بواسیر چیست؟ معرفی بهترین روش درمان

saba88

Member
بواسیر چیست؟
images


بواسیر یا هموروئید یا hemorrhoids شایع ترین بیماری مقعدی است. هموروئید ها، شبکه ای از سیاهرگ ها هستند که در کانال و بر روی دریچه مقعد قرار دارند. وقتی به هموروئید ها فشار وارد شود، متورم و گشاد می شوند و به شکل زائده هایی گوشتی از مقعد خارج میشوند، به این بیماری بواسیر گفته میشود.

بواسیر داخلی چیست؟
در صورتی که سیاهرگ های داخل کانال مقعد یا همان راست روده متورم و یا گشاد شده باشند، هموروئید داخلی نامیده میشود. در این حالت زائده گوشتی به تدریج به دریچه خروجی مقعد رسیده و از آن خارج میشود.

این نوع هموروئید بسته به اینکه به چه میزان پیشرفت کرده و یا حاد باشد به چهار دسته زیر تقسیم میشود:

هموروئید داخلی درجه 1 : در این حالت زائده ای که متورم شده است به طور کامل در داخل کانال مقعد قرار دارد. حتی ممکن است بیمار هیچ علائمی نداشته باشد.
هموروئید داخلی درجه 2 : در این شرایط زائده ی گوشتی از مقعد خارج میشود. ولی خود به خود به داخل برمی گردد. در این موارد درد و خونریزی به صورت مقطعی وجود خواهد داشت.
هموروئید داخلی درجه 3 : این شرایط وخیم تر از حالت اول و دوم است. زائده ی گوشتی از مقعد خارج شده است و تنها با فشار دست به داخل برمی گردد. در این شرایط علائم بیماری تشدید شده و معمولاً بیمار درد شدیدی را احساس می کند.
هموروئید داخلی درجه 4 : شدید ترین حالت این بیماری است و در واقع وضعیتی اورژانسی محسوب میشود. در این شرایط زائده ی گوشتی هموروئید با هیچ ترفندی و حتی با فشار دست هم به داخل بر نمی گردد.
بواسیر خارجی چیست؟
بواسیر خارجی یکی از انواع بواسیر است. در واقع اگر سیاهرگ متورم شده در خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه ی آن باشد، یعنی هموروئید از نوع خارجی است.

علائم این بیماری عبارتند از :

درد شدید مقعد که حتی ممکن است نشستن را برای فرد دشوار کند.
التهاب و تورم اطراف دریچه ی مقعد
مشاهده زائده ای گوشتی در کنار دریچه ی مقعد
خونریزی
سوزش و خارش
نوعی از هموروئید خارجی وجود دارد که ترومبوزه نامیده میشود، در این حالت در هموروئید، خون تجمع کرده است و به شدت دردناک میشود.
پزشک بواسیر کیست؟
همه پزشکان از جمله پزشک عمومی میتواند بواسیر را تشخیص دهند. ولی درمان این بیماری را تنها باید به متخصص جراح عمومی سپرد. جراح عمومی متخصصی است که در زمینه جراحی اعضای مختلف بدن تسلط کافی را دارد. البته باید از پزشکی کمک بگیرید که در این زمینه فعالیت کرده و تجربه کافی را دارا باشد.
لیزر بهترین روشی است که تا به امروز برای درمان بیماری هموروئید به کار رفته است. لیزر را می توان در کلینیک و بدون نیاز به بیهوشی انجام داد.

در این روش با استفاده از اشعه لیزر، زائده ی هموروئیدی را از پایه قطع می کنند. لیزر با افزایش دقت، میزان خطای پزشک را تا حد زیادی کاهش می دهد. از طرفی لیزر حین برش، عروق خونی و اعصاب را ترمیم می کند، بنابراین از درد و خونریزی هم جلوگیری می شود.

از دیگر مزایای لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
بدون نیاز به تزریق داروی بیهوشی
کاهش هزینه های درمان
درمان قطعی با یک جلسه لیزر
قابل انجام برای انواع بواسیر
بدون نیاز به دوره نقاهت
بدون نیاز به پانسمان

مرجع نشر مطلب
 

جدیدترین ارسال ها

بالا