تفاوت کابل فیبر نوری و کواکسیال و جفت بهم تابیده

taraznet

Member
چقدر با انواع کابل شبکه آشنایی دارید؟ کابل شبکه مجموعه‌ای از سیم‌ها از جنس شیشه یا مس هستند که برای انتقال داده و اطلاعات میان اجزا و مولفه‌های شبکه مانند کامپیوترها، روترها یا سوییچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های شبکه دارای انواع مختلفی هستند و تفاوت آن‌ها را می‌توان در سرعت انتقال داده، زمان تاخیر و میزان امنیت آن‌ها دانست. برای دانستن تفاوت میان این سه نوع کابل لازم است که ابتدا با هر یک از آن‌ها و کاربردی که دارند آَشنا شوید.

در طول متن به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک از انواع کابل‌های فیبر نوری، کابل کواکسیال یا هم محور و کابل زوج بهم تابیده خواهیم پرداخت. این سه نوع کابل در ویژگی‌هایی چون سرعت انتقال دیتا، امنیت سیگنال‌های منتقل شده، پهنای باند، فرکانس، فرایند نصب، از بین بردن نویزها، قیمت و… با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در مقایسه این سه نوع کابل با یکدیگر با توجه به ویژگی‌های فوق کابل فیبر نوری را می‌توان یکی از بهترین انواع کابل شبکه و کابل‌های زوج بهم تابیده را جزو کابل‌هایی با کارایی کمتر دانست. اگر به دنبال تفاوت کابل فیبر نوری و کواکسیال و جفت بهم تابیده هستید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. اما در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب مناسب‌ترین نوع کابل شبکه از میان این 3 نوع کابل به هدف و نیاز شما بستگی دارد.

پشتیبانی شبکه ترازنت


کابل فیبر نوری Fiber Optic Cable​

این کابل‌ها که خود دارای دو دسته فیبر حالت تک و فیبر چند حالته هستند، برای انتقال دیتا از یک یا چند فیبر نوری استفاده می‌کنند. کابل فیبر نوری حاوی رشته‌هایی از الیاف شیشه‌ای است که درون یک محفظه عایق بندی شده قرار گرفته‌اند. این نوع کابل‌ها برای انتقال دیتا اطلاعات را به صورت پالسی از نور در طول تارهایی که قطر آن‌ها کمتر از قطر موی انسان است انتقال می‌دهند. طراحی این دسته از کابل‌ها بیشتر برای انتقال دیتا برای مسافت‌های طولانی در نظر گرفته شده است.

خدمات شبکه تهرانخدمات پشتیبانی شبکهخدمات اکتیو شبکهخدمات پسیو شبکهخدمات امنیت شبکهخدمات راه اندازی شبکهخدمات مشاوره شبکه
از بزرگ‌ترین مزایای کابل فیبر نوری می‌توان به ظرفیت بالای انتقال دیتا توسط آن‌ها اشاره کرد. یک کابل فیبر نوری 26000 برابر بیشتر از کابل‌های زوج تابیده شده قدرت انتقال دیتا دارد. توجه داشته باشید که این دسته از کابل‌ها حساسیت بالایی داشته و بسیار شکننده هستند از همین‌رو در حین نصب و پس از آن نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند.

کابل جفت بهم تابیده​

این کابل از یک زوج سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است که ایزوله هستند. از این کابل‌ها سال‌های زیادی است که برای شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌شود. کابل جفت بهم تابیده به دو دسته تقسیم بندی می‌شود:

  1. کابل بهم تابیده بدون محافظ unshielded twistwd pair
  2. کابل هم تابیده محافظ دار shielded twistwd pair
در نوع STP یا محافظ دار جفت سیم‌ها با یک فویل یا نوار فلزی پوشش داده‌ می‌‌شوند. این کابل‌ها در کاهش نویز نسبت به کابل‌های UTP ظرفیت بیشتری دارند. از کابل‌های بدون محافظ که جزو ارزان‌ترین نوع کابل شبکه محلی موجود در بازار به شمار می‌روند برای شبکه‌های تلفنی قدیمی استفاده می‌شود.

کابل کواکسیال Coax​

کابل کواکسیال یا کابل‌های هم محور به منظور انتقال سیگنال با فرکانس بالا طراحی شده‌اند. این کابل‌ها شامل یک مغزی محکم مسی هستند که در وسط یک شیلد رشته‌ای قرار گرفته است. این کابل‌های مسی با سپری فلزی ساخته شده‌اند که موجب جلوگیری از تداخل سیگنال می‌شود. ظرفیت انتقال دیتا توسط این کابل‌ها 80 برابر بیشتر از کابل‌های زوج سیم به هم تابیده است. بیشترین کاربرد این کابل‌ها در موارد زیر است:

  • خطوط تلفن
  • حمل داده‌های پر سرعت کامپیوتر
  • حمل فرستنده‌های رادیویی
  • حمل سیگنال‌های تلویزیون به آنتن‌های خانگی
کابل‌های کواکسیال بطور کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  1. کابل کواکسیال 50 اهمی
  2. کابل کواکسیال 75 اهمی

تفاوت کابل فیبر نوری با کواکسیال و جفت بهم تابیده​

  • پهنای باند، سرعت و فرکانس بالاتر فیبر نوری از کواکسیال و زوج بهم تابیده
به عنوان مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان کایل فیبر نوری با دو کابل دیگر وجود دارد می‌توان به پهنای باند بیشتر کابل نوری اشاره کرد. کابل‌های زوج بهم تابیده بر پایه مس با روکش مواد دیگر ساخته شده‌اند از همین‌رو قادر هستند سیگنال‌هایی چون تلفن و اطلاعات یا تلویزیون را انتقال دهند. در حالی که کابل فیبر نوری قادر است همین سیگنال‌ها را با پهنای باند بیشتر و سرعت و فرکانس بالاتر انتقال دهد. بنابراین می‌توان گفت که سرعت انتقال این فرکانس‌ها توسط فیبر نوری در مقایسه با کابل بهم تابیده و کواکسیال بیشتر است.

  • تفاوت در وزن
کابل فیبر نوری از لحاظ وزنی نسبت به دو کابل دیگر سبک‌تر است.

  • تفاوت در قیمت
این کابل‌ها به لحاظ کارایی و ظرفیت بیشتر، نسبت به کابل‌های زوج بهم تابیده و کواکسیال گران‌تر هستند. علاوه بر هزینه کابل‌های فیبر نوری هزینه نصب آن‌ها نیز بالاتر از دو نوع کابل دیگر است.

  • ظرفیت بالاتر
کابل‌های فیبر نوری در مراکزی که حجم انتقال دیتا بالا است مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین از این کابل‌ها برای اتصال از راه دور نیز استفاده می‌شود.

تفاوت کابل کواکسیال با فیبر نوری و جفت بهم تابیده​

  • تفاوت در نصب
در مقایسه فرایند نصب این سه کابل می‌توان گفت که کابل‌های کواکسیال نصب مشکل‌تری نسبت به زوج بهم تابیده دارند.

  • تفاوت در امنیت
در این کابل‌ها امنیت اطلاعات منتقل شده به اندازه کابل‌های فیبر نوری تامین نمی‌شود.

  • تفاوت در قیمت
کابل‌های کواکسیال در مقایسه با کابل جفت بهم تابیده گران‌تر هستند.

  • تفاوت در وزن
کابل کواکسیال نسبت به کابل‌های فیبر نوری سنیگن‌تر است.

  • تفاوت در سرعت انتقال دیتا
اگر سرعت بالا برایتان در اولویت است باید از کابل فیبر نوری استفاده کنید. سرعت کابل فیبر نوری بالاتر از کواکسیال و سرعت کواکسیال بالاتر از زوج بهم تابیده است.

تفاوت کابل‌ جفت بهم تابیده با کابل فیبر نوری و کواکسیال​

  • تفاوت در قیمت
بارزترین تفاوتی که میان کابل‌های زوج سیم بهم تابیده با دو نوع دیگر وجود دارد در قیمت آن‌ها است. کابل زوج بهم تابیده جزو کابل‌های ازران قیمت هستند.

  • تفاوت در رد نویز
کابل‌های جفت بهم تابیده در رد نویز نسبت به کابل‌های هم محور ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

  • تفاوت در نصب
اجرا و پیاده سازی کابل‌های زوج بهم تابیده نسبت به کابل فیبر نوری و کواکسیال ساده‌تر است.

  • تفاوت در وزن
وزن و قطر آن‌ها نسبت به کابل‌های فیبر نوری بیشتر است.

  • تفاوت در سرعت
سرعت انتقال دیتا در آن‌ها کمتر از دو کابل دیگر است.

  • امنیت دیتا
امنیت سیگنال‌های منتقل شده در کابل‌های فیبر نوری بیشتر از کواکسیال و در کابل هم محور بیشتر از زوج بهم تابیده است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا