دوست من ساخت یک انیمیشن بستگی به سبکش ، نحوه پیاده سازی ، نحوه اکران یا نمایش و چندتا چیز دیگه داره .
مثلا در مرحله تدوین شما باید مشخص کنی که فیلمت قراره تو سینما اکران بشه یا توی تلویزیون پخش بشه یا توی دی وی دی ؟
نمی خوام پیچیدش بکنم اما چندتا حیطه تقریبا مشخص وجود داره که در هر قمست نرم افزارهای خاص خودش وجود داره :
مدل سازی:
تمام نرم افزارهایی که بشه باهاش مدل ساخت تو این شاخه قرار میگیرن ... نرم افزارهای مثل مایا ، مکس ، زی براش و ...
در انیمیشن های حرفه ای مدل سازها با نرم افزاری ک راحتن کار میکنن و ملزم نیستن حتما یه از یه نرم افزار استفاده کنن .
ایجاد و قرار دادن بافت:
شما باید مدل سه بعدی رو بافت بهش بدی ... خب مایا ، مکس و نرم افزاره های اینچنینی امکانات قرار دادن و ایجاد بافت رو دارن . اما بعضی نرم افزارها خیلی استفاده میشن مثل فتوشاپ یا Bodypaint
ریگینگ و انیمیت
معمولا این دوتا با هم هستن . اکثر نرم افزارهای بزرگ قابلیت های عجیب غریبی برای این قسمت دارن ... ولی آخرش هنر انمیاتوره و بس !!
مایا ، مکس ، هوییدینی ، سینما فوردی و ...
نورپردازی و رندر
این دوتا قسمت هم خیلی به هم مربوطن و برای همین کنار هم گذاشتم . موتورهای رندری مثل رندر من و منتال ری در انیمیشن خیلی استفاده میشن . نورپردازی هم بستگی به نرم افزار و صحنه های انیمیشن داره
کامپوزیت
کامپوزیت یا ترکیب لایه های هنریه که جزو لاینفک ساخت انیمیشن های حرفه ای حساب میشه اما در ایران زیاد بهش بها داده نمیشه . نرم افزارهای مثل افترافکت ، فیوژن ، ناک و ... از غول های این رشته هستند
تدوین
یکی از مراحل مهم ! راش های خام انیمیشن در تدوین به طور هدفمند کنار هم قرار میگیرن و روایت می سازن ... نرم افزار های زیادی هست در این زمینه . پریمایر ، ادیوس ، لیکوئید و فاینال کات جزو بزرگ های تدیون حساب میشن
در طول ساخت یک انیمیشن شما همیشه نیازهای جدیدی حس میکنید که نرم افزارهایی که باهاش کار میکنید نمیتونن این نیازها رو برآورده کنن ... برای همین نمیشه یه لیست ساخت و گفت اینا نرم افزار های ساخت انیمیشن هستن ...
موفق باشید