تمرین آواز خواندن برای مبتدی ها (به نقل از بزرگان موسیقی)

ramin9000

New Member
vocal.saziha.ir_.jpg


تمرینات آواز خواندن را در این درس توسط آکادمی موسیقی سازی ها توضیح داده ایم.لذا از شما درخواست داریم همه موارد را کامل مطالعه نمایید و بسیار تمرین کنید،در نهایت متوجه تاثیر شگفت انگیز آموزش ها خواهید شد.

آواز خوانی و خوانندگی مهارتی است بر اساس حافظه ماهیچه های صوتی و صد البته مهارتی است، بیش از توانایی صحبت کردن. برای اینکه خواننده خوبی شویم باید بتوانیم به درستی نفس بکشیم، با قدرت و رزنانس بالا بخوانیم و از گام و نت صحیح خارج نشویم. خوانندگی بسیار مفرح و همچنین اگر به طور صحیح انجام شود با دنیایی از تحسین و تشویق همراه خواهد بود.

صدا باید چگونه برای آواز خواندن از گلو بیرون بیآید هیچ کدام از معلمان آواز در ایران ، معلم تربیت صدا نبوده و آنها تنها ردیف و شیوه را آموزش می دهند. اینکه هنرجوی آواز صدا را چگونه بسازد و عیب صدای خواننده چگونه باید رفع شود تا بحال در موسیقی سنتی ایران سابقه نداشته است

هنر جو وقتی در کلاس آواز شرکت میکند ابتدا بدون آنکه نحوه تولید صدا، سلفژ صحیح، تئوری آواز، نحوه صداسازی و نحوه تولید تحریر را بداند او را با خواندن فلان گوشه در فلان دستگاه مواجه میکنند که همین امر موجب ترس بسیاری از علاقه مندان آواز خوانی و فرار از کلاس خواهد شد یا اینکه اگر مداومت کرده و در کلاس حاضر شوند نمی توانند به نحو درست و شایسته بخوانند بنابراین ضرورت دارد که موارد و روشهای فوق قبل از هر چیز به هنرجو آموزش داده شود.

برای اینکه یک صدای خوب داشته باشیم باید یک ریه مناسب داشته باشیم . یعنی باید نفس خوبی داشته باشیم .
از توضیحات پایه ای که همه میدونید مانند اینا : سیگارو قلیون نکشید . در هوای آلوده بیرون نرید . فقط آب ولرم بخورید فریاد نزنیدو اینارو که میدونید نمیگم و…



ده نکته مهم و تمرینی آواز خوانی
۱-زیر نظر یک استاد آواز و یا یک معلم آواز تمرین کنید:
حتی می توانید با دوست و آشنایی که قبلا دوره های آواز را گذرانده تمرین آواز کنید اما همیشه بهتر است که زیر نظر یک استاد و شخص حرفه ای تعلیم ببینید. انجام اشتباه یک تکنیک آواز می تواند به صدای شما صدمه بزند. اگر صدای شما قدرت کافی را ندارد، بدانید که به دلیل ماهیچه های تحت رشد و استفاده غیر صحیح از حنجره و تارهای صوتی است.

اگر توانایی مالی رفتن به آموزشگاه و تعلیم زیر نظر استاد آواز را ندارید، از CD های آموزشی موجود در بازار یا از نمونه های دیگر در دسترس در یوتیوب استفاده کنید.
در انتخاب معلم آواز تحقیق و دقت کنید. بسیاری تنها در پی سو استفاده از اشتیاق افراد علاقمند با روش های غیر اصولی و طولانی مدت در پی سود شخصی هستند و در این بین اساتیدی هستند که در برابر شاگرد و اعتبار خود احساس مسئولیت می کنند.



۲- رِنج و وسعت صدای خود را پیدا کنید:
یافتن وسعت صدا یک مسئله اساسی است، زیرا خواندن آهنگی که در رنج صدای شما نیست، فشار زیادی را به صدا و حنجره شما وارد می کند. برای اینکه به رنج های بالای صدا برسید، روی صداهای تولیدی “ترکیبی” کار کنید. صداهای تولیدی ترکیبی در واقع تر کیبی هستند از رنجهای پایین (صداهای تولیدی قفسه سینه) و رنج های بالا ( صداهای تولیدی از سر). برای دیدن نوع از تمرینات در “یوتیوب” کلمه MIX VOICE و VOCAL FRY را سرچ کنید.

فراموش نکنید که رنگ و کیفیت صدای شما بسیار مهمتر از رنج صدای شما است. مخاطبین شما بیشتر عاشق کاراکتر صدای شما خواهند شد و به اینکه توانایی خواندن چه نتهایی را دارید، اهمیتی نمی دهند. هیچوقت کیفیت صدایتان را فدای کمیت و وسعت صدای خود نکنید.



۳- طرز ایستادن خود را تصحیح کنید:
در حالی که یکی از پاها کمی از دیگری جلوتر است، سعی کنید راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه ها را به عقب متمایل کنید. این طرز یستادن به شما کمک می کند که راحت تر نفس بکشید و حجم شش ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید. صورت و فک خود را ریلکس و راحت نگه دارید.



۴-تنفس صحیح:
عدم توجه و رعایت نکردن این مسئله حتی خوانندگان شناخته شده را در اجرا های زنده دچار مشکل می کند. صدای شما دقیقا شبیه به یک ساز بادی عمل می کند. عمل تنفس، ۸۰ درصد خوانندگی را تشکیل می دهد و یک اجرای صحیح با تنفس مناسب آغاز و پایان می یابد.



۵-ابزار های خدادادی خود را برای خوانندگی بهتر بشناسید:
استخوان تر قوه (درست در انتهای پایین گردن ) را لمس کنید. یک سانتیمتر پایینتر ابتدای دهانه شش ها است.
دنده هایتان را لمس کنید. وقتی شما نفس خود را فرو میبرید حجم سینه ها افزایش میابد و وقتی که نفس خود را خارج می کنید حجم آن کاهش میابد.
انتهای قفسه سینه، درست در زیر جناق سینه را لمس کنید. اینجا محلی است که دیافراگم قرار گرفته .



۶-اعتماد بنفس خود را تقویت کنید:
باید قبول کرد که خواننده های امروزی مخصوصا خوانندگان پاپ، به هیچ وجه دارای رنج صدای قابل توجهی نیستند. اما اجرا های بی نظیری ارائه می کنند که به لحاظ بصری و حتی شنیداری دارای جذابیت و گیرایی هستند. این موضوع تنها به یک فاکتور مهم بستگی دارد: اعتماد به نفس!



۷-همیشه قبل از خواندن و تمرین آواز، صدایتان را گرم کنید:
بهتر است که همیشه صدایتان را به این ترتیب گرم کنید: ابتدا رنج میانه صدا، سپس رنج پایین صدا و در آخر رنج بالای صدا و دوباره به رنج میانه برگردید. همیشه برای هر رنج صدایی ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و اگر صدایتان خسته است، زیاد به آن فشار نیاورید. هنگام گرم کردن صدا همیشه به رنجی برگردید که برایتان راحت تر است و بعد از چند دقیقه دوباره امتحان کنید. چیزهای دیگری که باید تمرین کنید:

داینامیک صدا: خواندن را در رنج میانه و بسیار ملایم شروع کنید و سپس بلندتر و پس از آن دوباره ملایم بخوانید. به این تغیراتی که در شدت رزنانس صدای خود بوجود می آورید، داینامیک صدا گفته می شود. حتی ساده ترین نوع داینامیک، به صدای شما روح می بخشد و هرچه بیشتر تمرین کنید و بلند و ملایم بخوانید صدای سالم تری خواهید داشت. در موسیقی کلاسیک داینامیک صدا از ساکت ترین تا بلندترین به صورت زیر نشان داده می شود:

PP “پیانیسیمو” ساکت ترین
P “پیانو” ساکت،
MP “متزو پیانو” نیمه ساکت،
MF ” متزو فورته” نیمه بلند
F “فورته” بلند
FF “فورتیسیمو” بسیار بلند

در ابتدا شما ممکن است تنها قادر به خواندن از MP تا MF باشید اما با تمرین بیشتر می توانید داینامیک صدایتان را افزایش دهید.

سرعت: از “دو” تا “سل” را و به عکس، در اکتاوهای مختلف و با ادای صحیح نتها با سرعت بخوانید. این تمرین به صدای شما انعطاف بیشتری می دهد.



۸-آواهای صوتی را به درستی تلفظ کنید:
کلمات چیزی نیستند جز همین آواهای صوتی که به طور پیوسته اَدا می شوند و معانی را به وجود می آورند. پیوستگی بین آواهای یک کمه و همینطور بین کلمات یک عبارت، زیبایی خاصی به آن می دهد. بنابر این با تمرین بر روی حروف صدادار، تکنیک پیوستگی آوایی را تمرین کنید. کلماتی مانند “مادر”، “بی تو” و “نهایت” را انتخاب کنید و با ادامه ی تلفظ آواها و حروف صدا دار این تکنیک را تمرین کنید.


۹-گامهای موسیقی را تمرین کنید:
اگر مشکل خارج خواندن دارید، حتما روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به تمرین بر روی گام های مختلف بپردازید. تمرین گامها به قدرت صدای شما نیز می افزاید و باعث کنترل بیشتر بر روی صدای شما می شود. ابتدا رنج صدایتان را مشخص کنید (TENOR, BARITONE, ALTO, SUPRANO و غیره) و نت هایی را که رنج صدای شما را پوشش می دهند بر روی کیبورد یا پیانو پیدا کنید و تمرین کنید.



۱۰-توقعات منطقی داشته باشید:
اگر روزی ۲۰ دقیقه بر روی گامهای موسیقی تمرین کنید، می توانید بعد از ۴ هفته تغییرات را احساس کنید. بیشتر مشکلات ناشی از خارج خواندن نت ها نیز بعد از ۳ تا ۴ ماه بر طرف می شوند. اگر کمتر از این میزان تمرین کنید، توقع زمانی بیش از این را داشته باشید. شاید سالها!


به قلم یکی دیگر از اساتید : هنرجوی آواز برای خواندن صحیح چه باید بکند؟
از محل برخاستن صدا تا قبل از زبان کوچک ، مخصوصاً در حلق هیچ کاری نباید با صدا کرد .زیرا خواندن از ته حلق بسیار صدا را بد می کند.گلو باید کاملاً باز باشد.صدایی که ازسینه بیرون می آید وسعت خوبی دارد اما کیفیت ندارد .
صدای خوب که از حنجره بر می آید باید به سقف دهان بخورد .در سقف دهان پرده پوستی به نام نرم کام وجود دارد که با برخورد صدا به نرم کام این قسمت به لرزش در می آید، که این بهترین نوع صدا در موسیقی آوازی ماست .
هیچ وقت نباید به فک فشار آورد .لب پایینی باید حالت طبیعی خود را حفظ کند .
صدا باید کاملا به صورت مخروطی از دهان بیرون بیاید .البته این در مقایسه با موسیقی آوازی سایر ملل کاملا بر عکس است .زیرا آنها از فضای جلوی دهان بسیار استفاده می کنند.اما در موسیقی ایرانی بیشتر کار روی صدا در فضای قبل از دهان استفاده می شود.
مثلا درکار پاوروتی برای ادای حرف آ به اندازه شش سانت دهانش باز می شود اما در موسیقی آوازی ما نباید بیشتر از ضخامت انگشت سبابه دهان را باز کرد و به این صورت ما آ را تقریبا نزدیک به اُ تلفظ می کنیم و لبها زیاد از هم باز نمی شود

سازی ها: در آخر هم باید متذکر شویم که زیادی به حنجرتون فشار نیارید منظورم اینه که صبح تا شب کنترات نخونید ، روزی ۱ الی ۲ ساعت برای خوندن بیشتر از حنجرتون کار نکشید.
 

elahetaherii

New Member
بهترین نکته برای موفق شدن در هر فضایی تمرین داشتن به صورت مداوم است
همانطور که میدانیم استاد شجریان یک شبه خواننده نشدند و از قول خودشان همیشه یا در کمد خودشان یا در ییلاقات اطراف به تمرین میپرداختند
 

p30sis

New Member
همه این چیزا درسته
اما قطعا استعداد و جنس صدای خوب هم لازمه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا