تناقض آمارهای جهانی و کشوری در اعلام تعداد کاربران اینترنتی: 9‌ میلیون اختلاف آمار

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سایت آمارهای جهانی اینترنت (internetworldstats.com)، ایران با داشتن 32 میلیون کاربر اینترنت، بیش از 56 درصد کاربران اینترنت در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.


این درحالی است که چندی پیش در گزارش شرکت فناوری اطلاعات در خصوص وضعيت شاخص‌هاي فناوري اطلاعات طي اجراي برنامه چهارم توسعه، شاخص ضريب نفوذ کاربران اينترنت، 9/34 درصد یعنی 23 ميليون کاربر عنوان شده است که این یعنی اختلاف 9 میلیونی میان تعداد کاربران از نگاه مسوولان ایرانی و سایت جهانی internetworldstats.
هرچند مسوولان شرکت فناوری اطلاعات آمار ارائه شده توسط این سایت جهانی را غیرواقعی می‌دانند، اما آنچه جالب توجه به نظر می‌رسد، این است که این سایت‌ با توجه به اطلاعاتی که مسوولان وزارت ارتباطات و اطلاعات به آن‌ها ارائه می‌کنند و دیگر پارامترهای مختلف دست به انتشار این اطلاعات می‌زنند.
انتشار دو آمار متناقض از سوی دو مرجع، این سوال را در ذهن کاربران به وجود می‌آورد که کدام یک از این آمار‌ها صحیح‌تر است؟
از 32 میلیون خارجی تا 22 میلیون داخلی
خاورمیانه با 202 میلیون و 687 هزار نفر جمعیت که بر اساس آخرین داده‌های سال 2009 محاسبه شده‌‌اند، در حدود 3/3 درصد از تعداد کاربران کل جهان را به خود اختصاص داده است، به بیانی دیگر این قاره 57 میلیون و 425 هزار و 46 کاربر اینترنتی دارد.
از این میان، ایران که جمعیت آن تا سال 2009 در حدود 66 میلیون و 429 هزار و 284 نفر تخمین زده شده است، 32 میلیون و 200 هزار کاربر اینترنتی را از کل کاربران خاورمیانه به خود اختصاص داده است و در واقع پر کاربرترین کشور خاورمیانه تا پایان سال 2009 به شمار می‌رود.
پس از ایران کشورهایی مانند عربستان با هفت میلیون و 700 هزار کاربر، سوریه با سه میلیون و 656 هزار کاربر و امارات با دو میلیون و 922 هزار کاربر قرار گرفته‌اند، اما آنچه در این آمارها جلب توجه می‌کند، تعداد کاربران اینترنتی ایران است که با توجه به آمار ارائه شده توسط این سایت نه تنها تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، بلکه 1/56 درصد یعنی بیش از نیمی از کاربران خاورمیانه را نیز تشکیل می‌دهد.
بر اساس این گزارش در حال حاضر ایران رتبه اول در میان کشورهای منطقه را از نظر میزان دسترسی به اینترنت داشته و طی یک دوره رشد
خیره کننده، تعداد کاربران اینترنتی در ایران از رقم 250 هزار نفر در پایان سال 2000 میلادی به رقم 32 میلیون و 200 هزار نفر در سال 2009 افزایش یافته که به این ترتیب، ايران در يك دوره 9 ساله، شاهد رشدی 127برابری در میزان دسترسی به اینترنت بوده است.
اما آمار منتشر شده توسط نهادهای کشوری خلاف این اظهارات را نشان می‌دهد. به عنوان مثال بر اساس آمار به‌دست آمده در ۷ شهر کشور، ۲۴ درصد استفاده‌کنندگان از اینترنت متعلق به جامعه مرفه و ۱۶ درصد متعلق به جامعه فقیر هستند که با توجه به آمار جمعیتى هر یک از گروه‌ها مى‌توان نتیجه گرفت كه قشر متوسط جامعه ۴۴ درصد بیشتر از سایر گروه‌هاى اجتماعى از اینترنت بهره مى‌برند.
بنابراین گزارش، طى ۱۲ ماه ۲۸ درصد از این جمعیت آمارى از اینترنت استفاده کرده‌‌اند و ۷۲ درصد آنها اصلا از اینترنت استفاده نمى‌کنند.
سعيد مهديون، مديرعامل شركت فناوري اطلاعات ارائه آمار 32 ميليوني كاربران اينترنت در ايران را غيرواقعي دانسته و همچنين اظهار داشت كه از نظر ميزان دسترسي به اينترنت و ضريب نفوذ اينترنت، ايران در جايگاه اول تا سوم خاورميانه و جزو 5 كشور آسيا است.
به گفته وی، ‌ آمار همان 22 ميليون نفر است و نمي‌توان صرفا با بيان آماري از يك سايت در خصوص آمار اينترنت در كشور به آن استناد كرد. مهدیون در ادامه اظهار داشته است که در ميان آمارهاي ارائه شده، آمارهاي لحظه‌اي نيز وجود دارد كه آن نيز به شرايط جامعه يك كشور مربوط مي‌شود؛ به عبارتي ممكن است برخي حوادث و رويدادها موجب افزايش تعداد كاربران براي به دست آوردن
اطلاعات شود.
او با اشاره به مثالی ادامه می‌دهد که از زمان وقوع زلزله ‌هائيتي تعداد كاربران اينترنت چند برابر شد، بنابراين اين مساله نمي‌تواند ملاكي براي آمار اصلي باشد. همچنین به گفته مديرعامل شركت فناوري اطلاعات، آمار 22 ميليوني كاربران اينترنت نيز واقعا 22 ميليون نفر نيست؛ چرا كه اين آمار نيز ميانگين متحرك وزني بوده كه به دست آمده است.
آمارهای بحث‌برانگیز
ارائه آمار از تعداد کاربران اینترنت ایران همیشه سوال‌برانگیز و با شک و تردید‌هایی همراه بوده است. به عنوان مثال در آخرین گزارشی که از سوی شرکت فناوری اطلاعات در خصوص وضعيت شاخص‌هاي فناوري اطلاعات طي اجراي برنامه چهارم توسعه منتشر شد، در شاخص ضريب نفوذ کاربران اينترنت، وضعيت مورد انتظار در پايان برنامه عدد 30 درصد بوده که با رسيدن به عدد 9/34 درصد و 23 ميليون کاربر اعلام شد که 33/116 درصد اين هدف محقق شده است.
انتشار این آمار انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعلان این حوزه را برانگیخت و بسیاری از آن‌ها با اشاره به محدودیت استفاده از اینترنت در کشور آن را دور از واقعیت دانستند.
برای نمونه در سایت مخابرات تعداد کاربران در سال 84 چیزی در حدود 8 میلیون و 800 هزار کاربر بوده که در سال 85 این تعداد به 12 میلیون کاربر رسیده یعنی سه میلیون افزایش رخ داده است. در سال 86 چندان به تعداد کاربران افزوده نشده و براساس آمار در این سال تعداد کاربران 12 میلیون و نيم بوده است، اما این تعداد کاربر در سال 88 به چیزی در حدود 22 میلیون کاربر می‌رسد. در واقع میزان کاربران از رقم کمتر از 13 میلیون به 22 میلیون رسیده که این افزایش چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد و این گمان را به وجود می‌آورد که احتمالا در این آمار اشتباهی صورت گرفته است.
تنها سندی که مسوولان وزارت ارتباطات برای افزایش ناگهانی تعداد کاربران در عرض یک سال، آن هم به صورت شفاهی عنوان می‌دارند، این است که آن‌ها، کاربرانی را که از طریق تلفن همراه به اینترنت متصل می‌شوند نیز جزو کاربران اینترنتی می‌دانند که بنابراظهارات کارشناسان این کار کاملا غیر قابل قبول به نظر می‌رسد؛ چراکه نمی‌توان هیچگاه به این نوع از افراد به عنوان یک پایانه نگاه کرد.
در همین زمینه، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات با توجه به انتقاداتی که نسبت به محاسبه کاربران اینترنتی شد، هفته گذشته خبر از فرمول مقدماتی جدید محاسبه تعداد کاربران اینترنتی کشور با توجه به شرایط جدید داده است. مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشته که این فرمول به کمک یکی از دانشگاه‌های کشور به صورت علمی محاسبه و استخراج شده است، فرمول جدید محاسبه تعداد کاربران اینترنت علاوه بر Dialup و با توجه به روش‌های جدید دسترسی نظیر GPRS، wimax و ADSL مشخص شده است.
مهدیون با بیان این مطلب که سال گذشته قراردادی با برخی دانشگاه‌ها مبنی بر تعریف فرمول جدید برای این منظور منعقد شده بود، اظهار داشت: در حال حاضر در فاز سوم اجرای این پروژه قرار داریم و تاکنون فرمول مقدماتی محاسبه تعداد کاربران اینترنتی کشور نیز استخراج شده است كه این فرمول مقدماتی در یک هم‌اندیشی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف و مرتبط، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پارامترهای متفاوت در آن مد نظر قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران با اشاره به عوامل در نظر گرفته شده در تعریف فرمول جدید تصریح کرد که بر اساس این فرمول، رایانه‌های در دست مردم، روش‌های مختلف دسترسی و ISPها از جمله عوامل تاثیرگذار در محاسبه تعداد کاربران محسوب خواهند شد.
به گفته وی، در حال حاضر نیاز ترافیکی کاربران نسبت به گذشته تغییر بسیاری داشته است و بر اساس برنامه زمانبندی شده، فرمول جدید تا پایان ماه آینده استخراج و نهایی خواهد شد که در صورت تایید مراجع ذی صلاح، ملاک عمل در محاسبه تعداد کاربران اینترنتی کشور قرار خواهد گرفت.
اما فارغ از مشخص شدن دقیق تعداد کاربران اینترنتی، میزان دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت نیز به یک عامل مهم و تعيين‌كننده‌ براي كشورها در رتبه‌بندي جهاني تبديل شده است.
بر اساس گزارش جدیدی که موسسه Akamai از بررسی یک چهارم پایانی سال 2009 در زمینه سرعت و پهنای باند کشورهای دنیا ارائه کرده است، در زمینه سرعت اینترنت تنها کشورهایی که با واحد «کیلوبیت» درج شده است کشورهای ونزوئلا، مصر، چین، هند، سودان، سوریه و پرو است.
هر چند كه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات همچون مخابرات و زیرساخت دغدغه اصلي خود را افزايش سرعت اينترنت و همچنين افزايش تعداد كاربران قرار داده‌‌اند، اما طبق برنامه چهارم توسعه، تا پایان سال ٨٨ تعداد پورت‌های پرسرعت فعال (ADSL) باید به 5/1 میلیون پورت برسد، در حالی که هم‌اکنون در حدود 150 هزار پورت فعال ADSL وجود دارد. به عبارت دیگر نفوذ ADSL در ایران یک دهم میزان پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه است.






منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا