بواسیر یا هموروئید چیست؟ علائم و معرفی بهترین روش درمان

saba88

Member
شایع ترین علت برای درد مقعدی، بیماری بواسیر یا هموروئید است. پیش بینی میشود، از هر 4 ایرانی 3 نفر هموروئید داشته باشند. شیوع بالای این بیماری با سبک زندگی و تغذیه نادرست در ارتباط باشد.

یبوست مهمترین علت این بیماری است. در ادامه به بررسی کامل این بیماری، انواع, علت ها, علائم و روش های درمان این بیماری می پردازیم:

بیماری بواسیر (هموروئید)
بواسیر یا به انگلیسی هموروئید (hemorrhoids) شایع ترین بیماری مقعدی است. این بیماری متورم شدن یا گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها داخل کانال مقعد و یا خارج از آن است. این سیاهرگ های آسیب داده شبیه به زائده های گوشتی کانال مقعد را می پوشانند.
انواع بواسیر
انواع بواسیر

انواع این بیماری عبارتند از :

بواسیر داخلی
در صورتی که سیاهرگ های متورم شده داخل کانال مقعد باشند، هموروئید داخلی است. هرچقدر دیرتر برای درمان اقدام کنید. بیماری پیشرفت کرده و به همین نسبت علائم بیماری شدت یافته و درمان هم پیچیده تر میشود.

هموروئید داخلی 4 درجه مختلف دارد.

درجه 1 : این نوع هموروئید داخل کانال مقعد قرار دارد و معمولاً علائم خفیفی را ایجاد می کند. به همین جهت بسیاری از افراد نمی دانند که به این بیماری مبتلا شده اند.
درجه 2 : این نوع هموروئید از کانال مقعد خارج میشود، اما خود به خود و بدون دخالت دست به داخل باز میگردد. این نوع هموروئید با علائمی مثل خونریزی، خارش و درد همراه است.
درجه 3 : در این نوع هموروئید زائده ی اضافی از مقعد خارج میشود، با فشار دست به داخل باز می گردد. علائم بیماری در این حالت شدید تر از 2 نوع قبل است.
درجه 4 : در این نوع هموروئید زائده از مقعد خارج شده و به هیچ وجه به داخل بر نمی گردد و حتی ممکن است دریچه مقعدی را مسدود نماید. علائم بیماری در این حالت شدت یافته و غیر قابل تحمل است. هموروئید گرید 4 باید سریعاً و بدون اتلاف وقت درمان شود.
بواسیر خارجی
در این نوع هموروئید سیاهرگ های متورم شده، خارج از کانال و بر روی دریچه ی مقعد قرار دارند. این نوع هموروئید به شدت دردناک است و بیمار علائم شدیدی را تجربه می کند، حتی اگر بیماری در مراحل خفیف باشد.

بسیاری از بیماران مبتلا به بواسیر خارجی از درد شدید مقعد که حتی نشستن را برای آنان دشوار کرده است، شکایت دارند.

خونی
به بواسیری که خونریزی می کند، خونی گفته میشود. همان طور که توضیح دادیم، نوع داخلی، درون کانال مقعد قرار دارد و عبور مدفوع سخت می تواند سطح آن را زخمی کرده و باعث خونریزی شود.

ترومبوزه
ترومبوزه به معنی لخته خون است. به بواسیر خارجی که درون آن لخته خون تجمع کرده هموروئید ترومبوزه گفته میشود. این وضعیت خطرناک است و باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید، تا لخته خون را تخلیه نماید.

بیرون زده
بواسیر داخلی به تدریج به عبور مدفوع و فشار شدیدی که به این ناحیه وارد میشود، از مقعد خارج میشود، به این حالت بواسیر بیرون زده گفته میشود.

علت
مهمترین علت های این بیماری به ترتیب عبارتند از :

یبوست مزمن
بارداری
زایمان
اضافه وزن
کهولت سن
رابطه جنسی مقعدی
سرفه مزمن
اسهال
جا به جایی اجسام سنگین
علائم
بواسیر بسته به شدت و نوع بیماری علائم مختلفی را به همراه دارد. در ضمن ممکن است یک شخص همه این علائم را نداشته باشد و یا علائم با شدت های مختلفی ظاهر شوند. مهمترین نشانه های این بیماری عبارتند از :

خارش ناحیه مقعد
درد و سوزش شدید مقعد
التهاب و قرمزی اطراف مقعد
خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد

برای مطالعه روشهای درمان به این سایت مراجعه نمایید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا