به كي ميگن يه تدوينگر حرفه اي ؟

شروع موضوع توسط sibesabz14 ‏26 آگوست 2009 در انجمن مدیریت و پروسه تولید

  1. sibesabz14

    sibesabz14 Member

    ارسال‌ها:
    122
    تشکر شده:
    17
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام . يه سوال مفيد :

    تعريف يك تدوينگر خوب و يا حرفه اي چيست ؟ و يا به عبارتي يك تدوينگر چه كارهايي رو بايد بتونه انجام بده كه بشه بهش گفت حرفه اي هست يا كارش خوبه ؟


    با تشكر


    :razz:​
     
    نوشته شده توسط sibesabz14 در ‏26 آگوست 2009
    mohamad02 از این پست تشکر کرده است.
  2. ₧

    Member

    ارسال‌ها:
    605
    تشکر شده:
    474
    امتیاز دستاورد:
    16
    1- خانم باشه
    2- (که وابسته به 1 هست) بتونه از این کار پول در بیاره
    -------------------------------
    توجه داشته باشید که کار تدوین آزاد کاری نیست که به آقایون ارجاع بشه
    و تنها آقایونی که میتونن از این راه پول در بیارن در رده فوق حرفه ای قرار دارند
    پس شرایط تدوین کار فوق حرفه ای برای آقایون به این صورته
    -------------------------
    1- آتولیه
    2- اکیپ مجهر فیلم برداری
    3- امکانات استودیویی کامل (مثل پرده آبی و ...)
    4- وابسته گی به یکی از ارگانها
    5- عضویت در مافیای مربوطه (در این مورد فکر کنم صدا و سیما)
    6- داشتن شغل اضطراری
    :green:
     
    نوشته شده توسط در ‏26 آگوست 2009
    mohamad02، calej2009، M.After و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. google_mz

    google_mz Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    135
    تشکر شده:
    366
    امتیاز دستاورد:
    63
    تدوین چیست؟ تدوینگر کیست؟

    سلام
    برای اینکه بگیم یه تدوینگر خوب و حرفه ای کیه و چه کار هایی رو باید انجام بده معیار مشخصی وجود نداره. نمیشه با مثلا پرسیدن چندتا سوال و ... به این امر پی برد. بهترین راه اینه که اول بدونیم تدوین چیه. بعد از اون با دیدن سوابق کاری شخص میشه فهمید که اون تدوینگر خوبیه یا نه. هرچند به اعتقاد من همه چیز بسته به ماده خامیه که در اختیار تدوینگر قرار میدن( باور کنید گاهی اوقات راشی که به دستم رسیده اگه به خود ایزنشتاین هم میدادن کاری از دستش بر نمیومد:green: ). در نتیجه تدوینگر حرفه ای کسیه که ندید کارو قبول نمیکنه. پس اگر به کسی پیشنهاد تدوین دادی و درجا قبول کرد، به نظر من کارو بهش نده.

    خب، از این حرفا که بگذریم میرسیم به اینکه تدوین یعنی چی؟

    فرانسوی ها به تدوین میگن مونتاژ (Montage). که به معنای: برپا کردن، نصب کردن، متصل کردن، سرهم کردن و روی هم سوار کردنه.
    در انگلیسی برای معادل مونتاژ از ادیتینگ استفاده میشه و در فارسی معادل هر دو اونها تدوین استفاده میشه. (هرچند که نه ادیتینگ معادل مناسب و گویایی برای مونتاژ به حساب میاد و نه تدوین برای هردوی اونها، که توضیحش از حوصله بحث خارجه)
    همچنین واژه فرانسوی مونتور رو در انگلیسی معادل ادیتور براش استفاده میشه و در فارسی هم به جای هردوی اونها تدوینگر به کار میره.

    یکی از دلایل رواج اصطلاح صنعتی مونتاژ در سینما اینه که شباهت زیادی بین کار یه مونتور فیلم با یه طراح ماشین یا یه مهندس مکانیک وجود داره. هر دوی اونها قطعات و اجزایی که به منظور انجام کار یا کارکردی خاص طراحی شده رو جوری روی هم سوار و متصل میکنن که منجر به ایجاد دستگاه یا مکانیسم ویژه با کارکرد و ساختار معین میشه.

    در این مورد تا دلتون بخواد میشه بحث کرد. مثلا اولین بار چه کسی این اصطلاح رو به کار برد؟ و یا اینکه چرا معادل انگلیسی یا فارسی مونتاژ معادل های دقیقی برای این واژه نیستن؟ یا مثلا فرق مونتاژ تو هالیوود با انگلستان چیه؟ و...

    اما مونتاژ کدوم مرحله از فرآیند تولید فیلمه؟

    در اولین نگاه به نظر میرسه که مونتاژ اتفاقیه که در پس تولید رخ میده. ولی دقیقا اینطور نیست. به عبارتی میشه گفت که مونتاژ از ابتدای نگارش فیلمنامه حضور داره و در مرحله پس تولید، وقتی تصاویر فیلمبرداری شده رو به تدوینگر میسپارن، رسما اعلام وجود میکنه.

    فیلمنامه نوشته میشه : فیلمنامه میزانسن رو مشخص میکنه : بر اساس میزانسن دکوپاژ انجام میشه و فیلمنامه تقطیع و فیلمبرداری میشه : این قطعات مونتاژ میشن و محصول نهایی تولید میشه.

    از ابتدایی که فیلمنامه در حال نگارشه، اجزایی حول محور داستان یا موضوع در حال جمع شدن و اتصال به هم هستن تا ساختار معینی برای روایت ایجاد بشه. بعد از اون این اجزا تبدیل به نماهایی میشن که تک تک فیلمبرداری شده و در مرحله تدوین دوباره به هم متصل میشن.

    تدوین یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده ترین مراحل تولید فیلمه. پیچیدگی و اهمیت تدوین به خاطر اینه که هم جنبه های ظریف و دقیق هنری ترکیب تصاویر و صداهای فیلم رو شامل میشه و هم جنیه های متنوع فنی.
    فرآیند تدوین که به طور کلی مرحله گسترده پس تولید رو شامل میشه، معمولا بعد از اتمام فیلمبرداری و گاها همزمان با اون شروع میشه. تدوین شامل: گزینش، سرهم کردن و نظم بخشیدن به نماهای فیلمبرداری شده و صداهای مربوط به اونها، به منظور خلق ساختار، ایجاد پیوستگی و تداوم بین نماها و تعیین روال دلخواه نمایش اونها، مطابق داستان یا موضوع فیلمه.این کار پر زحمت و دقیق به عهده متخصصیه که به اون ادیتور فیلم( در فارسی تدوینگر و در فرانسه مونتور) میگن.

    به طور ساده و خلاصه، تدوینگر کارش رو در سه مرحله اصلی انجام میده:

    1- گزینش و اتصال بهترین برداشت از هر نما : Selection shot : بهترین برداشت از هر نمای فیلم رو جدا میکنه و این نماها رو به ترتیب داستان یا موضوع فیلم سرهم میکنه. اگر هم نیاز بود صدا و تصویر رو با هم سینک میکنه.

    2- تدوین اولیه : Rough cut : با بریدن زیادی هر نما نقاط تقریبی برش رو مشخص میکنه، به عبارتی دیگه طول تقریبی نماها رو مشخص میکنه. برای دستیابی به تداوم و انطباق نسبی نماها و اینکه مثلا دو نمای پشت سر هم به چه صورت( برش، فید، دیزالو و...) به هم پیوند بخورن؛ اندیشه و برنامه ریزی میکنه.اینجا است که ترتیب تدوینی و و نوع جلوه اپتیکی و ... هر نما رو تعیین و تثبیت میکنه.

    3- تدوین نهایی : Fine cut : تدوینگر با حذف کوچکترین قطعه اضافی از فیلم( حتی در حد یک فریم) و تعیین نقاط دقیق برش، طول هر نما رو به اندازه ی مطلوب برای خلق ریتم و نحوه پیوند به نماهای دیگه، قطعی و مشخص میکنه و نهایتا انطباق، تداوم یا پیوستگی کاملی بین نماها به وجود میاره. به ترتیبی که به یه ریتم و ساختار دلخواه برسه و همچنین به تاثیرات عاطفی یا دراماتیک مطلوب در صحنه ها و فصل ها دست پیدا کنه.

    البته طی این مراحل، نظرات کارگردان باید مورد توجه قرار بگیره و نهایتا تصمیم هردو اونها( کارگردان و تدوینگر) تو تدوین اعمال میشه.
    وقتی هم که تدوین همه نماها به همراه صداشون تموم شد و کارگردان یا تهیه کننده، کار رو تایید کرد، نوبت به صداگزاری کامل میرسه.( جلوه های صوتی، موسیقی و ...) و در انتهای این مرحله تدوین فیلم تموم میشه و ...

    البته گاهی اوقات توی فیلم های بلند سینمایی و یا سریال های تلویزیونی، به دلیل حجم کار و سنگینیش برای یه نفر، کار به صورت گروهی انجام میشه. به طور مثال: یه نفر میشه تدوینگر اصلی و بقیه به عنوان دستیار. و یا یه نفر تدوینگر صدا و یه نفر تدوینگر تصویر و ...

    در آخر هم اینکه تدوینگر باید یه کارگردان بالقوه باشه. همونطور که یه کارگردان هم باید یه تدوینگر بالقوه باشه.

    امیدوارم این توضیحات بدردت بخوره:)
     
    نوشته شده توسط google_mz در ‏27 آگوست 2009
    mohamad02، irsalam، M.After و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. vilfered

    vilfered Member

    ارسال‌ها:
    182
    تشکر شده:
    297
    امتیاز دستاورد:
    16
    تدوین گر خوب کسیه که هم به نرم افزاری که داره باهاش کار میکنه تسلط کامل داشته باشه .

    هم نحوه ی تدوین هر کاری رو در هر ژانری بلد باشه .

    هم بتونه با استفاده از افکت ، گزینش و ترکیب تصاویری که موجوده و موسیقی و ... چاله چوله های کارو پر کنه .

    * چون خیلی پیش میاد که یا نمیتونن بعضی پلان ها را بگیرن ، یا مشکل فنی واسه کاست پیش میاد ، یا بلاخره یه اتفاقی می افته که یه جای کار به طور طبیعی میلنگه .. واسه خود منم پیش اومده .

    تدوین گر خوب کسیه که فیلمنامه رو خوب بفهمه ، خوب تجسم کنه و این قدرت رو داشته باشه که یا از بین راش ها
    پازل فیلمنامه رو به بهترین شکل تکمیل کنه و یا اگر بین راش های موجود و فیلمنامه - یا - تصاویر مد نظر نویسنده و کارگردان اختلاف زیاده ، بتونه کارو از دست نویسنده و کاگردان در بیاره و با تکیه بر توان و تجربه ی خودش کارو ببنده .

    * به جز مستند که نقش کارگردان عموما پای میز تدوین به نسبت پر رنگ تر از بقیه کارهاست
    به نظر من تو کارهای داستانی کارگردان وقتی کنار تدوین گر میشینه واقعا کار خاصی از دستش ساخته نیست .
    اگه تدوین گرم آدم سطح بالایی باشه واقعا دیگه نمیتونه حرفی واسه گفتن داشته باشه .

    چون خود من پای باکس تدوین که نشستم واسه کارای خودم ، دقیقا دیدم که تسلط تدوین گر روی همه چیز بیشتر از منه . اصلا چون کارشون اینه ، نوع نگاهشون به تصاویر با نوع نگاه آدم معمولی فرق میکنه .
    اون بهتر ضعف کارو می بینه ، دقیقا تصاویر رو به خاطر میسپاره ، دقیقا میتونه کیفیت کارو ارزیابی کنه .
    ولی کارگردان تا آخرین لحظه اعصابش خورد میشه .. استرس داره ..

    تدوین گر همین که تصاویر از جلوی چشاش رد میشن ، راف کات هارو در میاره ، تازه خیلی وقتا میدونه جای تیغ نهایی کار کجاست . ولی کارگردان تا تدوین- گر تیغ آخرشو نزنه ، گیج میزنه ..

    اساسا تدوین گر خوب ، باید صبر و حوصله اش زیاد باشه و نترسه .

    همونطوری که مثلا میگیم نویسنده خوب کسیه که به اطرفش خوب نگاه کنه ، به آدم ها و موقعیت ها و ...
    تدوین گر خوبم باید اصلا روح روان خودشو با نحوه ی عملکرد برنامه های تدوین میـــزون کرده باشه .
    یعنی مثل آدم های عادی همه چیزو پشت سر هم و یکپارچه نبینه ، بلکه بتونه تو ذهنش همه چیزو تقطیع نما کنه .. و بهترین نقاط ربط تصاویر رو تو ذهنش و در عمل پیدا کنه ...
     
    نوشته شده توسط vilfered در ‏27 آگوست 2009
    zidane010h، M.After، google_mz و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. google_mz

    google_mz Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    135
    تشکر شده:
    366
    امتیاز دستاورد:
    63
    سلام:)

    این خوبه که تدوینگر به ابزار ها مسلط باشه. ولی به نظر من این ملاک نیست.
    پر کردن چاله چوله های کار هم حدی داره. قرار نیست که ما خرابکاری کنیم و تدوینگر ماست مالی. برای من هم بارها پیش اومده که گروه رو وادار کردم پلان خرابی رو دوباره ضبط کنن.

    کارگردان اگه واقعا کارگردان باشه خیلی میتونه تو فرآیند تدوین کمک کنه. بین کارگردانی و تدوین نباید فاصله ای لحاظ بشه. تدوینگر یه کارگردان بالقوه است. همونجوری که کارگردان هم یه تدوینگر بالقوه است.
    تندوینگر نباید خودش رو محدود کنه به ابزار ها.
     
    نوشته شده توسط google_mz در ‏27 آگوست 2009
    M.After، shirani، gigamax و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. animeditor

    animeditor Active Member

    ارسال‌ها:
    1,895
    تشکر شده:
    2,094
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام جميعاً

    خيلي وقت بود مي خواستم همچين تاپيكي با عنوان "هزار نكته براي اينكه يه تدوينگر حرفه اي بشيد" بزنم؛ ولي خب تنبلي نمي ذاشت ديگه ... :green:

    بذاريد يه شرايط خاص براي تاپيك مشخص كنيم تا منحرف نشه.
    اين يه تاپيك آموزشيه كاملاً تجربيه كه با استفاده از كمي چشانيه طنز، خيلي چيزاي خوب به همه مون ياد مي ده.
    از همهء دوستان هم مي خوام كه فقط تجربيات خودشون رو توي اين تاپيك به صورت نكته (يعني هر چي خلاصه تر بهتر) بگن تا بقيه هم استفاده كنن.

    اينم از نكات من كه بعداً اضافه مي شود.

    - واسه اينكه وارد بازار كار تدوين بشيد به يه سري چيزا نياز داريد:
    آشنا
    منظور دقيقاً همون پارتي نيست ... در حدي كه بتونه شما رو فقط به يه جا معرفي كنه ... بقيه اش به همت خودتون بستگي داره.
    مهمترين سرمايهء يه تدوينگر، شناخته شدنشه. اينكه بشناسنش و بهش كار بدن.

    زبان و قدرت بيان
    يعني زبوني كه حداقل كمتر از حد خودش حرف نزنه. البته معمولاً وراجي و پرچونگي نتيجهء معكوس مي ده. :green: كم و به جا حرف زدن يه جورايي پرستيژ تدوينگرو نشون مي ده.

    جسارت
    نترسه ... واقعاً نترسه.
    هيچ كاري غير ممكن نيست ... همهء كارها هم توي بعضي شرايط شدني نيست.
    جسارت اينه كه اگه حس كني كاري رو مي توني انجام بدي قبول كني و كاري رو كه حس مي كني نشدنيه و يا قبول كردنش درست نيست (بعداً توضيح مي دم) قبول نكني.

    بقيش بعداً. :wink:

    التماس دعا
    يا علي
     
    نوشته شده توسط animeditor در ‏27 آگوست 2009
    M.After، elham_elham، saeid..hp و 6 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. gigamax

    gigamax کاربر متخصص جلوه های ویژه

    ارسال‌ها:
    1,345
    تشکر شده:
    2,782
    امتیاز دستاورد:
    36
    بحث بسیار جالبیه ... خیلی خیلی خوبه ....

    با اجازه من هم وارد بجث میشم ...

    به نظر من تدوین با وجودی که ساده ترین کار در فرآیند فیلم سازی فرض میشه بسیار سخت و بسیار حیاتی هم هست ...
    روایت فیلم در تدوین شکل می گیره ... در تدوین از یک سری راش به ظاهر به ربط یک روایت منسجم شکل میگیره... تدوین روح فیلمه ....

    متاسفانه این کار زیاد فنی نیست ... یعنی مثل کارهایی مثل جلوه های ویژه نیست که بسیار پیچیده باشن ... شما نهایت ابزاری که در تدوین دارین یک باکس تدوین حرفه ای که یک سری امکانات جانبی مثل سرعت بالاتر ، چندتا مانیتور ، ویرایش سریع و ... رو در اختیار شما قرار میده ... فراموش نکنیم که خیلی از بزرگترین آثار سینمایی جهان رو با بهم چسبوندن نگاتیو ساختن
    حالا چرا متاسفانه؟ چون وقتی یه چیزی خیلی مفهومی میشه آموزش داده نمیشه ... اینه که خیلی ها وقتی به یه نرم افزار تدوین مسلط میشن فکر می کنن تدوین گر شدن در صورتی که تدوین خیلی با ویرایش یک سری فیلم یا ویدئو تفاوت داره ...

    به نظر من تدوین گر خوب باید غیر از مواردی که در بالا دوستان اشاره کردن بتونه یه کارو جمع کنه ...
    البته دلیل نمیشه ماست مالی کنه .. نه ... مثلا وقتی با گروه حرفه ای و با بودجه مناسب کار می کنه و می تونه در خواست فیلم برداری دوباره بده به هیچ عنوان نباید از ضعفهای کار بگذره ...
    اما وقتی یه کار با بودجه محدوده طبیعتا نمیشه انتظار داشت دوباره فیلم برداری صورت بگیره ... باید با چیزهایی که داره تدوین رو انجام بده ...
    مگر اینکه راش ها دیگه خیلی شوت باشن ....

    امیدوارم مفید بوده باشه
    موفق باشین
     
    نوشته شده توسط gigamax در ‏28 آگوست 2009
    azari01، M.After، saeid..hp و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. google_mz

    google_mz Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    135
    تشکر شده:
    366
    امتیاز دستاورد:
    63
    :)سلام

    چه خوب. خدا خیرت بده sibesabz14 عزیز. بحثی که جناب animeditor و gigamax و بقیه اساتید توش شرکت کنن، حتما به جاهای خوبی میرسه. اونم درباره چی؟ تدوین!:)

    خب یه نکته دیگه که میتونم اضافه کنم، اینه که: انتخاب تدوینگر رو نباید گذاشت برای مراحل پایانی کار. تدوینگر گاهی اوقات در حین ضبط میتونه مشاور خوبی برای کارگردان باشه.
     
    نوشته شده توسط google_mz در ‏28 آگوست 2009
    M.After، gigamax و animeditor از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. gigamax

    gigamax کاربر متخصص جلوه های ویژه

    ارسال‌ها:
    1,345
    تشکر شده:
    2,782
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام به همگی دوستان ...
    امیدوارم این تاپیک بیشتر از این چه که هست رشد کنه ....
    یه سوالی که خیلی از بچه ها ازم می پرسیدن در رابطه با تدوین جلوه های ویژه است براتون نوشتم ...

    جدیدا با گسترش جلوه های ویژه کامپیوتری، این هنر هم وارد فیلم سازی شده ... اما تدوین چنین پروژه هایی چطوریه؟ یعنی فرض کنید به شمای تدوین گر فیلمی سپرده میشه که در بعضی از نماها باید جلوه های ویژه اعمال بشه ..
    اگر از اول بخوان هر چیزی رو روش جلوه های ویژه کار کنن هزینه کار بالا میره اما خوش به حال تدوینگره میشه... می دونین که در مبحث جلوه های وِِِیژه دقیقا همون قدر فوتیج لازمه در اختیار تیم جلوه های ویژه قرار میگیره تا هزینه کاهش پیدا کنه ... در جلوه های ویژه هیچ جایی برای تدوین وجود نداره...
    و اگر بخوان بدون جلوه های ویژه تدوین کنن که تدوین می لنگه ... یعنی ریتم کار درست در نمیاد بدون استفاده از تمام نماها

    حالا باید چه کار کرد ؟!!
    برای حل این مشکل دو نوع تدوین بوجود میاد offline edit و online edit
    offline edit یعنی تدوینی که نهایی شده اما بدون اعمال جلوه های ویژه ... یعنی تمام نماهایی که در اون جلوه های ویژه قراره اضافه بشه در تدوین قرار می گیره اما بدون جلوه های ویژه واقعی ... معمولا یک سری جلوه های خیلی خیلی ساده که خود تدوین گر هم می تونه اونارو انجام بده به جای اونها گذاشته میشه تا روایت فیلم شکل بگیره و هم خود کارگردان و هم خود تدوین گر بدونه چی قراره ساخته بشه ...
    مثلا اگر قراره در یک نما یک دایناسور دنبال بازیگر کنه یک عکس دایناسور که رو فیلم حرکت می کنه کفایت می کنه ... در ضمن استفاده از استوری بوردها و کانسپتها هم خیلی رایجه ...
    وقتی که تدوین تا حدودی نهایی شد یعنی روایت شکل گرفت ، راشهای همون نماها در اختیار تیم جلوه های ویژه قرار می گیره تا کارهایی نهایی روی اونها صورت بگیره ...
    بعد از اینکه این نماها کارهاشون انجام شد دوباره در اختیار تدوین گر قرار میگیره ... حالا online edit شروع میشه ... حالا تدوین نهایی میشه ...
    بعد از تدوین نهایی نوبت کارهای post production دیگه شامل صداگذاری ، تصحیح رنگی و ... میشه که بر روی فیلم اعمال میشه و کار رو تموم می کنه...

    دوستان تاپیک رو ول نکنین به امون خدا ... هر مدوم از دوستان تجربه ای در این زمینه داره اگر مطرح کنه یک تاپیک فوق العاده خواهیم داشت ....
    امیدوارم مفید بوده باشه
    موفق باشین دوستان
     
    نوشته شده توسط gigamax در ‏30 آگوست 2009
    M.After، tasnim0، saeid..hp و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  10. argos

    argos New Member

    ارسال‌ها:
    19
    تشکر شده:
    20
    امتیاز دستاورد:
    1

    تعریفی که از Online Editing و offline editing دادین فکر کنم اشتباه است.

    : Online Editing یا تدوین خطی ، یعنی همزمان با تولید عمل تدوین نیز صورت می گیرد، مثل تدوین یه مسابقه فوتبال که همزمان با انجام بازی ،تدوین نیزمی شود. این نوع تدوین توسط میکسر انجام می شود.
    :(offline editing)Non-line Editingیا تدوین غیر خطی ،تدوینست که پس از ضبط انجام می شود ، مثل فیلمهای سینمایی و مستند و...
    ابزار این نوع تدوین میز مویلا(در نگاتیو) ، میکسر و یا نرم افزارکامپیوتری است.
     
    نوشته شده توسط argos در ‏27 سپتامبر 2009
    M.After و gigamax از این پست تشکر کرده اند.
  11. gigamax

    gigamax کاربر متخصص جلوه های ویژه

    ارسال‌ها:
    1,345
    تشکر شده:
    2,782
    امتیاز دستاورد:
    36
    مرسی دوست من که تصحیح میکنید ... اما من این مطلب رو چندین بار در منابع مختلف آموزشی خوندم ...

    این Offline و Online مثل Offline و Online در اینترنت میمونه ... line در اینجا ربطی به نوع تدوین نداره !! :green:

    تدوین خطی (linear) و تدوین غیر خطی (nonlinear) دو مبحث کاملا متفاوت دیگه هستن ...

    بازم تشکر میکنم
     
    نوشته شده توسط gigamax در ‏27 سپتامبر 2009
    M.After از این پست تشکر کرده است.
  12. nejatam

    nejatam New Member

    ارسال‌ها:
    4
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    سلام
    سوال من این است که اکنون چگونه می توان تدوینگر خوبی بود؟
     
    نوشته شده توسط nejatam در ‏15 آوریل 2013
  13. سمیر2011

    سمیر2011 Active Member

    ارسال‌ها:
    238
    تشکر شده:
    54
    امتیاز دستاورد:
    28
    تدوینگر خوب باید شرابط و موادش جور باشه :wink:و به کارش عشق بورزه و شیفته کارش باشه
    ابزار های زمینه کاری خود را خوب بشناسه و بدونه چگونه استفاده کنه و اینکه برای رفع هر مشکل احتمالی از چه راهی وارد شود .
    به اصول کارگردانی ، فیلمبرداری و روانشناسی مسلط باشه که از ارکان مهم و اساسی یک تدوین کار می باشد . و چند فامکتور دیگر که حس ندارم بنویسیم
    در غیر اینصورت تدوین کار حساب نمیشه هر چند حرفه ای باشد .
     
    نوشته شده توسط سمیر2011 در ‏21 نوامبر 2013

به اشتراک بگذارید