تغییر نرم افزاری خودرو تارا

shahrisajad

New Member

تارا دنده ای چگونه خلق شد؟​

پس از تصویب برجام و همکاری مجدد پژو سیتروئن (PSA Group) با خودروسازی های داخلی، مقدمات راه اندازی خط تولید دو خودروی جدید پژو 2008 و پژو 301 انجام شد. از آنجا که درصد داخلی سازی پژو 301 خیلی بیشتر از 2008 بود و داخلی سازی بدنه و موتور هم در دستور کار ایرانخودرو قرار داشت، عرضه پژو 301 با تاخیر بیشتری نسبت به 2008 انجام شد. اما با پاره شدن برجام و خروج مجدد پژو از ایران، ایرانخودرو پروژه 301 داخلی سازی شده را با تارا جایگزین نمود. از انجا که خیلی از قطعات 301 داخلی سازی شده بود، شباهت انکار ناپذیر تارا و 301 قابل توجه می باشد.

ریمپ تارا داینو تیون

خودروی تارا روی دستگاه داینو

معرفی تارا اتوماتیک​

در اواخر سال 1400 تحویل مدل اتوماتیک خودروی تارا توسط ایرانخودرو آغاز شد. جدا از آپشن های رفاهی بیشتر که در این نسخه نسبت به مدل دنده دستی به آن اضافه شده است (که در پایین اشاره خواهد شد.) استفاده از گیربکس 6 سرعته دنا اتوماتیک، مهمترین نکته فنی مثبت این خودرو به حساب می آید. استفاده از گیربکس اتوماتیک با دنده های بیشتر منجر به افزایش توانایی های حرکتی این خودرو می شود و نشان از دست برداشتن ایرانخودرو از گیربکس AL4 برای خانواده Tu5 و +Tu5 می باشد! که با ارائه 207MC ادامه پیدا کرد.

ریمپ تارا اتوماتیک

جلو پنجره مشبک لوزی شکل ، مهمترین تفاوت نمای جلو مدل اتوماتیک است

نکات مثبت تارا

  • استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) بصورت استاندارد
  • طراحی جلو و عقب پویاتر نسبت به 301
  • استفاده از موتور اصلاح شده +TU5 با توان بیشتر
  • کروز کنترل
  • سیستم کمک حرکت در سربالایی (Hill ASSISST)
  • فرمان برقی
  • نمایشگر داخلی به همراه نویگیشن
  • صندلی برقی ، رینگ اسپرت و سانروف (در مدل اتوماتیک)
  • پلت فرم جدید و به روز
  • هزینه نگهداری کمتر نسبت به دنا

نکات منفی تارا

  • فقدان رینگ اسپرت و سانروف و صندلی برقی در نسخه دنده ای
  • تاخیر پدال گاز در دورهای پایین
  • ارگونومی ضعیف داشبورد بخصوص در محل کلیدهای بالابر
  • طراحی قدیمی داشبود
  • ضعف لیور دنده و جا به جایی زیاد دسته دنده در تعویض یک به دو
  • مونتاژ بسیار ضعیف قطعات بدنه
  • افت توان قابل ملاحظه در مدل اتوماتیک نسبت به استفاده از گیربکس اتوماتیک 6سرعته
  • شوک وارد کردن گیربکس در معکوس کشیدن در مدل های اتوماتیک (با لگد گیربکس اشتباه نشود.)
ریمپ تارا دنده

محل قرارگیری نامناسب دکمه های شیشه بالابر تارا که متاسفانه در طرح داخلی سازی هم اصلاح نشده. (به شباهت عجیب دسته دنده با جک اس5 دنده ای هم دقت کنید!)

دلایل ریمپ تارا

ایسیو مورد استفاده در خودرو تارا از نوع Kesens بوده که ساخت چین می باشد و توسط شرکت سازه پویش تامین شده. این ایسیو استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس کرده.

ریمپ ایسیو تارا

ایسیو کزنس تارا


در ادامه به ایرادات نرم افزاری ایسیو تارا می پردازیم که توسط مالکین به مجموعه کاراکال تیونینگ منتقل شده است:

تاخیر زیاد پدال گاز​

اگرچه توان اعلام شده برای موتور +TU5 حدود 113 اسب بخار می باشد، اما وقتی پشت فرمان خودرو می نشینید، این افزایش توان را به دو دلیل حس نمی کنید، اول از همه وزن بیشتر خودرو نسبت به 207 یا پارس TU5 ، در ثانی اعمال استاندارد آلایندگی یورو5 در نرم افزار ایسیو که موجب می شود عملکرد موتور در دور موتورهای پایین چندان جالب نباشد.

اصلاح دمای فن​

با توجه به نسبت تراکم بالاتر در موتور +TU5، حرارت بیشتری را در این موتور احساس خواهید کرد. بادرنظر گرفتن شرایط آب و هوایی ایران که تقریباً گرم و خشک محسوب می گردد، مزید بر علت خواهد بود. به همین دلیل شرکت کاراکال تیونینگ بصورت معمول حدود 5درجه دمای آب را کاهش می دهد. این فرایند موجب افزایش طولانی مدت واشر سرسیلندر می گردد.

رفع ناک سرگاز​

به جهت پاس شدن استانداردهای آلایندگی یورو۵، میزان پاشش سوخت در شروع حرکت در دورهای پایین محدود شده، شاهد این ادعا قرار داشتن AFR روی عدد 14.7 در هنگام داینوتیون این خودرو است. حال اگر سوخت مورد نظر خودرو اکتان پایینی داشته باشد شاهد صدای ناک هستیم. (این صدا به غلط به شق شق سوپاپ مشهور است.) این صدا در واقعیت ناشی از لغزش پیستون بوده و در دراز مدت منجر به کاهش عمر موتور می گردد.

افزایش کشش در دور پایین موتور​

یکی از محدودیت های ایسیوهای جدید برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، محدود کردن توان و کشش موتور در زیر دور موتور 3500 RPM می باشد. در پروسه ریمپ این محدودیت کاهش یافته و شاهد افزایش کشش خودرو خواهید بود.

سایر مزایای ریمپ تارا​

ریمپ تارا در کنار برطرف کردن ایرادات نرم افزاری موتور، برای مالکان مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

افزایش کات آف با ریمپ تارا​

این قابلیت برای افزایش نهایت سرعت در دنده های یک و دو می باشد. افزایش کات آف موجب می شود تا خودرو در هر دنده بتواند ماکسیمم سرعت بیشتری را پر کند. بنابراین شتاب صفر تا صد کاهش می یابد.

رفع خطای فرسودگی کاتالیزور​

در صورتیکه مالک اقدام به نصب هدرز یا سیستم کامل اگزوز برای خودروی خود کرده باشد. به غلت حذف کاتالیست شاهد خطای P0420 یا فرسودگی کاتالیست خواهد بود. در فرایند ریمپ این خطا حذف می گردد. و چراغ چک دیگر روشن نخواهد شد.در مقاله هدرز می توانید اطلاعاتی در مورد کارکرد این محصول کسب کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا