تفاوت چاپ تامپو و سیلک

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
دوست عزیز

روش چاپ تامپو یا بالشتکی نوعی چاپ صنعنی برای چاپ محتوای چاپی بر روی انواع سطوح چاپ شونده حتی سطوح مدور و منحنی است. در این روش تصاویر چاپی از روی یک گراور گود شده ( فلزی یا پلیمری ) و با استفاده از یک قطعه سیلکون منعطف موسوم به تامپون بر روی سطح چاپ شونده منتقل می شه. روش تامپون یک روش قابل انعطافی هست و دستگاههای اون جمع و جور و نسبتا کم هزینه اند و تقریبا بر روی هر متریالی با استفاده از اون می شه چاپ داشت.

animTampo.gif


اما روش اسکرین یک روش چاپ مستقیم هست که در اون تصاویر از میان سطح متخلخل یک توری که حامل استنسیل هست بر روی سطح چاپ شونده منتقل می شه.

این دو روش از لحاظ دامنه سطوحی که می شه بر روی اونها چاپ داشت تقریبا با هم رقابت می کنند و از این لحاظ جزو پرکاربردترین انواع روش ها هستند. البته روش تامپو یک روش غیر مستقیم هست که تصاویر در اون بواسطه یک عامل سیسلیکونی بر سطح چاپ شونده منتقل می شه اما در روش اسکرین تصویر مستقیما و از میان استنسیل بر سطح منتقل می شه. بنابراین ضخامت مرکب منتقل شده در روش اسکرین و براقی و درخشندگی اون بیشتر هست. از طرفی چاپ تصاویر ترامه با روش اسکرین هر چند با سرعت کمتر اما در نتیجه مقبول تر خواهد بود. اما در مورد تصاویر تک رنگ و بدون ترام سرعت چاپ تامپو بالا تر هست. از طرفی ابعاد قابل چاپ با روش اسکرین وسیع تر و نامحدود تره. اما کلا سرعت چاپ تامپو بالاتر هست هر چند که احتمال خطا در روش تامپو به هنگام چاپ با سرعت بیشتر بالاتر می ره.

موفق باشید
 

babackb

New Member
ممنون از راهنمایتون
از هر کدام از این روشها در چه مواردی استفاده میشه یعنی در چه مواردی از تامپو باید استفاده کرد که از سیلک اسکرین نمیشه استفاده کرد و بر عکس
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
ممنون از راهنمایتون
از هر کدام از این روشها در چه مواردی استفاده میشه یعنی در چه مواردی از تامپو باید استفاده کرد که از سیلک اسکرین نمیشه استفاده کرد و بر عکس

دوست عزیز
زیاد نمی شه مرز بندی مشخصی کرد. ولی خوب همونطور که عرض شد چاپ تامپو محدودیت اندازه داره ولی اسکرین نداره. از طرفی تامپو با سرعت بیشتر می تونه چاپ بزنه منتهی دقتش کمتره تا حدی البته. مثلا شما می خوای مستقیم رویه بطری پلاستیکی چاپ بزنی. خب هم با اسکرین می شه هم با تامپو. منتها تامپو سرعتش بالا تره کیفیتش کمی پایین تر یعنی اگر شما با اسکرین چاپ کنی ضخامت مرکبت چون روشه مستقیمه بیشتره و در نتیجه تصویر شارپ تری خواهی داشت. تا جایی هم مرسومه چاپ تامپو استفاده اش تو اقلام تبلیغاتی بیشتره که خب البته استفاده از اسکرینم تو همچی حالتی کمتر نیست از تامپو.

موفق باشی
 

babackb

New Member
با چاپ سیلک اسکرین مستقیم رو جسم چاپ میشه یا از طریق برچسب؟
در مورد چاپ سابلیمیشن هم اگر ممکن هست توضیح بدین؟
آیا با چاپ تامپو بر روی کاغذ و پلاستیک هم میشه چاپ کرد؟( یعنی از نظر حرارت مشکل پیش نمیاد )
با کدام روش میشه بر روی طلق هم چاپ کرد کدوم با دوام تره؟
حداکثر مساحت کاری تامپو چه مقدار هست؟ برای چاپ سیلک هم چقد هست؟
با روش سیلک اسکرین از چه طریقی بر روی اجسام دوار مانند لیوان و خودکار و از این قبیل موارد..میشه چاپ زد؟
آیا با چاپ سیلک طرح با چند رنگ مختلف رو میشه چاپ کرد؟یعنی فقط طرح های تک رنگ رو میشه فقط با چاپ سیلک کار کرد ؟یا چن رنگ هم امکانش هست؟
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا