تغییر رنگ Use Background

Aghdas

New Member
با سلام خدمت تمامی خدایان و پیامبران مایا!
یه سؤال ساده داشتم اگه جواب بدین ممنون می شم!
همونطور که میدونید یکی از متریالهای مایا، Use Background نام داره! می خواستم بدونم که رنگ این متریال چی جوری عوض می شه؟
با تشکر!
 

Aghdas

New Member
گویا مایا خدا و پیغمبری نداره!

ياري اندر كس نمي بينم ياران را چه شد
دوستي كي آخر آمد دوستداران را چه شد


كس نمي گويد كه ياري داشت حق دوستي
حق شناسان را چه حال افتاد ياران را چه شد

لعلي از كان مروّت بر نيامد سال ها ست
تابش خورشيد و سعي باد و باران را چه شد

شهرياران بود و خاك مهربانان اين ديار
مهرباني كي سر آمد شهرياران را چه شد

گوي توفيق و كرامت در ميان افكنده اند
كس به ميدان در نمي آْيد سواران را چه شد

صد هزاران گل شكفت و بانگ مرغي بر نخاست
عندليبان را چه پيش آمد هزاران را چه شد

Aghdas ز اسرار الهي كس نمي داند خموش
از كه مي پرسي كه دور روزگاران را چه شد
 

ARDNiri

Member
سلام
Use Background یکی از انواع متریالهای مایاست که هیچ رنگی به خودش نمیگیره. وقتی که از یک آبجکت مجازی در یک صحنه ی واقعی استفاده میکنیم حتماً باید سایه وانعکاس آن را در محیط اطرافش در نظر بگیریم ،این سایه و انعکاس با اعمال متریال Use Background به زمینه و محیط اطراف جسم مجازی که ما ساختیم بوجود میاد.(یه چیزی مثل متریال Matte/Shadow در 3dsmax)

یه چیز دیگه اینکه: مایا خدا و پیغمبر نداره مایا فقط استاد داره که برای ما هنوز زوده مایامستر بشیم :D
 

Aghdas

New Member
Use Background

Use Background به طور پیش فرض خاکستری که اون رو می تونیم داخل نرم افزارهایی مثل Photoshop ببینیم.
رو همین حسابه که از خدا و پیغمبر مایا کمک خواستم وگرنه اینجا استاد و Master خیلی زیادن! به هر حال همینکه پس از سالها انتطار یه نفر یه چیزی نوشت باز جای شکرش باقیه!
جناب ARDNiri متشکریم!!
 

Aghdas

New Member
یکی از کاربردهای Use Background

همون طور که می دونید مایا ابزارهای زیادی رو در اختیار کاربر قرار می ده که واسه استفاده از اونها باید کمی فکر کرد و خلاقیت به خرج داد.
یکی از کاربردهایی که می تونه متریال Use Background داشته باشه اینه که شما می تونید با بکارگیری این متریال و به کانال Alpha ، یک جسم رو به همراه سایه اون به طور جداگانه رندر کنید و در Photoshop نمایش بدین (خودتون به کاربردهاش می تونید فکر کنید)
 

Aghdas

New Member
یکی از کاربردهای Use Background - دو

برای اینکه بتونیم با بکارگیری متریال Use Background و همچنین کانال Alpha ، یک جسم رو به همراه سایه اون به طور جداگانه رندر کنیم و در Photoshop نمایش بدیم می بایست:

1) متریال Use Background را به سطحی که سایه جسم بر روی آن افتاده است نسبت دهیم.

2) از نتیجه کار رندر می گیریم (با رندر گرفتن متوجه می شویم سطحی که Use Background استو سایه های جسم ، نمایش داده نمی شود. برای اینکه مطمئن شویم که جسم سایه دارد می توان در پنجره Renderل View، کانال آلفا را به صورت Display\Alpha Channel فعال نمود)

3) فایل رندر شده را به صورت PSD (فرمت Photoshop) ذخیره می نماییم(برای این کار می توان از دو روش استفاده کرد: 1)انتخاب File\Save Image در پنجره Render View و برگزیدن حالت PSD و 2) انتخاب PSD در Image Format در پنجره Render Setting و رندر آن با Batch Render)

4) باز نمودن فایل ذخیره شده در Photoshop (برای نمایش جسم و سایه باید Channel X به طور کامل فعال باشد)
 
آخرین ویرایش:

ARDNiri

Member
سلام
چرا photoshop؟ چرا alpha channel ؟

سایه ای که از use background بدست میاد در رندر معمولی هم نماش داده میشه ولی باید کمی دقت کنی تا بفهمی چرا نمی تونی اونو ببینی.
دلیل دیده نشدن سایه بخاطر اینه که وقتی رندر میگیری زمینه کارت سیاه هست وتو سیاهی سایه دیده نمیشه، اگه یه عکس بندازی پشت نمای دیدت سایه رو میتونی ببینی.
رنگ سایه هم میتونه با تغییر shadow mask در use background attributes عوض بشه
 

Aghdas

New Member
با سلام و تشکر به خاطر صبر و حوصله ای که در جواب دادن به خرج می دین.

با این وجود من فکر می کنم شما منظور من رو به خوبی متوجه نشدین. هدف ما از نسبت دادن متریال Use Background به سطح و سپس بردن اون به Photoshop اینه که سایه رو بدون سطح نمایش بدیم. یعنی سایه باشد و سطح نباشد.
در حالت معمولی یا سایه نیست و سطح است، و یا سطح و سایه با هم دیده می شوند.

فرمودین اگه یه عکس بندازم پشت نمای دید، سایه دیده میشه. خوب این یه چیز طبیعیه. هر وخت ما از یه متریال معمولی رو هر سطحی استفاده کنیم، سایه دیده میشه. اما هدف ما اینه که سایه روی سطحی دیده بشه که از متریال Use Background استفاده شده.

ضمناً Shadow Max رنگ رو تغییر نمیده و فقط بر روی V از HSV تغییرات رو ایجاد می کنه یا به زبون ساده تر، فقط رنگ سایه رو از سیاه به سمت خاکستری تغییر میده نه اینکه مثلاً آبی رو بکنه قرمز یا سبز.

به هر حال باز هم تکرار می کنم که اگه یه کمی دقت کنین و یکبار مراحلی رو که گفته شد به دقت اجرا کنین متوجه میشین که ما فقط قصد داریم سایه رو بدون سطح رندر کنیم و مهم هم همینه!

باز هم از راهنمای شما تشکر می کنم و منتظر پیشنهاداتون هستم.

البته برای رسیدن به هدف راههای زیادی وجود داره ولی قطعاً من هم مثل شما به دنبال رسیدن به ساده ترین راه در کمترین زمان هستم!!! موفق باشین!
 

ARDNiri

Member
با سلام و تشکر به خاطر صبر و حوصله ای که در جواب دادن به خرج می دین.
سلام منم از شما متشکرم(بحث دو نفره خوبیه. انگار کسی تو مجید آنلان با این موضوع کاری نداره)

با این وجود من فکر می کنم شما منظور من رو به خوبی متوجه نشدین.
جالبه آخه منم فکر می کنم شما منظور من رو متوجه نشدین:wink:

هدف ما از نسبت دادن متریال Use Background به سطح و سپس بردن اون به Photoshop اینه که سایه رو بدون سطح نمایش بدیم. یعنی سایه باشد و سطح نباشد.
در حالت معمولی یا سایه نیست و سطح است، و یا سطح و سایه با هم دیده می شوند.
این هدف ما درسته ولی photoshop توش اضافست.
در حالت معمولی یا سطح هست وسایه نیست یا سطح و سایه با هم دیده میشن یا با استفاده از use bachground سایه هست و سطح نیست.(حالت معمولی یعنی وقتی با alpha channel وفتوشاپ کاری نداشته باشیم).

فرمودین اگه یه عکس بندازم پشت نمای دید، سایه دیده میشه. خوب این یه چیز طبیعیه. هر وخت ما از یه متریال معمولی رو هر سطحی استفاده کنیم، سایه دیده میشه. اما هدف ما اینه که سایه روی سطحی دیده بشه که از متریال Use Background استفاده شده.
استفاده از یه متریال معمولی روی سطح چه ربطی به انداختن عکس پشت نمای دید داره.
راهنمایی از منوی پنلت اینو انتخاب کن: view>image plane>import image

ضمناً Shadow Max رنگ رو تغییر نمیده و فقط بر روی V از HSV تغییرات رو ایجاد می کنه یا به زبون ساده تر، فقط رنگ سایه رو از سیاه به سمت خاکستری تغییر میده نه اینکه مثلاً آبی رو بکنه قرمز یا سبز.
من جایی Shadow Max ندیدم اگه منظورت Shadow Mask هست،من نگفتم با اون میشه رنگ سایه رو قرمز یا آبی یا سبز کرد چون این کار مسخره ایه به دلیل اینکه سایه اصلا رنگ نیست و از عدم وجود نور بوجود میاد و طیفی بین سیاه وبیرنگ هست یعنی خاکستری هم نداره.

به هر حال باز هم تکرار می کنم که اگه یه کمی دقت کنین و یکبار مراحلی رو که گفته شد به دقت اجرا کنین متوجه میشین که ما فقط قصد داریم سایه رو بدون سطح رندر کنیم و مهم هم همینه!
به هر حال اگر یه کمی به حرفای من دقت کنید متوجه میشین که قصد ماهم همینه ولی بدون فتوشاپ.
یه سوال :
اونم اینکه اگه شما بخواین یه نما از صحنه رو تنظیم کنید هی رندر میگیرید بعد alphaشو میگیرد میبرید تو فتوشاپ بعد پرسپکتیوشو با پرسپکتیو بکگراندتون مقایسه می کنید اگه درست نبود دوباره اینکارو تکرار میکنید؟(خسته کنندست).
مهم وقت آدماست:)

باز هم از راهنمای شما تشکر می کنم و منتظر پیشنهاداتون هستم.

البته برای رسیدن به هدف راههای زیادی وجود داره ولی قطعاً من هم مثل شما به دنبال رسیدن به ساده ترین راه در کمترین زمان هستم!!! موفق باشین!
من هم ازشما تشکر میکنم.
درسته همیشه یه راه ساده تر و کوتاهتری هم هست.
شما هم موفق باشید.:oops:

یه چیز دیگه: دیدی مایامستر شدن هم باین راحتیا که میگن نیست ماها حالا حالاها باید کار کنیم:rose:
 

tohidtag

New Member
سلام ببخشید شما چرا از render stateاستفاده نمی کنید؟
sselect objecy--------->show or hiden---------------->render state------------->primary viseblity
 

Aghdas

New Member
سلام.
1) درسته که اگه عکس رو بندازیم پشت نما، سایه روش میفته و دیگه نمیخواد از Alpha Channel و Photoshop استفاده کنیم ولی یه مشکل دیگه ای به نام عکس به وجود میاد که ما اصلاً دوست نداریم اون رو Render کنیم. پس سایه هست، سطح نیست، عکس هست. من عکس دوست نداشت.

2) فرموده شما کاملاً در مورد Shadow Mask صحیحه (Shadow MAX غلطه)!!!

3) به هر حال هدف این بود که عکس نباشد، سطح نباشد، سایه باشد، سایه سبز باشد، آبی باشد... .





جناب Tohidtag سلام علیکم.
اگه از Primary Visibilty استفاده کنیم (یعنی گزینه Primary Visibilty سطح را غیر فعال نماییم)، آنوقت، سطح نیست، سایه نیست...

با تشکر!!
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا