تفاوت های اتریوم و بیت کوین

afratether

New Member
با توجه به این مسئله که در مقایسه میان شباهت و تفاوت های اتریوم و بیت کوین، کفه ترازو به سمت تفاوت ها سنگینی می کند. در ابتدا به این موضوع جذاب و هیجان انگیز می پردازیم. پس این بحث جنجالی و جذاب را از دست ندهید.

xafratether44.jpg.pagespeed.ic.yLtszyAQoo.webp

فنی
هر چند اکثریت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم از اصل توزیع دفترچه و رمزنگاری بهره میگیرند. اما همواره از نظر فنی شامل تفاوت هایی نیز می شوند. به عنوام مثال؛ وقتی در شبکه اتریوم قصد انجام معاملاتی را دارید، ممکن است با کدهای اجرایی روبرو شوید. این درحالی‌ است که در معاملات شبکه بیت کوین معمولا داده ها تنها برای یادداشت کردن ضمیمه می شود.

زمان آزادسازی
زمانی که به سراغ بیت کوین می روید، معمولا چیزی حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا بلوک های بیت کوین آزاد شده و ماینرها توانایی کشف و رمزگشایی را بدست آورند. این در حالی است که این زمان برای اتریوم به هر چند ثانیه یکبارمیرسد.

اهداف ایجاد
اصلی ترین دلیل ایجاد بیت کوین، جایگزین شدن آن با پول رایج جهانی بود. یعنی سازنده معروف بیت کوین در نظر داشت تا مفهوم رایج در میان دنیا یعنی ارز ملی یا دولتی را از بین ببرد. اما هدف نهایی اتریوم چنین چیزی نبود. اتریوم از همان ابتدا در نظر داشت تا به منظور تسهیل قراردادهای تغییرناپذیر، برنامه نویسی و برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله دیگر تفاوت های اتریوم و بیت کوین در اهداف اولیه، این است که قرار بود، اتریوم پشتیبان بیت کوین باشد. به واقع از نظر تئوریک این دو ارز دیجیتال دوست داشتنی هیچ رقابتی با یکدیگر نداشتند. اما تنها مدت زمان کوتاهی از معرفی و ورود اتریوم به دنیای بلاکچین گذشته بود که توانست محبوبیتی فارغ از بیت کوین بدست آورد و جایگاه مناسبی را در دنیای بزرگ و متفاوت ارز دیجیتال برای خود دست و پا نماید. از طرفی به رقیبی سرسخت برای بیت کوین تبدیل شود.

ارزشمندی و اکوسیستم
شاید بتوانیم اتریوم را ارز ارزشمندی بدانیم اما از نظر اکوسیستمی بسیار ضعیف تر از بیت کوین است. در ژانویه ۲۰۲۰، یعنی تقریبا یکسال پیش، درست زمانی که روز به روز بر ارزش بیت کوین افزوده میشد، اتریوم تنها ۱۶ میلیارد دلار ارزش داشت. در همان زمان بیت کوین چیزی در حدود ۱۰ برابر بیشتر، یعنی در حدود ۱۴۷ میلیارد دلار ارزش داشت.

فناوری بالاتر اتریوم
هر دو این ارزهای دیجیتالی یعنی اتریوم و بیت کوین براساس فناوری بلاکچین عمل می کنند. این در حالی است که اتریوم قوی تر می باشد. اما چرا؟
درواقع اگر قرار بر این باشد که بیت کوین نسخه ۱.۰ ارزهای دیجیتال یا یک فن آوری بسیار پیشرفته را در اختیار داشته باشد. مطمئنا اتریوم نسخه ۲.۰ آن را دارد. البته هیچگاه نمی توانید ارزشمندی عددی بیت کوین را با اتریوم مقایسه کنید.

حل مشکل مقیاس پذیری
بیت کوین ها در راستای برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری به سراغ سیستمی تحت عنوان SegWit می روند. این سیستم نوعی راه حل جدید برای ساخت تراکنش هایی راحت تر و سریع تر است. جالب است بدانید این سیستم با معرفی شبکه ای به نام Lightning ، چندین کانال پرداخت ( Off Blockchain ) را در اطراف بلاکچین ایجاد کرده است.

در این میان اما اتریوم توانسته به روزرسانی های جدیدی را صورت دهد. البته این قراردادها به صورت کاملا هوشمند در بلاکچین اصلی اتریوم پخش خواهد شد. تکمیل قرارداد و کسپر شامل تغییر سیستم ماینینگ قدیمی proof-of-work به الگوریتم کارآمد proof-of-stake است.


در پایان تفاوت های اتریوم و بیت کوین باید بگوییم؛ بیت کوین چیزی بیش از ارز دیجیتالی نیست. در حالی که اتریوم نوعی فناوری است. یک فناوری لیدر که شرکت ها میتوانند از آن برای ساخت برخی از برنامه های جدید استفاده نمایند. آنها شاید اهداف موازی را در نظر داشته باشند اما به دو شکل کاملا متفاوت به فعالیت خود می پردازند.

حال اما فرصت آن رسیده که با شباهت های این دو ارز دیجیتال پرطرفدار و دوست داشتنی آشنا شوید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا