بواسیر در بارداری علت، درمان و راه پیشگیری

yeganesorani27

New Member
040852fb-8d28-4532-ba09-0e7d3348adc3.jpeg

علت بواسیر در بارداری
علت های مختلفی از تغذیه، وضعیت جسمی تا روحیه مادر در ایجاد این مشکل نقش دارند. از طرفی معمولاً مجموعه ای از عوامل باعث این آسیب میشوند. مهمترین علت های بواسیر در بارداری عبارتند از :

یبوست : بی تحرکی، رژیم غذایی فاقد فیبر و مصرف غذاهای آماده در این دوران می تواند منجر به یبوست گردد. بیماری یبوست مهمترین علت ایجاد هموروئید است. زیرا بیمار مجبور میشود، برای دفع مدفوع فشار زیادی را به این عروق وارد کند.
تغییرات هورمونی : در دوران بارداری حجم زیادی از هورمون های مختلف برای رشد جنین در بدن ترشح میشود. هورمون ها می توانند وضعیت روحی و سلامت گوارش را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع هورمون ها عامل یبوست و هموروئید هستند.
تغییرات بدن : تغییرات فیزیکی از جمله افزایش حجم رحم در بارداری می تواند فشار بسیار زیادی را به سیاهرگهای مقعد وارد کرده و موجب این بیماری شود.
افزایش حجم خون : معمولاً در بارداری حجم زیادی از خون در عروق گردش دارد. همین امر موجب گشاد شدن عروق می گردد. بیشتر مادران همزمان فشار خون بالا را نیز تجربه می کنند.
علائم
درد مقعد
سوزش و خارش
خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
تورم اطراف دریچه مقعد
ترشحات مخاطی
لمس زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد (پرولاپس)
این علائم ممکن است با شدت های متفاوتی ظاهر شوند. در ضمن امکان بروز آنها پس از زایمان نیز وجود دارد. زیرا زایمان طبیعی سخت نیز می تواند از علت های بواسیر در بارداری باشد.

درمان هموروئید در بارداری
درمان هموروئید در بارداری
معمولاً به مادران باردار در این شرایط توصیه میشود، از درمان های خانگی برای رفع عارضه استفاده کنند. زیرا مصرف دارو و یا دیگر روشها مانند جراحی ممکن است برای جنین مضر باشد. در واقع مادران بهتر است تا بعد از زایمان علائم بیماری خود را کنترل و پس از به دنیا آمدن نوزاد برای درمان های موثر اقدام کنند. بعضی از روشهای خانگی بواسیر در بارداری عبارتند از :

مصرف فیبر
دریافت فیبر کافی می تواند با نرم کردن مدفوع و افزایش حجم آن از یبوست جلوگیری کند. هر فرد به طور متوسط به 30 الی 35 گرم فیبر در طول روز نیاز دارد. از غذاهای سرشار از فیبر می توانیم به انواع سبزیجات، میوه ها و حبوبات اشاره کنیم.

نوشیدن آب
دریافت آب به میزان کافی می تواند از سفت شدن مدفوع جلوگیری کند. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز الزامی است.

ورزش
تحرک و ورزش می تواند حرکات روده را افزایش دهد و در جلوگیری از یبوست موثر است. بهتر است از ورزش های سبک مثل پیاده روی کمک بگیرید و حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

کمپرس یخ
سرما می تواند در کاهش درد بواسیرموثر باشد. برای این منظور می توانید از کمپرس های سرد آماده استفاده کنید و یا چند تکه یخ را در پلاستیک قرار داده و به آن حوله بپیچید.

حمام سیتز
استفاده از حمام سیتز یا نشیمن می تواند درد را کاهش دهد. برای این منظور یک لگن را از آب گرم پر کرده و در آن 20 دقیقه بنشینید. برای اطلاع بیشتر در مورد این روش درمانی و نحوه انجام آن بر روی لینک حمام نشیمن کلیک نمایید.

داروهای گیاهی
استعمال داروهای گیاهی ضد التهاب مانند آلوئه ورا، انواع روغن های معدنی و سرکه سیب می تواند از عفونت جلوگیری و به کنترل علائم بواسیر در بارداری کمک کند.

در صورتی که با انجام روشهای ذکر شده بهبودی حاصل نشد و وضعیت بیمار وخیم باشد، می توان از لیزر بواسیر استفاده نمود. لیزر هیچ عوارضی برای مادر و جنین به همراه نداشته و درمان سریع و سرپایی انجام میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل بواسیر با لیزر به این صفحه مراجعه کنید.

هشدار : قبل از مصرف هر دارویی برای هموروئید با پزشک خود در این رابطه مشورت نمایید.


پیشگیری
چند روش پیشگیری از هموروئید بارداری به این شرح است:

مصرف فیبر
نوشیدن آب و مایعات
پرهیز از زور زدن در توالت
رعایت وزن متعادل در بارداری
پرهیز از به مدت طولانی نشستن
استفاده از لباسهای گشاد و نخی
رعایت بهداشت مقعد
مصرف ملین ها در صورت لزوم
منبع : https://teletype.in/@drabedian/jIUnAoecSEp
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا