنیم در این مطلب نخواهد گنجید، بنابراین مهم ترین تنظیماتی که برای کار با پرینتر سه بعدی به آن ها نیاز دارید را بررسی خواهیم کرد که شامل موارد زیر می شوند :
  1. Shell Thickness
  2. Printing Temperature
  3. Filament Diameter
  4. Bottom/Top Thickness
  5. Print Speed
  6. Support Type
  7. Flow Percentage
  8. Retraction

بخشی از تنظیمات پرینتر سه بعدی و اصطلاحات آن

Shell Thickness یا ضخامت دیواره​

به ضخامت دیواره بیرونی مدل در حال چاپ، Shell Thickness یا همان ضخامت دیواره گفته می شود. در تعیین ضخامت مناسب برای دیواره باید دقت زیادی به خرج دهید تا نمای بیرونی محصول نهایی، مناسب و متعارف به دست بیاید. در حالت معمول، بسته به مدل مورد نظر، میزان wall thicknesses باید بین 2 تا 4 تنظیم شود.

Printing Temperature یا دمای اکسترودر​

یکی از مهم ترین عواملی که روی روند چاپ شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود، دمای نازل می باشد. در تنظیم این مورد نیز باید بسیار دقیق و وسواسی عمل کنید تا خروجی نهایی با کیفیت باشد. تنظیم دمای اکسترودر به دلیل وجود متریال های مختلف و عوامل موثر متنوع، کمی پیچیده تر است. به یاد داشته باشید در صورتی که دما را بیش از اندازه زیاد کنید، مدل شما نرم و شل از آب در می آید، می سوزد و یا ممکن است انواع خطا های چاپ برای آن اتفاق بیفتد.

Filament Diameter یا قطر رشته فیلامنت​

فیلامنت متریال مورد استفاده در پرینتر های سه بعدی با تکنولوژی (FDM ( Fused Deposition Modeling به معنای « مدل سازی لایه گذاری ذوب شده » می باشد. رشته های پلاستیک، همچون ماکارونی به دور رول فیلامنت پیچیده می شوند و با قرار گرفتن این رشته در نازل و ذوب شدن آن، مدل ساخته می شود. وزن هر رول فیلامنت بین یک تا سه کیلوگرم می باشد و سازندگان پرینتر های سه بعدی، دو نوع فیلامنت با قطر های 1/75 و 2/75 میلی متر به فروش می رسانند. فیلامنت با قطر 1/75 در ایران و اغلب کشور ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و نوع 3 میلی متری آن در پرینتر های خاصی مانند برند Ultimaker به کار می رود.

قطر رشته فیلامنت
Bottom/Top Thickness​

اغلب مدل های در حال چاپ به صد درصد جامد شدن ( solid ) نیازی ندارند و به ندرت مدلی را می بینیم که برای شکل گرفتن صحیح نیاز به انجماد صد درصد داشته باشد. انجماد چند لایه سطحی از مدل، علاوه بر راحت تر کردن کار، تا حدی در مصرف وقت و هزینه نیز صرفه جویی خواهد کرد. می توانید این ضریب را به مقدار دلخواهی تعیین کنید. در حالت عادی و به طور معمول 6 لایه مناسب می باشد؛ زیرا ضریب های کم تر از این مقدار ممکن است سبب توخالی شدن یا به اصطلاح حبابی شدن مدل شوند.

Print Speed یا سرعت چاپ​

یکی از مهم ترین تنظیمات در نرم افزار اسلایسینگ، سرعت چاپ می باشد. در اغلب اوقات با افزایش سرعت چاپ، کیفیت کاهش خواهد یافت که البته همیشه این طور نیست؛ به این معنی که چاپگر سه بعدی در سرعت پایین می تواند دقت بالا تر و چاپ بهتری داشته باشد. اگر به تازگی وارد عرصه کار با پرینتر های سه بعدی شده اید و یک فرد مبتدی هستید، توصیه می کنیم که تنظیمات پیش فرض سرعت چاپ در نرم افزار را دست کاری نکنید و بگذارید در همان حالت باقی بماند. اگر نسبتا حرفه ای هستید، بهتر است یک سرعت چاپ میانگین را برای کار در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال سرعت چاپ 70 میلی متر بر ثانیه، سرعت نسبتا بالایی محسوب می شود و در مقابل سرعت 40 میلی متر بر ثانیه جزء سرعت های بسیار پایین بوده و سبب بالا رفتن زمان چاپ می شود؛ البته همان طور که گفتیم، مزیت اصلی سرعت پایین، بالا رفتن کیفیت چاپ می باشد.

Support Type یا انواع ساختار نگهدارنده​

ساپورت، ساختاری است که توسط نرم افزار اسلایس به طور خودکار برای مدل هایی با فرم هندسی پیچیده که دارای بخش های معلق می باشند به کار می رود؛ در واقع ساپورت برای مدل سه بعدی، نقش داربست برای یک ساختمان را ایفا می کند. ساپورت ابتدا در زیر بخش های آویزان یا به اصطلاح overhang بافته شده و سپس بافت این قسمت ها تکمیل می شود. لازم به ذکر است که برای همه مدل ها و اشکال نیاز به ساپورت نخواهید داشت و این ساختار تنها برای اشکالی کاربرد دارد که فرم های خاص و پیچیده دارند؛ در واقع اگر مدل سه بعدی شما دارای ساختاری با زوایای بیش از 45 درجه باشد، وجود ساپورت برای آن الزامی خواهد بود، ولی در غیر این صورت، این بخش ها در حین چاپ بدون تکمیل فرو خواهند ریخت. لازم به ذکر است که ساپورت پس از تکمیل شدن فرآیند چاپ به راحتی از بافت اصلی مدل جدا خواهد شد، هر چند ممکن است نشانه های ریزی روی آن باقی بگذارد.
سرعت چاپ

ویژگی Flow Percentage یا درصد مکش فیلامنت​

به میزان مکش یا جریان یافتن فیلامنت ذوب شده برحسب درصد، Flow Percentage گفته می شود. به طور معمول این میزان باید 100 درصد یا 0/9 باقی بماند که حالت پیش فرض و اتوماتیک اسلایسر ها می باشد؛ البته در بعضی از فیلامنت های غیر معمول منعطف و مدل های هندسی خاص، نیاز دارید که این میزان را کاهش و یا افزایش دهید تا اکستروژن دچار خطا های مرسوم نشود.

Retraction یا پس کشی نازل پرینتر سه بعدی​

این ویژگی در پرینتر های سه بعدی سبب می شود که چاپگر هنگام پرینت، به واسطه عقب کشیدن جزئی جریان فیلامنت نازل، فرآیند تمیز تری داشته باشد. افراد تازه کار و مبتدی به سختی می توانند برای این بخش تنظیمات مناسبی را اعمال کنند، بنابراین توصیه می کنیم اگر چندان در این کار تخصص ندارید این گزینه را در حالت پیش فرض رها کنید.

سخن پایانی​

چاپگر های سه بعدی در انواع مختلفی به فروش می رسند و مانند تمام محصولات، کیفیت بندی می شوند. اگر تمایل به خرید یک پرینتر سه بعدی با کیفیت دارید، می توانید پس از مشاهده راهنمای خرید پرینتر سه بعدی و سایر توابع آن همچون اسکنر سه بعدی و فیلامنت، با اطمینان کامل جهت استفاده از خدمات فروش پرینتر سه بعدی، به وبسایت ما مراجعه کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا