ترفند: axis constraint

hamed-ddd

Well-Known Member
سلام
حتما برای خیلی از دوستان پیش اومده موقع مدلسازی دچار یه مشکلی کوچیک شدند.همتراز کردن ورتکسها با هم
اینجاست که میگی کاش ابزار aligne به کار میومد
فرض کنید یه ابجکت دارید و مثل شکل زیربه هم ریخته و شما میخواهید فقط با داشتن ارتفاع و طول و عرض اون رو تنظیم کنید تا دقیقا به شکل مکعب مستطیل دربیاد
میدونم چند نفری همین حالا گفتند خب این چه کاریه .از اولش میرم و یه باکس میسازم و پارامترهاشو تنظیم میکنم.
بهتره عجله نکنید چون این فقط مثاله و کاربردش خیلی بیشتره.
خب مش اولیه ما زیاد جالب نیست ولی من میخوام مرتبش کنم

اول باید axis constraint رو فعال کنیم.روی ابزار snap راست کلیک کنید تا پنجره مخفی تنظیماتش رو ببینید.قسمت option و در نهایت تیکaxis constraint رو فعال کنید.ضمنا حالت اسنپ رو از grid به vertex عوض کنید



پنجره مخفی رو ببندید
خیلی خب.موفق شدید .حالا باید ابزار snap رو فعال کنید.کلید Sمیانبر شما در اینجاست
حالا مش خودتون که ممکنه editable mesh یا editable poly باشه(یا هر مش دیگه که دارای زیر مجموعه ورتکس باشه) انتخاب کنید و به زیر مجموعه ورتکس برید.کلید 1 راهنمای فوری به این بخشه.

ورتکس پایینی رو انتخاب کنیدا.از محور y استفاده کنید و به سمت ورتکس بالایی بکشید تا علامت اسنپ ظاهر بشه. خط اسنپ به دنبال نشانگر موس شما میاد تا مشخص بشه کدوم ورتکس قراره مبنای تراز باشه.وقتی علامت اسنپ رو در ورتکس مورد نظر دیدید رها کنید.موفق شدید دو ورتکس تراز شدن:neutral:

دقت کنید هدف روی هم گذاشتن ورتکسها نیست هدف همتراز کردن آنهاست.اگر این کار را چنر بار در راستای محورهای مختلف امتحان کنید و نتیجه را از چند زاویه ببینید متوجه میشوید که چه اتفاقی افتاده

موفق باشید و سربلند:rose:
 

abbasi_0912

Active Member
ممنون دوست عزیز راه کار خوبیه اما برای اینکه فقط بخواهیم چند تا ورتکس رو با هم همتراز کنیم مناسبه، خصوصا توی ادیت مش، واقعا استفاده کردیم

اما ادیت پلی ابزار مناسب تری برای این کار داره که همزمان میتونی هر چند تا ورتکس رو که خواستی با هم تحت یک محور خاص منطبق کنی خصوصا برای مواقعی مدلینگ قراره به صورت Mirror انجام بشه مثل صورت، کارکتر، ماشین که باید ورتکس ها برای اعمال Symmetry روی یک محور خاص منطبق بر هم باشند باید از خود Align ادیت پلی استفاده کنی

توی عکس مشخص کردم

attachment.php

 

پیوست ها

  • editpoly__Align.jpg
    editpoly__Align.jpg
    56 کیلوبایت · بازدیدها: 40

hamed-ddd

Well-Known Member
کاملا درسته.این ابزار make planar برای تراز کردن مناسبه و البته با یک تفاوت کوچیک.این ابزار ورتکسها در یک محور مشخص نسبت به حد متوسط اونها تراز میکنه.مثلا شما اگه 3 ورتکس در x های 2 و 6 و 1 داشته باشید همه در x 3 مرتب میشن.
کلا کاربردaxis constraint رو میتونید یه جور align سریع و ساده بدونید که نه تنها برای ابجکتها جدا از هم بلکه در تمام sub level ها کارش رو به خوبی انجام میده و فقط محدود به چند تا ورتکس نیست.
البته در مواردی که شما عرض کردی بنده هیچوقت از axis constraint استفاده نمیکنم چون به علت طولانی شدن کار وسط کار خوابم میبره :)
متشکرم از شما دوست گرامی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا