بواسیر در مردان و علت هموروئید در مردان

همان طور که گفتیم بواسیر بیماری است که می‌توان گفت اکثر بزرگسالان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تعداد زیادی از افراد دچار بیماری بواسیر یا همان هموروئید در بزرگسالی می‌شوند. شاید مبتلا شدن به این بیماری در گذشته تنها در سنین بزرگسالی اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که جوانان و گاهی اوقات نوجوانان به این بیماری دچار می‌شوند.

عوامل مختلفی در به وجود آمدن این بیماری و کاهش سن افرادی که به آن دچار می‌شوند نقش دارند، از شیوه تغذیه افراد گرفته تا عوض شدن سبک زندگی همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این بیماری بیش از قبل در افراد پدید آید. اما سوالی که وجود دارد آن است که آیا مردان بیش از زندان دچار بواسیر می‌شود؟ و آیا بواسیر مردان علت‌هایی جدا از بواسیر زنان دارد؟ در این مقاله از وب سایت کلینیک بیتا سعی داریم به این سوالات پاسخ مناسبی ارائه دهیم.

بواسیر بیماری است که اگر به مراحل پیشرفته خود برسد به احتمال زیاد رنج زیادی را به فرد دچار شده وارد خواهد آورد این بیماری در مراحل پیشرفته خود باعث می‌شود که بیمار در هنگام دفع مدفوع سختی زیادی را متحمل شود و در اکثر مواقع خونریزی‌هایی پی در پی را شاهد باشد.

شواهد نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به هموروئید در مردان بیشتر از زنان است. علت هموروئید در مردان عبارت است از:

  • عدم نوشیدن آب کافی در طول روز
  • استفاده از نوشیدنی‌های الکلی
  • چاقی و اضافه وزن مفرط
  • انجام ورزش‌های سنگین مانند بدن سازی
  • نشستن‌های طولانی مدت و عدم تحرک
  • جابه‌جا کردن اجسام سنگین
برخی از بیماری‌ها مانند یبوست، ابتلا به سرطان کلورکتال، افسردگی و مصرف داروهایی که عملکرد دستگاه گوارش را مختل می‌کنند احتمال ابتلا به بواسیر در مردان و زنان افزایش می‌دهند. مردان برای جلوگیری از ابتلا به هموروئید بهتر است مصرف فیبر در برنامه غذایی خود را افزایش دهند. مصرف فیبر بیشتر از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

علائم بیماری بواسیر مردان​

بواسیر همان طور که گفته شد بیماری است که بیشتر افراد کهنسال را مبتلا می‌کند. اما آیا علائم مبتلا شدن به بیماری بواسیر در مردان و بواسیر در زنان متفاوت است؟ در حالت کلی پاسخ این سوال خیر است. بیماری بواسیر دارای علائم و نشانه‌های است که در زن و مرد به یک صورت خود را نشان می‌دهد و بواسیر مردان با زنان تفاوتی در علائم ندارد. شاید علت ابتلای زنان و مردان را بتوان متفاوت در نظر گرفت، اما علائم تقریبا در تمامی افراد مشترک است.

علائمی که ما آن‌ها را با عنوان علائم بواسیر می‌شناسیم بسته به نوع بواسیر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال فردی که درگیر بیماری بواسیر داخلی است دارای علائم خاص و متفاوتی از بیماری است که دچار بیمار بواسیر خارجی است. در ادامه به بررسی هر یک از علائم بیماری بواسیر در مردان را شرح خواهیم داد.

علائم بواسیر خارجی در مردان​


بواسیر خارجی نوعی از بواسیر است که در زیر پوست ناحیه مقعد برآمدگی به وجود می‌آید و اگر این برآمدگی بزرگ باشد فرد را در هنگام دفع مدفوع با مشکل رو به رو خواهد کرد. از جمله علائم بواسیر خارجی در مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خون‌ریزی پس از دفع مدفوع
  • تورم و احساس وجود زائده‌ در اطراف مقعد
  • احساس درد و ناراحتی در هنگام مدفوع
  • احساس خارش در ناحیه مقعد
  • و …
موارد نام برده شده در بالا چند مورد از علائم و نشانه‌های مبتلا شدن فرد به بیماری بواسیر خارجی خواهد بود هر چند که این علائم می‌تواند بیشتر و گسترده‌تر باشد، اما اگر یک یا چند مورد از این موارد را در خود احساس کردید به احتمال زیاد شما دچار بواسیر خارجی شده‌اید.

علائم بواسیر داخلی در مردان​


این نوع از بواسیر بر عکس نمونه قبلی به دلیل آن که در داخل رکتوم است به ندرت می‌توان از وجود این بیماری آگاهی یافت مگر آن که بیماری در مراحل پیشرفته خود باشد. اما با این حال این نوع از بواسیر هم در مردان با علائمی رو به رو است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • سوزش در هنگام دفع مدفوع
  • خونی شدن دستمال توالت پس از دفع مدفوع
  • خارش و سوزش خفیف در زمان عبور مدفوع
از آنجایی که این نوع از بواسیر در مردان تا مدت‌ها بدون علامت است و ممکن است این بدون علامت بودن بیماری را تا مراحل زیادی پیش ببرد پیشنهاد می‌شود در صورت برخورد با موارد نام برده شده حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از معاینه‌های اولیه اقدامات لازم برای بهبود هموروئید شما انجام شود.

علائم بواسیر ترومبوز در مردان​


به بواسیری ترومبز گفته می‌شود که از یک لخته خون تشکیل شده باشد. این نوع از بواسیر علائمی نظیر موارد زیر را از خود نشان خواهد داد.

  • ورم
  • احساس توده‌ای سخت در نزدیکی ناحیه مقعد
  • التهاب
  • درد شدید

آیا مردان بیش از زنان دچار بواسیر می‌شوند؟​

آنچه از تحقیقات انجام شده مشخص است این است که مردان به دلیل در معرض قرار گرفتن این بیماری و همچنین درگیری با شغل‌هایی که در آن‌ها پتانسیل بالایی برای مبتلا شدن به این بیماری دارند، آماری بیشتری نسبت به زنان در میان افراد مبتلا به بیماری بواسیر دارند و می‌توان گفت این بیماری بیش از آن که در زنان دیده شود، خود را در مردان بیشتر نشان داده است.

علت هموروئید در مردان​


همان طور که می‌دانید علت‌های مختلفی برای بواسیر مردان و زنان وجود دارد و می‌توان عوامل و پارامترهای مختلفی را در زمره علت‌های ابتلای افراد به این بیماری در نظر گرفت. که در ادامه به بررسی چند نمونه از آن خواهیم پرداخت.

عدم مصرف آب در طول روز به میزان کافی​

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد بواسیر مردان را می‌توان عدم مصرف آب کافی در نظر گرفت. کمبود آب در افراد باعث خشک شدن مدفوع می‌شود و تکرار این شرایط باعث می‌شود تا در هنگام مدفوع، روده خراش‌هایی بردارد و احتمال ایجاد این بیماری در فرد بالا رود. در صورتی که می‌توان با مصرف درست و به اندازه آب از وقوع این مشکل جلوگیری کرد.

استفاده از محصولات حاوی الکل​

دومین موردی که باعث ایجاد کننده بواسیر در مردان است را می‌توان مصرف نوشیدنی‌های حاوی مواد الکلی در نظر گرفت. این دسته از نوشیدنی‌ها به دلیل دارا بودن الکل در خود باعث می‌شوند تا دستگاه گوارش به خوبی عملکرد درستی را از خود نشان ندهد و همین امر باعث زمینه سازی ابتلای افراد به بواسیر باشد.

چاقی و اضافه وزن​

این عارضه چه در مردان و چه در زنان باعث به وجود آمدن بواسیر در طولانی مدت خواهد شد. چاقی به صورت مستقیم باعث می‌شود فرد تحرک کمتری داشته باشد و این عدم تحرک باعث می‌شود که فشار کمتری به روده‌ها آماده و برای دفع مدفوع فرد نیاز خواهد داشت تا فشار بیشتری را به ناحیه مقعد خود وارد کند به همین دلیل تکرار این موضوع در طولانی مدت باعث خواهد شد که فرد به بواسیر مبتلا شود، این یک نشانه مشخص و جزوه علت‌هایی است که بیش از هر مورد دیگری در مردان شاهد آن هستیم.

ورزش‌های سنگین و نامناسب به ویژه بدن سازی​

وارد آمدن هرگونه فشاری که باعث ایجاد اختلال در سیستم گوارش شود و همچنین انجام ورزش‌هایی که نیاز به زور زدن‌های زیادی دارد، مانند ورزش بدن سازی باعث می‌شود فرد دچار این بیماری شود. از آنجایی که این نوع ورزش‌ها در میان مردان از طرفداران بیشتری برخوردار است احتمالا یکی از دلایل بالا نرخ بواسیر مردان همین موضوع خواهد بود.

نشستن‌های طولانی مدت​

در حالت کلی می‌توان گفت ماندن در هر حالتی به صورت طولانی مدت باعث خواهد شد که سیستم گوارش کارکرد صحیحی را از خود نشان ندهد به همین دلیل پشت میز نشستن‌های طولانی می‌تواند یکی از علت‌های ابتلای افراد و به ویژه مردان به هموروئید باشد.

برای جلوگیری از این موضوع کافی است که پس از هر چند دقیقه نشستن، کمی از جای خود بلند شده و قدمی در محیط بزنید. مردانی که شغل‌های پشت میز نشین دارند استعداد بیشتری در ابتلا به بواسیر خواهند داشت. برای آن‌که کمتر در معرض ابتلا به بیماری بواسیر قرار بگیرید باید بدانید که چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارد و از آن‌ها دوری کنید.

حمل اجسام سنگین وزن​

وارد آمدن هر گونه فشاری که به صورت یک باره برداشته می‌شود می‌تواند عاملی باشد در ایجاد بواسیر در مردان به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن از جابه جایی این گونه از وسایل خودداری کنید و اگر نیاز به جا به جایی بود حتما به کمک چند نفر این کار را انجام دهید.


لیزر بواسیر بیتاکلینیک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا