ترام در چاپ باید چند درصد باشه؟

dubairan

Member
سلام
ترام چاپ باید چند درصد باشه که هم دیده بشه هم به نوشته ها آسیب نرسونه؟ تمام رنگی وتک رنگ درصدش فرق میکنه؟
من لوگویی میخوام در زیر فرمی بصورت ترام قرار بدم. در فتوشاپ به کمک fill یا opacity ترام را ایجاد کنم؟
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست من
ورود شما رو به انجمن خوش آمد می گم و امیدوارم بتونیم از تجربیات هم استفاده بکنیم.
اما در مورد سوال شما:
دوست من اجازه بده اول یک تعریف ساده از اینکه چرا ما اصولا از ترام استفاده می کنیم رو خدمتت عرض کنم. همونطور که می دونی هدف ما از چاپ بازآفرینی مجدد یک طرح در اندازه و تعداد مشخص هست. اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم در مجموع ما با استفاده از چاپ باید بتونیم 2 دو نوع از تصاویر رو چاپ کنیم:
1. تصاویر خطی
2. تصاویر سایه روشن پیوسته
تصاویر خطی تصاویری هستند که در اونها از خطوط برای ایجاد طرح استفاده شده با این ویژگی که در این نوع طرح ها ما سایه روشن نداریم و رنگ یا رنگ ها همه یکدست و تخت هستند. نمونه خیلی مشخص این نوع تصاویر حروف چاپی اند. اما دسته دوم تصاویر سایه روشن پیوسته هستند. تصاویری که مشخصه اونها وجود سایه روشن هایی هست که از سفیدی به تدریج به سمت تیرگی رفته اند. اگر می خوای همچین تصویری رو تجسم کنی باید یک عکس سیاه سفید که با دوربین عکاسی گرفته شده رو تجسم کنی.
اما قضیه ترام چی هست؟ قضیه اینه که ما با استفاده از بیشتر روش های چاپی رایج قادر نیستیم در آن واحد بیشتر از یک رنگ و بیشتر از یک تن یا سایه از اون رنگ رو چاپ کنیم !!! بنابراین ما می تونیم حروف چاپی رو که جزو تصاویر خطی هستند و یک رنگ و یک تن مشخصی از رنگ رو دارن به راحتی چاپ کنیم اما یک تصویر عکاسی شده سایه روشن پیوسته رو نمی تونیم چون هر چند که ممکنه اون تصویر تک رنگ باشه ولی در اون سایه های مختلفی از همون یک رنگ دیده می شه که ما نمی تونیم اونها رو در آن واحد چاپ کنیم. خب راه حل اینجا استفاده از ترام هست.
در مجموع هنگامی که ما با تصاویر سایه روشن پیوسته رو به رو هستیم برای چاپ این تصاویر باید قبل از انجام چاپ اون ها رو ترامه کنیم. ترامه کردن یک تصویر سایه روشن دار یعنی تجزیه اون تصویر و در واقع تجزیه سایه رو شن های اون تصویر به نقاط بسیار ریز (ترام) که در نهایت ما یک تصویر سایه روشن نقطه ای یا اصطلاحا هافتن خواهیم داشت. در یک تصویر ترامه شده یا هافتن نقاط درشت تر نماینده نقاط تیره تصویر اصلی و نقاط کوچک تر نماینده مناطق روشن تر تصویر اصلی ما خواهند بود. در کل تصوبر ترامه هم ما با تغییرات اندازه نقاط ترام روبه هستیم. این در واقع چرایی استفاده ما از ترام هست. اما اینکه ترام چه مشخصاتی داره و چه جوری تصاویر رو ترامه می کنند و یا تصاویر رنگی سایه روشن دار چه طوری ساخته می شن بحث مفصلی هست که در صورت لزو م بهش می پردازیم.
اما سوال شما:
دوست من اونچه که من از سوال شما برداشت کردم البته مربوط به درصد ترام نیست !!! بلکه مربوط به تعیین درصد ته رنگ هست. چون درصد ترام رو در مراحل تهیه فیلم و زینک و با توجه به مشخصات کار شما تعیین می کنند. اما در اینجا شما می خوای به لوگوی خودت ته رنگ بدی یا احتمالا لایه ای رو رویه لوگو بگذازی و به اون ته رنگ بدی(امیدوارم درست برداشت کرده باشم و بهتر بود شمایی از طرح رو می گذاشتی) که خوب این مساله حادی هم نیست و شما در هر دو حالت به راحتی با دادن یک درصد مشخص از ته رنگ می تونی به هدفت برسی حالا این ته رنگ می تونه یک رنگ مشخص و یا ترکیبی از چند رنگ باشه. اما تعیین درصدش به عواملی بستگی داره. مهمترین هاش که به چاپ مربوطه ماده چاپ شونده شما ( کاغذ، مقوا و نوع و مشخصات اون ) و روش چاپ بکار گرفته شده توسط شماست.
در حقیقت اگر روش شما مثلا افست هست و شما دارید روی کاغذ تحریر که جذب مرکب بالاتری نسبت به کاغذ گلاسه داره چاپ می کنید باید افت درصد احتمالی هم توسط شما در نظر گرفته بشه. بنابراین اگر بخواهیم یک نقطه شروعی خدمت شما بگیم این نقطه ته رنگ های بالای 15 درصد خواهد بود و شما باید نقطه صفر خودتون رو در یک حالت عادی از ته رنگ 15 درصد به بالا در نظر بگیرید. (البته خود این هم یک توصیه حداقلی هست و بسته به شرایط کار ممکنه متغییر باشه و این شما هستید که باید درصد خطای محتمل رو پیش بینی کنید). این رو هم عرض کنم که بهتره ته رنگ شما تک رنگ تعریف بشه چون اگه چند رنگ باشه (نه اینکه نشه) اما تصور من این هست که نتیجه رضایت بخش نخواهد بود.
در مورد جلوه بصری هم طبیعی هست که شفافیت لایه، تعیین کننده دیده شدن لایه زیر اون هست. اما رنگی هم که شما به عنوان رنگ مبنای ته رنگ خودت انتخاب می کنی ( در واقع رنگ اصلی لوگوی شما ) موثر هست چه بسا یک ته رنگ 15 درصدی از فام آبی پر رنگ تر از یک ته رنگ 15 درصدی از فام زرد به نظر بیاد. به این نکته هم توجه کن که در فتوشاپ رنگی که شما در ابتدا تعیین می کنی رنگ اصلی هست حالا وقتی شما از گزینه های مورد نظرت استفاده می کنی در واقع هم میزان شفافیت رنگ در اون لایه نسبت به لایه های زیرین رو تعریف می کنی و هم به نحوی ته رنگی از رنگ ابتدایی.
می دونم که توضیحات مختصر بود ولی امیدوارم مشکلت حل شده باشه با این حال لطفا اگر مشکلی بود مطرح کن تا توضیح بدم.
موفق باشید
امین زردوزی
 

dubairan

Member
سلام
بسیار سپاسگزارم از توضیحاتتون
من طرح مورد نظر را آپلود کردم. روی کاغذ تحریر چاپ میشه و 2رو است. بناست امروز بفرستم لیتوگرافی.
اگر نکته خاص دیگری هست لطفا راهنمایی کنید.
لازم به ذکره من مدتها است تجربی کار طراحی انجام میدم وهمیشه فایلها را با توصیه های لازم ولایه باز میفرستم لیتوگرافی، تصمیم گرفتم از این پس خودم اینکار را انجام بدم.
(لطفا پس از دیدن تصویر، حذفش کنید)

LAB%20FINAL%20FORM.jpg


موفق باشید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا