سلام به همه دوستان
اوایلی که می خواستم کامپیوتر را یاد بگیرم همیشه فکر می کردم که به هیچ استاد و همکاری احتیاج ندارم و تنها خودم با استفده از یار همیشگی ام، کتاب، می توانم تمام قله های کامپیوتر را فتح کنم. غافل از اینکه نمی دانستم چه مشکلاتی در پیش رو خواهم داشت.
پس از سال ها فهمیدم که به تنهایی و فقط با استفاده از کتاب نمی توان همه چیز را در سریعترین زمان یاد گرفت( منظورم از نتوانستن دشوار بودن این کار هست در غیر اینصورت به نظرم هر کاری شدنی است ). حداقل در مورد خودم این مورد را مطمئن هستم.
من این وسط انگیزه ادامه کار را فراموش کرده بودم انگیزه ای که فقط در کار گروهی به دست می آید. برای مثال من دوست داشتم خیلی سریع C++ را یاد بگیرم یعنی در واقع به آخر کار نگاه می کردم اما دشواری راهی که باید طی می شد را در نظر نمی گرفتم. وقتی زمان یادگیری طولانی می شد کتاب به تنهایی نمی توانست انگیزه یادگیری را در من ایجاد کند. پس از مدت ها تصمیم گرفتم به کلاس های آموزشی بروم چون در این صورت در یک گروه که همه برای یک هدف آمده بودند قرار می گرفتم. و همچنین وقتی می بینی همه دارند پیشرفت می کنند سعی می کنی از همه جلو بزنی و انگیزه چند برابر می شود و در نتیجه آن پیشرفت بیشتری را هم خواهیم داشت. حالا اینجاست که کتاب می تواند نهایت استفاده را داشته باشد. اما متاسفانه در ایران مباحث دشوار و خاص کامپیوتری مثل DirectX کلاس های آموزشی بسیار کمی و اغلب بی کیفیت دارند و همچنین اگر هم وجود داشته باشد هزینه بسیار بالایی دارند. بنابراین تصمیم گرفتم طرحی را شروع کنم که با تشکیل یک گروه علاقمند به یادگیری DirectX خودمان با کمک همدیگر طریقه استفاده از این ابزار قدرتمند(Directx) را یاد بگیریم. به این ترتیب انگیزه و تلاش افراد برای یادگیری هم بالا رفته و با یک برنامه منسجم می توانیم به بهترین نحو آموزش ببینیم.
این مقدمه را گفتم تا هدف کاری که می خواهیم انجام بدهیم برای همه دوستان روشن باشد. خوب حالا می رویم سراغ برنامه ای که در ذهنم دارم:
من در نظر دارم که ما پایه کارمان را روی یک کتاب مناسب در زمینه DirectX بگذاریم و همه افراد گروه با برنامه ای از روی این کتاب جلو برویم. مسلما یک کتاب همه مباحث را پوشش نخواهد داد و برای اطلاعات بیشتر در هر موردی می توانیم به کتاب های دیگر و یا اینترنت مراجعه کنیم.
پس از تحقیق فراوان در نهایت متوجه شدم یکی از بهترین کتاب های آموزشی DirectX کتاب Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0c—A Shader Approach می باشد. البته من خودم کتاب W.Jones - Beginning DirectX 9 را قبلا مطالعه کرده بودم اما بعدا فهمیدم که کتاب اولی که معرفی کردم مناسبتر و بهتر آموزش داده است. 3 فصل اول این کتاب به مباحث پایه ای ریاضی پرداخته که به گفته خود نویسنده این مباحث برای فهم مطالب بعدی کتاب الزامی می باشد. فصل های بعدی نیز به ترتیب از آشنایی با Directx شروع کرده و به مباحث پیشرفته تری چون Lighting و Texturing رسیده است. البته مباحث زیادی در این کتاب مطرح شده که خودتان می توانید مشاهده کنید. لینک نسخه PDF را اینجا قرار می دهم:
http://www.ebookee.com/Introduction...ith-DirectX9-0c-A-Shader-Approach_277535.html
حالا برنامه ای که در نظر دارم به این شکل می باشد( البته این برنامه نظر من هست و دوستانی که نظری غیر از این دارند لطفا مطرح کنند تا برنامه را با هم اصلاح کنیم) :
ابتدا باید گروه حداقل به 7 نفر ثابت برسد تا بتوانیم کار را درست پیش ببریم. هر نفر از اعضای گروه طی هفته با برنامه ای که خواهم گفت بخشی از کتاب را مطالعه میکند.
آخر هر هفته در مکانی با هم قرار می گذاریم ( در این زمینه یکی از دوستان حاضر شدند اتاقی از یک شرکت را در اختیار ما بگذارند ) و اشکالات را مطرح کرده و تمرین حل می کنیم. در این جلسه های هفتگی که حداقل 1.5 ساعت خواهد بود یک نفر به صورت داوطلبانه مبحث آن هفته را توضیح داده تا در صورتی که کسی آن بخش را نفهمیده یا مثلا آن هفته مشکلی پیش آمده و نتوانسته آن بخش را مطالعه کند از برنامه عقب نماند. این کار برای بقیه هم مزایای بسیاری دارد مثلا اشکالات دوستان دیگر و یا همان کسی که توضیح می دهد معلوم می شود. برای مثال من یک موردی را دارم توضیح می دهم یکی از بچه ها به مطلبی که می گم ایراد گرفته و مثلا می گه فلان جا این درسته یکی دیگه میگه نه این درسته اینجوری یک بحثی شکل می گیره که به فهم درست مطلب کمک می کند. حداقل هم باید 5 نفر بخش مشخص شده آن هفته را مطالعه کرده باشند تا این بحث ها مفید باشد در غیر اینصورت اگر فقط یک نفر مطالعه کند نتیجه ای نخواهد داشت. بنابراین این برنامه روی همکاری تک تک اعضای گرو جلو می رود و با کمکاری یک نفر به پیشرفت گروه صدمه وارد می شود. بعد از مطالعه هر فصل یک هفته به اعضا برای حل تمرین فرصت می دهیم و در جلسه بعدی به حل اشکالات همدیگر و مباحثه می پردازیم. در میان هر هفته هم از طریق کنفرانس اینترنتی با هم ارتباط برقرار می کنیم و پیشرفت کار را بررسی کرده و به حل مشکلات می پردازیم.
برنامه مطالعه به این شکل هست:
3 فصل اول چون مباحثی هست که اکثرا قبلا در مدرسه خوانده ایم خیلی نیاز به حل تمرین ندارد چون جلوتر خیلی باهاشون کار می کنیم. البته این 3 فصل مباحث جدید مثل دستورهایی که DirectX برای تعریف بردارها و نقطه و ... معین کرده است را هم دارد.
Chapter1 که 20 صفحه می باشد در هفته اول مطالعه می شود.
Chapter2 که 15 صفحه می باشد در هفته دوم مطالعه می شود.
Chapter3 که 21 صفحه می باشد در هفته سوم مطالعه می شود.
Chapter4 که Direct3D Initialization نام دارد 40 صفحه می باشد و به معرفی Direct3D و نحوه تعریف آن و مباحث پایه ای Direct3D پرداخته و با یک مثال ساده کار را به پایان می رساند. این فصل چون شامل مباحث جدید می باشد برای فهم آن وقت و تلاش بیشتری را نیاز دارد.
20 صفحه اول این فصل را در هفته چهارم مطالعه می کنیم.
15 صفحه دوم این فصل که مباحثش کمی سنگین تر می شود را در هفته پنجم مطالعه می کنیم.
5 صفحه آخر این فصل که مربوط به Debugging می باشد را به همراه تمارین این فصل در هفته ششم انجام می دهیم.
این برنامه به طور نظری طراحی شده و در عمل ممکن هست نتیجه مطلوب را نگیریم برای همین برای فصل های آینده بعد از مطالعه این فصل ها برنامه ریزی می کنیم تا تجربه کافی برای برنامه ریزی بهتر را به دست آورده باشیم.
مسلما این برنامه نقص های زیادی دارد. من از دوستان خواهش می کنم که برای تکامل این برنامه کمک کنند و پیشنهادات خود را اینجا بنویسند.
دوستانی که مایل به همکاری و شرکت در این گروه هستند اسامی خود را به همراه email همینجا اعلام کنند.
توجه: طبق نوشته نویسنده کتاب برای یادگیری این کتاب حداقل باید در حد مقدماتی C++ را بلد باشید. آشنایی با Windows Programming هم به یادگیری کمک می کند اما ضروری نیست.
منتظر نظرات شما هستم.
امیرحسین جوان آملی
[email protected]
اوایلی که می خواستم کامپیوتر را یاد بگیرم همیشه فکر می کردم که به هیچ استاد و همکاری احتیاج ندارم و تنها خودم با استفده از یار همیشگی ام، کتاب، می توانم تمام قله های کامپیوتر را فتح کنم. غافل از اینکه نمی دانستم چه مشکلاتی در پیش رو خواهم داشت.
پس از سال ها فهمیدم که به تنهایی و فقط با استفاده از کتاب نمی توان همه چیز را در سریعترین زمان یاد گرفت( منظورم از نتوانستن دشوار بودن این کار هست در غیر اینصورت به نظرم هر کاری شدنی است ). حداقل در مورد خودم این مورد را مطمئن هستم.
من این وسط انگیزه ادامه کار را فراموش کرده بودم انگیزه ای که فقط در کار گروهی به دست می آید. برای مثال من دوست داشتم خیلی سریع C++ را یاد بگیرم یعنی در واقع به آخر کار نگاه می کردم اما دشواری راهی که باید طی می شد را در نظر نمی گرفتم. وقتی زمان یادگیری طولانی می شد کتاب به تنهایی نمی توانست انگیزه یادگیری را در من ایجاد کند. پس از مدت ها تصمیم گرفتم به کلاس های آموزشی بروم چون در این صورت در یک گروه که همه برای یک هدف آمده بودند قرار می گرفتم. و همچنین وقتی می بینی همه دارند پیشرفت می کنند سعی می کنی از همه جلو بزنی و انگیزه چند برابر می شود و در نتیجه آن پیشرفت بیشتری را هم خواهیم داشت. حالا اینجاست که کتاب می تواند نهایت استفاده را داشته باشد. اما متاسفانه در ایران مباحث دشوار و خاص کامپیوتری مثل DirectX کلاس های آموزشی بسیار کمی و اغلب بی کیفیت دارند و همچنین اگر هم وجود داشته باشد هزینه بسیار بالایی دارند. بنابراین تصمیم گرفتم طرحی را شروع کنم که با تشکیل یک گروه علاقمند به یادگیری DirectX خودمان با کمک همدیگر طریقه استفاده از این ابزار قدرتمند(Directx) را یاد بگیریم. به این ترتیب انگیزه و تلاش افراد برای یادگیری هم بالا رفته و با یک برنامه منسجم می توانیم به بهترین نحو آموزش ببینیم.
این مقدمه را گفتم تا هدف کاری که می خواهیم انجام بدهیم برای همه دوستان روشن باشد. خوب حالا می رویم سراغ برنامه ای که در ذهنم دارم:
من در نظر دارم که ما پایه کارمان را روی یک کتاب مناسب در زمینه DirectX بگذاریم و همه افراد گروه با برنامه ای از روی این کتاب جلو برویم. مسلما یک کتاب همه مباحث را پوشش نخواهد داد و برای اطلاعات بیشتر در هر موردی می توانیم به کتاب های دیگر و یا اینترنت مراجعه کنیم.
پس از تحقیق فراوان در نهایت متوجه شدم یکی از بهترین کتاب های آموزشی DirectX کتاب Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0c—A Shader Approach می باشد. البته من خودم کتاب W.Jones - Beginning DirectX 9 را قبلا مطالعه کرده بودم اما بعدا فهمیدم که کتاب اولی که معرفی کردم مناسبتر و بهتر آموزش داده است. 3 فصل اول این کتاب به مباحث پایه ای ریاضی پرداخته که به گفته خود نویسنده این مباحث برای فهم مطالب بعدی کتاب الزامی می باشد. فصل های بعدی نیز به ترتیب از آشنایی با Directx شروع کرده و به مباحث پیشرفته تری چون Lighting و Texturing رسیده است. البته مباحث زیادی در این کتاب مطرح شده که خودتان می توانید مشاهده کنید. لینک نسخه PDF را اینجا قرار می دهم:
http://www.ebookee.com/Introduction...ith-DirectX9-0c-A-Shader-Approach_277535.html
حالا برنامه ای که در نظر دارم به این شکل می باشد( البته این برنامه نظر من هست و دوستانی که نظری غیر از این دارند لطفا مطرح کنند تا برنامه را با هم اصلاح کنیم) :
ابتدا باید گروه حداقل به 7 نفر ثابت برسد تا بتوانیم کار را درست پیش ببریم. هر نفر از اعضای گروه طی هفته با برنامه ای که خواهم گفت بخشی از کتاب را مطالعه میکند.
آخر هر هفته در مکانی با هم قرار می گذاریم ( در این زمینه یکی از دوستان حاضر شدند اتاقی از یک شرکت را در اختیار ما بگذارند ) و اشکالات را مطرح کرده و تمرین حل می کنیم. در این جلسه های هفتگی که حداقل 1.5 ساعت خواهد بود یک نفر به صورت داوطلبانه مبحث آن هفته را توضیح داده تا در صورتی که کسی آن بخش را نفهمیده یا مثلا آن هفته مشکلی پیش آمده و نتوانسته آن بخش را مطالعه کند از برنامه عقب نماند. این کار برای بقیه هم مزایای بسیاری دارد مثلا اشکالات دوستان دیگر و یا همان کسی که توضیح می دهد معلوم می شود. برای مثال من یک موردی را دارم توضیح می دهم یکی از بچه ها به مطلبی که می گم ایراد گرفته و مثلا می گه فلان جا این درسته یکی دیگه میگه نه این درسته اینجوری یک بحثی شکل می گیره که به فهم درست مطلب کمک می کند. حداقل هم باید 5 نفر بخش مشخص شده آن هفته را مطالعه کرده باشند تا این بحث ها مفید باشد در غیر اینصورت اگر فقط یک نفر مطالعه کند نتیجه ای نخواهد داشت. بنابراین این برنامه روی همکاری تک تک اعضای گرو جلو می رود و با کمکاری یک نفر به پیشرفت گروه صدمه وارد می شود. بعد از مطالعه هر فصل یک هفته به اعضا برای حل تمرین فرصت می دهیم و در جلسه بعدی به حل اشکالات همدیگر و مباحثه می پردازیم. در میان هر هفته هم از طریق کنفرانس اینترنتی با هم ارتباط برقرار می کنیم و پیشرفت کار را بررسی کرده و به حل مشکلات می پردازیم.
برنامه مطالعه به این شکل هست:
3 فصل اول چون مباحثی هست که اکثرا قبلا در مدرسه خوانده ایم خیلی نیاز به حل تمرین ندارد چون جلوتر خیلی باهاشون کار می کنیم. البته این 3 فصل مباحث جدید مثل دستورهایی که DirectX برای تعریف بردارها و نقطه و ... معین کرده است را هم دارد.
Chapter1 که 20 صفحه می باشد در هفته اول مطالعه می شود.
Chapter2 که 15 صفحه می باشد در هفته دوم مطالعه می شود.
Chapter3 که 21 صفحه می باشد در هفته سوم مطالعه می شود.
Chapter4 که Direct3D Initialization نام دارد 40 صفحه می باشد و به معرفی Direct3D و نحوه تعریف آن و مباحث پایه ای Direct3D پرداخته و با یک مثال ساده کار را به پایان می رساند. این فصل چون شامل مباحث جدید می باشد برای فهم آن وقت و تلاش بیشتری را نیاز دارد.
20 صفحه اول این فصل را در هفته چهارم مطالعه می کنیم.
15 صفحه دوم این فصل که مباحثش کمی سنگین تر می شود را در هفته پنجم مطالعه می کنیم.
5 صفحه آخر این فصل که مربوط به Debugging می باشد را به همراه تمارین این فصل در هفته ششم انجام می دهیم.
این برنامه به طور نظری طراحی شده و در عمل ممکن هست نتیجه مطلوب را نگیریم برای همین برای فصل های آینده بعد از مطالعه این فصل ها برنامه ریزی می کنیم تا تجربه کافی برای برنامه ریزی بهتر را به دست آورده باشیم.
مسلما این برنامه نقص های زیادی دارد. من از دوستان خواهش می کنم که برای تکامل این برنامه کمک کنند و پیشنهادات خود را اینجا بنویسند.
دوستانی که مایل به همکاری و شرکت در این گروه هستند اسامی خود را به همراه email همینجا اعلام کنند.
توجه: طبق نوشته نویسنده کتاب برای یادگیری این کتاب حداقل باید در حد مقدماتی C++ را بلد باشید. آشنایی با Windows Programming هم به یادگیری کمک می کند اما ضروری نیست.
منتظر نظرات شما هستم.
امیرحسین جوان آملی
[email protected]