تجربات من در زمینه نورپردازی

www_3d_boy3

Well-Known Member
اگر پیشتر تجریبات منو درباره ترکینگ خونده باشید به رااحتی می تونید با این مطلب هم کنار اومده و اونو درک کنید .
این مبحثی که میخوام دربارش صحبت کنم کمی پیچیدس و چون نمی تونم ساده اونو بیان کنم واسه مبتدیا خسته کننده و غیر کاربردی بنظر می رسه !


اصل مطلب :
سوال << تا بحال بارها دیدین تعدادی ماشین کنار خیابون پارک کرده باشن <<
و تعدادی از اونا هم در سایه پارک کردن <<
خب حالا ؟ ماشینی که توی سایه پارک کرده سایه اش چطوریه ؟

اگ فکر می کنید این سوال احمقانست سخت در اشتباهید و فکر هم نکیند من توی دستشویی این سوال به ذهنم رسید !:lol:

در آخرین کار کامپوزیتم که طراحی انفجار یه خودرو هستش ، خودرو در فیلم در کوچه ای می پیچه که مقداری از آن سایه و مقداری هم نور بصورت مستقیم وجود داره وقتی کار کامپوزیت این پلان به انتحا رسید من مدام به خودم می گفتم یه چیزی کمه ! و نمی فهمیدم اون چیه !تا تصمیم گرفتمبه خیابون برم و مقداری رفرنس جمع کنم که همیشه بهترین کمکمه در مشکلات اینطوری !
خب رفرنسها بسرعت به منگفتن دلیل اینکه در کار کمبود هست نبود سایه در سایه است .


سایه در سایه چیست ؟

وقتی یک شی در سایه قرار می گیرد ( مثلا خودرو) یه سایه دیگر که به مراتب از سایه قبلی تاریکتر است زیرش قرار می گیرد و اگر نور سای دوم همچنان پر قدرت باشد می تواند سیاه سومی هم برای شی دیگر ایجاد کند .

اما مشکل چیست ؟

خیلی سادس !!!! مکس سایه دومو نمیشناسه :lol:
باورش سخته ؟
امتحان کنید !
چیزی که اتفاق میفته واسه من تازگی داره و تابحال به نین مشکلی برنخورده بودم که بدونم یک شی در سایه خود نیز سایه دارد اما مکس این سایه را ایجاد نمیکند و چیزی که در سایه قرار دارد دیگر نمی تواند سایه دومی داشته باشد.


نظر شما چیست ؟
راحلی دارید؟
البته من مشکل در کار رو با افتر ل کردم ، اما منظورم راحل منطقی و درست اون در مکسه .
aoy0yr4vkxroop3ny9rq.jpg


9ys8i2nde4l5j17ht.jpg
 
آخرین ویرایش:

Ultra3D

Well-Known Member
تو نور پردازی منتال ری وقتی shadow map رو انتخاب می کنی این اتفاق می افته ... یعنی یک سایه زیر و نزدیک جسم ایجاد می شه

حالا فکر نکنم فرقی داشته باشه اون جسم تو سایه باشه یا نه

یک امتخانی بکن
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
نورپردازی در کارهای کامپوزیت رو من بدون استثنا با daylight انجام میدم چون نزدیک ترین حالت به نور واقعی داره
 
سایه هاتو تو pass های جدا رندر کن. یک pass سایه واقعی، یک pass هم سایه تو سایه که تاریکتر باشه
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
معمولاً همچین سایه های را با همون کامپوزیت ایجاد میکنند به نظر من طبیعی تر هم میشه :rose:
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
دوستان همیطور که گفتم من اون مشکل یا افتر حل کردم و الان خیلی دنبال راحل نیستم اما برام خیلی جالب بود که چرا چنینی چیزی از واقعیت تبعیت نمیکنه یعنی نمی دونن یا براشنو پیش نیمده البته خیلی بعیده تا حالا براشون پیش نیمده باشه ...
من از دوستانی که وی ری کار می کنن میخوام که اینو اونجا هم تست کنن ببینن نتیجه چیه .
 

hoseini_smm

Member
چیزی به اسم سایه دوم نداریم. حتما منظورتون همون سایه نور آسمونه که با environment میتونید درست کنید. طبیعیه که تو روز دو تا نور داریم. یکی آسمون یکی خورشید. البته یک سایه در سایه داریم که مربوط به اجسام شفافه که ظاهرا منظورتون این نیست.
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
شما اشتباه میکنید دوست من ....بهتره یه عکس از رفرنسام آپ کنم تا متوجهه بشین
 

nassrin24

Active Member
اگه سایه رو روی rateracer بذارین من فکر می کنم که همه چیز realstic می شه . اگه 10 تا سایه هم داشته باشیم محاسبه می کنه.
حداقل تو منتال ری که اینجوری هست حالا رندر های دیگه رو نمی دونم.
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
چنین چیزی به نظرم اصلا معنی نداره!
این چیزی که شما میگید محاسبش خیلی دقیقه
بعید میدونم بشه سایه دوم به بعدو با چشم به راحتی تشخیص داد
ولی تجربیات من تو vray میگه که این موتور تا اونجا که چشم حالیش میشه، سایه ها رو محاسبه میکنه
شما هم اگه رفرنساتو بزاری بهتر میشه نظر داد

این پروسه یه پروسه کاملا مشخصه
سایه فقط با یک چیز ایجاد میشه و اون منبع نوره
منبع نور میتونه خورشید باشه، میتونه یه جسم سفید رنگ هم باشه که داره نور خورشید رو بازتاب میکنه
حالا ما میتونیم هزار تا منبع نور ثانویه این وسط برای ایجار سایه داشته باشیم
مثلا نور خورشید بتابه به یه جسم سفید و بعد اون جسم سفید نوش بتابه به یه جسم با رنگ روشن دیگه و این تا بی نهایت ادامه داشته باشه، این نورها همشون میتونن سایه ایجاد کنن و تا وقتی ادامه پیدا کنن که دیگه چشم قادر به شناسایی اونا نباشه

نکته ای هم که هست اینه، vray یا هر موتور دیگه ای قرار نیست که همه سایه هارو محاسبه کنن و قطعا نمیکنن!
قراره اونایی که به راحتی قابل روئیترو محاسبه کنن
vray هم قطعا این کارو میکنه
 
آخرین ویرایش:

www_3d_boy3

Well-Known Member
خب فردا صبح رفرسنسا رو میزارم .....
روی اونا می توضیحم تا برای همه روشن بشه
 

m3d

کاربر VIP
من خودم برا انیمیشن با نورهای استاندارد خود مکس کار میکنم . البته کردار آدم درمیاد با این نورا :mad: یه روشی تازه یاد گرفتم که میشه یه نور به صحنه اضافه کرد و و یه مقدار منفی به سایه ی اون داد ولی پارامتر رنگ نور سیاه و رنگ سایه رو خاکستری روشن میکنم اینطوری نور دوم فقط یه سایه ی دوم ایجاد میکنه و روشنای دیگه ای به صحنه اضافه نمیکنه:cool:
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
من به یه نکته ای رسیدم
یه تست گرفتم که البته خیلی دقیق نبود
ولی نتیجش این بود که vray نور ثانویه رو فقط از روی رنگ برمیگردونه نه رفلکت!
یعنی آینه تو vray نوری رو منعکس نمیکنه! ولی یه جعبه سفید منعکس میکنه!
نمیدونم جایی اشتباه کردم یا نه!
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
دوستان اینم رفرنس
دوستان من درگه از این بهتر نمی تونم بگم

مدل در واقعیت
9ys8i2nde4l5j17ht.jpg



مدل مکس

aoy0yr4vkxroop3ny9rq.jpg
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
نکته ای هم که هست اینه، vray یا هر موتور دیگه ای قرار نیست که همه سایه هارو محاسبه کنن و قطعا نمیکنن!
قراره اونایی که به راحتی قابل روئیترو محاسبه کنن
vray هم قطعا این کارو میکنه

یعنی مشکل به این بزرگی قرار نیست محاسبه بشه ؟
وقتی کاری که دارم انجام میدم تمام شد میزارم روی سایت اونموقع توجهه کنید ببنید اگر سایه در سیاه حذف بشه مثل این می مونه که مدل من داره تو هوا حرکت می کنه!
ولی این کار تا 2 ماه دیگه طول میکشه حتما پس فعلا باید به رفرنسها توجه کنید
 
آخرین ویرایش:

www_3d_boy3

Well-Known Member
چیزی به اسم سایه دوم نداریم. حتما منظورتون همون سایه نور آسمونه که با environment میتونید درست کنید. طبیعیه که تو روز دو تا نور داریم. یکی آسمون یکی خورشید. البته یک سایه در سایه داریم که مربوط به اجسام شفافه که ظاهرا منظورتون این نیست.


لطفا به رفرنسها توجهه کنید
 

ali_118

کاربر VIP
یعنی آینه تو vray نوری رو منعکس نمیکنه! ولی یه جعبه سفید منعکس میکنه!
خب این کار رو Vray Caustics انجام میده که به علت سنگین بودن محاسبات به طور پیشفرض غیر فعاله

چیزی به اسم سایه دوم نداریم. حتما منظورتون همون سایه نور آسمونه که با environment میتونید درست کنید. طبیعیه که تو روز دو تا نور داریم. یکی آسمون یکی خورشید. البته یک سایه در سایه داریم که مربوط به اجسام شفافه که ظاهرا منظورتون این نیست.
لطفا به رفرنسها توجهه کنید

من یه رندر مثل رفرنس شما گرفتم
83550945448522828299.jpg


همون چیزی که توی عکس دیده میشه اینجا هم هست
سایه دوم هم نتیجه ی همون نور آسمونه، بنده هنوز متوجه نکته ی مبهمی در این مورد نشدم
 

پیوست ها

  • 1234.jpg
    1234.jpg
    93.6 کیلوبایت · بازدیدها: 2

www_3d_boy3

Well-Known Member
خب دوست من نمیگی چطور؟منتها توی منتال ری آدرس بد چون کار من با وی نیست،البته اگه با Occ بوجود نیاورده باشی

لطفا بگید با چه نوری - و چطور این تنظیم فعال میشه ؟
 
آخرین ویرایش:

ali_118

کاربر VIP
این صحنه که یه Vray Sky هست با یه Vray Sun
GI هم که فعاله

فکر نمیکنم توی منتال هم مشکلی باشه

نور آسمون(کلا نور Enviroment، مثلا HDRI ) که از همه جهت میاد یه سایه ایجاد میکنه، نور دایرکت خورشید هم یک سایه دیگه ایجاد میکنه و اینا دو مقوله ی جدا هستند

اگه خورشید نباشه اون سایه ی تیز ایجاد نمیشه، اگر هم Enviroment نباشه اون سایه ی نرم ایجاد نمیشه

سایه ی نرم میتونه حاصل GI هم باشه، بدون منبع نور مستقیم

اگه غیر از این باشه، یا تنظیمات شما مشکل داره، یا واقعا منتال مشکل داره و ما خبر نداریم :green:
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا