خب در اصل این یه تکنیک Production هست تا Arch-Viz یا ... .
همیشه برای هر پروژه ای یک نفر مسئوله تا بک سری عکس HDRI از صحنه(On-Set) بگیره.
بعد میان اون عکس HDRI رو میذارن و Source Light رو از عکس HDRI بیرون میکشن که به این تکنیک میگن Light Extraction .
بعد اون Source رو جداگانه به یه Object میدن و اون صحنه HDRI رو (بدون Source Lightـــــش) رو برای محیط مجازیشون استفاده میکنن مثل Dome Sphere. به زبان ساده تر
دقیقا مثل تکنیک IBL هست اما با این تفاوت که عکس HDRI شما هیچ نقطه روشن یا تاریک ماکسیموم و مینیمومی نداره چرا ؟ چون اون سورس نور اصلی تصویر HDRI رو با Photoshop یا Nuke و ... از تصویر جدا می کنن و همون سورس رو جدا گانه میدن به یک آبجکت و به عنوان سورس نور صحنه در Position های مختلف استفاده میکنن. این دقیقا تکنیکی هست که ILM معرفی کرد و توی تمام پروژه هاش گزینه اول نورپردازیشون هست (هااااااااااااااه چقدر سخت بود گفتنش، خسته شدم یکی بیاد کمک ادامشو بنویسه
).
جالبه که یکسری سایت توی اینترنت هست که همین سورس ها رو توی سایتشون قرار دادن تا کار یر ها خریداری کنن یا دانلود کنن بعنوان اون سورس اصلی نورپردازیشون، فکر میکنم سایت Luxology توی بخش فروشگاهش نمونه هایی رو گذاشته،میتونید ببینید.(معمولا به نام های SLIK یا Studio Lighting / Illumination Kit معرفی میشن).
حالا نحوه کار.
اون Light Sourceــــی که از HDRI کشیدید بیرون و یا SLIKــــــی رو که تهیه کردید رو میدید به آبجکتتون،FG رو روشن میکنید.رندر میگیرید. تمام
یک حالت دیگه هم داره
اونم اینکه بیاد به اون آبجکتتون یه Spot Light بدید یا یک Decay Rate کم بهمراه گزینه Area Light یرای Soft و کم شدن نویز که به نور HDRI هم کمک میکنه.
یک حالت دیگه هم داره
که بخدا خسته شدم اینارو بخون اگه سوال داشتی از جووووون در خدمتتم
عجب مَستر کلاس نورپردازی شداااا