بواسیر خارجی چیست و چطور درمان میشود ؟

parisakamrani

New Member
بواسیر خارجی زمانی رخ میدهد که رگ های مقعد متورم میشوند و به بیرون از مقعد خارج میشوند. در برخی مواقع این بواسیر شروع به خونریزی میکند و همراه با درد و خارش است.
L_NmD_etwIpPWpzy-q7bI3itdJeby2g4owr6xIU7L9_hual-db8QOieOQoi0mEx-nm_rYSxm5udcscAOHcst8bi--PR4N8fKBXzhCARf2gLAK5w5iYnItt1bdzTm-T72pBSzJC0N



این بیماری اغلب در اثر تغییر حرکات روده ایجاد می شود. فشار بر روی عروق دهانه مقعد، نشستن طولانی مدت در توالت و یا دفع مدفوع سفت از عوامل بروز بواسیر می باشد.

در صورتیکه این بیماری تشدید نشده و در روزهای ابتدایی ابتلا باشد، داروهای خانگی اغلب می توانند برای درمان موثر باشند و ممکن است پس از چند روز مراقب درمان شوند. در غیر اینصورت میبایست با پزشک معالج خود مشورت کنید.

علائم بواسیر خارجی
بواسیر خارجی همراه با علائمی است که در ادامه شرح داده شده است ؛

خارش اطراف ناحیه مقعد یا رکتوم
درد اطراف مقعد
مشاهده توده های متورم در نزدیکی یا اطراف مقعد
خون در مدفوع (ممکن است دچار خونریزی شوید و یا بر روی کاغذ توالت یا توالت لکه های خون مشاهده نمایید
علت بروز بواسیر (هموروئید) خارجی
یبوست مهمترین عاملی است که می تواند موجب بواسیر خارجی شود. سایر علل و عوامل شامل موارد زیر است:

  • بلند کردن اجسام سنگین
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • اضافه وزن و چاقی
  • ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی
  • بارداری
  • زایمان
این نوع بواسیر به دلیل موقعیت قرارگیری آن با سایر انواع بواسیر متفاوت است. بواسیر داخلی در عروق داخل رکتوم ایجاد می شود و معمولاً بدون درد است و ممکن است خونریزی کند.
بواسیر داخلی پیشرفته ممکن است از مقعد خارج شود که در این صورت یا خود به خودی و یا با فشار دست به داخل باز می گردد.
اما بواسیر های خارجی بیرون از مقعد هستند و درد بیشتری نسبت به بواسیرهای داخلی دارند، زیرا قسمت بیرونی مقعد نسبت به قسمت داخلی آن حساس تر است. ممکن است افراد همزمان به انواع مختلف هموروئید (بواسیر) داخلی یا خارجی مبتلا باشند.

جهت تشخیص و درمان بواسیر خارجی

تشخیص نوع خارجی با معاینه فیزیکی شروع می شود زیرا معمولاً با چشم مشاهده می شود. از آنجا که اغلب علائم می تواند ناشی از سایر شرایط باشد، لازم است که معاینه دقیق تر انجام شود.

پزشک شما ممکن است برای تایید وجود هموروئید خارجی در نزدیکی مقعد از یک سری آزمایشات استفاده کند. این آزمایشات شامل موارد زیر است؛

پروکتوسکوپی
کولونوسکوپی
سیگموئیدوسکوپی
آنوسکوپی

این آزمایشات توسط کلینیک نشیمنگاه نیز قابل انجام است

درمان بواسیر خارجی
درمان بواسیر خارجی به راه های مختلفی انجام می شود از جمله؛

درمان در خانه
مصرف کافی فیبر
به منظور درمان یبوست و رفع مدفوع سفت که مهمترین عامل برای بروز این بیماری است. میوه ها، سبزیجات و غلات از خوراکی های سرشار از فیبر به شمار می روند.
نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی
هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف کافی آب و مایعات در درمان یبوست و بیماری های مقعد اثر گذار است. هر فرد حداقل لازم است ۸ لیوان آب در طول روز بنوشد.
ورزش و تحرک
ورزش و افزایش فعالیت بدنی سبک می تواند در بهبود حرکات روده و افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده موثر باشد و به درمان بواسیر خارجی کمک کند.
حمام سیتز
این روش درمانی به حمام نشیمن نیز معروف است، در این روش درمانی کفل ها به طور کامل در آب گرم قرار می گیرند. این روش می تواند در جلوگیری از عفونت و بهبود سریع بیماری بواسیر موثر باشد.
کمپرس یخ
قرار دادن کمپرس یخ بر روی بواسیر می تواند در درمان التهاب و تورم و نیز کاهش درد آن موثر باشد.
مصرف ملین ها
در صورتی که یبوست با استفاده از روش های ذکر شده بهبود نیافت لازم است، بیمار از ملین برای رفع یبوست استفاده نماید.
تمیز و خشک نگه داشتن مقعد
این نوع بواسیر به شدت در معرض عفونت و بیماری قرار دارد. رعایت بهداشت و خشک کردن مقعد با استفاده از دستمال های نرم می تواند به بهبود بیماری کمک کند.
درمان با داروهای گیاهی
درمان گیاهی هموروئید خارجی با داروهای گیاهی یکی از روش های شایع و تاثیرگذار در درمان بیماری بواسیر است. این روش درمان در مورد نوع خارجی بواسیر در مراحل ابتدایی تاثیرگذار بوده و می تواند در رفع علائم و نشانه های عارضه موثر باشد.
منبع :
بواسیر خارجی در کلینیک نشیمنگاه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا