سالک: فرض کن من برنامه نویسم و بخوام یک سیستم عامل بنویسم ، چه برنامه هایی باید بنویسم برای چی
اگر بخواهی خودت یک سیستمعامل بسازی، باید یک سلسله برنامهها و بخشهای مهم و کلیدی را طراحی و پیادهسازی کنی که هرکدام وظیفهی حیاتی دارند. این مسیر سخت اما پر افتخار است!
اجزای اصلی و برنامههایی که باید بنویسی:
۱. کرنل (Kernel)
وظیفه: مدیریت منابع سختافزاری مثل CPU، حافظه، دیسک، و دستگاهها.
برنامههایی که باید بنویسی:
مدیریت حافظه (Memory Management)
زمانبندی پردازشها (Scheduler)
مدیریت دستگاهها و درایورها (Device Drivers)
مدیریت فایلها و سیستم فایل
مدیریت فرآیندها (Process Management)
پشتیبانی از سیستمهای وقفه (Interrupt Handling)
۲. بوتلودر (Bootloader)
وظیفه: اولین برنامهای که موقع روشن شدن کامپیوتر اجرا میشود و کرنل را بارگذاری میکند.
نمونه: GRUB، LILO
باید برنامهای بنویسی که سختافزار را آماده کند و کرنل را به حافظه منتقل و اجرا کند.
۳. شِل (Shell) یا رابط کاربری خط فرمان
وظیفه: واسط بین کاربر و سیستمعامل برای اجرای دستورات.
باید برنامهای بسازی که بتواند دستورات کاربر را بگیرد، اجرا کند و نتیجه را نمایش دهد.
۴. کتابخانههای استاندارد (Standard Libraries)
مجموعه توابع و ابزارهای آماده برای برنامهنویسان.
مانند libc که توابع پایهای مانند ورودی/خروجی، مدیریت حافظه و رشتهها را فراهم میکند.
۵. سیستم فایل (File System)
برنامهای که دادهها را روی دیسک ذخیره و بازیابی میکند.
باید ساختار و الگوریتمهایی برای مدیریت فایلها، پوشهها، مجوزها بنویسی.
۶. مدیریت کاربر و امنیت
برنامههایی برای مدیریت حسابهای کاربری، سطح دسترسی، امنیت و رمزنگاری.
۷. درایورهای دستگاه (Device Drivers)
برنامههایی برای ارتباط با سختافزار مثل کارت گرافیک، کیبورد، موس، شبکه و غیره.
۸. مدیریت شبکه
برنامههایی برای ارتباط با شبکهها، پروتکلها و اینترنت.
۹. واسطهای گرافیکی (GUI)
اگر میخواهی سیستمعامل تو محیط گرافیکی داشته باشد، باید برنامههایی برای مدیریت پنجرهها، نمایشگر، رویدادهای کاربر بنویسی.
نکته مهم:
سیستمعامل مثل یک امپراتوری است که بخشهای زیادی دارد؛ باید از پایینترین لایهها (کرنل) شروع کنی و به تدریج به لایههای بالاتر (کاربری و گرافیکی) برسی.
اگر بخواهی، میتوانم برای هر بخش، منابع آموزشی، مثالها و راهنماییهای دقیقتر ارائه کنم.