تقی پور وعده داد: جبران كميت و كيفيت اينترنت تا پايان 89

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


مهندس رضا تقي‌پور كه تاكنون معاونت وزير ارتباطات و رئيس سازمان فضايي کشور را در كارنامه خود داشته و مديريت پروژه‌هاي صنعتي در زمينه فن‌آوري‌هاي پيشرفته شامل فن‌آوري‌هاي ارتباطات، الکترونيک و فضايي را طي سالهاي گذشته برعهده داشته است اين بار به عنوان متولي وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در دفترش در طبقه هشتم وزارتخانه ميزبان اعضاي گروه جامعه اطلاعاتي خبرگزاري دانشجويان ايران بود و به سوالات ايسنا درباره دغدغه‌هاي كاربران، دلايل كيفيت و سرعت اينترنت و... پاسخ داد.


مهندس رضا تقي‌پور - وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات - در گفت‌وگوي اختصاصي با ایسنا، در پاسخ به اين پرسش كه چرا پهناي باند اينترنت 128 كيلوبايتي در كشور آنطور كه بايد در اختيار كاربران خانگي قرار نگرفته و به اشتراك‌گذاري پهناي باند ميان چند كاربر به افت سرعت و كيفيت اينترنت منجر شده است، اظهار كرد: طبق سياست‌هاي ابلاغ شده هيچ محدوديتي در زمينه اينترنت پرسرعت اعمال نشده و شايد نكته‌اي كه بايد به آن اشاره كرد اين است زماني كه يك پهناي باند يا يك خط در اختيار يک کاربر قرار مي‌گيرد، از نظر اقتصادي در تمام جهان نيز معمول است و به اين خاطر كه مشخص نيست كاربران از كل پهناي باند در همه زمان‌ها استفاده مي‌كنند، اين ميزان پهناي باند بين يك تعداد مشخصي به اشتراك گذاشته مي‌شود كه اين موضوع هم برابر پروانه شركت‌هاي ندا مجاز اعلام شده است.


وزير تاكيد كرد: البته شركت‌ها بايد رعايت كنند كه همان تعداد كه مي‌توانند و بايد، به‌صورت مشترك از يك خط استفاده كنند و طبيعتا اگر تعداد مجاز افراد به طور مشترك از يك پهناي باند استفاده‌ كنند بيش از حد باشد، كيفيت و سرعت آن از وضعيت مجازش پايين‌تر مي‌آيد.


كيفيت اينترنت مدام كنترل مي‌شود


او تصريح كرد: البته موضوع كيفيت اينترنت به‌طور مرتب از طرف رگولاتوري يا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در حال پايش است و آمارها از ارتقاء كيفيت حكايت دارد؛ يعني اين كه در حال نزديك شدن به كيفيت 128 كيلوبايت هستيم.


وي با بيان اين كه اگر قرار باشد به هر كاربري ميزان پهناي باند 128 كيلوبايت را به‌طور اختصاصي ارائه دهند، اين كار از نظر اقتصادي به‌صرفه نيست و گران تمام مي‌شود گفت: در پروانه نيز به شركت‌هاي ندا اجازه داده شده و مجازند كه پهناي باند را مشترك كنند.


اخطار به شركت‌هاي به اشتراگذاري خطوط اينترنت


او ادامه داد: شركت‌ها مي‌توانند پهناي باند اختصاصي را بين تعدادي از كاربران به اشتراك بگذارند به شرطي كه اين تعداد تقريبا محدود و زير 10 نفر باشد؛ سازمان تنظيم مقررات هم در حال نظارت است كه اگر شركتي به تعداد بيش‌تري از حد مورد نظر و استاندارد به اشتراگ‌ذاري خوط اقدام كند، اخطار دريافت مي‌كند، يعني شركت‌ها بايد سطح كيفيت پهناي باندي كه در اختيار مي‌گذارند را به حداقل‌هايي كه در پروانه‌شان ذكر شده، برساند.


كاربران سرعت خود را اندازه بگيرند


تقي‌پور در بيان اينكه سازمان تنظيم مقررات چگونه به وظيفه نظارتي خود اقدام كرده است، گفت: يكي از وظايف اصلي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تنظيم روابط بين اپراتورها، ‌خدمت‌گيرندگان و كابران است؛ اخيرا شركت فن‌آوري اطلاعات اين امكان را فراهم كرده كه با نرم‌افزاري كه به‌صورت رايگان در اختيار كاربران قرار داده بتوانند سرعت ارتباط با اينترنتشان را اندازه بگيرند و اگر استاندارد نباشد، مي‌توانند به اين سازمان شكايت كنند.


محدوديت سرعت فقط براي كاربران خانگي


او با تاكيد بر اين كه محدوديت‌ پهناي باند 128 كيلوبايتي در كشور فقط براي كاربران خانگي است اظهار كرد: با وجوديكه هميشه از محدوديت 128 كيلو صحبت مي‌شود اما بايد تاكيد كنم كه در مراكزي مانند مكان‌هاي تحقيقاتي، ‌علمي، دانشگاهي اصلا محدوديتي نداريم و آن‌ها با هر سرعت و حجم از اطلاعات و پهناي باندي كه بخواهند به اينترنت متصل شده و مي‌توانند اطلاعات را دريافت و ارسال كنند.


جبران كميت و كيفيت اينترنت تا پايان سال 89


وي ادامه داد: طبق سياست‌هايي كه از گذشته وجود داشته و ما آن را ادامه مي‌دهيم، خدمات اينترنت بايد از طريق شركت‌هاي خصوصي واگذار ‌شود كه اين كار تاكنون از طريق شركت‌هاي PAP يا ندا صورت گرفته و در مقطعي به دليل مشكلات به شركت مخابرات هم اجازه داده شد كه به كمك اين بخش بيايد و اميدواريم در فاصله كوتاهي مثلا تا پايان سال 89، موضوع كميت و كيفيت جبران شود و دسترسي به ADSL - اينترنت پرسرعت - را در نقاط بيش‌تري از كشور شاهد باشيم.


وزير ارتباطات درباره اينكه آيا ورود مخابرات به عرصه اينترنت پرسرعت باعث بروز مشكلاتي در بازار رقابت ميان بخش خصوصي نخواهد شد تصريح كرد: مخابرات اكنون خصوصي شده است و در استان‌هاي مختلف ارائه خدماتش را شروع خواهد كرد؛ اما درباره محدوديت و يا نظارت بر قيمت هم ما حداكثرها را محدود مي‌كنيم بنابراين امكان رقابت وجود دارد يعني يك شركت مي‌تواند قيمت تمام شده‌اش را پايين بياورد و با قيمتي ارزان‌تر از اپراتورهاي ديگر خدماتش را ارائه دهد و از اين نظر مشكل و محدوديتي وجود ندارد.


وي با بيان اين كه ما سقف قيمت‌ها را محدود كرديم، گفت: شركت مخابرات ايران در كنار ساير اپراتورها و در محدوده قيمتي كه مجاز است خدمات را ارائه خواهد داد.


اشكالات مقطعي فيبر نوري


او اشكالات مقطعي مربوط به قطعي فيبر نوري را از ديگر موضوعاتي دانست كه در كيفيت اينترنت و سرعت آن موثر است و تصريح كرد: بايد توجه شود كه اين اشكالات بايد با همكاري ساير دستگاه‌ها از بين برود چراكه بعضا اين قطعي‌ها به دليل حفاري‌هايي است كه به دليل ناهماهنگي دستگاه‌ها بوجود مي‌آيد.


آمار قطعي فيبر بالاست


وزير ارتباطات تصريح كرد: اما با وجود همه اقدامات انجام شده مي‌توان گفت آمار قطعي فيبر نوري هنوز بالا است و در بسياري مواقع اين قطعي همان حفاري‌هاي در ظاهر هماهنگ شده برمي‌گردد كه البته اميدواريم با تدابير انديشيده شده و آيين‌نامه‌ا‌ي كه توسط دولت ابلاغ شده در بحث حفاري حتما با شركت ارتباطات زيرساخت هماهنگ شود و اين ميزان به حداقل برسد.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا