تعمیر و سرویس پکیج در تهران

jahan98

New Member

تعمیر پکیج

امروزه هر واحد مسکونی به طور مستقل از دستگاه پکیج استفاده می‌کند و همین امر سبب محبوبیت و پرطرفدار بودن این دستگاه شده است. تنظیم دمای آب به صورت دلخواه، اشغال فضای کم، دسترسی راحت و سریع،مصرف بهینه سوخت و کارآیی بالا از جمله مزیت های استفاده از پکیج می‌باشد. سرویس صحیح و مرتب این دستگاه می‌تواند خسارات ناشی از رسوبات و سایر خطراتی که این دستگاه را تهدید می‌کند، به حداقل ممکن برساند. در ادامه با ما همراه باشید تا متوجه شوید چه زمانی و یا به چه صورت باید پکیج را سرویس کرد.

قبل از نصب پکیج به چه مواردی باید توجه کرد؟​

  • گردش هوای مناسب: شرط اولیه برای نصب پکیج گردش هوای کافی می‌باشد. در صورتی که هوای کافی برای گردش وجود نداشته باشد نمی‌توانید پکیج نصب کنید. معمولا برای برقراری این شرط درون ساختمان از دودکش استفاده می‌کنند یا آنکه پکیج را در فضای بیرونی و یا یک محیط باز مانند بالکن و تراس نصب می‌کنند.
  • سختی‌سنجی آب: اگر آب منطقه شما بسیار سخت و دارای املاح و مواد معدنی بسیار است، باید در فواصل زمانی کمتری نسبت به حالت عادی رسوب‌زدایی و اسید شویی پکیج صورت بگیرد. اگر به این مورد در سرویس پکیج توجه نشود، قطعات پکیج به مرور زمان دچار پوسیدگی می‌شوند.
  • بهبود عملکرد دودکش: این مورد در هنگام نصب پکیج درون ساختمان نیز لازم و ضروری است و از نظر ایمنی اهمیت فراوانی دارد. پیش از راه‌اندازی پکیج از صحت کار دودکش و مسدود نبودن مسیر آن اطمینان حاصل نمایید.
  • استحکام محل نصب: این مورد جهت ایمن ماندن خود دستگاه پکیج قابل اهمیت است. اگر محل نصب به اندازه کافی مستحکم نباشد، ممکن است دستگاه پکیج دچار آسیب فیزیکی شود.
  • تشخیص محل اتصال لوله ها
  • فشار کافی آب
  • خشک بودن محل نصب
و سایر موارد دیگر که در نصب پکیج نیاز به توجه و رعایت کردن دارد.

نکات بسیار مهم قبل از سرویس پکیج​

  1. پیش از هر کاری ابتدا باید برق پکیج را به طور کامل قطع کنید. زیرا در حین انجام سرویس دستگاه، امکان برق گرفتگی وجود دارد.
  2. در ادامه باید گاز سیستم پکیج را قطع کنید، تا گاز در هنگام باز کردن قطعات و تعمیر آنها به بیرون نشت نکند.
  3. سپس باید آب داخل پکیج را تخلیه کنید تا فشار آب داخل دستگاه به صفر برسد. برای این کار کافی است که شیر آب گرم مصرفی که در پایین ترین حالت قرار دارد مانند شیر سرویس بهداشتی را به همراه شیر پرکن باز کنید تا فشار آب صفر شود و آب به طور کامل تخلیه شود.

سرویس پکیج چه زمانی باید انجام شود؟​

لازمه سرویس پکیج به طور صحیح، شناخت و آشنایی با قطعات پکیج به صورت کامل است. اگر نحوه عملکرد و ظاهر قطعات را بشناسید به راحتی می‌توانید پکیج خود را سرویس کنید. اما اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید، بهتر است از یک مجموعه‌ی کاربلد و متخصص مشاوره بگیرید تا بتوانید به سرعت پکیج خود را عیب یابی کنید

اگر در اثر عیب یابی هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید بدانید پکیج شما نیاز به سرویس دارد:

  • داخل لوله ورودی و خروجی آب در پکیج رسوب تجمع یافته است.
  • از هواکش پکیج به صورت کامل گاز تخلیه نمی‌شود.
  • به مرور زمان نشتی افزایش می‌یابد.
  • پرشر سوئیچ هوای پکیج خراب شده است.
  • شیر تخلیه دستگاه دچار ایراد شده است.
  • داخل پکیج رسوبات و جرم انباشته شده است.
  • درون رادیاتور پکیج هوا وجود دارد.
  • تمام رادیاتورها به صورت یکسان گرم نمی‌شوند.

انواع سرویس پکیج​

  • هواگیری پکیج و رادیاتور:
هواگیری پکیج و رادیاتور باعث بهبود بازده گرمایشی دستگاه، کاهش خطر نشتی آب، کم شدن سر و صدای دستگاه می‌شود. بهترین زمان برای هواگیری پکیج بعد از داغ شدن رادیاتورها است، البته سرویس کار پکیج باید توجه داشته باشد که با آب گرم آسیبی به شوفاژ نرسد.

  • بررسی صحت عملکرد دودکش یا فن پکیج:
اگر پکیج شما بدون فن است، لازم است که با بررسی کردن مسیرهای دودکش از عدم گرفتگی آن ها اطمینان لازم را کسب کنید. بدین منظور کافی است که یک شئ کوچک را به داخل دودکش پرتاب کنید. اگر این شئ از داخل دودکش رد شد، یعنی مسیر آن باز است. به خاطر داشته باشید که دودکش ها نباید دارای پیچ و خم زیادی باشند و برای هر دستگاه باید از یک دودکش جداگانه استفاده کرد. پس استفاده از دودکش نامناسب خطر گاز گرفتگی و خفگی را در پی دارد، باید حتماً به کمک یک متخصص از سالم بودن دودکش و مسیر آن، درز نداشتن اتصالات آن و باز بودن دریچه های اکسیژن اطمینان حاصل کنید.

  • تنظیم حرارت:
به کمک کلید های تنظیم و شیر ترموستات بر روی رادیاتور شوفاژ، می‌توان حرارت مورد نیاز محیط را تنظیم کرد.

  • تنظیم شیر گاز:
بررسی شیر گاز دستگاه پکیج و تنظیم مجدد پیچ و مهره های آن امری تخصصی است که اگر به تعمیرکار پکیج سپرده نشود، می تواند باعث دچار مشکل در فشار گاز شود. ضمنا اگر در زمان سرویس این بخش از پکیج، یک صافی مناسب بر روی شیر گاز قرار داده شود، باعث افزایش عمر شیر گاز می‌شود.

  • اسید شویی پکیج:
توصیه ما به شما این است که برای رسوب زدایی پکیج دیواری از رسوب گیرهای پلی فسفات و یا کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه اسید شویی پکیج استفاده کنید. در صورتی که جرم زدایی به موقع و به طور دقیق انجام نشود، دستگاه با مشکلات مختلفی از جمله کاهش فشار آب و گرم نشدن آب مصرفی مواجه می شود که می تواند آسیب های جدی به سیستم گرمایشی وارد کند و اطز طول عمر دستگاه بکاهد.

کنترل فشار آب:

یک تعمیرکار باید در هنگام سرویس پکیج، فشار آب را نیز کنترل کند، زیرا اگر فشار آبی که به دستگاه وارد می شود بیش یا کمتر از حد معمول باشد، می تواند به قطعات داخلی پکیج آسیب وارد کند و دستگاه را از کار بیندازد.

مراحل سرویس پکیج​

اگر خواستار طول عمر مفید و بازدهی بالای پکیج خود هستید ، باید سرویس دوره ای و سالیانه آن را جدی بگیرید. بدین منظور مراحل سرویس پکیج به شرح زیر می‌باشد:

  • بعد از قطع گاز، برق و آب دستگاه، باید کاور روی پکیج را باز کنید و به مخزن آب و لوله های مربوط به آب دقت کنید تا ببینید که آیا به اسید شویی احتیاج دارند یا خیر؟ در اکثر مواقع قطعات به رسوب زدایی پکیج نیاز دارند، پس باید قسمتی که آب برای گرم شدن از آن جا عبور می کند را از پکیج بیرون آورده و اسید را از سوراخ های موجود به درون آن بریزید و اجازه دهید که به مدت کوتاهی آغشته به اسید باقی بماند. سپس باید آن را تخلیه کنید تا رسوب ها هم خارج شوند. در نهایت هم لازم است که آن را به خوبی با آب بشویید.
  • یکی از قطعات مهم پکیج منبع انبساط است. باید بدانید که اگر باد آن به اندازه کافی نباشد دستگاه زودتر از حد معمول خراب می شود. پس برای این که بتوانید فشار باد این منبع را بررسی کنید، باید یک گیج را روی منبع انبساط دستگاه پکیج بگذارید و درجه باد را چک کنید. این درجه باید بین 7/0 الی 1 بار باشد. زمانی که می‌خواهید فشار باد منبع را اندازه دبگیرید باید حتما سیستم خالی از هرگونه آب باشد. در غیر این صورت فشار نمایش داده شده فشار آب درون مدار است.
  • در ادامه کار باید مبدل اصلی یا اولیه دستگاه را تمیز کنید و پیچ های محفظه احتراق را باز کنید. سپس باید روی برنر را با یک روزنامه بپوشانید و مبدل اصلی را به کمک فرچه کاملا تمیز کنید. البته نباید در هر بار سرویس پکیج، مبدل ها را اسید شویی کنید، زیرا اسید شویی مکرر پکیج باعث کاهش طول عمر آن می شود و لایه های مبدل که از جنس مس است به مرور می‌پوسد و ممکن است سوراخ شود.
  • در مرحله چهارم از سرویس پکیج بهتر است که برد این دستگاه را مورد بررسی قرار دهید تا گرد و غبارنگرفته باشد، زیرا این گرد و خاک ها می تواند باعث بروز اختلال در عملکرد پکیج شود. برای تمیز کردن گرد و غبار برد پکیج می توان از سشوار استفاده کرد. البته این کار را باید با دقت و احتیاط فراوان صورت گیرد، زیرا برد پکیج بسیار حساس است و امکان آسیب دیدگی وجود دارد.
  • حال می توانید دودکش پکیج را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مسیر آن انسداد نیافته است. بدین منظور لازم است که یک شئ کوچک را داخل دودکش بیندازید. در صورتی که صدای برخورد این شئ با پکیج را شنیدید، یعنی مسیر باز است. چناچه صدایی نشنیدید یعنی یک شی یا پرنده ای این مسیر را مسدود کرده است.
  • از دیگر مراحل سرویس پکیج، تمیز کردن مشعل آن است. برای انجام این کار کافی است که از یک جارو برقی کمک بگیرید تا اگر گرد و خاک یا چیزی سوراخ های آن را مسدود کرده است باز شود.
  • برای تمیز کردن فن پکیج لازم است، فن را به طور کامل باز کنید و آن را با آب بشویید. می‌توانید از یک اسپریWD-40 ، در صورت نداشتن زمان کافی، استفاده کنید تا منطقه فن را به طور کامل پاک کنید.
  • چنانچه فن سیستم پکیج به روغن کاری نیاز داشت، کافی است که از روغن یاتاقان کولر یا روغن چرخ خیاطی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این روغن را باید در بلبرینگ ها بریزید و همزمان پره فن را بچرخانید تا به خوبی چرب شود.
  • در سرویس پکیج نباید پمپ پکیج را فراموش کنید. بنابراین ابتدا پمپ را به وسیله آچار آلن باز کنید و پره های آن را تمیز نمایید. سپس برای روان تر کردن این قطعه، کمی مایع ظرفشویی در داخل شافت بریزید و روتور را بچرخانید. سپس پمپ را سر جایش قرار دهید و پیچ هایش را سفت کنید.
10) برای تمیز کردن جرقه زن پکیج باید سمباده را بر روی الکترود و جرقه زن بکشید و بعد آن را پاک کنید. سایر کارهایی که در این مرحله باید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • از سلامت چینی دور الکترود یون و جرقه زن مطمئن شوید.
  • حد فاصل بین سر جرقه زن و برنر را به درستی تنظیم کنید.
  • الکترود یون و جرقه زن باید به کابل خود متصل و به جایی از بدنه متصل نباشند.
11) اکنون باید شیر پرکن دستگاه را باز کرده و منتظر باشید فشار داخل مدار به 1 الی 5/1 بار برسد. سپس همه اتصالات را بررسی کنید تا امکان نشتی وجود نداشته باشد. توجه کنید که اگر کوچک ترین نشتی وجود داشته باشد، باید مجدداً فشار مدار را به صفر برسانید و بار دیگر اتصالات را بررسی و محکم کنید تا نشتی از بین برود.

12) شیر گاز را باز کنید و به کمک مخلوط آب، مایع ظرفشویی و یک اسفنج، همه اتصالات گاز را بررسی کنید تا هیچ نشتی وجود نداشته باشد.

13) دستگاه را روشن کنید و آن را روی حداکثر گرمای شوفاژ تنظیم کنید.

14) برای هواگیری پکیج که یکی از مهم ترین قسمت سرویس پکیج می‌باشد باید آب ورودی را باز کنید. بعد از این که آب از شوفاژها عبور کرد باید دریچه خروجی آخرین شوفاژ را باز کنید و اجازه دهید که مقداری از آب و هوای آن تخلیه شود. باید زمان که هوای پکیج کاملا تخلیه شد، دریچه خروجی را ببندید. در نهایت هم اگر شعله پکیج نیاز به تنظیم داشت آن را تنظیم نمایید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا