تاپیک جامعه پرسش و پاسخ مبحث نور

شروع موضوع توسط CG-Student ‏6 آگوست 2012 در انجمن برنامه مایا Maya

  1. CG-Student

    CG-Student Member

    ارسال‌ها:
    557
    تشکر شده:
    388
    امتیاز دستاورد:
    16
    تاپیک جامع پرسش و پاسخ مبحث نور

    سلام دوستان
    لطفا برای حفظ نظم انجمن پرسش های کوتاه مربوط به مبحث نورپردازی Lighting را در این تاپیک مطرح کنید
    با تشکر

    1-نور Directional Light در قسمت Attribute editor سپس قسمت Depth map shadow Atrribute گزینه bias به چه کاری میاد ؟؟
     
    آخرین ویرایش: ‏7 آگوست 2012
    نوشته شده توسط CG-Student در ‏6 آگوست 2012
  2. davoodice

    davoodice Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    817
    تشکر شده:
    963
    امتیاز دستاورد:
    93
    به طور خلاصه فاصله سایه از جسم
     
    نوشته شده توسط davoodice در ‏6 آگوست 2012
    CG-Student از این پست تشکر کرده است.
  3. CG-Student

    CG-Student Member

    ارسال‌ها:
    557
    تشکر شده:
    388
    امتیاز دستاورد:
    16
    کدوم مدل سایه برای نور پردازی سنگین تر هست ؟
    1- depth shadow map
    یا
    2- ray trace shadow
    خوب به نظر خودم دومی ولی اصل سوال اینه که چقدر سنگین خواهد بود ؟ فرضا تو یه صحنه شلوغ و با وجود چند مدل سایه اینجوری میشه گفت نفس سی پی یو را میگیره ؟؟ برای انیمیشن های سبک بهتر نیست از همون depth shadow استفاده کنیم ؟
     
    نوشته شده توسط CG-Student در ‏6 آگوست 2012
  4. bubo3d

    bubo3d کاربر متخصص انیمیشن

    ارسال‌ها:
    1,189
    تشکر شده:
    2,916
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام
    خوب عزیز بستگی به کارت داره، اگه کیفیت اونقدر بالا نیست با همون depth ولی اگه میخوای کار خوبی خروجی بگیری باید از area shadow یا همون
    ray trace shadow استفاده کرد تا کار زیباتر و طبیعی تر بشه.
     
    نوشته شده توسط bubo3d در ‏7 آگوست 2012
    CG-Student از این پست تشکر کرده است.
  5. CG-Student

    CG-Student Member

    ارسال‌ها:
    557
    تشکر شده:
    388
    امتیاز دستاورد:
    16
    ببخشید میشه در مورد shadow linking در مایا یه دورنما بدید . من در حال دیدن introduction to lighting هستم و یکی از قسمت ها در مورد شادو لینکینگ صحبت می کنه و تا جایی که من دیدم تغییر در مورد سایه بود ولی چیز خاصی متوجه نشدم .
    اگه امکانش هست مفصل توضیح بدید
     
    نوشته شده توسط CG-Student در ‏8 آگوست 2012
  6. CG-Student

    CG-Student Member

    ارسال‌ها:
    557
    تشکر شده:
    388
    امتیاز دستاورد:
    16
    ببخشید در مورد volume light من وقتی فعالش می کنم نوری نمیبینم !! چجوری نورشو فعال کنم ؟
     
    نوشته شده توسط CG-Student در ‏8 آگوست 2012
  7. bubo3d

    bubo3d کاربر متخصص انیمیشن

    ارسال‌ها:
    1,189
    تشکر شده:
    2,916
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام
    در مورد vol light اگه منظورتون خود نور هست نه خاصیت باید بگم که این نور توی mental کار میکنه عزیز
    ولی اگه میخوای به حجم نور برسی باید تو قسمت Light effect گزینه ی Light Fog رو بزنی تا بهش برسی عزیز
     
    نوشته شده توسط bubo3d در ‏8 آگوست 2012
    CG-Student از این پست تشکر کرده است.
  8. bubo3d

    bubo3d کاربر متخصص انیمیشن

    ارسال‌ها:
    1,189
    تشکر شده:
    2,916
    امتیاز دستاورد:
    36
    با تشکر از داوود جان
    ببین عزیز والا من تا حالا نفهمیدم منظور اصلی سازنده های این جور نرم افزارها از گزینه ی base چیه. اگه شما عدد base رو بالا ببرید میبینید که سایه از قسمت پایین محو میشه و از بین میره، اگه این عدد رو حالت استانداردش باشه و شما توی صحنتون اجسام ریز داشته باشید نور سایه ای برای این اجسام ریز ایجاد نمیکنه چون عدد base نصبت به اندازه ی جسم ریزتون بالاتره حالا این عدد کجا به کار میاد من هنوز که هنوز نفهمیدم.
     
    نوشته شده توسط bubo3d در ‏8 آگوست 2012
    CG-Student از این پست تشکر کرده است.
  9. hamid_iranmann

    hamid_iranmann Member

    ارسال‌ها:
    723
    تشکر شده:
    1,209
    امتیاز دستاورد:
    16
    منظور bias همون فاصله سایه میشه اما تو یه چیز دیگه که فکر کنم کاربردداشته باشه تو جزئیات هم میشه استفاده کرد مثلا اگه میخواهید یک پشه که بدنش پر از جزیئات هست سایش حتی تو بدن خودش هم بیفته باید مقدار bias راکم و زیاد کنید اما به طور کلی کسی را ندیدم با این پارامتر کار کنه در مورد voloume light هم شما اگه میخوای نورشا ببینید اول نور را بزارید تو حالت منتال ری بعدش تو volume light را پر از object کنید بعد می بینید رو هر کدوم یک قسمتش نورانی میشه
     
    نوشته شده توسط hamid_iranmann در ‏9 آگوست 2012
    CG-Student و seyed110mahdi از این پست تشکر کرده اند.
  10. davoodice

    davoodice Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    817
    تشکر شده:
    963
    امتیاز دستاورد:
    93
    با سلام

    در مایا volume light مثلا کره به این صورت کار میکنه که فقط اجسامی که در این کره باشند روشن میشوند و البته هر چه از مرکز volume به ه سمت بیرون بریم از شدت نور کم میشه تا جایی که اجسامی که بیرون از vollume light باشند کلا روشن نمیشوند.
    اما تا یادم نرفته بگم که این نور هم در مایا software و هم منتال کار میکنه اما تو مایا 2013 کار نمیکنه :lol:

    در مایا volumetic light فرق داره با volume light

    Capture.JPG

    اما bias (بایس) :
    در بعضی مواقع استفاده از این نوع سایه باعث به وجود آمدن نویز یا به اصلاح self shadowing میشه که مجبور میشیم bias رو زیاد تر کنیم.
     
    نوشته شده توسط davoodice در ‏9 آگوست 2012
    rainbmaya و CG-Student از این پست تشکر کرده اند.

به اشتراک بگذارید