بهترین انتخاب برای بازیسازی با اکشن اسکریپت؟ کتابخانه ها، موتورها و ...

tanzetanz

New Member
سلام دوستان. دنبال پاسخ به چندسوالم که فقط کسانی که این مسیر رو تجربه کردند میتونن پاسخ بدن و باسرچ نتونستم به جواب نهایی برسم. خیلی ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

من در حال بررسی در زمینه بازیسازی در فلش هستم و شاید درآینده یا به زودی از ابزار دیگه ای استفاده کنم، اما حداقل موقتا باید با فلش چند بازی دوبعدی برای اندروید بسازیم.
سوال اینجاست که بهترین انتخاب چیه؟

- چیزی که خودم بهش رسیدم، موتور استارلینگ ظاهرا یکی از بهترین انتخابهاست که همچنان در حال به روزرسانی و پشتیبانی هست.
- از طرفی citrus هست که اون هم بر پایه استارلینگ کار میکنه و همچنان به روز میشه، و چون تجربه ای ندارم نمیدونم که اگر این ابزار از استارینگ کاملتره، باید بازهم ابتدا به سراغ استارلینگ برم یا مستقیما میتونم کار با این انجین رو تجربه کنم.
- از طرف دیگه زیاد راجع به openFl و HaXe صحبت میشه، آیا استفاده از این ابزار توصیه میشه؟ قدرتش در اجرا خیلی بیشتر از استفاده از کامپایلر فلشه یا نه؟ آیا سوییچ کردن به این ابزار با توجه به نداشتن IDE و مشکلات ریز و درشتی که ممکنه در مسیر بهش بربخورم از لحاظ زمانی به صرفه ست یا اینکه امتحانشو پس داده و اول کار زیاد اذیت نداره؟
- گیم بیلدر استودیو اینجا چه جایگاهی داره؟
- غیر ازاینها ده ها کتابخانه فلش دیدم که البته اکثرا به روز نمیشن، نتیجتا بهترین انتخاب کدومه؟

سوال دوم:
با توجه به اینکه من همیشه از خود Flash Pro یا Animate CC استفاده کردم، بهترین محیط برای توسعه بازی چیه؟ خود ادوب انیمیت؟ فلکس؟ فلش دولوپ؟ یا ...؟

سوال آخر:
از کجا شروع کنم؟
در اکشن اسکریپت تا حد زیادی تسلط و سابقه دارم، توان ساخت کاراکتر و محیط و ... دارم، با گرافیک و صدا بیگانه نیستم و سالها کار کردم. داستان و گیم رو تا حدی میشناسم. اما برای ساخت بازی در حال حاضر باید از کجا شروع کنم؟


خیلی خیلی ممنون میشم اگه بتونید حداقل به بخشی از سوالاتم پاسخ بدید. اینها سوال برنامه نویسی نیستن که به راحتی پاسخ داده بشن، فقط و فقط تجربه میتونه کمک کننده باشه که من در زمینه بازی تجربه ندارم.
بازهم ممنون
 

Mehrdad155

کاربر فعال
درود بر شما
من برای شما تصمیم نمیگیرم . فقط تجربیاتم رو میگم .حکم نهایی با خودتون.
استارلینگ خیلی عالیه . بازی ماشیناریوم با این ساخته شده و این خود دلیل محکم برای خوب بودن پرفورمنس اونه.
Citrus تا اونجا که میدونم برای بازی های پلتفورمر طراحی شده. و از api های استارلینگ استفاده میکنه . یعنی با کار باهاش همون پرفورمنس عالی استارلینگ رو دارید.
openFL برتریش رو نیتیو بودن خروجی هاشه بدون دخالت ادوب ایر . زبان هگز خیلی شبیه اکشن اسکریپته و به نوعی انگار ورژن 4 اونه.
game builder studio برای افرادیه که کدنویسی نمیخوان انجام بدن و در عین حال از پرفورمنس استارلینگ استفاده کنن. من یه بار نصبش کردم . راستش خوشم نیومد .خیلی محدود بود. شاید الان بهتر شده باشه.
کتابخانه هایی رو کار کن که stage 3d رو ساپورت بده .

محیط برنامه نویسی بستگی به خودت داره . من شخصا چون انیمیشن کار میکنم با Animate cc کد ها رو میزنم .چون همه چیز دم دستمه . در صورتیکه برنامه نویسان حرفه ای از دولوپ یا بیلدر استفاده میکنن.

اما سوال آخرت :
اینجا رو کمی نصیحت میکنم . اگه بازی سازی رو میخواهید جدی انجام بدید در حال حاضر فلش گزینه ی مناسبی نیست . تمامش هم سر این ادوب ایر فلشه که باطری گوشی رو میخوره و داغ میکنه .اینا حرفای من نیست. صحبت های کارشناسان اپ استور و گوگل پلی است. برای همنیه که برای رجیستر کردن بازی فلش اما و اگرهای زیادی هست. از طرفی فلش حمایتش رو به شدت از دست داده خصوصا فلش پلیر .
یونیتی واقعا گزینه ی مناسبیه . چرا به اون فکر نمیکنید . پرفورمنس عالی برای موبایل ها و دسکتاپ میده .هم دوبعدی و هم سه بعدی.اینقدر هم پلاگین داره که خیلی کمک میکنه زیاد کدنویسی نکنید. دوست دارم پاسخ به این سوالتون رو بخونم.

مهرداد
 

tanzetanz

New Member
خیلی ممنونم از پاسخ کامل شما
با توجه به صحبت شما نمیشه به ساخت بازی با ایر تکیه کرد چون مصرف انرژی بحث مهمیه و نمیشه نادیده گرفت. و شاید برای کارهای کوچیک مناسب باشه
اگر بخوام با اکشن کار کنم بهتره برم سراغ هکس تا این مشکل برطرف بشه.
در پاسخ به اینکه گفتید چرا نمیرم سراغ یونیتی، اول پستم توضیح داده بودم که "شاید درآینده یا به زودی از ابزار دیگه ای استفاده کنم"، اما در حال حاضر باتوجه به داشتن محدودیت زمانی، رفتن سراغ ابزار جدید من رو از کار عقب میندازه. ناچارم فعلا تا مدتی با استفاده از اکشن -که تسلط کامل دارم- به سرعت کارهام رو به خروجی برسونم و در اولین فرصت برم سراغ انتخاب های دیگه. فلش رو خیلی دوست دارم و باهاش زندگی کردم و تقریبا تمام درآمدم حتی هزینه های دوران ازدواجم رو با این نرم افزار تامین کردم، اما هیچ تعصبی روی هیچ چیزی ندارم و یقینا وقتی بدونم باید گزینه دیگه ای رو انتخاب کرد، درنگ نمیکنم.
اگر بدونم میشه به سرعت ابزار دیگه ای رو یاد گرفت و کار حرفه ای خروجی داد، همین الان این کار رو میکردم. اگر فکر میکنید میشه، راهنمایی کنید لطفا.
فعلا دنبال سریع ترین راه برای یک تولید با کیفیتم. فعلا! اما توضیحات شما کمک میکنه تا آگاهانه تر مسیرم رو انتخاب کنم.

اونجور که من متوجه شدم همچنان حرفه ای های قدیمی که با فلش کار میکردن، خیلی هاشون دارن همچنان با اکشن اسکریپت و هکس و ... کارهای خوبی تولید میکنن، ولی با توجه به مخدوش شدن نام فلش کسی برای شروع سراغش نمیاد، بنابراین هرچند کامیونیتی فلش کارها خیلی کوچیک تر شده -از زمانی که توی رنکینگ زبانها، اکشن اسکریپت زیر 20 بود-، اما الان همون جمعیت کمتر، کیفیت بالاتری داره. مثلا توی همین ایران وقتی میبینیم یک فایل مربوط به آموزش اندروید 700 هزاربار دانلود میشه، از توی اینها حداکثر 200 تا برنامه نویس واقعی میاد بیرون، ولی الان با اینکه ظاهرا فلش محو شده ولی حداقل ده ها برنامه نویس حرفه ای اکشن توی همین ایران داریم. یا مثلا توی فروم استارلینگ روزی ده تا بیست تاپیک میاد بالا. قبلا فکر میکردم فلش برای همیشه خواهد مرد ولی الان خیلی مطمئن ترم که هیچ وقت محو نمیشه ولی تغییرات زیادی میکنه. ظاهرا همچنان داره روی ابزارهای زیادی برپایه اکشن اسکریپت کار میشه. البته فکر نمیکنم کسی حتی یک درصد به ادامه زندگی فلش پلیر امیدی داشته باشه، اما هکس، کامپایلرهای جدید فلکس، تغییرات عمده‌ی احتمالی در ایر، میتونه اکشن اسکریپت رو همچنان زنده نگه داره. با این حال هیچ وقت نباید از رفتن سراغ تکنولوژی ها و زبان و ها ابزارهای جدید غافل شد.
خیلی ممنون
 

Mehrdad155

کاربر فعال
والا راستش منم خیلی دلم با فلشه ولی وقتی انجمن های خارجی فلش رو میبینم که فقط دو سه نفر آنلاین هستن واقعا پشیمون میشم .
ادوب یه اشتباه بزرگی کرد و اون اینکه openFL رو نیاورد تو فلش . یادمه یه کمپین راه افتاد و منم امضا کردم که ادوب اینو بیاره داخل فلش ولی متاسفانه همچنان چسبیده به ادوب ایر و همین تصمیم هاش کار دستش داد.
البته فلش از روی وب تقریبا کنار گذاشته شد و همچنان برای مالتی مدیا و گیم سازی استفاده میشه .به قول خودتون فروم استارلینگ خیلی شلوغه .و پر طرفدار.

اما نکته ی آخر. اگه واقعا دوست داری با فلش کار کنی باهاش کارکن . اینو جدی میگم . تو دنیا به شما نمیگن بازیت رو با چه انجینی ساختی .اصل خود بازیه که فلش به راحتی از پس هر نوع بازی دوبعدی و حتی سه بعدی برمیاد.من به این نکته رسیدم که اگه عاشق کارت باشی توش کاملا موفق میشی .اگه عاشق فلش باشی تو ساخت بازی بهت خوش میگذره چیزی که تو یونیتی شاید به علت درگیری زیاد با نرم افزار اتفاق نیفته.
خودت ببین چی بیشتر بهت حال میده .برو سمتش .
فکر اینکه فلش مرده و این چیزا رو هم نکن . این حرفای تخریب کننده ی شرکت هاست . فلش هیچوقت نمیمیره . خصوصا حالا که HTML5 رو هم داره.

موفق باشی دوست عزیز
مهرداد
 

tanzetanz

New Member
خیلی ممنونم از شما.
کلیدی ترین نکته همین بود که شما گفتی: "اگه عاشق کارت باشی توش کاملا موفق میشی"
و واقعا عاشقای فلش بودن که openFl و خیلی چیزای دیگه رو پیش بردن
و همین کامیونیتی عاشق و فعال که توی همه دنیا پخشن، ابزارها و جامعه ی اکشن کارها رو زنده و پویا نگه میداره

بازهم ممنونم
و امیدوارم همچنان موفق و سلامت باشید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا