[مثال] تغییر Encoding فایل توسط ابزار رایگان - UTF-8 به Windows-1256 فارسی قابل فراخوانی MMB

محمدمهدی

Well-Known Member
عرض سلام
بنا به احتیاج دوستان، نمونه مثالی رو از یک ابزار Command-Line رایگان برای تغییر انکود فایل های غیر ANSI (غیر قابل فراخوانی صحیح در MMB) به ANSI و سایر انکود ها و بالعکس ساختم که در اینجا به اشتراک میذارم.

در ام ام بی به تنهایی هیچ راه حلی برای دریافت صحیح محتوای یک فایل Unicode معمول، مثلا با انکود UTF-8 که تقریبا همه کاراکتر های همه ی زبان ها رو پشتیبانی می کنه، نیست. بنابراین سازنده های اپلیکیشن ها مجبور هستند از ساختار های non-Unicode استفاده کنند. از اونجایی که ساختار های non-Unicode به سختی فقط می تونن یک زبان دیگر رو پشتیبانی کنند و همچنین این زبان حتما باید از طرف ویندوز تنظیم و پشتیبانی بشه، تمایل عمومی به استفاده از ساختار های Unicode بیشتر هست. مخصوصا وقتی ما به سیستم کاربر دسترسی ندارم تا بتونیم کاری انجام بدیم و یا تشخیصی بدیم، مثل فایل تحت وب.

برای نمونه، این مثال می تونه شما رو کمک کنه که بعد از اینکه یک فایل UTF-8 رو از اینترنت دریافت کردید، برای تحلیل اون در MMB، اون رو به یک فرمت ANSI مثل Windows-1256 تبدیل کنید تا هم کاراکتر های عربی/فارسی و هم کاراکتر های متداول انگلیسی تا حد امکان تبدیل و قابل فراخوانی در ام ام بی بشن.

راهبرد کلی :
Notepad رو باز کنید و در داخل اون عین عبارت زیر رو قرار بدید:

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

و کلیدهای Ctrl+S رو فشار بدید تا ذخیره بشه. قبل از ذخیره، پیغامی رو مشاهده می کنید که به شما میگه این فایل به صورت پیشفرض با فرمت ANSI ذخیره خواهد شد اما شما از کاراکتر های غیر ANSI استفاده کردید که اگر می خواهید، نوت پد می تونه اون ها رو تبدیل کنه.
اون کاراکتری که به خاطر وجودش این پیغام ظاهر شده، «ی» فارسی هست که با عربی متفاوته و فقط «ي» عربی رو میشه در ANSI ذخیره کرد. حالا فایل رو ذخیره کنید و یک بار ببندید و دوباره باز کنید.
حالا با زدن کلید های Ctrl+F به دنبال کاراکتر «ی» بگردید. می بینید که پیدا نمیشه. علت اینه که «ی» فارسی به «ي» عربی تغییر پیدا کرده.
حالا مجددا عبارت بالا رو کپی کنید و جایگزین کنید و ایندفعه Save As کنید. در پنجره ی Save As، در پایین قسمتی به نام Encoding قرار داره که روی گزینه ی ANSI هست. شما اون رو روی گزینه ی UTF-8 قرار بدید و ذخیره کنید.
حالا اگر این فایل رو ببندید و باز کنید می بینید که حرف «ی» فارسی جستجو میشه. یعنی مشکل زبان و کاراکتر های اون کاملا حل شده. اما :
- حجم فایل دو برابر شده.
- دیگه این فایل رو نمی تونید به طور صحیح در ام ام بی فراخوانی کنید.

حالا برای اینکه همین فایل در ام ام بی فراخونی بشه، با نمونه مثالی که در پیوست ارسال کردم اون رو تغییر انکود بدید. می بینید که فایل به انکود مشخص خودش تغییر پیدا کرده و مجددا قابل فراخوانی هست.

موفق باشید.
 

پیوست ها

  • unicode converter (mmb).zip
    5.7 کیلوبایت · بازدیدها: 111

جدیدترین ارسال ها

بالا