تفاوت سیمان پرتلند و سیمان معمولی در چیست؟

فرق سیمان پرتلند با سیمان معمولی یکی از انواع سیمان‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان است. این نوع سیمان به خاطر ویژگی‌های خاص خود، از جمله رنگ سفید، ظاهری جذاب و کیفیت بالا، برای مصارف مختلف در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیمان پرتلند سفید با استفاده از مواد اولیه مانند سنگ آهک و خاک رس، در فرآیندی به نام پخت در دمای بالا و با افزودن مواد آهک و سیلیس، تولید می‌شود. این فرآیند تولید باعث ایجاد رنگ سفید و خاص در سیمان پرتلند سفید می‌شود که آن را از سایر نوع سیمان‌ها تمایز می‌دهد.
این نوع سیمان که سیمان پرتلند معمولی نیز نامیده می شود، برای مصارف عمومی که ویژگی خاصی از بتن خواسته نشده است، مصرف میشود. از این نوع سیمان در ساختن پیاده روها، روسازی جاده ها، پل های بتن مسلح، راه آهن، مخازن، لوله های آب و ملات برای بنایی استفاده می شود. به طور کلی بهتر است از این سیمان در مواردی که نیاز به خواص ویژه دیگر سیمانها علی الخصوص در محیطهای خورنده حاوی یونهای مهاجم بتن استفاده نشود اخیرا سیمان پرتلند معمولی در سه کلاس 325-1 ،425-1 و 525 -1 تولید و عرضه می شود. برای کلاس های با مقاومت بالا (435-1 و 525 -1) وجود دارد، مصرف این کلاس از سیمان بایستی با احتیاط صورت گیرد. سیمان پرتلند معمولی در کارهای معمولی و عمومی بتنی ساده و بتن آرمه که مکان حمله سولفات ها وجود ندارد مصرف می شود.
سیمان پرتلند، رایج ترین نوع سیمان است که به عنوان یک ماده اولیه بتن، ملات، گچ کاری و … در سراسر جهان مورد استفاده عمومی قرار می گیرد. این محصول پرکاربرد از سنگ گچ به همراه مواد آهکی و خاک رس، در دمای حدودی هزار و چهار صدو پنجاه درجه سانتی گراد به دست می آید و در ۸ تیپ مختلف با کاربردهای متنوع در ساخت‌وساز دسته بندی می شود. فرق سیمان پرتلند با سیمان معمولی در میزان حرارت هیدراتاسیون می باشد که گرمای کم هیدراتاسیون سیمان پرتلند دلیل اصلی استفاده گسترده از این محصول است. حرارت هیدراسیون سیمان پرتلند پوزولانی از سیمان معمولی کمتر است و در بتن ریزی های حجیم و هوای گرم از افزایش دمای بتن تازه و بروز ترک های حرارتی جلوگیری می کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا