بسکام، کدویژن یا اتمل استودیو؟

saalek110

Well-Known Member
بسکام، کدویژن یا اتمل استودیو؟

سالک: نظرات شخصی در این تاپیک گفته شده.
 

saalek110

Well-Known Member
باید بگم 100% کدویژن، اما به چه دلیل ؟ زیرا کامپایلر کدویژن از زبان C استفاده میکند اما بسکام از زبان بیسیک. زبان بیسیک نسبت به زبان C بسیار ساده تر است اما نسبت به زبان C محبوبیت کمتری برخوردار است و دسترسی به منابع آن کمتر است مخصوصا در ایران.

توجه داشته باشید که هیچ برنامه ای نیست که بشود با کدویژن نوشت اما با بسکام نشود ! دلیل انتخاب کدویژن به جای بسکام به روز تر بودن آن و محبوب بودن آن در ایران است. یعنی شما در صورت برخورد به یک مشکل خیلی راحت تر میتوانید راهنمایی بگیرید یا از پروژه های آماده کدویژن استفاده کنید.

 

saalek110

Well-Known Member
اتمل استودیو یک کامپایلر است که توسط شرکت Atmel ساخته شده است و به صورت رایگان در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است. با این کامپایلر علاوه بر برنامه نویسی برای میکروکنترلر های AVR ، میتوان برای میکروکنترلر های ARM هم برنامه نوشت. محیط این نرم افزار برگرفته از نرم افزار ویژوال استودیو است. در اتمل استودیو از کامپایلر GCC استفاده شده است. این کامپایلر در مقایسه با کامپایلرهای دیگر از جمله کامپایلر کدویژن AVR قدرتمندتر است.

از همان منبع...
 

saalek110

Well-Known Member
معمولاً اکثر برنامه نویسان ایرانی برای پروگرام کردن میکروکنترلر AVR از کدویژن استفاده می‌کنند.

کامپایلر کدویژن: طبق نتایج حاصله از آزمایش، از متغیرهای 64 بیتی پشتیبانی نکرده و در مقابل کامپایلر های دیگر همچون GCC عملکرد بسیار ضعیفی دارد.

محیط ویرایشگر متن: فاقد هرگونه ابزار جهت سهولت در برنامه نویسی.

IDE: وقتی شما از کدویژن استفاده می کنید ، مجبور هستید که از ویرایشگر کد خود کدویژن استفاده کنید و قادر نخواهید بود که از ویرایشگر های پیشرفته ای مثل نت بینز یا ایکلیپس استفاده کنید. وقتی از ویرایشگر های پیشرفته استفاده می کنید هم توسعه برنامه خیلی سریعتر خواهد بود و هم پیدا کردن خطا های احتمالی برنامه راحت تر خواهد بود.

خلاصه: “کدویژن IDE مناسبی برای میکرو نیست!”، نه به کدویژن!

 

saalek110

Well-Known Member

بالاخره آردوینو خوب است یا بد؟

در مورد آردوینو، همان‌طور که می‌دانید سخت افزار و نرم افزاری به‌طور کامل متن باز (OPEN SOURCE) دارد. این بدان معنی است که آردوینو یک پلت فرم اختصاصی و بسته نیست. شما با مطالعه مستندات آن، می‌توانید با تمام جزئیات آن آشنا شوید. نکته مهم اینجاست که شما از طریق آردوینو می‌توانید به‌طور کامل به سخت افزار و نرم افزار دسترسی داشته باشید. برای مثال، شما می‌توانید تمامی رجیستر های میکروکنترلر را به راحتی درون برنامه و بدون انجام هیچ‌گونه تنظیمات خاصی صدا بزنید. آردوینو شامل یک سری کتابخانه (لایبری) از پیش نوشته شده است که شما می‌توانید به راحتی و با صدا زدن توابع سطح بالا، کارهای مختلفی را انجام بدهید. برای مثال برای کنترل سرو موتور، استفاده از واحد A/D، وقفه‌ها (Interrupts) و… خود آردوینو تمام ثبات (رجیستر) های لازم را برای شما تنظیم می‌کند.

 

saalek110

Well-Known Member
چگونه می‌توانید هم خدا را داشته باشید و هم خرما را؟!

محیط توسعه یک پارچه اتمل استودیو (Atmel Studio)، یک محیط فوق العاده است که از ترکیب قدرتمند Visual Studio و کامپایلر GCC تشکیل شده است. با توجه به اینکه به‌طور رسمی و رایگان توسط خود شرکت Atmel عرضه شده است، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای برنامه نویسی همزمان برای AVR ،ARM و آردوینو باشد! همچنین این نرم افزار دارای کتابخانه‌ی بزرگی از پروژه‌های استاندارد و آماده است. تقریباً شما همه‌ی مزیت‌های یک محیط برنامه نویسی خوب را یکجا باهم دارید! اما تنها عیبی که این محیط دارد، حجم سنگین فایل‌های آن است که موقع نصب در حدود 6 گیگابایت از فضای هارد شما را اشغال می‌نماید.

یک روش پیشنهادی دیگر برای شما این است که: ابتدا یک محیط برنامه نویسی مناسب (بسته به سلیقه، راحتی و تجربه خودتان) مثل Eclips یا VSCODE را انتخاب کنید، سپس کامپایلر قدرتمندی مثل GCC را به آن اضافه کنید، حال شروع به برنامه نویسی استاندارد با زبان C یا ++C و به کمک ثبات‌ها کنید. شما با همین روش، می‌توانید کتابخانه‌های آدوینو را نیز اضافه نموده و آردوینو هم بنویسید! از آنجایی که پروگرام کردن، بستن مدار و تست الگوریتم‌ها در آردوینو ساده‌تر و سریع‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا ایده اصلی را بر روی آردوینو تست کنید و پس از اجرایی شدن و گرفتن نتیجه عملی، شروع به نوشتن برای AVR یا ARM کنید! اینگونه می توانید بهترین کامپایلر avr و محیط برنامه نویسی را برای آن یا هر میکروکنترلر دیگر، برای خود داشته باشید.


ازهمان منبع
 

saalek110

Well-Known Member
avr studio فقط تا نسخه 5 بود و وقتی 6 اومد اسمش atmel studio شد چون یه سری از آرم ها رو هم ساپورت میکرد.
از نسخه 5 به بعد زبون سی و سی پلاس پلاس رو هم اضافه کرد که این ترکیب به نظر من خیلی مناسب است.

 

saalek110

Well-Known Member
همه اینها منبع آموزشی انگلیسی دارند ولی بعضی ها پراکنده است (مثل winAVR) و بعضی ها متمرکز تر (مثل Arduino و هلپ MikroC). ولی اگه منبع فارسی میخواید، همون کد ویژن از بقیه بهتره.
کدویژن برای ما که پول نرم افزار نمی دیم گزینه مناسبی هست ولی اطلاعات انگلیسی در موردش تو اینترنت کمتره (پیدا کردن مثالهای متنوع تر مشکله).

همان منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا