تعریف هاست و دامنه

fariba.k

New Member
[h=1]تعریف هاست و دامنه[/h]


هنگامي كه كاربران اقدام به مشاهده يك وب سايت مي نمايند، معمولا اين عمل توسط وارد نمودن نام دامنه يا همان سايت در مرورگر براي آنها ميسر مي گردد. بنابراين زمانی که بازدید کنندگان، نام دامنه شما را در مرورگرشان وارد و بر روی گزینه Enter کلیک می نمایند یک اتفاق ساده می افتد. بدين صورت كه، این نام به آدرس ip سرور( سروری که اطلاعات سایت بر روی آن قرار دارد) ترجمه می شود، سپس سرور، فایل های سایت را برای کاربر ارسال و در نهايت کاربران قادرند تا سایت مربوطه را بر روی اینترنت مشاهده نمایند. بنابراین چنین می توان گفت که دامنه، نام سایت می باشد که به جای یک IP آدرس عددی مورد استفاده قرار می گیرد. از یک سو هاست فضایی است بر روی یک سرور که براي ذخيره سازي صفحات وب، پايگاه داده و محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. از سویی دیگر نام دامنه است که راهی برای دسترسی مردم به یک وب سایت می باشد.

[h=2]عملكرد مجزاي هاست و دامنه[/h]


برای روشن شدن موضوع به طرح این مثال می پردازیم:
شما می توانید امروز یک وب سایت بر روی سیستم خود ایجاد نمائید، اما این عمل در صورتی که تنها توسط خود شما قابل مشاهده باشد کارایی ندارد و نمی تواند آن رسالتی که از یک وب سایت انتظار می رود و آن قابل دسترس بودن برای عموم است را برآورده سازد. به طور مشابه، می توانید یک دامنه را به ثبت برسانید اما این لزوما به معنای یک وب سایت اینترنتی قابل مشاهده برای عموم محسوب نمی شود. هاست يا به عبارتي همان ميزبان فضاي اينترنتي، مكاني است كه كاربران می توانند تمام متن، اسکریپت ها، عکس ها، فیلم ها و دیگر اطلاعات که برای ایجاد یک سایت نیاز است را روی آن نگهداري نمايند. از طرفي ديگر، دامنه ها یک سری علائم اینترنتی به شمار می روند که به مرورگرهای وب نشان می دهند برای یافتن اطلاعات باید کجا را جستجو نمایند. در واقع این دو مقوله می توانند کاملا مستقل یا به طور کامل در هم تنیده باشند.


[h=2]هاست و دامنه دو مقوله كاملا مجزا يا درهم تنيده؟[/h]


در واقع این دو مقوله می توانند کاملا مستقل یا به طور کامل در هم تنیده باشند. به طور سنتی هاست فضایی است که سایت شما در آنجا می نشیند. زمانی که کاربری نام دامنه را درمرورگر وارد می نماید، اطلاعات وب سایت به نمایش در خواهد آمد. بدون دامنه کاربر برای پیدا کردن مکان داده ها بر روی اینترنت با مشکل مواجه می شود و بدون میزبانی وب هیچ وب سایتی برای نمایش وجود ندارد.
22.jpg


زمانی که شما یک وب سایت را ایجاد و بر روی وب هاستینگ به اجرا در می آورید ، می توانید نام دامنه های متعددی را که به آنها علاقه دارید را به یک وب سایت اشاره دهید و به این ترتیب یک وب سایت با چندین نام دامنه را در اختیار داشته باشید. شما می توانید دامنه های com,.net,.org. و یا هر دامنه سطح بالای دیگری را به یک وب سایت میزبان اشاره دهید.
همانطور که در قبل نیز اشاره گردید، دامنه در واقع نام وب سایت است. به عنوان مثال آدرس www.yourdomain.com برای رفتن به دامنه شما مورد استفاده قرار می گیرد. حال شما برای استفاده از این دامنه نیاز به یک IP آدرس عمومی دارید. به عنوان مثال IP: 87.247.179.70 و همانطور که می دانید به خاطر سپردن این IP عموما برای کاربران دشوار می باشد، بنابراین کاری که كاربران می بایست انجام دهند این است که نام دامنه شان را به این IP آدرس اشاره دهند. بدین صورت با وارد نمودن www.yourdomain.com و IP آدرس ، كاربران دقیقا به یک مسیر که همان سایت مربوط به آنها می باشد ،هدایت خواهند شد. این در حالی است که هاست محلی است که در واقع از محتویات سایت، میزبانی می نماید. به بیانی ساده می توان گفت که هاست فضایی است که سایت شما در آنجا می نشیند!

[h=2]امکان میزبانی نمودن دامنه توسط خود کاربران[/h]


كاربران مي بايست به اين امر توجه نمايند كه خودشان نيز مي توانند وب سايتشان را ميزباني نمايند. برای انجام این امر نیاز به یک سری امکانات و همچنین ملزومات است که از جمله مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره نمود:
1- وب سرور: از جمله مهمترین وب سرورهایی که در حال حاضر استفاده می گردد و شما می توانید از آن بهرمند گردید، می توان به وب سرور Apache و همچنین IIS اشاره نمود.
2- IP : این ip می تواند از سمت شرکت isp در قبال دریافت هزینه آن در اختیار شما قرار گیرد.
3- توانایی و علم مربوط به مدیریت وب سرور .
4- اتصال دائم به اينترنت و غیره .

33.jpg

اما با توجه به این مطلب که اکثر کاربران توانايي فراهم نمودن امكانات فوق و همچنين اعمال مديريتي يك وب سرور را ندارند، اقدام به تهيه هاست از شركت هاي ارائه دهنده اين سرويس مي نمايند. در واقع اين شركت ها براي كاربران خود تمامي اين امكانات را فراهم مي آورند و به آنها دسترسي هاي لازم جهت انجام اعمال مديريتي، كه براي راه اندازي يك وب سايت نياز است را مي دهند. بنابراین تنها چیزی که كاربران می بایست نگران آن باشند این است که دامنه مورد نظرشان را به فضای میزبانی شرکتی که هاست خود را تهیه نموده اند متصل نمايند و سپس اقدام به طراحی سایت خود كنند. شايان ذكر است اين شركت ها با توجه به نوع سرويسي كه به كاربران خود ارائه مي دهند ،به تناسب اقدام به دريافت هزينه مي نمايند.



 

جدیدترین ارسال ها

بالا