تبدیل Object به منبع نور

سلام به همگی دوستان
میخواستم بدونم چطور میشه در MentalRay، یه Object رو به یه منبع نوری تبدیل کرد؟
این رو برای سقفهایی که نور مخفی دارن میخوام و میدونم که توی Vray این کار خیلی ساده انجام میشه اما در MentalRay رو نمیدونم!
دوستان اگه راه حل رو میدونیین بی زحمت مرحله به مرحله بهم بگید ، چون کارم بد جایی گیر کرده
از همگی ممنونم
یا علی
 

mixepilm

Member
سلام دوست عزیز.ببین راه حل زیاد داره.
اول از همه اینکه باید FG رو روشن کنی،بعد به اون Object یه متریال Surface Shader بدی بعد از اون بیای مقدار Out Colorــت رو بیاری بالا(یعنی چی؟ یعنی اینکه توی Color Swatch مقدار V رو بالای 1 بذاری).

اگه بخوای تاثیرش رو دقیق تر ببینی میتونی مقدار Glow رو هم بیشتر کنی(همه اینا توی تنظیمات Surf Shader هستش) ---------------- (این کار آخر اختیاریه فقط واسه اینکه تغیرات رو ببینی،وگرنه با بالا بردن مقدار Out Color میتونی شدت نورتو کم و زیاد کنی).


راه حل دوم اینکه از یک Lambert Shader ساده استفاده کنی بعد Ambeint Color رو بالای 1 قرار بدی(منظورم همون مقدار V هستش مثلا بذار 20)--------------------- البته این کار یکم زمان رندرتو بیشتر میکنه ولی نتیجه بهتری میگیری چرا؟ چون باید مقدار تنظیمات FG رو بالا ببری تا Splotchy نشه.

راه حل سوم که یه تکنینک فوق العاده پیشرفته هست که این تکنیک رو کمپانی ILM معرفی کرد و بیشتر توی کارای HDRI خیلی خوب جواب میده اینه که یه نور رو به اون آبجکتت بیای Parent کنی که اینطوری نمیشه زیاد راجبش حرف زد چون جای کار داره این تکنیک.

یه راه حل دیگه هم هست که بعضیا میان مقدار Incandescence رو بالا میبرن.


فکر میکنم باز هم باشه.اگه دوستان اطلاعات بهتری دارن حتمن به دوستمون کمک کنید،ما هم استفاده میکنیم.


شاد باشید :wink:
 
از راهنماییتون یه دنیا سپاسگذارم دوستان
اگه اون راه حل سوم ،که پیشرفته تر و دقیقتر هست رو محبت کنید یه جوری بهم برسونید خیلی خیلی ممنون میشم
پیشاپیش ممنون از راهنماییتون
 

mixepilm

Member
خب در اصل این یه تکنیک Production هست تا Arch-Viz یا ... .
همیشه برای هر پروژه ای یک نفر مسئوله تا بک سری عکس HDRI از صحنه(On-Set) بگیره.

بعد میان اون عکس HDRI رو میذارن و Source Light رو از عکس HDRI بیرون میکشن که به این تکنیک میگن Light Extraction .
بعد اون Source رو جداگانه به یه Object میدن و اون صحنه HDRI رو (بدون Source Lightـــــش) رو برای محیط مجازیشون استفاده میکنن مثل Dome Sphere. به زبان ساده تر :green: دقیقا مثل تکنیک IBL هست اما با این تفاوت که عکس HDRI شما هیچ نقطه روشن یا تاریک ماکسیموم و مینیمومی نداره چرا ؟ چون اون سورس نور اصلی تصویر HDRI رو با Photoshop یا Nuke و ... از تصویر جدا می کنن و همون سورس رو جدا گانه میدن به یک آبجکت و به عنوان سورس نور صحنه در Position های مختلف استفاده میکنن. این دقیقا تکنیکی هست که ILM معرفی کرد و توی تمام پروژه هاش گزینه اول نورپردازیشون هست (هااااااااااااااه چقدر سخت بود گفتنش، خسته شدم یکی بیاد کمک ادامشو بنویسه :lol: ).

جالبه که یکسری سایت توی اینترنت هست که همین سورس ها رو توی سایتشون قرار دادن تا کار یر ها خریداری کنن یا دانلود کنن بعنوان اون سورس اصلی نورپردازیشون، فکر میکنم سایت Luxology توی بخش فروشگاهش نمونه هایی رو گذاشته،میتونید ببینید.(معمولا به نام های SLIK یا Studio Lighting / Illumination Kit معرفی میشن).


حالا نحوه کار.

اون Light Sourceــــی که از HDRI کشیدید بیرون و یا SLIKــــــی رو که تهیه کردید رو میدید به آبجکتتون،FG رو روشن میکنید.رندر میگیرید. تمام :wink:

یک حالت دیگه هم داره:lol: اونم اینکه بیاد به اون آبجکتتون یه Spot Light بدید یا یک Decay Rate کم بهمراه گزینه Area Light یرای Soft و کم شدن نویز که به نور HDRI هم کمک میکنه.



یک حالت دیگه هم داره :lol::lol:




که بخدا خسته شدم اینارو بخون اگه سوال داشتی از جووووون در خدمتتم :oops::wink:



عجب مَستر کلاس نورپردازی شداااا :rose:
 
آخرین ویرایش:

mostafabibin2

Well-Known Member
نور ies نورهای آماده ای هستند. تزئئینی هستند با الگوی مشخص. بسیار بسیار در معماری کاربرد داره. خوب. جستجو کن تو گوگل که چطور نور ies رو باید استفاده کنی. باید از point light استفاده کنی. اگر بخوام توضیح بدم یکم از حالت خلاصه در میاد. سرچ کن: IES in Mental Ray for Maya
 

جدیدترین ارسال ها

بالا